Bedste Tintin?

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Bedste Tintin?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Ikke indholdsmæssigt, nej.

Men formatet. Jeg er faldet pladask for Cobolts giganter, Enhjørningens hemmelighed samt Rackham den rødes skat. Det store format er fremragende, og det er en udsigt fornøjelse at have disse værker til eje og imellem hænderne.

Kan det gøres bedre? Nej, vel?

Eller kan det? Har du versioner af Tintin'erne, som er bedre? Fx de der superlækre fundamentalistiske retroudgaver i sort og hvidt...

Er de bedre?
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Bedste Tintin?

Indlæg af Mesterius »

Berti Stravonsky skrev: 8. dec 2021, 15:59Fx de der superlækre fundamentalistiske retroudgaver i sort og hvidt...

Er de bedre?
Hvis du ønsker å lese Tintin-serien slik den opprinnelig ble skapt, er de sort-hvite utgaver uunnværlige. Og tegningene reproduseres også større enn i de senere fargeutgavene av albumene, med tre ruterader per side istedenfor fire. Album som Den blå lotus og Den sorte ø er i mine øyne bedre i sort-hvitt-utgavene enn i fargeversjonene av samme.

Men jeg synes også du kommer med et umulig spørsmål når du spør hva som er "best" av gigantutgavene med Enhjørningen og Rackham versus de sort-hvite utgaver av de eldre album. De to er ganske vanskelige å sammenligne.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Bedste Tintin?

Indlæg af GoogaMooga »

Det er i hvert fald ikke mini-comics, der er det bedste format! :lol: Jeg hælder til retroudgaverne.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Bedste Tintin?

Indlæg af Antaeus »

Af de jeg kender så vil jeg nok vælge retroudgaverne (men jeg har ikke nærstuderet og sammenlignet alle og herefter valgt).
Bl.a. er hardcover at foretrække fremfor softcover og jeg foretrækker mat papir og i farver.
Hvilken oversættelse der er bedst er jeg i tvivl om.

Kæmpeudgaverne, som Berti nævner, er alt for store til daglig læsning.
Og miniudgaverne er alt for små.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Bedste Tintin?

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 8. dec 2021, 17:53Hvilken oversættelse der er bedst er jeg i tvivl om.
Hvorfor, egentlig? Det er i hvert fall ingen tvil om hvilken oversettelse som er den mest tekstnære og trofaste mot Hergés originale manus. Det er den moderne av Niels Søndergaard. Man trenger ikke kunne fransk for å vite det.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Bedste Tintin?

Indlæg af Berti Stravonsky »

De store Tintin'er, og nu kommer jeg til at være Googa light, er fantastiske at læse. Ikke ved daglig hyggelæsning, men ved særlige ophøjede lejligheder, hvor jeg vitterligt kan se og nyde de flotte album.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Bedste Tintin?

Indlæg af Mesterius »

Berti Stravonsky skrev: 8. dec 2021, 19:29 De store Tintin'er, og nu kommer jeg til at være Googa light, er fantastiske at læse. Ikke ved daglig hyggelæsning, men ved særlige ophøjede lejligheder, hvor jeg vitterligt kan se og nyde de flotte album.
Hvis sort-hvitt ikke sjenerer deg, kunne du nok også fått nytelse av tegningene i de fundamentalistiske retroutgaver i så måte. Figurtegningene i f. eks. "Den blå lotus" kommer langt bedre til sin rett enn de forminskede versjonene i fargeutgaven.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Bedste Tintin?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Dem har jeg skam læst og nydt.

Jeg kan bare bedre lide disse store basser.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Bedste Tintin?

Indlæg af Mesterius »

Berti Stravonsky skrev: 8. dec 2021, 20:10 Dem har jeg skam læst og nydt.

Jeg kan bare bedre lide disse store basser.
OK, da misforsto jeg spørsmålet ditt i første kommentar:
Har du versioner af Tintin'erne, som er bedre? Fx de der superlækre fundamentalistiske retroudgaver i sort og hvidt...

Er de bedre?
Det hørtes for meg ut som du spurte om folk synes de sort-hvite fundamentalistiske utgaver gir bedre leseopplevelser enn de to gigantalbumene. Og da fikk jeg også inntrykk av at du ikke selv hadde de sort-hvite utgaver, og derfor ikke hadde sammenlignet.

Da lurer jeg litt på hvorfor du spurte om de sort-hvite utgaver "er bedre", når du for eget vedkommende hadde svaret på forhånd.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Bedste Tintin?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Det er et retorisk spørgsmål. Jeg ved, hvad jeg bedst kan lide. Og efterspørger andre brugere, hvad de bedst kan lide.

Sådan for debattens skyld, tænker jeg. Undskyld hvis det er lidt uklart. Det var ikke hensigten.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Bedste Tintin?

