Den Kære Familie (Polly and her Pals)

Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Den Kære Familie (Polly and her Pals)

Indlæg af GoogaMooga »

Hvis nogen af jer ligger inde med et run af "Skipper Skræk" og drømmer om at genoptrykke alle siderne med "Den Kære Familie", kan det blive en kostbar/umulig opgave. Jeg har fået at vide, at serien ikke er i public domain, og at den befinder sig i ophavsrets-limbo. Ligesom en anden oplagt kandidat, den belgiske serie, "Jari", af Raymond Reding. Den var ellers oplagt - Skipper Skræk bladet giver os en god luns af en af de bedste strips. Amerikanerne er ikke altid klar over, hvor rig en kulturarv, de sidder på. Hov, Comicwiki oplyser, den også gik i "Hjemmet"!

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Den Kære Familie (Polly and her Pals)

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 30. nov 2021, 00:07 Hvis nogen af jer ligger inde med et run af "Skipper Skræk" og drømmer om at genoptrykke alle siderne med "Den Kære Familie", kan det blive en kostbar/umulig opgave. Jeg har fået at vide, at serien ikke er i public domain, og at den befinder sig i ophavsrets-limbo.
Dette utsagnet trenger kilder. Hvordan har "Polly and Her Pals" opphavsrettsproblemer? Så vidt jeg vet eier syndikatet King Features alle rettigheter.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Den Kære Familie (Polly and her Pals)

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 30. nov 2021, 00:10
GoogaMooga skrev: 30. nov 2021, 00:07 Hvis nogen af jer ligger inde med et run af "Skipper Skræk" og drømmer om at genoptrykke alle siderne med "Den Kære Familie", kan det blive en kostbar/umulig opgave. Jeg har fået at vide, at serien ikke er i public domain, og at den befinder sig i ophavsrets-limbo.
Dette utsagnet trenger kilder. Hvordan har "Polly and Her Pals" opphavsrettsproblemer? Så vidt jeg vet eier syndikatet King Features alle rettigherer.
King Features! (Betal ved kasse 1). Måske kom jeg til at forveksle den med en anden. Lars Jakobsen kan bekræfte. Vi har haft flere klassikere oppe at vende. I stedet for at være efter mig, Mesterius, kunne du jo udgive nogle klassikere.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Den Kære Familie (Polly and her Pals)

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 30. nov 2021, 00:14
Mesterius skrev: 30. nov 2021, 00:10
GoogaMooga skrev: 30. nov 2021, 00:07 Hvis nogen af jer ligger inde med et run af "Skipper Skræk" og drømmer om at genoptrykke alle siderne med "Den Kære Familie", kan det blive en kostbar/umulig opgave. Jeg har fået at vide, at serien ikke er i public domain, og at den befinder sig i ophavsrets-limbo.
Dette utsagnet trenger kilder. Hvordan har "Polly and Her Pals" opphavsrettsproblemer? Så vidt jeg vet eier syndikatet King Features alle rettigherer.
King Features! (Betal ved kasse 1). Måske kom jeg til at forveksle den med en anden. Lars Jakobsen kan bekræfte. Vi har haft flere klassikere oppe at vende. I stedet for at være efter mig, Mesterius, kunne du jo udgive nogle klassikere.
Nå får du skjerpe deg, Googa. :P Å spørre om kilder når du kommer med et slikt utsagn er på ingen måte urimelig -- man burde faktisk kunne forvente at du viser til kilden i første innlegg.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Den Kære Familie (Polly and her Pals)

Indlæg af GoogaMooga »

Der findes vel tre slags fans:

ildsjælene
samlerne
brokkehovederne
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Den Kære Familie (Polly and her Pals)

Indlæg af GoogaMooga »

Men for at glæde dig, Mesterius, trækker jeg mit udsagn om ophavsrets-limbo tilbage. Hovedsagen er, at den IKKE er i public domain.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Den Kære Familie (Polly and her Pals)

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 30. nov 2021, 00:19 Der findes vel tre slags fans:

ildsjælene
samlerne
brokkehovederne
Googa -- slike nedlatende uttalelser om andre forummedlemmer hører ingen steder hjemme. Ei heller ikke den utrolig fjollete bemerkningen: "I stedet for at være efter mig, Mesterius, kunne du jo udgive nogle klassikere." Hvis du ikke kan se dette, er det ditt problem, ikke mitt.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Den Kære Familie (Polly and her Pals)

Indlæg af GoogaMooga »

Hmmm... Digital Comic Museum har uploadet sider, som skulle være i public domain. Var jeg ikke forvirret før, er jeg det nu. https://digitalcomicmuseum.com/index.php?cid=1236
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Den Kære Familie (Polly and her Pals)

