Comic book fan vs. graphic novel læser

Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Comic book fan vs. graphic novel læser

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg tror skis'me, der er et skisme mellem comic books og graphic novels, altså udover de helt åbenlyse. Folk, der køber comic books, er i langt højere grad fans og samlere, mens folk, der køber graphic novels, først og fremmest er læsere, og kun det. Derfor opnår graphic novels sjældent den kultdyrkelse, som genre-comics nyder. At de fleste graphic novels også er enkeltstående, afsluttede værker, og figurerne sjældent går igen, gør bare kultdyrkelsen endnu mere usandsynlig.

Billede

Er du nogensinde hoppet i den fælde, at du har forsvaret tegneserier ved at fremhæve en graphic novel? Og så bagefter tænkt, om du alligevel skulle have gået linen ud og henvist til en genre comic book?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Comic book fan vs. graphic novel læser

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 21. okt 2021, 15:09Er du nogensinde hoppet i den fælde, at du har forsvaret tegneserier ved at fremhæve en graphic novel? Og så bagefter tænkt, om du alligevel skulle have gået linen ud og henvist til en genre comic book?
Nej, aldrig. Jeg har bare anbefalet gode tegneserier - f.eks. "Rabbinerens kat", "Fremtidens araber", "Munch" (og alt andet af Kverneland) osv. Det fungerer fint.

Men du har nok ret i, at det mest er gamle mænd, der samler på opsamlinger af gamle amerikanske tegneseriehæfter.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Comic book fan vs. graphic novel læser

Indlæg af Erling Søby »

Frank:
Men du har nok ret i, at det mest er gamle mænd, der samler på opsamlinger af gamle amerikanske tegneseriehæfter.
Og som åbenbart er godt tilfredse med bare at samle på dem, mens dét der med at læse dem ikke rigtig betyder noget.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Comic book fan vs. graphic novel læser

Indlæg af lolsen »

Og som åbenbart er godt tilfredse med bare at samle på dem, mens dét der med at læse dem ikke rigtig betyder noget.
XD
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Comic book fan vs. graphic novel læser

Indlæg af GoogaMooga »

Som jeg ser det, er der to problemer ved at bruge graphic novels som kunstnerisk alibi: dels ignorerer man jo indirekte de ca. 80 år, der går forud, og dels er det en implicit accept af, at tegneserier traditionelt blev betragtet som værende kun for børn, hvad de ingenlunde var.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Comic book fan vs. graphic novel læser

Indlæg af Erling Søby »

Og omvendt: Hvis man bruger en gammel sag som kunstnerisk alibi, så ignorerer man den udvikling tegneserien har været i gennem siden da.

Under alle omstændigheder, hvis jeg skulle anbefale en tegneserie til en specifik uprøvet læser, så ville jeg ikke udsætte vedkommende for et valg ud fra mine egne præferencer, men ud fra hvad jeg - med mit bedste kendskab til vedkommende - ville vurdere til at være interessant for denne person at læse.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Comic book fan vs. graphic novel læser

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 21. okt 2021, 20:34 Og omvendt: Hvis man bruger en gammel sag som kunstnerisk alibi, så ignorerer man den udvikling tegneserien har været i gennem siden da.

Uh, det er et dilemma. :wink: Vælge noget fra de foregående 83 års klassikere (med 1897 som udgangspunkt), eller noget fra de fattigere, sidste 41 år (med ca. 1980 som udgangspunkt).
Under alle omstændigheder, hvis jeg skulle anbefale en tegneserie til en specifik uprøvet læser, så ville jeg ikke udsætte vedkommende for et valg ud fra mine egne præferencer, men ud fra hvad jeg - med mit bedste kendskab til vedkommende - ville vurdere til at være interessant for denne person at læse.
Jeg vil hverken vælge det ene eller andet, om det så er egne præferencer eller hvad jeg skønner er mest interessant, man snarere, hvad der bedst tegnet. Hvis jeg skal konvertere en lægmand, skal det være med de bedste tegninger, jeg kan finde, for kun sådan kan jeg vise, hvad denne kunstform kan, som ingen anden kan. Kort og godt, hvad der mest unikt og imponerende. Hvori ligger den største "WOW" oplevelse; hos mig er det næsten altid i tegningerne.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Comic book fan vs. graphic novel læser

Indlæg af Erling Søby »

Vælge noget fra de foregående 83 års klassikere (med 1897 som udgangspunkt), eller noget fra de fattigere, sidste 41 år (med ca. 1980 som udgangspunkt).
Det er så én måde at se det på. En anden er: Vælge noget fra de først 83 års støvede og i dag fuldstændig ulæselige serier eller noget fra de sidste 41 års mange veltegnede og velfortalte serier?