Indlæg af Mesterius »

Berti Stravonsky skrev: 8. dec 2021, 20:41 Det er et retorisk spørgsmål. Jeg ved, hvad jeg bedst kan lide. Og efterspørger andre brugere, hvad de bedst kan lide.

Sådan for debattens skyld, tænker jeg. Undskyld hvis det er lidt uklart. Det var ikke hensigten.
Nå, sånn å forstå. Ja, det var litt uklart for min del, men da skjønner jeg.

Det kommer virkelig helt an på. Album i normalt format - i sort-hvitt eller farger - er selvsagt langt mer behagelige å for eksempel ligge i sengen og slappe av med enn gigantalbumene. Jeg hadde aldri noensinne kvittet meg med mine vanlige Tintin-album hvis nå alle de 24 albumene ble tilgjengelige i gigantformat.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Bedste Tintin?

Indlæg af GoogaMooga »

De eneste gigant formater, jeg har, er de bøger fra Sunday Press, der genoptrykker ældgamle søndagssider i broadsheet format. For mig skal en serie læses i det format, den blev skabt til. Således skal IDW's "Artist's Edition" bøger naturligvis ejes i comic book format (ca. B5). At man så kan få noget ud af at se dem i det format, de blev tegnet, svarer til at se original-plancher på en udstilling. Det behov har jeg ikke.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Bedste Tintin?

Indlæg af Antaeus »

Mesterius skrev: 8. dec 2021, 18:07
Antaeus skrev: 8. dec 2021, 17:53Hvilken oversættelse der er bedst er jeg i tvivl om.
Hvorfor, egentlig? Det er i hvert fall ingen tvil om hvilken oversettelse som er den mest tekstnære og trofaste mot Hergés originale manus. Det er den moderne av Niels Søndergaard. Man trenger ikke kunne fransk for å vite det.
Fordi den mest tekstnære ikke nødvendigvis er den som fungerer bedst på dansk. Det er ikke så enkelt.
Jeg har set et et eksempel, hvor man har sammenlignet Politikens, Sonnergaards og Søndergaards og der svinger det hvilke jeg synes er bedst.
Og hvis vi lige tager et af de helt kendte eksempler så er Sonnergaards "sprællemand" langt bedre end "fransk klovn", men det er kun et eksempel der bare illustrerer at det ikke er helt så enkelt.

Jeg ved ikke hvilken der er bedst for jeg har ikke sat mig ned og virkelig sammenlignet. Jeg ved dog at Carsten siger at Søndergaards er den mest tekstnære til Hergés og det har han sikkert helt ret i.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Bedste Tintin?

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 8. dec 2021, 21:34
Mesterius skrev: 8. dec 2021, 18:07
Antaeus skrev: 8. dec 2021, 17:53Hvilken oversættelse der er bedst er jeg i tvivl om.
Hvorfor, egentlig? Det er i hvert fall ingen tvil om hvilken oversettelse som er den mest tekstnære og trofaste mot Hergés originale manus. Det er den moderne av Niels Søndergaard. Man trenger ikke kunne fransk for å vite det.
Fordi den mest tekstnære ikke nødvendigvis er den som fungerer bedst på dansk. Det er ikke så enkelt.
Jeg har set et et eksempel, hvor man har sammenlignet Politikens, Sonnergaards og Søndergaards og der svinger det hvilke jeg synes er bedst.
Og hvis vi lige tager et af de helt kendte eksempler så er Sonnergaards "sprællemand" langt bedre end "fransk klovn", men det er kun et eksempel der bare illustrerer at det ikke er helt så enkelt.

Jeg ved ikke hvilken der er bedst for jeg har ikke sat mig ned og virkelig sammenlignet. Jeg ved dog at Carsten siger at Søndergaards er den mest tekstnære til Hergés og det har han sikkert helt ret i.
Carsten har ellers også kommet med mer enn nok eksempler på Jørgen Sonnergaards venstrehåndsarbeid i oversettelsen av Tintin opp gjennom årene. Noe jeg også selv har sett eksempler på da jeg har lest noen av de eldre danske utgaver. Enkelte gode innfall og lysende øyeblikk gjør ikke Sonnergaards oversettelse som helhet bedre enn Søndergaards.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Bedste Tintin?

Indlæg af Antaeus »

Netop, det kan kun afgøres af en ting, at man sidder og sammenligner de tre oversættelser (jeg har hørt om tre, er der flere?) for at se hvilken man synes er den bedste på dansk og folk kan have forskellige meninger om det. Som sagt så er det langt mere end bare at det er den mest korrekt oversatte i mine øjne. Det er muligt at Søndergaards er den jeg synes bedst om, men jeg ved det ikke. Men det kunne være sjovt at tage et helt album og sammenligne for at se hvilken udgave man synes bedst om.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar