Hvor stor er din samling?

Besvar
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Hvor stor er din samling?

Indlæg af Mogens »

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om folk herinde har et overblik over deres samling og kan fortælle, hvor stor den er (altså samlingen), uden der er behov for at gå fuldstændig i detaljer? :lol:

Køber I serier, selvom I på forhånd er bevidste om, at I måske kun læser dem én gang? Er samllingen vigtigere end læseoplevelsen?

Min samling er forholdsvis overskuelig. Jeg har den velkendte reol fra IKEA, som hedder KALLAX (5x5 rum), som er fyldt med almindelige album og samlebind. Ellers har jeg den komplette samling af Fart & Tempo, samt en god stak af Sølvpil og Anders And fra 1970-1980'erne. Resten begrænser sig vist til en enkelt kasse med forskellige blade fra min ungdom. Mere har jeg vist ikke.

Jeg samler generelt for at læse og genlæse, men jeg kan dog ikke se mig fri for, at der engang imellem bliver købt noget, bare for at købe det, f.eks. Linda & Valintin, som godt nok står flot i reolen, men som ikke er blevet læst endnu. Der mangler simpelthen dén kriblen i fingrene, der bare vil hive dem ud af reolen, men måske kommer den én dag. :D
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Hvor stor er din samling?

Indlæg af Jakobsen »

Der er rigtig mange måder at samle på, og ingen er jo den rigtige - ej heller er nogen forkerte. Det er altsammen forskelligt - jeg samler efter hvad jeg synes der er sjovt - og det er jo rimelig bredt, derfor bliver jeg heller aldrig færdig. :) Nogle ting taber jeg interessen for - så de bliver solgt igen. Men det meste af hvad der har med Disney fra før 1949 og alt Tintin hejs - helst så gammelt som muligt. Det fylder i sig selv en del, specielt Disneytingene. Samt jeg har en større samling af originaler mest af danske tegnere - de fylder heldigvis ikke så meget :D Jeg må nok op på en 7-8 Ikea reoler, hvis det er målestokken + det løse...
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvor stor er din samling?

Indlæg af GoogaMooga »

Lige så snart noget bliver genoptrykt, er jeg tilbøjelig til at sælge originalhæftet, navnlig de amerikanske. Hvad danske albums angår, stirrer jeg mig ikke blind på det ét-tal i kolofonen, og køber gerne senere oplag for at undgå forstyrrende fejl ("Troldom og hundekunster"). Jeg samler på ca. 100 af dem jeg anser for at være de bedste tegnere, mest Panteon og Far Side of Paradise. Jeg får tit at vide, at jeg skal prøve den og den af, men jeg er altid bevidst om, at det vil være på bekostning af noget bedre. Så nej, jeg er ikke oplags-fantast og jeg er heller ikke kompletist. Og jeg har slet, slet ikke behov for at udvide min horisont, da jeg har nok at gøre med de 100.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hvor stor er din samling?

Indlæg af Mogens »

Det populære ord hedder vist "prioritere". :D

De fleste af os vælger sandsynligvis med hjertet og ud fra interesser, mens visse folk anser deres køb som en investering, men uanset hvad så handler det om at prioritere. Jeg kunne i øvrigt ikke være mere ligeglad med hvilket oplag, jeg har stående i reolen, hvis jeg er glad for dét, jeg har. :wink:
Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 107
Tilmeldt: 16. jul 2009, 12:34

Re: Hvor stor er din samling?

