Hvordan udtaler man navnene?

Besvar
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Hvordan udtaler man navnene?

Indlæg af Mogens »

Vi elsker tegneserier og ved, hvem der har skabt dem, men ved vi også, hvordan alle de store serieskaberes navne udtales, såsom Franquin, Leloup, Walthéry, Giraud, Hermann, Tillieux, Craenhals, Uderzo, Graton, Goscinny og Duchâteau?

Det samme gælder egentlig for de forskellige seriers oprindelige navne.

Jeg må indrømme, at jeg ofte føler mig pinligt berørt, fordi jeg ikke har nogen anelse og derfor skaber min egen udtalelse. :roll:

Hvad med jer andre? Skal man være sprogkyndig udi det franske, flamske eller nederlandske for at ramme udtalen korrekt? Og findes der mon en internetside, hvor man kan lære den rette udtalelse? :wink:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan udtaler man navnene?

Indlæg af GoogaMooga »

Man kan altid spørge i Facebook's interessegrupper. Der gik mange år, før jeg fandt ud af, at "Toth" ikke rimer på "goth", men på "loathe". Jeg ved stadig ikke, hvordan man udtaler "Maleev" og "Craenhals".
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvordan udtaler man navnene?

Indlæg af Mesterius »

Løsningen er egentlig ganske enkel: Gå på YouTube og se om du finner et franskspråklig klipp som handler om serieskaperen. Da lærer du for eksempel fort at Goscinny uttales "Gosinný" (og ikke "Goskinny" som jeg tenkte i en del år).
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hvordan udtaler man navnene?

Indlæg af Mogens »

Jeg takker ærbødigt for de gode tips. :wink:

Jeg har faktisk allerede afluret et par navne i de videoer, som Morten Langkilde fra Roskilde Bibliotekerne har lagt på nettet og som går under navnet "tid til tegneserier". Det er dog svært at huske navnene og/eller søge efter de omtalte videoer, men måske laver jeg én dag mit eget system. :)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvordan udtaler man navnene?

Indlæg af Antaeus »

Mogens skrev: 24. nov 2021, 15:36 Vi elsker tegneserier og ved, hvem der har skabt dem, men ved vi også, hvordan alle de store serieskaberes navne udtales, såsom Franquin, Leloup, Walthéry, Giraud, Hermann, Tillieux, Craenhals, Uderzo, Graton, Goscinny og Duchâteau?

Det samme gælder egentlig for de forskellige seriers oprindelige navne.

Jeg må indrømme, at jeg ofte føler mig pinligt berørt, fordi jeg ikke har nogen anelse og derfor skaber min egen udtalelse. :roll:

Hvad med jer andre? Skal man være sprogkyndig udi det franske, flamske eller nederlandske for at ramme udtalen korrekt? Og findes der mon en internetside, hvor man kan lære den rette udtalelse? :wink:
Vi siger også Paris i Danmark, ikke Pari.
Så jeg har det fint med at vi danskere laver egen udtale af navnene. Jeg vælger fx den danske udtale af fx Franquin med kin som endelse og ikke den rigtige franske. Og jeg udtaler også H i Hermann og lige ud af landevejen.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hvordan udtaler man navnene?

Indlæg af Mogens »

Antaeus skrev: 24. nov 2021, 19:29 Vi siger også Paris i Danmark, ikke Pari.
Så jeg har det fint med at vi danskere laver egen udtale af navnene. Jeg vælger fx den danske udtale af fx Franquin med kin som endelse og ikke den rigtige franske. Og jeg udtaler også H i Hermann og lige ud af landevejen.
Det er faktisk ret befriende at høre, for jeg troede, at jeg var at betragte som en analfabet i den henseende, men man er aldrig alene. :lol: :lol:
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Hvordan udtaler man navnene?

Indlæg af ovemunk »

Mogens skrev: 24. nov 2021, 23:01
Antaeus skrev: 24. nov 2021, 19:29 Vi siger også Paris i Danmark, ikke Pari.
Så jeg har det fint med at vi danskere laver egen udtale af navnene. Jeg vælger fx den danske udtale af fx Franquin med kin som endelse og ikke den rigtige franske. Og jeg udtaler også H i Hermann og lige ud af landevejen.
Det er faktisk ret befriende at høre, for jeg troede, at jeg var at betragte som en analfabet i den henseende, men man er aldrig alene. :lol: :lol:
Og vi siger Rom i stedet for Roma osv. :wink:
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvordan udtaler man navnene?

Indlæg af Mesterius »

Men når dere nevner bynavn som Roma og Paris, er det jo snakk om danske uttaler som er etablert som en del av det danske språk. Alle vet hvordan disse ord uttales på dansk. Jeg klarer ikke helt å se for meg at alle de 'danske' uttaler av personnavn som Goscinny, Franquin, Uderzo osv. er like standardiserte og samkjørte.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hvordan udtaler man navnene?

Indlæg af Mogens »

Det vil jeg give dig ret i, men det var meget rart for mig at høre, at andre læsere også "fordansker" udtalen på de forskellige navne, velvidende om at det i bund og grund er forkert. :D
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hvordan udtaler man navnene?

Indlæg af Mogens »

Jeg har netop set, at jeg har ageret sprogspasser. Det hedder ikke udtalelse, men udtale. :P :wink: :lol:
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 358
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Re: Hvordan udtaler man navnene?

Indlæg af Laila J. Graf »

Jeg har jo efterhånden haft den glæde at møde et par stykker af de der franske typer mv. in persona og det er bare MAX pinligt, når man ikke kan udtale deres navn ;)
Jeg øver mig forinden ved at spørge folk eller forsøge det der med youtube videoer - men nogle gange tjekker jeg nu også lige op med personen, om jeg overhovedet er på rette spor. Der plejer de heldigvis at være mega søde og egentlig bare glade for, at man af et ærligt hjerte forsøger :)
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Besvar