Dine tre vigtigste tegneserieautografer?

Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Dine tre vigtigste tegneserieautografer?

Indlæg af redneck »

Will Eisner
Art Spiegelman
Peter Madsen

Runner up:
Jiro Taniguchi
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Dine tre vigtigste tegneserieautografer?

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 29. nov 2021, 08:16Jeg har læst et sted, at Kronprins Frederik har et signeret album, og at han mødte Hergé i den forbindelse. Men det har nok ikke været i 1971, for da var han kun tre år.
Det kan vel godt være tilfældet, men det kan måske også have været i 1976, da dronning Margrethe var på statsbesøg i Belgien.

Jeg har Barks' autograf i bind 1 af Carl Barks Library, som han signerede til mig på Det Kulørte Bibliotek i 1994. Ellers har jeg aldrig rigtig samlet på autografer.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Dine tre vigtigste tegneserieautografer?

Indlæg af Robin »

jeg går ikke rigtigt op i autografer, men jeg har tre:

Bill Sienkiewicz
Peter Madsen
Don Rosa x 2

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Dine tre vigtigste tegneserieautografer?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg er lidt ked af, at jeg har mistet Stan Lee's autograf, som han skrev med guldmarker på et blankt kort.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Dine tre vigtigste tegneserieautografer?

Indlæg af Jakobsen »

Carsten Søndergaard skrev: 29. nov 2021, 01:37
GoogaMooga skrev: 29. nov 2021, 00:32
Jakobsen skrev: 28. nov 2021, 21:41 Hergé
Den svære. :o Følger der en historie med den?
Hvis der er tale om et signeret dansk album er det formentlig et af godt og vel 1000 album, Hergé signerede under sit besøg i Danmark i september 1971. Der findes ingen optegnelser om, hvor mange han rent faktisk signerede i den anledning, men det gør der om hans tilsvarende besøg i Stockholm umiddelbart i dagene før. Og der signerede han 1600 eksemplarer. Men i Stockholm signerede han i tre boghandler, i København kun to. Så man må logisk antage, at han signerede godt og vel 1000 danske Tintin-album.

Er der tale om et fransk album, er det næppe så sjældent. Hergé var ikke karrig med at signere i album eller sende personligt signerede breve og tegninger til folk. Meget af hans tid i hans sidste tyve leveår gik faktisk med den slags.
Ikke så meget historie - nu smider jeg så lige foto som bevis, Googa - så kunne det da også være sjovt at se fotos af andre signeringer - hvis nogen vil lægge op? Jeg er utrolig glad for signerede album. Jeg mener faktisk at have set en video af Carl Barks der signerer til dig eller Sussi.. Frank...
Vedhæftede filer
262271460_3198156067122903_2937064308121170494_n.jpg
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Dine tre vigtigste tegneserieautografer?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg går heller ikke op i autografer, og slet ikke, hvis der ikke er en personlig fortælling bag.

Og med fortælling mener jeg, at man helst skal mødes med personen bag autografen. Gerne sludre lidt og ja. Jeg ved sgu ikke, der er noget fan over det, noget dyrkelse, noget benovelse, whatever.

Men ellers ikke.

Og jeg forstår ikke, at enkelte autografer kan blive ekstremt mange penge værd. I don't get it.

Jeg har skam også en del dedikationer i et par bøger. Frank og Sussi, Tat, Don Rosa, Raj, Pedro Lopez, Henriette W. Ikke mange, men bag hver er der en fin lille sød historie.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Dine tre vigtigste tegneserieautografer?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg jagter ikke autografer, men de fleste af mine var ved personlige meet'n'greets, hvis det er et kriterium. Jeg kommer aldrig til at møde Toth, men ville da gerne betale top dollar for en bog signeret af ham.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Dine tre vigtigste tegneserieautografer?

Indlæg af GoogaMooga »

Lars, hvordan kom du til at møde Hergé?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Dine tre vigtigste tegneserieautografer?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 29. nov 2021, 11:03
GoogaMooga skrev: 29. nov 2021, 08:16Jeg har læst et sted, at Kronprins Frederik har et signeret album, og at han mødte Hergé i den forbindelse. Men det har nok ikke været i 1971, for da var han kun tre år.
Det kan vel godt være tilfældet, men det kan måske også have været i 1976, da dronning Margrethe var på statsbesøg i Belgien.
Nemlig. Uddrag fra den kommende Tintins Danmarkshistorie

1976: Hergé forærer kronprins Frederik og prins Joachim signerede Tintin-album og modtager en delegation fra den danske ambassade i Belgien

Da Hergé erfarede, at dronning Margrethe og prins Henrik sidst i november 1976 skulle på officielt statsbesøg hos kong Baudouin og dronning Fabiola i Belgiens hovedstad, kontaktede han telefonisk den danske ambassade i Bruxelles – som dengang lå på samme gade som Hergés tegnestue, dog i modsatte ende af den næsten tre kilometer lange og prestigefyldte Avenue Louise. Per Carlsen havde sendt Hergé et eksemplar af Billed-Bladet for 27. februar 1976, hvori en artikel fortalte, at kronprins Frederik og prins Joachim begge var store fans af Tintin, og Hergé ville gerne kvittere for den kongelige interesse.

