Washington Post; Best Graphic Novels 2021

Besvar
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Washington Post; Best Graphic Novels 2021

Indlæg af Gimli »

Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Washington Post; Best Graphic Novels 2021

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Men er den slags egentlig ikke kun interessant, hvis man er amerikaner?
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Washington Post; Best Graphic Novels 2021

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 1. dec 2021, 00:28 Men er den slags egentlig ikke kun interessant, hvis man er amerikaner?
Mener du at en slik kåring hadde vært mer interessant for danske lesere hvis den var gjort i Danmark?
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Washington Post; Best Graphic Novels 2021

Indlæg af Gimli »

Carsten Søndergaard skrev: 1. dec 2021, 00:28 Men er den slags egentlig ikke kun interessant, hvis man er amerikaner?
Det kan jo godt være, at du har det sådan. For mig, vil jeg gerne have en form for seedning vedr., hvad der er værd at købe. Og der bruger jeg altså "top lister" fra mange forskellige bud på, hvilke tegneserier, som er de bedste - blandet med min egne smagspræferencer.

Om andre end amerikanere synes det er interessant? Tja - som det er for tiden, så er min formodning, at det endda kun er amerikanere der er demokratic politiske vælgere, som mener det er interessant, hvad Washington Post mener om noget som helst :cry:
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Washington Post; Best Graphic Novels 2021

Indlæg af Antaeus »

Kåringer af bedste tegneserier er da altid interessante som udgangspunkt.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Washington Post; Best Graphic Novels 2021

Indlæg af GoogaMooga »

Det tager ikke mange sekunder for mig at vurdere, om jeg skal have en tegneserie. Kan jeg li' tegningerne eller ej. Ofte er et kig på forsiden tilstrækkeligt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Washington Post; Best Graphic Novels 2021

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det jeg mener er bare, at listen havde set helt anderledes ud, hvis den var lavet i for eksempel Danmark ... eller Sverige, Norge, Tyskland, England, Frankrig, Belgien, Holland, Japan eller hvad har vi. Altså hvis man havde valgt mellem ting, der ikke kun var udgivet i USA.

Jeg medgiver selvfølgelig gerne, at en sådan liste alligevel godt kan give gode tips om læseværdige udgivelser for dem, der gerne vil læse tegneserier på engelsk. Men selv hvis for eksempel (for nu bare at tage et eksempel) et dansk kritikerkorps var blevet bedt om at udvælge årets bedste amerikanske graphic novels, havde listen næppe været magen til. Det er selvfølgelig bare en teoretisk spekulation.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Washington Post; Best Graphic Novels 2021

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 2. dec 2021, 00:01Jeg medgiver selvfølgelig gerne, at en sådan liste alligevel godt kan give gode tips om læseværdige udgivelser for dem, der gerne vil læse tegneserier på engelsk. Men selv hvis for eksempel (for nu bare at tage et eksempel) et dansk kritikerkorps var blevet bedt om at udvælge årets bedste amerikanske graphic novels, havde listen næppe været magen til. Det er selvfølgelig bare en teoretisk spekulation.
Hvad ville have været anderledes?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Washington Post; Best Graphic Novels 2021

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 2. dec 2021, 12:37
Carsten Søndergaard skrev: 2. dec 2021, 00:01Jeg medgiver selvfølgelig gerne, at en sådan liste alligevel godt kan give gode tips om læseværdige udgivelser for dem, der gerne vil læse tegneserier på engelsk. Men selv hvis for eksempel (for nu bare at tage et eksempel) et dansk kritikerkorps var blevet bedt om at udvælge årets bedste amerikanske graphic novels, havde listen næppe været magen til. Det er selvfølgelig bare en teoretisk spekulation.
Hvad ville have været anderledes?
Udgangspunktet, at danske (eller andre europæiske) kritikere ville have et andet kulturelt udgangspunkt at vælge ud fra. Men som sagt, det er en teoretisk spekulation.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Washington Post; Best Graphic Novels 2021

Indlæg af Gimli »

Carsten Søndergaard skrev: 2. dec 2021, 00:01 Det jeg mener er bare, at listen havde set helt anderledes ud, hvis den var lavet i for eksempel Danmark ... eller Sverige, Norge, Tyskland, England, Frankrig, Belgien, Holland, Japan eller hvad har vi. Altså hvis man havde valgt mellem ting, der ikke kun var udgivet i USA.

