Genrer -

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Genrer -

Indlæg af Berti Stravonsky »

Gad vide, hvorfor krimigenren er så populær i tegneserier.

Ja, heri ligger en indbygget fordom, for jeg har bestemt ikke undersøgt noget som helst. Alt sammen er baseret på en mavefornemmelse. Og jeg tror, jeg har ret. Krimier og action er kommet for at blive, og westerns, sci-fi, gru og uhygge og spas og løjer samt alle de andre genrer, er lidt længere nede på listen.

Humor. Det jeg kalder for spas og løjer, den genre er nu også godt med.

Men er det mon sandt? Er der en overvægt af krimier og action? If so, why?
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Genrer -

Indlæg af Antaeus »

Det tror jeg klart der er. Krimi og action appellerer formentlig til de fleste og også noget de kan forholde sig til. Og med krimi kan man gå virkelig mange veje og det samme med humor, mens jeg tænker at fx western bliver lidt mere ensformig og fantasy og science fiction formentlig sorterer en del fra.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Genrer -

Indlæg af GoogaMooga »

Enig med jeres betragtninger. En totalt overset genre er melodrama/romantik, og det er kæmpe synd.

Hvis vi tager hovedgenrerne, vil jeg nok rangere dem som følgende:

1. action
2. krimi
3. melodrama
4. romantik
5. underground
6. superhelte
7. humor
8. funny animal
9. satire
10. krig
11. horror
12. spion
13. science fiction
14. western
15. sandal
16. fantasy
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Genrer -

Indlæg af marius »

Ifølge en fransk undersøgelse er humor den mest populære blandt franske læsere. Bl.a Action, fantasy og western følger efter. Det koster desværre penge at få fuld adgang.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Genrer -

Indlæg af Berti Stravonsky »

Hvis vi antager, at krimi sælger, så er spørgsmålet 'hvorfor'?

Er det angsten for at vi selv kan blive ofre for en forbrydelse, og vi føler med offeret og håber, at retfærd sejrer?

Er det fordi krimien ofte kredser om død og liv, og om at berige sig på andres bekostning, og at vi dermed kommer til at tænke over retfærdighed, død, lidelse, hævn. Eksistentielle overvejelser, altså.

Er det fordi der lurer en opdager inde i os, og vi derved kan følge med i opklaringsopgaverne, og føle en vis glæde heri?

Er det fordi vi bare drages af modsætningerne død - liv, retfærd - uretfærd, skyld - uskyld?

Eller noget andet, noget mere, noget større?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Genrer -

Indlæg af GoogaMooga »

Det er i hvert fald ikke, fordi der lurer en opdager indeni mig. Jeg er håbløs til sådan noget, da plot er sekundært for mig. Jeg tror, det er en vanesag, vi er jo vokset op med lørdagskrimi, og der er ikke så meget som en sandal i sigte, det er nemmere at forholde sig til. Man kan flette god menneskelig drama ind og få de store følelser frem.

Billede

VS.

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Genrer -

Indlæg af Gimli »

Min egen teori (om at krimier er populære) går ud på, at de menneskelige relationer er mere i baggrunden, mens melodramaer og romantik får de menneskelige relationer til at være selve centrummet for historien. Lidt mere positivt formuleret, så har krimier forbrydelsen i centrum, og det er så gennem denne fortælling, vi lærer noget om personerne. Det er genkendeligt for langt hovedparten af voksne mennesker. Vi lærer mange mennesker at kende, gennem; job og/eller fritidsaktiviteter. Mens det stort set er via kærester og familie at vi lærer mennesker at kende via et fokus på dem.

Det giver et dobbeltfokus, som virker godt i fortællinger, fordi der kan veksles lidt mellem 'sag' og 'mennesker' og dermed give fortællingen variation/flere tangenter. Til gengæld bliver personkarakteristikken ofte lidt ensidig/flad (nogle vil kalde den genkendelig) efterhånden som antal album i en serie vokser, og det stiller større krav til plottet, hvis serien skal holde kvaliteten.

Endelig skal man huske på, at krimier ofte "kræver" at karakteren bevæger sig mellem forskellige lokaliteter, hvilket giver tegnemæssig variation.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Genrer -

Indlæg af Frank Madsen »

Berti Stravonsky skrev: 27. nov 2021, 10:51Men er det mon sandt? Er der en overvægt af krimier og action? If so, why?
Er der det? Og er det ikke bare at begynde at tælle op og se, om det forholder sig sådan? Jeg ville tro, at genrer som humor, action og historie gør krimien rangen stridig.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Genrer -

Indlæg af Erling Søby »

Hvis der er en vis overvægt - og det er der sandsynligvis i forhold til genrer som fantasy, science fiction og historie - så hænger det måske sammen med, at nutidsgenrer som krimi og action er lettere tilgængelige i den forstand, at de ikke kræver store forkundskaber for at gå i gang. Genrer som fantasy og science fiction indeholder et markant element af "worldbuilding" og anderledes konventioner, som man som læser først skal omstille sig til, før man kan gå i gang, og historiske genrer kræver en vis historisk viden, hvis man skal have noget ud af det.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Genrer -

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 27. nov 2021, 19:17
Berti Stravonsky skrev: 27. nov 2021, 10:51Men er det mon sandt? Er der en overvægt af krimier og action? If so, why?
Er der det? Og er det ikke bare at begynde at tælle op og se, om det forholder sig sådan? Jeg ville tro, at genrer som humor, action og historie gør krimien rangen stridig.
Også jeg. Det lyder usandsynligt, at der skulle være en "overvægt" af krimier i tegneserieform, hverken i Danmark eller andre steder.

Verden er overplastret med krimier i bogform, tv-serie-form og filmform, og det er vel ærlig talt svært at se, hvad tegneserier skulle kunne tilføre en genre, der først og fremmest bygger på et plot og plottets opløsning, og hvorfor nogen skulle vælge genren i tegneserieform, når man får den smidt i nakken døgnet rundt i andre velfungerende former. Blandt omkring 350 lagerførte udgivelser har fx Cobolt vist kun et par udgivelser, der vil kunne betegnes som krimier, to bind med Sherlock Holmes og to med Blacksad.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Genrer -

Indlæg af Berti Stravonsky »

Ro på drenge, jeg aner det jo heller ikke. Blot en forsigtig mavefornemmelse.

Jeg sad blot og tænkte på Seriemagasinet, Tim og Thomas, Allan Falk og i den dur.

Undskyld hvis jeg tager fejl.
Brugeravatar
Henrik Andreasen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. mar 2004, 13:44
Geografisk sted: Syd for Køge

Re: Genrer -

Indlæg af Henrik Andreasen »

Skal ikke kunne sige om krimier har overvægt, men for mit indkøb af tegneserier i de seneste 10 år har det været en stor del. Men min interesse for "crime noir" som jeg vælger at kalde det, skyldes også i høj grad dem som skriver og tegner det. Hvis Ed Brubaker/Sean Phillips, Darwyn Cooke & Brian Azzerello lavede noget helt andet end crime noir, så havde jeg sikkert også købt det med lige så stor fornøjelse. Men jeg tror stadigvæk at genren og dem som udøver det, har haft en stor indflydelse på at jeg har købt det og nyder at læse det.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Genrer -

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Berti Stravonsky skrev: 28. nov 2021, 09:43Jeg sad blot og tænkte på Seriemagasinet, Tim og Thomas, Allan Falk og i den dur.
Okay, hvis du taler om for 40-50-60 år siden, så kan der måske være en smule om det.
Besvar