Indlæg af Niels Jørgen »

Jeg har samlet siden jeg kunne gå. Tegneserier, klistermærker, mønter, sedler, frimærker, men tegneserierne vandt hurtigt. I mange år købte jeg alt jeg kunne få fingre i, ud fra at jeg ville have alt der var udgivet i Danmark. Fra jeg var 15-16 år tog det for alvor fart. Købte nyt, brugt - i stor stil.
Samlede Anders And, Superman, Batman, Basserne, Superhelte, Skipper Skræk, og alle de klassiske albums som Tintin, Asterix, Lucky Luke, Splint, Blake & Mortimer og meget, meget mere. Jeg har altid kun samlet dansk.
Opnåede med tiden en gigantisk samling. 25.000 +

Men da jeg blev 30, begyndte jeg at tvivle - hvad var det egentlig jeg ville? Jeg skiftede spor. Udvalgte de vigtigste ting, det jeg virkelig brændte for, og besluttede at nu ville jeg koncentrere mig om det. Jeg solgte 2/3 af samlingen fra, og lukkede de sidste huller. 10 år senere var jeg i mål. Havde alt. Hvad så?
Så gik jeg i gang med at udskifte i stor stil. Jagtede de superflotte hæfter og albums. Solgte mere fra.
I dag har jeg en samling på omkring 4.000 elementer. (4.128 for at være præcis) Alt er fotograferet, gradueret og registreret. Jeg har et dokument hvor alt er sat grafisk op, med billeder og lister over det hele.

I dag har jeg primært: Anders And 1949 - 59 + Solo + B-hæfter. Alt Superman, Batman, Superboy osv. Alt i de klassiske albumserier. Og alt i 1. oplag i nærmest perfekte udgaver.
Når jeg køber, så er det som regel dyre varer. Et Asterix-album i NM+ til 1400,- og den slags.
Jeg køber også nyt. Jeg køber de nye Splint, Blake & Mortimer og Asterix. Det er det. Al kerneinteressen ligger på det gamle :)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvor stor er din samling?

Indlæg af GoogaMooga »

Sådan havde jeg det også engang. Alt fra før 1970 var jeg med på. Jeg kan huske glæden ved at købe Big Bull nr.1, Kampflyver nr. 1, og alle mulige B-serier.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 107
Tilmeldt: 16. jul 2009, 12:34

Re: Hvor stor er din samling?

Indlæg af Niels Jørgen »

Ja, alle de små lommehæfter - de fyldte meget :)
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hvor stor er din samling?

Indlæg af Mogens »

Hold da kæft, Niels Jørgen. Det er da en imponerende fortælling (og samling). Det viser bare, at alle de mål, vi har i livet, blot viser sig at være delmål, fordi vi hele tiden sætter os nye mål. :wink:

Og stor respekt for den måde, du har dokumenteret alt på. Har du gjort det i forhold til din forsikring eller for 'din egen skyld'?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvor stor er din samling?

Indlæg af GoogaMooga »

Niels Jørgen skrev: 24. nov 2021, 13:45 Ja, alle de små lommehæfter - de fyldte meget :)
Jeg havde en lille kuffert fyldt, som jeg rejste til København med og solgte til Puk's Antikvariat for sølle 150 kr.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Hvor stor er din samling?

Indlæg af Asger Pedersen »

Jeg har - desværre - forlængst passeret grænsen for at være samler og er blevet tegneseriehoarder 🤪 som jeg måtte konstatere, da der for nogen tid siden blev opsat et sæt specifikationer for en samler.

Jeg har samlet siden jeg var ni, og for fyrre år siden talte jeg min samling sidst, der var omkring 30.000, og det er nok steget til omkring det dobbelte. Jg har stort set alt, der er udkommet på dansk siden 1931, undtagen fra de seneste år, samt en halv snes hyldemeter med USA-blade. Plus det løse fra andre lande.

Det jeg mangler er plads og/eller ordenssans, men når jeg om føje år går på pension, har jeg lovet min hustru, at der skal komme orden på sagerne 🤣
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvor stor er din samling?

Indlæg af Antaeus »

Jeg har fået indrettet mit eget tegneseriebibliotek med de klassiske fransk/belgiske serier samt en del amerikansk, herunder de helt store klassikere inden for superhelte samt en del Disney. Det meste er på dansk, men der er også en stor del på engelsk og lidt på norsk og en smule på svensk. Jeg har det meste af hvad jeg synes skal stå i mit bibliotek. Det er næsten perfekt, der mangler lige en smule på indretningen og lysoptimering for at være perfekt.

