Tegnerers PEAK perioder

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Antaeus »

Jean Giraud 1971-1982
Stregen bliver mere forfinet hele tiden og der sker klart noget lige omkring/efter Guldminehistorien og jeg kan sagtens følge dig og dit valg, Redneck. Jeg vil dog gå lidt længere tilbage da jeg godt kan lide den meget fortættede streg og tegningerne allerede fra General Guldmanke og Guldminehistorien selv om de der tydelig stadig udvikler sig, men stregen er også der meget lækker, bare på en lidt anden måde. Det vil sige at jeg tager allerede album 10 og så tager jeg til om med Indianerne der blev væk fra 1982 (ifølge Comicwiki).
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af redneck »

Nåh, men det er jo en sjov tråd, som potentielt kan leve længe... så her endnu et input.

Will Eisner. Han bør vel have to perioder: én for The Spirit og én for sine graphic novels. Jeg er vild med The Spirit og har alle de danske album, men de er jo komplet blandet kronologisk og nævner langt hen ad vejen ingen årstal. Derfor har jeg ikke ret godt styr på, hvornår hans gode periode ligger dér. Så selv om jeg nok godt kan udpege den via tegningerne, bliver det lidt bøvlet at bladre rundt og derefter finde årstal andre steder. Derfor holder jeg mig til hans sene periode.

1986-1995. Det ville selvfølgelig være oplagt at lægge ud i 1978 med En kontrakt med Gud, men så følger Budskab fra verdensrummet, som jeg ikke er så vild med og derefter er der et spring op til 1986, før han for alvor kommer i gang. Så reelt 1978, men for nu at indsnævre det lidt, så lader jeg det vente til 1986. Her kommer hans værker om storbyen og de selvbiografiske (okay, det var En kontrakt også delvist, men alligevel). Jeg synes, det topper i "Den fjerne torden", uden at jeg har den helt skarpt på nethinden.

Billede
Der er stadig lidt The Spirit over ham her, men meget mere løst og det er tydeligt, at teksten spiller en større rolle ift. dengang.

Billede
Så bliver det helt løst før han strammer det op igen i Den fjerne torden.

Billede
Den fjerne torden. Her nærmer han sig så småt de 80 år, men er stadig aktiv frem til sin død 10 år senere, hvor det hele dog begynder at falde lidt fra hinanden, uden at det på nogen måde bliver decideret dårligt.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Antaeus »

Redneck, med hensyn til Will Eisner taler du så kun streg eller blander du også hvad du synes om hans historier ind i din vurdering?

Jeg har noget Will Eisner, men jeg har aldrig formået at læse et helt album færdig selv om jeg har prøvet flere gange. Hans tegninger er gode. Jeg har slet ikke noget overblik af hvornår hans tegninger er bedst, så jeg springer lige over med mit bud på hans tegnemæssige peak periode.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af redneck »

Antaeus skrev: 27. dec 2021, 20:24 Redneck, med hensyn til Will Eisner taler du så kun streg eller blander du også hvad du synes om hans historier ind i din vurdering?
Det var møntet på tegningerne. Selv om tingene jo nok kan være lidt svære at adskille, når der nu er tale om at det er integreret med samme forfatter og tegner. Der er nok også en tendens til, at han i de mere personlige historier (i min optik) har gjort lidt ekstra ud af det på billedsiden også, hvor andre, fx En familiesag, kører på rutinen. Derudover er "byen" naturligvis også et af hans specialer, helt tilbage fra The Spirit, og den får flere særskilte værker i den sene periode.
Antaeus skrev: 27. dec 2021, 20:24Jeg har noget Will Eisner, men jeg har aldrig formået at læse et helt album færdig selv om jeg har prøvet flere gange. Hans tegninger er gode.
Dét er de nemlig - og på den måde passer de perfekt til historierne, der er topklasse. Jeg synes jo, det er vildt, at du ikke har fået læst noget færdigt, men skal være den første til at indrømme, at jeg også har store huller i min tegneserielæsning, det gælder fx stort set alt med superhelte, der ikke rigtigt siger mig noget (bortset fra Fantomet, der havde en høj stjerne i min barndom, men han er vel heller ikke en rigtig superhelt).
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Frank Madsen »

Antaeus skrev: 27. dec 2021, 10:20Jean Giraud 1971-1982
Stregen bliver mere forfinet hele tiden og der sker klart noget lige omkring/efter Guldminehistorien og jeg kan sagtens følge dig og dit valg, Redneck. Jeg vil dog gå lidt længere tilbage da jeg godt kan lide den meget fortættede streg og tegningerne allerede fra General Guldmanke og Guldminehistorien selv om de der tydelig stadig udvikler sig, men stregen er også der meget lækker, bare på en lidt anden måde. Det vil sige at jeg tager allerede album 10 og så tager jeg til om med Indianerne der blev væk fra 1982 (ifølge Comicwiki).
Jeg er også mest begejstret for Girauds Blueberry, da han svingede den brede pensel i stedet for den fine pen, dvs. "Blueberrys Ungdom" og "General Guldmanke". Og så tager jeg de to Guldmine-album med. Altså 1969-72. Senere går der lige lovlig meget Moebius i den (hvilket også er absolut imponerende).