Jeg medgiver selvfølgelig gerne, at en sådan liste alligevel godt kan give gode tips om læseværdige udgivelser for dem, der gerne vil læse tegneserier på engelsk. Men selv hvis for eksempel (for nu bare at tage et eksempel) et dansk kritikerkorps var blevet bedt om at udvælge årets bedste amerikanske graphic novels, havde listen næppe været magen til. Det er selvfølgelig bare en teoretisk spekulation.
Det er jeg enig med dig i Carsten. Men det er også derfor, at jeg bruger mange "top lister", blandet med min personlige smag. Det giver et bredere udvalg at vælge mellem. Men der er ingen tvivl om, at den amerikanske kultur præger udvælgelsen. Men det er ikke altid, at det har den helt store betydning. Der er nogle narrative tilgange, som jeg mener må være tæt på at være universelle. Ellers ville manga'en jo heller ikke have mange muligheder for at slå igennem i Vesten. Og det er jo ikke ukendt, at et hit i en kultur også bliver et hit i andre kulturer. 'Akira' er et japansk eksempel, 'Watchmen' er et Britisk/(amerikansk) eksempel, 'Spirit' er et Amerikansk eksempel. Og f.eks. har Cobolt jo også valgt at udgive; Guts/Kvalme. Så ja - listen er ikke en facitliste, men helt klart en "seednings"liste. :wink:
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Washington Post; Best Graphic Novels 2021

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 3. dec 2021, 00:41
Frank Madsen skrev: 2. dec 2021, 12:37
Carsten Søndergaard skrev: 2. dec 2021, 00:01Jeg medgiver selvfølgelig gerne, at en sådan liste alligevel godt kan give gode tips om læseværdige udgivelser for dem, der gerne vil læse tegneserier på engelsk. Men selv hvis for eksempel (for nu bare at tage et eksempel) et dansk kritikerkorps var blevet bedt om at udvælge årets bedste amerikanske graphic novels, havde listen næppe været magen til. Det er selvfølgelig bare en teoretisk spekulation.
Hvad ville have været anderledes?
Udgangspunktet, at danske (eller andre europæiske) kritikere ville have et andet kulturelt udgangspunkt at vælge ud fra. Men som sagt, det er en teoretisk spekulation.
Måske. Jeg tænkte mere på, om du kunne pege på nogle konkrete titler på Washington Posts liste, som du ikke mener ville være med, hvis danskere havde lavet den, eller titler, som ikke er med på Washington Posts liste, som danske listemagere ville have medtaget.

Et pudsigt eksempel på navlepillende amerikansk listemageri var dengang, The Comics Journal i 1999 offentliggjorde en liste, de selvbevidst kaldte "The Comic Journal's Top 100 Comics of the 20th Century" - uden én eneste tegneserie, der var produceret udenfor USA. :lol:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Washington Post; Best Graphic Novels 2021

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Gimli skrev: 3. dec 2021, 10:10Det er jeg enig med dig i Carsten. Men det er også derfor, at jeg bruger mange "top lister", blandet med min personlige smag. Det giver et bredere udvalg at vælge mellem. Men der er ingen tvivl om, at den amerikanske kultur præger udvælgelsen. Men det er ikke altid, at det har den helt store betydning. Der er nogle narrative tilgange, som jeg mener må være tæt på at være universelle. Ellers ville manga'en jo heller ikke have mange muligheder for at slå igennem i Vesten. Og det er jo ikke ukendt, at et hit i en kultur også bliver et hit i andre kulturer. 'Akira' er et japansk eksempel, 'Watchmen' er et Britisk/(amerikansk) eksempel, 'Spirit' er et Amerikansk eksempel. Og f.eks. har Cobolt jo også valgt at udgive; Guts/Kvalme. Så ja - listen er ikke en facitliste, men helt klart en "seednings"liste. :wink:
Gode betragtning, som jeg overvejende er helt enig i.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Washington Post; Best Graphic Novels 2021

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 3. dec 2021, 23:35Jeg tænkte mere på, om du kunne pege på nogle konkrete titler på Washington Posts liste, som du ikke mener ville være med, hvis danskere havde lavet den, eller titler, som ikke er med på Washington Posts liste, som danske listemagere ville have medtaget.
Det kan jeg ikke, for jeg kender dem ikke, og jeg følger ikke så forfærdelig meget med i, hvad der kommer af amerikanske udgivelser.
Frank Madsen skrev: 3. dec 2021, 23:35Et pudsigt eksempel på navlepillende amerikansk listemageri var dengang, The Comics Journal i 1999 offentliggjorde en liste, de selvbevidst kaldte "The Comic Journal's Top 100 Comics of the 20th Century" - uden én eneste tegneserie, der var produceret udenfor USA. :lol:
Det er også det, jeg tænkte. For mange amerikanere findes der jo ikke andet end USA, resten af verden er bare en tåget kulisse, som næsten ingen kender til. The Comics Journals i øvrigt store bevidsthed om, hvad der rører sig rundt på kloden, måske særligt i de forløbne tyve år, ufortalt.
Besvar