Det er sat op så det ser bedst muligt ud og jeg nyder og glædes hver gang jeg går forbi og det er hele tiden for biblioteket er centralt i huset. Læseoplevelsen er vigtigst, men glæden ved at have biblioteket og nyde synet er også meget stor.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hvor stor er din samling?

Indlæg af Gimli »

Jeg er gået næsten den modsatte vej af Niels Jørgen. Som barn fik jeg tit et album til fødselsdag og købte nogle album album når der var bogudsalg mv. Hæfter (superhelte på dansk og X9) og Jumbobøger blev det også til. Men der er tale om sporadiske indkøb, der bare blev gemt. I de tidlige teenageår begyndte jeg at købe antikvitarisk. Det passede til pengepungen, og både tegneserier, bøger og musik var inde i billedet. (Også videospil, hvor det dog var vanskeligere at finde antikvitariske forretninger). Som ung mand kom Thorgal ind i billedet, og det betød at tegneserierne fik en overhånd. Hæfter, jumbobøger blev dog fravalgt, fordi albummene blev prioriteret. Men som studerende var der, hverken råd eller plads til en egentlig samling. På det her tidspunkt har jeg vel haft færre end 200 album. Så kom ca. 10 år, hvor der stadig var begrænset plads, hvilket begrænsede indkøbene. Jeg boede også for langt væk fra egentlige tegneseriebutikker, så det var mest antivitarisk og hvad de lokale boghandlere sad inde med. Online var kun i sin absolutte vorden, og ikke noget jeg aktiv opsøgte.

"Eksplosionen" kom, da jeg fik råd til en lidt større bolig. Indtil da var europæiske album stort set enerådig i min samling. Dog med undtagelser af amerikanske serier der var oversat og i europæisk album format (f.eks Elverfolket). Men så faldt jeg over Akira - hvor det gik op for mig, hvad jeg måske var gået glip af. Men jeg holdt mig stadig til danske udgivelser, men gik bevidst efter, at få det som kom fra Japan og Amerika. "Grafiske romaner" blev også prioriteret. På det her tidspunkt gik det op for mig, hvor "stereotyp" de europæiske mainstream-album egentlig var/er. For ca. 5 år siden begyndte jeg at gå skridtet videre og anskaffe mig engelsksprogede udgivelser. Så fra at vælge højtprioriterede serier er mit fokus gået mod større diversitet. Og jeg prioriterer altid et par serier/udgivelser, som udfordrer min yndlings-fortællinger og tegnestile. Ofte er de ikke på niveau med det jeg værdsætter mest. Men af og til får jeg udvidet min horisont.

Jeg har indtil nu aldrig skilt mig af med en tegneserie - selv om jeg må sige at jeg har ca. 50 album, som jeg faktisk vil være lidt ligeglad med om de "forsvandt". Omvendt - nogle gange lærer man mere om, hvad man værdsætter, når 'det' ikke er tilstede i et album.

På nuværende tidspunkt har jeg ca. 24 hyldemeter, og må med skam erkende, at pladsen begynder at blive trang igen.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hvor stor er din samling?

Indlæg af Mogens »

Det var egentlig altid fremmed for mig at overveje, om jeg skulle skille mig af med noget af samlingen, fordi alle anskaffelser var/er forbundet med en oplevelse af en art. For et års tid siden besluttede jeg mig dog for at give alle mine Fart & Tempo-dubletter til en god bekendt, og det viste sig at være en rar følelse, fordi jeg ikke havde noget at bruge dem til og fordi jeg fandt et nyt, godt hjem til dem, hvor jeg vidste, at de ville blive værdsat.

