Tegnerers PEAK perioder

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Antaeus »

Vigan skrev: 23. jan 2022, 23:51
Antaeus skrev: 23. jan 2022, 22:53
Vigan skrev: 23. jan 2022, 22:04 For mig topper han i '75-'78: Skyggernes ambassadør, I den falske verden og Jævndøgnets helte, tre af mine absolutte yndlingsalbummer.
Er du stadig kun på stregen?
Jeg bliver lidt i tvivl fordi du skriver "tre af mine absolutte yndlingsalbummer".
Måske spiller det også ind, at Christins manuskripter topper samtidig, så alt bare fungerer. Jeg overvejede faktisk at vise tilbage til Franks første kommentar i tråden "Tegnere, du samler på KUN for tegningerne" https://serieland.dk/forum/viewtopic.ph ... 83#p219383. Jeg kan ikke udelukke, at den uovertrufne helhedsoplevelse påvirker min vurdering, men selv forsøgt objektivt vurderet synes jeg, at stregen (og skyggelægningen) er mere virtuos i Skyggernes ambassadør end i Herskerens fugle og ligeså (eller henholdsvis?) i Jævndøgnets helte end Metro Chatelet osv.
Fint jeg var bare i tvivl, vi har alle vores favoritperioder og vores ligger tæt. Og ved næste "finkigning" kan det jo være det flytter sig et album.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Antaeus »

Ja, Franquin er en fantastisk tegner, han er i den absolutte top for mig.
Har Du et bud på han top periode?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Vigan »

Antaeus skrev: 24. jan 2022, 00:36 Franquin
Har Du et bud på han top periode?
Med Vakse Viggo ville jeg (også) forlænge din periode med et år/et album. "Det var kattens" er så helstøbt genialt.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Antaeus »

Vigan skrev: 24. jan 2022, 06:51
Antaeus skrev: 24. jan 2022, 00:36 Franquin
Har Du et bud på han top periode?
Med Vakse Viggo ville jeg (også) forlænge din periode med et år/et album. "Det var kattens" er så helstøbt genialt.
Altså som i fantastisk tegnet, går jeg ud fra.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Vigan »

Antaeus skrev: 24. jan 2022, 07:59
Vigan skrev: 24. jan 2022, 06:51 Med Vakse Viggo ville jeg (også) forlænge din periode med et år/et album. "Det var kattens" er så helstøbt genialt.
Altså som i fantastisk tegnet, går jeg ud fra.
Hvad det angår er jeg helt enig med Spærhage i hans bemærkninger på side 4.
Spærhage skrev: 23. jan 2022, 23:30prøv engang at tænke den her side tegnet af.... ja faktisk hvem som helst andre end Franquin. Det ville slet ikke fungere. For den her side er i virkeligheden KUN sjov pga. hans tegninger. Plottet om en kat der fiser rundt efter en superelastisk bold i et kvarter for forgæves at fange den, mens den laver ulykker er vel i bedste fald halvsjov, men så heller ikke mere.
Men jeg kan ikke forestille mig noget plot (gag), jeg ville grine af i en hvilken som helst tegners streg. Det er igen det med helhedsoplevelsen. Den for komikken så afgørende timing afhænger jo i lige så høj grad af tegningerne.
Erling G-P
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 272
Tilmeldt: 27. sep 2008, 18:02

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Erling G-P »

Spærhage skrev: 23. jan 2022, 23:30
Antaeus skrev: 15. jan 2022, 17:13
Billede
Den side her er et fantastisk eksempel på hvor genial en tegner Franquin var, da han peakede.
Den er hylende morsom. Efter min mening nok noget af det sjoveste der nogensinde har fundet vej til en tegneserieside.

Men prøv engang at tænke den her side tegnet af.... ja faktisk hvem som helst andre end Franquin. Det ville slet ikke fungere. For den her side er i virkeligheden KUN sjov pga. hans tegninger. Plottet om en kat der fiser rundt efter en superelastisk bold i et kvarter for forgæves at fange den, mens den laver ulykker er vel i bedste fald halvsjov, men så heller ikke mere. Men det gør ikke noget, for det er alt Franquin behøver for at skabe et overbevisende bud på jordens undergang tilsat de mest fantastiske ansigtsudtryk (inklusiv kattens) -specielt det sidste panel er sgu guld.

Nej, jeg ville heller ikke give ½ million for sådan en originalside, sådan som de vist koster når de bliver sat til salg. Men jeg forstår godt dem der vil, for det her er sgu kunst af høj, høj klasse. Picasso, Monet og da Vinci -gå hjem og læg jer, sølle amatører ;-)

/Spærhage
Sjovt at du netop fremhæver denne side. Netop denne faldt min salige fader over for mange år siden, hvor han beundrede den fantastiske bevægelse i tegningerne. Han var arkitekt og både tegnede og malede selv. Til sammenligning fandt han Tintin meget stift tegnet. Personligt kan jeg lide begge, men kan ikke komme på nogen som bare kommer i nærheden af Franquin, hvad bevægelse angår - og siden er genial! :)

Venlig hilsen
Erling G-P
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Antaeus »

Vigan skrev: 24. jan 2022, 06:51
Antaeus skrev: 24. jan 2022, 00:36 Franquin
Har Du et bud på han top periode?
Med Vakse Viggo ville jeg (også) forlænge din periode med et år/et album. "Det var kattens" er så helstøbt genialt.
Jeg har "Det Var Kattens" med i min periode, den starter 1970, derfor også billedet derfra.
I mit album står den er fra 1970, men går den også ind over 1971 (det er ikke nævnt i mit album)?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Vigan »