Ambassadens sekretærer forstod ikke helt, hvem der var på tråden, eller hvad sagen drejede sig om, men til sidst fik Hergé ambassadens næstkommanderende, ambassaderåd Eskil Svane, i røret og kunne fremføre sit ærinde: Han ville gerne forære kronprins Frederik og prins Joachim et signeret eksemplar af et Tintin-album hver – som en lille trøst for, at de to små prinser måtte blive hjemme på Amalienborg under statsbesøget. Mon ambassaden ville være så venlig at formidle dem til det danske regentpar? Det ville ambassaderåden naturligvis gerne sørge for.

Under samtalen fik ambassaderåden imidlertid en spontan idé, som han forelagde Hergé: Kunne han måske få lov til at aflægge en høflighedsvisit på Hergés tegnestue – i selskab med sin søn, der var glødende tegneseriefan? Det var Hergé straks med på, og således gik det til, at ambassaderåden og hans søn (samt dennes bedste ven) 17. december 1976 gæstede Hergés tegnestue på Avenue Louise 162 i den ret anonyme etageejendom, hvor kun et beskedent skilt med teksten ”S.H.” (for ”Studios Hergé”) røbede, at her havde Tintins skaber sin tegnestue.

To spadserestokke og to bowlerhatte på en knagerække samt en stor model af Tournesols måneraket i receptionen bekræftede den danske delegation i, at de var kommet det rigtige sted hen. Hergé modtog dem venligt i sit arbejdsværelse, hvor de kunne se en af den belgiske billedhugger Nat Neujeans (f. 1923) berømte buster af Tintin og Terry fra midt i 1950’erne (Neujean havde netop samme år, 1976, også lavet en to meter høj statue af Tintin og Terry, der står i Parc du Wolvendael i Bruxelles-bydelen Uccle).

Hergé viste dem den flotte model af fregatten ”Enhjørningen”, han fem år tidligere var blevet foræret af Per Carlsen i København, og som nu stod på hans tegnestue i en glasmontre. Han fortalte om sit arbejde med tegneserien, fremviste forskellige originalplancher – og signerede beredvilligt i de to unge Tintin-fans’ medbragte album.

Ambassaderådens søn var Erik Svane, der mange år senere selv blev tegneserieforfatter og blandt andet har skrevet manuskript til biografien om dronning Margrethe i tegneserieform fra 2014, ”Daisy – en prinsesse i Danmark”, tegnet af Thierry Capezzone.

Kronprins Frederik afslørede i forbindelse med åbningen af udstillingen HERGÉ på Brandts i Odense i 2018, at det var et eksemplar af "Tintin au Tibet", Hergé havde signeret til ham. Han kunne desværre ikke huske, hvilket album prins Joachim fik.
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Dine tre vigtigste tegneserieautografer?

Indlæg af LarsChristiansen »

1): Morris
2): Corben
3): Jim Davis

Runner up: Loisel
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Dine tre vigtigste tegneserieautografer?

Indlæg af Mogens »

Man kan kalde mig mange ting, men autografjæger er ikke én af dem, for det er kun Hermann, der har fået lov til at signere i mine tegneserier. :lol:

Jeg var så starstruck, at jeg bare måtte se den gamle ræv i Fantask for en del år siden. Han var om nogen manden, der med sine mageløse tegninger og nådesløse historier gav mit teenageliv mening og spænding. Jeg var endda så befippet eller uagtsom, at jeg kom til at skubbe til bordet, han sad ved, så jeg blev tildelt en reprimande. "Don't push the table"!! :lol: Men jeg fik min tegning og min autograf alligevel (og et lille tørt smil). :D
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Dine tre vigtigste tegneserieautografer?

Indlæg af GoogaMooga »

Mogens skrev: 29. nov 2021, 23:51 "Don't push the table"!! :lol:
:lol:
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Dine tre vigtigste tegneserieautografer?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 29. nov 2021, 16:14To spadserestokke og to bowlerhatte på en knagerække samt en stor model af Tournesols måneraket i receptionen bekræftede den danske delegation i, at de var kommet det rigtige sted hen.
Haha, fantastisk! :D
Brugeravatar
Henrik Andreasen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. mar 2004, 13:44
Geografisk sted: Syd for Køge

Re: Dine tre vigtigste tegneserieautografer?

Indlæg af Henrik Andreasen »

Neil Gaiman
Sal Buscema
Herb Trimpe

Neil Gaiman da han er min all time ynglingsforfatter. Sal Buscema & Herb Trimpe, da de er mine to barndoms idoler.

En forfærdelig masse runner-ups: Garry Trudeau, John Byrne, Frank Miller, Barry Windsor-Smith, Michael Moorcock mfl.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Dine tre vigtigste tegneserieautografer?

Indlæg af Erling Søby »

Neil Gaiman har jeg også, i Coraline, fra han var i Fantask tilbage i begyndelsen af årtusindet. Han tegnede også små tegninger. Og ved siden af så Dave McKean, fra han var på Copenhagen Comics for nogle få år siden.

Så især Philippe Delaby, fra han var på Copenhagen Comics og tegnede helsidestegninger til de første få. Og Rosinsky, han skal også nævnes.

Og endelig Milo Manara, fra han var i Faraos Cigarer for nogle år siden.

Og Esad Ribic for nylig på Bogforum. En lille tegning af Loke.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Besvar