Serier, som ingen vil redde og som jeg ikke kan redde

Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Serier, som ingen vil redde og som jeg ikke kan redde

Indlæg af GoogaMooga »

Listen er alenlang for mig, men der er i hvert fald tre serier, hvor det virkelig nager mig, at jeg går i graven uden at kunne redde dem. Det drejer sig for en gangs skyld ikke om fransksprogede udgivelser. Dér antager jeg, at der er, hvad der er, og da jeg kan læse fransk til husbehov, er det ikke noget, jeg ligger søvnløs over.

Nej, vi skal over i de engelsksprogede. Der er mange ting, hvor markedet i dag gør, at selv de mest dedikerede ildsjæle må give fortabt. Det kan være, der ikke er den store efterspørgsel, det kan være urimelige vilkår fra syndikaterne eller forlagene, eller det kan være en stor mediekoncern som bare ikke gider bøvlet med at svare på henvendelser fra små fanforlag. Det er vilkårene i dag, og der er meget arvesølv, mange mesterværker, der derfor vil gå tabt FOR EVIGT. For papir gulner med tiden, for til sidst at smuldre og blive til støv. Ting vil gå tabt, der betyder lige så meget for mig som Biblioteket i Alexandria og Notre Dame Katedralen i Paris, for nu at nævne nogle store tab udenfor mit snævre interessefelt.

Det er ikke fordi, jeg er utaknemlig. Jeg er glad for, at der findes ildsjæle som Charles Pelto, Dean Mullaney, og Lance fra Gwandanaland. Og jeg er dem dybt taknemlig for deres indsats. Men derfor kan jeg godt begræde, at nogle (for mig) uhyre vigtige, historiske milepæle ikke står til at redde:

When the Bell Rings/Bash Street Kids
The Heart of Juliet Jones
Polly and Her Pals

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Serier, som ingen vil redde og som jeg ikke kan redde

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 8. dec 2021, 08:24Listen er alenlang for mig, men der er i hvert fald tre serier, hvor det virkelig nager mig, at jeg går i graven uden at kunne redde dem.

Polly and Her Pals
Det var i øvrigt den allerførste serie, der blev udgivet som tegneseriehæfte i USA. Embee Distribution Company lancerede "Monthly Comics" i 1922, men bladet lukkede samme år efter 12 numre.

lf.jpg
lf.jpg (105.25 KiB) Vist 764 gange
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Serier, som ingen vil redde og som jeg ikke kan redde

Indlæg af GoogaMooga »

Det ligner ellers et "album" med karton omslag, en såkaldt "Platinum Age Book". Og dér må "Buster Brown" vist være den første. Måske er det første gang, en udgivelse bliver betegnet som en "comic", som der også står øverst på den viste forside.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Serier, som ingen vil redde og som jeg ikke kan redde

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 8. dec 2021, 14:11 Embee Distribution Company lancerede "Monthly Comics" i 1922, men bladet lukkede samme år efter 12 numre.
100 år senere står "Polly and Her Pals" med samme problem.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Serier, som ingen vil redde og som jeg ikke kan redde

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 8. dec 2021, 14:32Det ligner ellers et "album" med karton omslag, en såkaldt "Platinum Age Book". Og dér må "Buster Brown" vist være den første. Måske er det første gang, en udgivelse bliver betegnet som en "comic", som der også står øverst på den viste forside.
Måske, men det er USAs første kioskdistribuerede tegneseriehæfte ("newsstand comic") og anerkendt som sådan i f.eks. Jeremy Daubers bog American Comics: A History og Jamie Covilles TheComicBooks.com, hvorimod Buster Brown – som du selv nævner – var bøger.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Serier, som ingen vil redde og som jeg ikke kan redde

Indlæg af Mesterius »

Googa, nøyaktig hva vet du om hvor mange årganger av "Polly and Her Pals" King Features har bevart som black proofs i arkivene sine?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Serier, som ingen vil redde og som jeg ikke kan redde

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 8. dec 2021, 23:19 Googa, nøyaktig hva vet du om hvor mange årganger av "Polly and Her Pals" King Features har bevart som black proofs i arkivene sine?
Jeg har ikke undersøgt det, da det ville være en umulig opgave for mig ene mand at genoptrykke flere årtiers serie. Jeg kan dog forestille mig, at det ville kræve samarbejde med samlere af tearsheets.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Serier, som ingen vil redde og som jeg ikke kan redde