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 30. nov 2021, 00:25
GoogaMooga skrev: 30. nov 2021, 00:19 Der findes vel tre slags fans:

ildsjælene
samlerne
brokkehovederne
Googa -- slike nedlatende uttalelser om andre forummedlemmer hører ingen steder hjemme. Ei heller ikke den utrolig fjollete bemerkningen: "I stedet for at være efter mig, Mesterius, kunne du jo udgive nogle klassikere." Hvis du ikke kan se dette, er det ditt problem, ikke mitt.
Mesterius, jeg kæmper en brav kamp for at redde en kulturarv, og du hænger mig op på en manglende kildeangivelse.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Den Kære Familie (Polly and her Pals)

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 30. nov 2021, 00:31
Mesterius skrev: 30. nov 2021, 00:25
GoogaMooga skrev: 30. nov 2021, 00:19 Der findes vel tre slags fans:

ildsjælene
samlerne
brokkehovederne
Googa -- slike nedlatende uttalelser om andre forummedlemmer hører ingen steder hjemme. Ei heller ikke den utrolig fjollete bemerkningen: "I stedet for at være efter mig, Mesterius, kunne du jo udgive nogle klassikere." Hvis du ikke kan se dette, er det ditt problem, ikke mitt.
Mesterius, jeg kæmper en brav kamp for at redde en kulturarv, og du hænger mig op på en manglende kildeangivelse.
Som alltid snakker du kun ut fra ditt eget perspektiv, ikke fra andres.

Jeg ser heller ikke hvordan jeg "hengte deg opp". Jeg spurte ganske enkelt etter kildehenvisninger til påstanden du kom med, og som du presenterte som fakta.

Du har forresten ennå ikke gitt noen slike henvisninger, bare sagt: "Lars Jakobsen kan bekræfte". Jeg antar dette betyr at en samtale med Lars om diverse tegneserier ga deg inntrykk av at "Polly and Her Pals" har opphavsrettsproblemer?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Den Kære Familie (Polly and her Pals)

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det er helt underordnet, om noget er i public domain eller ej, når der som her er tale om et meget lille oplag.

Eventuel rettighedsbetaling vil være minimal i forhold til omkostninger til grafisk tilrettelægning (her formentlig ikke mindst indscanning af sider) og i særdeleshed papir-, tryk- og distributionsomkostningerne.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Den Kære Familie (Polly and her Pals)

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 30. nov 2021, 00:44 Det er helt underordnet, om noget er i public domain eller ej, når der som her er tale om et meget lille oplag.

Eventuel rettighedsbetaling vil være minimal i forhold til omkostninger til grafisk tilrettelægning (her formentlig ikke mindst indscanning af sider) og i særdeleshed papir-, tryk- og distributionsomkostningerne.
Ja, og derfor var det altafgørende, at serien var i public domain. Det skal være en forlægger, som har mulighed for at gøre det grafiske selv, og som har en god aftale med en trykker.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Den Kære Familie (Polly and her Pals)

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 30. nov 2021, 00:38
Du har forresten ennå ikke gitt noen slike henvisninger, bare sagt: "Lars Jakobsen kan bekræfte". Jeg antar dette betyr at en samtale med Lars om diverse tegneserier ga deg inntrykk av at "Polly and Her Pals" har opphavsrettsproblemer?
Lidt svært at linke til en telefonsamtale, Mesterius. Hvor jeg vil give dig ret, er at jeg nok ikke skulle have faret til tasterne. Meget af det, jeg skriver herinde, har som formål at redde en kulturarv. Jeg kan let blive ivrig, og er ikke altid helt præcis. Men så er det godt, jeg har dig.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Den Kære Familie (Polly and her Pals)

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 30. nov 2021, 01:02
Mesterius skrev: 30. nov 2021, 00:38
Du har forresten ennå ikke gitt noen slike henvisninger, bare sagt: "Lars Jakobsen kan bekræfte". Jeg antar dette betyr at en samtale med Lars om diverse tegneserier ga deg inntrykk av at "Polly and Her Pals" har opphavsrettsproblemer?
Lidt svært at linke til en telefonsamtale, Mesterius. Hvor jeg vil give dig ret, er at jeg nok ikke skulle have faret til tasterne. Meget af det, jeg skriver herinde, har som formål at redde en kulturarv. Jeg kan let blive ivrig, og er ikke altid helt præcis. Men så er det godt, jeg har dig.
Det jeg etterlyser er ganske enkelt at du forklarer deg skikkelig. Noe du ofte ikke gjør -- du snakker snarere om ting som om de er innforståtte for alle. "Lars Jakobsen kan bekræfte" er vagt og uforklarende. Du kunne heller ha skrevet med en gang: "Jeg hadde nettopp en telefonsamtale med Lars Jakobsen der han nevnte at "Polly and Her Pals" ikke er i public domain, og i tillegg har opphavsrettsproblemer." Da kunne vi ha skjønt hvor du kom fra med påstanden.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Den Kære Familie (Polly and her Pals)

Indlæg af GoogaMooga »

Okay. Point taken.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar