Hvilke julehæfter/mandelgaver skal du have i år?

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Hvilke julehæfter/mandelgaver skal du have i år?

Indlæg af GoogaMooga »

Som altid:

Knold og Tot 2022
Satsministeren

Næste år har "Knold og Tot" 125 års jubilæum, og er som sådan verdens ældste moderne tegneserie. Der var forløbere, men "Knold og Tot" opfylder alle væsentlige kriterier. Det kunne være rart, om Egmont slap Harold Knerr for en stund og gav os Rudolph Dirks i stedet. Ingen omtegninger, ingen dialog i tekst under billedet. Bare den rene vare, tak.

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Maverick
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 146
Tilmeldt: 1. jan 2018, 15:20

Re: Hvilke julehæfter/mandelgaver skal du have i år?

Indlæg af Maverick »

For mit vedkommende må det blive til følgende to titler:

Knold og Tot
Basserne

Der kommer jo ikke ret mange julehæfter mere i Danmark, men samlingen har da efterhånden sneget sig over de 200 stk. 230 hvis man tæller den årligt indbundne jumbobog "Fra alle os til alle jer" med. Den skal selvfølgelig også tilføjes ovenfor, hvis den indgår i optællingen.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvilke julehæfter/mandelgaver skal du have i år?

Indlæg af Antaeus »

Umiddelbart tænker jeg ikke nogle. Jeg ved heller ikke hvad der udkommer.
Hvis det skulle blive til nogle ville det nok være mest sandsynligt at det var Knold og Tot.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvilke julehæfter/mandelgaver skal du have i år?

Indlæg af GoogaMooga »

Maverick skrev: 1. dec 2021, 17:17 For mit vedkommende må det blive til følgende to titler:

Knold og Tot
Basserne

Der kommer jo ikke ret mange julehæfter mere i Danmark, men samlingen har da efterhånden sneget sig over de 200 stk. 230 hvis man tæller den årligt indbundne jumbobog "Fra alle os til alle jer" med. Den skal selvfølgelig også tilføjes ovenfor, hvis den indgår i optællingen.
Ja, derfor skrev jeg julehæfter/mandelgaver i overskriften.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Hvilke julehæfter/mandelgaver skal du have i år?

Indlæg af Jakobsen »

Problemert er jo at de fleste julehæfter blev distribueret via kiosker og supermarkeder. Men de vil ikke længere have alle de julehæfter stående.
Men denne her kom da og findes stadig...
Vedhæftede filer
julehæfte.jpg
Maverick
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 146
Tilmeldt: 1. jan 2018, 15:20

Re: Hvilke julehæfter/mandelgaver skal du have i år?

Indlæg af Maverick »

Den skal jeg da lige have skrevet på listen også.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvilke julehæfter/mandelgaver skal du have i år?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jakobsen skrev: 1. dec 2021, 19:40Men denne her kom da og findes stadig...
Er det ikke julehæftet fra 2019?
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvilke julehæfter/mandelgaver skal du have i år?

Indlæg af Mesterius »

Jakobsen skrev: 1. dec 2021, 19:40 Problemert er jo at de fleste julehæfter blev distribueret via kiosker og supermarkeder. Men de vil ikke længere have alle de julehæfter stående.
Da burde man heller gå til bokhandlene, slik norske forlag har begynt å gjøre i større grad de siste årene. :)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvilke julehæfter/mandelgaver skal du have i år?

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 1. dec 2021, 02:30Næste år har "Knold og Tot" 125 års jubilæum, og er som sådan verdens ældste moderne tegneserie. Der var forløbere, men "Knold og Tot" opfylder alle væsentlige kriterier. Det kunne være rart, om Egmont slap Harold Knerr for en stund og gav os Rudolph Dirks i stedet. Ingen omtegninger, ingen dialog i tekst under billedet. Bare den rene vare, tak.
Men da må de skanne og restaurere materialet fra aviser. For King Features har ikke trykkmateriale (altså black proofs) for "The Katzenjammer Kids"-seriene som er eldre enn ca. 1935. Det forklarte forhenværende Egmont-redaktør Haakon W. Isachsen meg på Facebook.

Likevel finnes det Katzenjammer Kids-materiale av Dirks fra før 1914 som er trykklart, i og med at Egmont utga en del Dirks-serier i den norske praktboken "Knoll og Tott - 100 år i Norge" i 2011. Der var de eldre sidene skannede faksimiler. Men spørsmålet er vel i hvilken grad Egmont ser det som salgbart for gjengse juleheftekjøpere, som er godt vant med serien slik den ble fra 30-tallet og videre. Og for min del har jeg jo også dette materialet i den nevnte boken. Så jeg synes det er mer interessant at de nå kjører Knerr-sider som tidligere ble trykket i omredigert og delvis omtegnet form. Vil du ha uredigert Dirks, kjøp den norske jubileumsboken.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvilke julehæfter/mandelgaver skal du have i år?

Indlæg af Mesterius »

Mesterius skrev: 2. dec 2021, 01:04
GoogaMooga skrev: 1. dec 2021, 02:30Næste år har "Knold og Tot" 125 års jubilæum, og er som sådan verdens ældste moderne tegneserie. Der var forløbere, men "Knold og Tot" opfylder alle væsentlige kriterier. Det kunne være rart, om Egmont slap Harold Knerr for en stund og gav os Rudolph Dirks i stedet. Ingen omtegninger, ingen dialog i tekst under billedet. Bare den rene vare, tak.
Men da må de skanne og restaurere materialet fra aviser. For King Features har ikke trykkmateriale (altså black proofs) for "The Katzenjammer Kids"-seriene som er eldre enn ca. 1935. Det forklarte forhenværende Egmont-redaktør Haakon W. Isachsen meg på Facebook.

Likevel finnes det Katzenjammer Kids-materiale av Dirks fra før 1914 som er trykklart, i og med at Egmont utga en del Dirks-serier i den norske praktboken "Knoll og Tott - 100 år i Norge" i 2011. Der var de eldre sidene skannede faksimiler. Men spørsmålet er vel i hvilken grad Egmont ser det som salgbart for gjengse juleheftekjøpere, som er godt vant med serien slik den ble fra 30-tallet og videre. Og for min del har jeg jo også dette materialet i den nevnte boken. Så jeg synes det er mer interessant at de nå kjører Knerr-sider som tidligere ble trykket i omredigert og delvis omtegnet form. Vil du ha uredigert Dirks, kjøp den norske jubileumsboken.
...men selvsagt: Dirks fra 1897 til 1912 som IKKE er utgitt i den norske boken kunne jeg også godt tenke meg. :)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvilke julehæfter/mandelgaver skal du have i år?

Indlæg af GoogaMooga »

Hej Mesterius, den norske jubilæumsbog lyder godt nok meget fristende, håber den stadig kan fås. Peter Maresca fra Sunday Press Books forbereder en kæmpe Katzenjammer Kids bog til næste år, hvor vi forhåbentlig kan forvente meget Dirks. Ved du, om indholdet i de norske og de danske julehæfter er det samme? Og om det er Isachsen, der træffer beslutningerne for Norge og Danmark?

Derfor kan man jo godt udgive de gamle Knerr sider senere i deres originale form.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvilke julehæfter/mandelgaver skal du have i år?

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 2. dec 2021, 05:46 Hej Mesterius, den norske jubilæumsbog lyder godt nok meget fristende, håber den stadig kan fås. Peter Maresca fra Sunday Press Books forbereder en kæmpe Katzenjammer Kids bog til næste år, hvor vi forhåbentlig kan forvente meget Dirks. Ved du, om indholdet i de norske og de danske julehæfter er det samme? Og om det er Isachsen, der træffer beslutningerne for Norge og Danmark?
Ja, innholdet i de norske og danske hefter er det samme, og har nok vært det i mange tiår. Det er ikke Isachen som redigerer det vanlige Knoll og Tott-juleheftet (og han har også nylig gått av med pensjon). Men jeg vet at den norske redaktøren Harry Hansen er den som i dag er hovedansvarlig for å redigere innholdet i heftet. Skulle ikke forundre meg om det har en viss sammenheng med at Knoll og Tott og andre julehefter selger langt mer i Norge enn i Danmark. Hansen redigerer også andre klassiske hefter som Blondie og Fiinbeck og Fia (Gyldenspjæt).

Haakon W. Isachsen var forøvrig redaktør (sammen med David Gerstein og Cole Johnson) på den flotte jubileumsboken fra 2011. Det kan se ut som den er ute av trykk i dag, så du må muligens på bruktmarkedet for å få tak i den.

Kjempeboken fra Sunday Press Books høres spennende ut, er den annonsert noe sted? Jeg måtte søke litt rundt med en gang jeg så kommentaren din, men har ikke funnet noe info eller bilder så langt.
GoogaMooga skrev: 2. dec 2021, 05:46 Derfor kan man jo godt udgive de gamle Knerr sider senere i deres originale form.
Det finnes så klart hundre alternative løsninger. Veksling mellom Knerr og Dirks annethvert år går jo også an. Selv kunne jeg også tenke meg å se noen 80-tallssider av Angelo DeCesare, som tegnet serien i 1981-86 i en kjærlig Knerr-inspirert stil.
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Hvilke julehæfter/mandelgaver skal du have i år?

Indlæg af superboy »

Pondus
Dunce
Flåklypa
Donald Duck Tidsreisetyven av Arild Midthun
Kollektivet
Lunch
Uti vår hage(svensk julealbum)
Vedhæftede filer
0 jul 6.JPG
0 jul 5.JPG
0 jul 4.JPG
0 jul 3.JPG
0 jul 2.JPG
0 jul 1.JPG
0 jul 1.JPG (70.71 KiB) Vist 886 gange
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvilke julehæfter/mandelgaver skal du have i år?

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius, du kan jo prøve at maile Peter Maresca eller finde ham på Facebook.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvilke julehæfter/mandelgaver skal du have i år?

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 2. dec 2021, 11:31 Mesterius, du kan jo prøve at maile Peter Maresca eller finde ham på Facebook.
Men hvor har du hørt om boken? Fra ham selv, på mail eller Facebook?
Besvar