I år tog jeg det næste skridt og sorterede ud af samlingen, herunder album i mangelfuld stand og album, jeg var vokset fra og som reelt set blokerede for nye indkøb. Det gav luft i reolen. Det gav samlingen luft. Det lyder stort, men det var nærmest som om et åg blev fjernet fra mine skuldre. Ikke en byrde, men en tilfredshed i at finde ud af, at det er okay at give noget fri eller at begrænse sig. :wink:

Jeg oplevede en del magre år, hvor jeg købte meget få tegneserier, fordi der ikke var nogle danske udgivelser, der fangede min interesse. Jeg begyndte at samle på tyske udgivelser i stedet, fordi jeg troede, at jeg kunne udfylde et eller andet hul i samlingen, men jeg erfarede, at det bare ikke var det samme. Glæden varede kun kort, for læseoplevelsen var simpelthen én anden. Der manglede noget, og tanken nagede mig, om jeg så småt var vokset fra min lidenskab. Men det var jeg ikke. Opsvinget i Danmark for 5-10 år siden og de proportionale nedskrivninger af mine likvide midler modbeviste mig. En ny æra var søsat, og nu kan jeg heldigvis konstatere, at min lidenskab for tegneserier er intakt. :D

Mit bibliotek er langt fra fuldendt. Der mangler de rigtige lamper. Der mangler de finesser, der gør værelset hyggeligt. Jeg tager små skridt, men jeg skal nok komme i mål én dag, og det er jo vigtigt med mål i livet. :)
Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 107
Tilmeldt: 16. jul 2009, 12:34

Re: Hvor stor er din samling?

Indlæg af Niels Jørgen »

Mogens skrev: 24. nov 2021, 13:59 Hold da kæft, Niels Jørgen. Det er da en imponerende fortælling (og samling). Det viser bare, at alle de mål, vi har i livet, blot viser sig at være delmål, fordi vi hele tiden sætter os nye mål. :wink:

Og stor respekt for den måde, du har dokumenteret alt på. Har du gjort det i forhold til din forsikring eller for 'din egen skyld'?
Tak :)
Dokumentationen er 100% for min egen skyld - det er en stor del af glæden ved at samle, at katalogisere, registrere, fotografere og graduere tingene.
Jeg har alt dokumentation liggende i dropbox, og kan uanset hvor jeg er, altid tilgå både højtopløste billeder af hver enkelt blad/album, samt se graduering og anden data vedrørende elementet. At er registeret med nummer, årgang, årstal, oplag (har kun 1. oplag, men alligevel ..), varianter og andre spidsfindigheder.

Forsikringen har - efter en hel del ævl og kævl - accepteret at samlingen er forsikret og dokumenteret ud fra billeder og graduering. Der er sat et samlet beløb på, og det har jeg på skrift fra forsikringen.
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 358
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Re: Hvor stor er din samling?

Indlæg af Laila J. Graf »

Jeg startede med at samle da jeg var omkring 16 år og jeg glemte at stoppe igen.

Nu synes jeg det er sjovt at blive ved og finder på nye måder at skaffe plads på, frem for at lade sig begrænse af noget så kedeligt som kvadratmeter - så håber på, at jeg omkring 2030 kan begynde at bygge et tegneseriemuseeum på vores mark...

Jeg samler på alt med Disney der er kommet på dansk. Dertil figurer, legetøj, madvarer osv osv (alt hvor der er sat en Andeby-figur på).
Jeg samler også på alt med Susi Bech og Peter Madsen, og så en masse klassiske serier, som f.eks. Gammelpot, Franka, Smølferne og den slags.

Og så er jeg især de seneste 5-10 år i højere og højere grad blevet lokket over i nye tegneseriehjørner, så nu er jeg blevet ret glad for vores mange gode danske forlag, der har beriget mit tegneserieliv med nye oplevelser, her kan jeg f.eks. nævne Simon Petersen og Jonas Doctor, som jeg begge elsker men som stilmæssigt er i vidt forskellige retninger. Det er fremragende at have fået øjnene op for mere! Men Disney vil altid lægge mit hjerte nærmest.

Og jeg ved (stort set), hvad jeg har, fordi jeg registrere alt med billeder og excelark og har det hele i dropbox, så det er til at finde frem til, når jeg står på markeder og den slags.
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Besvar