Antaeus skrev: 24. jan 2022, 22:24
Vigan skrev: 24. jan 2022, 06:51
Antaeus skrev: 24. jan 2022, 00:36 Franquin
Har Du et bud på han top periode?
Med Vakse Viggo ville jeg (også) forlænge din periode med et år/et album. "Det var kattens" er så helstøbt genialt.
Jeg har "Det Var Kattens" med i min periode, den starter 1970, derfor også billedet derfra.
I mit album står den er fra 1970, men går den også ind over 1971 (det er ikke nævnt i mit album)?
Jeg syntes, jeg havde set et sted, at den var fra 1971. Men så er vi jo helt enige. :)
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Frank Madsen »

Vigan skrev: 23. jan 2022, 22:04
Antaeus skrev: 23. jan 2022, 17:17jeg synes han rammer topniveauet i Herskernes Fugle og Skyggernes Ambassadør
For mig topper han i '75-'78: Skyggernes ambassadør, I den falske verden og Jævndøgnets helte, tre af mine absolutte yndlingsalbummer.
Det er også dér, jeg ville sætte toppunktet - i krydsfeltet mellem den tidlige, stramme stil og den senere, løsere stil. Tegningerne er overdådige i "Skyggernes Ambassadør", men i "Jævndøgnets helte" inddrager Mézières rudelayoutet, så det bliver en medfortællende del af historien, f.eks. da Valentin ryger fra det øverste panel helt ned i bunden, fordi han falder gennem en skakt i midterfalsen! Det er sgu genialt fundet på. Det album er så stramt komponeret.

De næste to album er sjove, sprælske og skidehyggelige, fordi C&M finder på at bringe hele scifi-maskineriet ned på Jorden i vores egen tid, så alt bliver blandet og anderledes nærværende, men det handler lige så meget om idéen og historien som om tegningerne. Derefter blev det hele lidt løsere.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Antaeus »

Walthery
Dobbeltspil og Den 13. Apostel, jeg kan godt lide den lidt mere udviklede og sminkede Natacha, som ses efter de første par album.


Allerede i det første album, Hovedjægernes Land, er Waltherys stil virkelig lækker og i en stil vi kender fra Peyos Benny Bomstærk, som Walthery tegnede en del af. Det første billede herunder kunne lige så godt have været fra Benny Bomstærk. Det er en forholdsvis enkel stil som så udvikles mere og mere over albummene, det samme gør dynamikken og der bliver fyldt mere og mere i hvert panel på nogle paneler og sider så sker der virkelig meget og med mere og mere baggrund.
Jeg kan lide tegnestilen lige fra album 1 og langt op i rækkerne, men i album 18, Dinosaurerne Kommer, falder tegnekvaliteten mærkbart i forhold til tidligere og måske endda også nogle af de lidt senere, som holder en høj standard, men ikke er lige så lækre som lidt tidligere. Walthery bliver også lidt mere våget og lader Natacha smække sig ude på et hotel uden tøj på i Den Blå Spurvehøg.

Rent tegnemæssigt, panel- og sideopbygning så synes jeg især godt om Dobbeltspil, hvor især det tyske by miljø og bilerne skiller sig positivt ud. Og I Den 13. Apostel så stiger tegnekvaliteten især i sidste halvdel af albummet, hvor vi ser et flot skiltret havnemiljø og bymiljø og der sker rigtig meget på tegningerne da de bliver forfulgt og som altid med rigtig meget dynamik, der er lækkert tegnet. Natacha er blevet forholdsvis enkelt tegnet i starten, men allerede efter de første album begynder Walthery at tegne Natacha med flere former, mere markeret og med større øjne og mere sminket, en stil som jeg godt kan lide.

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Mogens »

Antaeus skrev: 22. mar 2022, 18:24 Walthery

Rent tegnemæssigt, panel- og sideopbygning så synes jeg især godt om Dobbeltspil, hvor især det tyske by miljø og bilerne skiller sig positivt ud.

Billede
Billede
Billede


Jeg er fuldstændig enig. Netop denne historie har alt, hvad Walthéry kan og hvad Natacha bør indeholde: En sårbar og handlekraftig hovedperson, spænding, humor og for alt i verden perfekte tegninger ned til mindste detalje. Lækkert, lækkert, lækkert. Den bringer så mange minder frem fra en svunden tid. :wink:
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Antaeus »

Mogens skrev: 23. mar 2022, 21:28
Antaeus skrev: 22. mar 2022, 18:24 Walthery

Rent tegnemæssigt, panel- og sideopbygning så synes jeg især godt om Dobbeltspil, hvor især det tyske by miljø og bilerne skiller sig positivt ud.




Jeg er fuldstændig enig. Netop denne historie har alt, hvad Walthéry kan og hvad Natacha bør indeholde: En sårbar og handlekraftig hovedperson, spænding, humor og for alt i verden perfekte tegninger ned til mindste detalje. Lækkert, lækkert, lækkert. Den bringer så mange minder frem fra en svunden tid. :wink:


Men husk denne vurdering og beskrivelse handler kun om tegnernes peak-periode med fokus på tegningerne og ikke hvornår historierne er bedst med god humor, spænding osv. Der kan så sagtens være overlap, men mine vurderinger er ikke at historierne men tegnemæssigt.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Mogens »

Jeg er alligevel enig. :D
Besvar