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 9. dec 2021, 00:22
Mesterius skrev: 8. dec 2021, 23:19 Googa, nøyaktig hva vet du om hvor mange årganger av "Polly and Her Pals" King Features har bevart som black proofs i arkivene sine?
Jeg har ikke undersøgt det, da det ville være en umulig opgave for mig ene mand at genoptrykke flere årtiers serie. Jeg kan dog forestille mig, at det ville kræve samarbejde med samlere af tearsheets.
Når vi vet at The Katzenjammer Kids er bevart i black proofs fra ca. 1935 og videre, kan det godt tenkes at det samme gjelder Polly and Her Pals. For den saks skyld kan det godt tenkes at proofs til Polly er bevart lenger tilbake i tid også.

Jeg synes du legger for dagen litt vel mange dommedagsprofetier om hvorvidt en serie er bevart med trykkelementer eller ikke. Det er jo kun spekulasjoner, men du snakker om det som om det var fakta.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Serier, som ingen vil redde og som jeg ikke kan redde

Indlæg af GoogaMooga »

Men selv proofs kan forsvinde, som "Katzies" fra før 1935. Selv så ny en serie som "Ben Casey" af Neal Adams står overfor dette problem, så det længe annoncerede og med spænding ventede genoptryk ikke bliver til noget alligevel.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Serier, som ingen vil redde og som jeg ikke kan redde

Indlæg af GoogaMooga »

Men lad os antage, at KFS har bevaret en solid portion proofs af "Polly". Hvis den aldrig bliver genoptrykt, kan det jo være ét fedt. Den bedste måde at fremtidssikre en kulturskat er at mangfoldiggøre den og få den ud til samlere.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Serier, som ingen vil redde og som jeg ikke kan redde

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 9. dec 2021, 00:37 Men lad os antage, at KFS har bevaret en solid portion proofs af "Polly". Hvis den aldrig bliver genoptrykt, kan det jo være ét fedt. Den bedste måde at fremtidssikre en kulturskat er at mangfoldiggøre den og få den ud til samlere.
Ja, men den beste måte å gjøre DET på er offisielle gjenopptrykk slik som IDWs samlinger.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Serier, som ingen vil redde og som jeg ikke kan redde

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 9. dec 2021, 00:39
GoogaMooga skrev: 9. dec 2021, 00:37 Men lad os antage, at KFS har bevaret en solid portion proofs af "Polly". Hvis den aldrig bliver genoptrykt, kan det jo være ét fedt. Den bedste måde at fremtidssikre en kulturskat er at mangfoldiggøre den og få den ud til samlere.
Ja, men den beste måte å gjøre DET på er offisielle gjenopptrykk slik som IDWs samlinger.
Ja, deres "champagne" bøger har sat standarden. Der kommer bare ikke flere. Sådanne projekter bliver ikke nemmere med tiden, kun sværere.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Serier, som ingen vil redde og som jeg ikke kan redde

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 9. dec 2021, 00:42
Mesterius skrev: 9. dec 2021, 00:39
GoogaMooga skrev: 9. dec 2021, 00:37 Men lad os antage, at KFS har bevaret en solid portion proofs af "Polly". Hvis den aldrig bliver genoptrykt, kan det jo være ét fedt. Den bedste måde at fremtidssikre en kulturskat er at mangfoldiggøre den og få den ud til samlere.
Ja, men den beste måte å gjøre DET på er offisielle gjenopptrykk slik som IDWs samlinger.
Ja, deres "champagne" bøger har sat standarden. Der kommer bare ikke flere. Sådanne projekter bliver ikke nemmere med tiden, kun sværere.
Slikt går i bølger som alt annet. Før eller senere skjer det garantert mer med klassiske avisstriper igjen i USA enn akkurat nå. Du har alltid innstillingen "NÅ ELLER ALDRI!!!", mens historien har vist gang på gang at det ikke er så svart-hvitt.

Det trenger heller ikke gjøres akkurat som IDW, i form av overdådige hardcovers med smussomslag og innlagt bokmerke. Billigere softcovers går også an.

Men serien er ikke i public domain, så det er nå vel heller ikke et alternativ å utgi den uoffisielt i bokform. Selv ikke dine noble helter Gwandanaland kan påta seg en slik jobb.
Besvar