Eller sagt på en anden måde: Det er en fuldstændig falsk modsætning du stiller op. Men det var vi diskuteret før.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Comic book fan vs. graphic novel læser

Indlæg af Gimli »

GoogaMooga skrev: 21. okt 2021, 15:09 At de fleste graphic novels også er enkeltstående, afsluttede værker, og figurerne sjældent går igen, gør bare kultdyrkelsen endnu mere usandsynligt.
Til gengæld er "navnedyrkelsen" på skaberne steget markant. Det kan selvfølgelig hænge sammen med alder. Børn køber 'superman' voksne køber f.eks. 'Gene Luen Yang'.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Comic book fan vs. graphic novel læser

Indlæg af GoogaMooga »

Gimli skrev: 21. okt 2021, 23:41
GoogaMooga skrev: 21. okt 2021, 15:09 At de fleste graphic novels også er enkeltstående, afsluttede værker, og figurerne sjældent går igen, gør bare kultdyrkelsen endnu mere usandsynligt.
Til gengæld er "navnedyrkelsen" på skaberne steget markant. Det kan selvfølgelig hænge sammen med alder. Børn køber 'superman' voksne køber f.eks. 'Gene Luen Yang'.
Interessant observation, som jeg ikke havde tænkt så meget over. Børn køber "Superman", men - fans køber Curt Swan og Murphy Anderson. Navnedyrkelse har der altid været. I gamle dage var nogle avisserietegnere vidt berømte og meget godt betalt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Comic book fan vs. graphic novel læser

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 21. okt 2021, 15:09Folk, der køber comic books, er i langt højere grad fans og samlere, mens folk, der køber graphic novels, først og fremmest er læsere, og kun det.
Hvis ikke der havde været læsere, der havde læst alle de comic books, der er udkommet gennem mere end 80 år, havde der ikke været nogen samlere. Så køberne af dem er også først og fremmest læsere.

Samler kan man være af hvad som helst. Også graphic novels. Selv om ingen stadig ved, hvad "en graphic novel" egentlig er for noget :D
Vedhæftede filer
Lommepsykologi.jpeg
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Comic book fan vs. graphic novel læser

Indlæg af GoogaMooga »

Tror ikke, vi kommer til at opleve samme grad af systematisering og ritualisering ved graphic novels, som vi ser det ved comic books.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Comic book fan vs. graphic novel læser

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 22. okt 2021, 00:25 Tror ikke, vi kommer til at opleve samme grad af systematisering og ritualisering ved graphic novels, som vi ser det ved comic books.
Næh, men det er jo mere en modsætning mellem "comic books" og enhver anden kunstform, er det ikke? End mellem "comic books" og "graphic novels".

Hvilket har noget at gøre med, at tegneserier af historiske, sociokulturelle og magthaveriske årsager tidligere levede mere eller mindre uforandrede, men alligevel med nye udgaver i årtier, ofte mange årtier, med samme figurer og eventuelt samme tegnere. Hvilket utvivlsomt har været med til at understøtte "systematisering" og "ritualisering" for alle, der har fornøjelse af den slags.

Der findes ingen andre kunstformer, der har udviklet bare tilnærmelsesvis lignende afledte effekter. Bevares, man kan også samle på almindelige bøger, men de er så lette og billig at genoptrykke, at det som regel ikke har nogen indflydelse på tilgængeligheden eller priserne, medmindre man specifikt samler på førsteudgaver. Og det er jo de eneste to duplikerbare kunstformer, som man fysisk kan holde i hånden op dermed opbevare en form for "originalkopi" af i sit hjem og sin samling - tegneserier og bøger. Selv om folk en overgang også samlede på film og tv-serier, var der jo grundlæggende tale om tarvelige kopier, som oven i købet med tiden let lod sig kopiere videre; medmindre man ligefrem samlede på biografernes filmruller.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Comic book fan vs. graphic novel læser

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 22. okt 2021, 01:05 Og det er jo de eneste to duplikerbare kunstformer, som man fysisk kan holde i hånden op dermed opbevare en form for "originalkopi" af i sit hjem og sin samling - tegneserier og bøger. Selv om folk en overgang også samlede på film og tv-serier, var der jo grundlæggende tale om tarvelige kopier, som oven i købet med tiden let lod sig kopiere videre; medmindre man ligefrem samlede på biografernes filmruller.
Interessant betragtning, som jeg stort set er enig med dig i. Dog vil jeg også medtage visse samler-udgaver af Blu-ray og DVD, med bonus-materiale, der gør dem mere samlebare.

Især ved comic books er der jo tale om noget meget endeligt og originalt - Steve Ditko betragtede en comic book som det endelige kunstværk, og regnede ikke sine egen originalplancher for noget. Rygtet vil vide, at han ligefrem brugte gamle plancher som skære-underlag.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Comic book fan vs. graphic novel læser

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 22. okt 2021, 08:25Dog vil jeg også medtage visse samler-udgaver af Blu-ray og DVD, med bonus-materiale, der gør dem mere samlebare.
Det er også en rimelig betragtning. Der er et fællestræk der mellem samlebind med tegneserier og blu-ray-diske, begge med ekstramateriale, i hvert fald i de bedste tilfælde. Ikke originalen, men en optimeret udgave af originalen.
GoogaMooga skrev: 22. okt 2021, 08:25Især ved comic books er der jo tale om noget meget endeligt og originalt - Steve Ditko betragtede en comic book som det endelige kunstværk, og regnede ikke sine egen originalplancher for noget. Rygtet vil vide, at han ligefrem brugte gamle plancher som skære-underlag.
Jeg har godt hørt den udlægning før, og der er noget både sjovt og sandt ved den.
Besvar