Tegnemæssigt synes jeg, Barks topper 1951-53 ("No Such Varmint" til "The Horseradish Story"). Historiemæssigt 1947-55 med et lille comeback ca. 1961-63.

Hermann synes jeg topper i 1980 med "Et le diable hurla de joie..." (Fanden ler sidst):

herman.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Antaeus »

redneck skrev: 27. dec 2021, 22:39
Antaeus skrev: 27. dec 2021, 20:24 Redneck, med hensyn til Will Eisner taler du så kun streg eller blander du også hvad du synes om hans historier ind i din vurdering?
Det var møntet på tegningerne. Selv om tingene jo nok kan være lidt svære at adskille, når der nu er tale om at det er integreret med samme forfatter og tegner. Der er nok også en tendens til, at han i de mere personlige historier (i min optik) har gjort lidt ekstra ud af det på billedsiden også, hvor andre, fx En familiesag, kører på rutinen. Derudover er "byen" naturligvis også et af hans specialer, helt tilbage fra The Spirit, og den får flere særskilte værker i den sene periode.
Antaeus skrev: 27. dec 2021, 20:24Jeg har noget Will Eisner, men jeg har aldrig formået at læse et helt album færdig selv om jeg har prøvet flere gange. Hans tegninger er gode.
Dét er de nemlig - og på den måde passer de perfekt til historierne, der er topklasse. Jeg synes jo, det er vildt, at du ikke har fået læst noget færdigt, men skal være den første til at indrømme, at jeg også har store huller i min tegneserielæsning, det gælder fx stort set alt med superhelte, der ikke rigtigt siger mig noget (bortset fra Fantomet, der havde en høj stjerne i min barndom, men han er vel heller ikke en rigtig superhelt).
Hvis man slår det op så står Fantomet som den første superhelt ( hvert fald flere steder). Og jeg tænker han er lige så meget superhelt som nogle af de som er integrerede superhelte. Jeg var også vild med Fantomet og knap så vild med andre superhelte. Jeg kan stadig lide Fantomet.

Will Eisner historierne har aldrig rigtig fanget mig, så jeg har altid lagt dem fra mig midt i læsningen og startet noget jeg synes var mere interessant i stedet. Som sagt har jeg prøvet flere gange. Lige nu har jeg En kontrakt med gud liggende hjemme og jeg har lige genlånt den for tiden er ved at løbe ud og den har ikke trukket i mig. Jeg har også en masse andre lån og indkøb liggende og de har trukket noget mere her i december. Vi må se om jeg kommer i gang.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Antaeus »

Frank, du er meget specifik med hensyn til Giraud og ja det matcher mine bud, selv om jeg tager meget mere med.
Og det samme med Barks hvor vi næsten rammer de samme årstal i hele hans store produktion.
Der hvor jeg har størst problemer med Hermann er hans måde at tegne ansigter, jeg synes han bliver dårligere og dårligere, de tegnes på en bestemt måde som jeg ikke kan lide. Jeg tjekkede lige Red Kelly Fanden Ler Sidst. Der er et meget flot salonbillede på side 4 og den side du viser ser også meget fin ud, men også med Red Kelly skal jeg lige nogle år tilbage, der kan jeg bedre lide hans streg.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Antaeus »

Edgar P. Jacobs 1953-54 og 1958-59
I 1953-54 tegnede Jacobs "Det Gule Mærke" hvor jeg synes tegningerne er fremragende og forfinet i forhold til de tidligere album. Det underlige er at jeg ikke synes tegningerne er lige så gode i "Gåden om Atlantis" som blev tegnet i 1955-56, fx er ansigterne ikke lige så skarpt og detaljeret tegnet og i lidt mere naiv stil og så spiller det måske også lidt ind at det ene er bybillede. Der sker igen et step opad i "SOS Meteorer" fra 1958-59, som er hans absolutte topniveau selv om jeg på mange måder holder lige så meget af stilen i Det Gule Mærke fra 1953-54.

Det Gule Mærke
Billede

SOS Meteorer
Billede
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Antaeus »

Peter Madsen 1991 (Ormen i Dybet) og 2009 (Vølvens Syner)
Jeg har kigget de 15 Valhalla album igennem og vurderet i hvilke jeg synes bedst om tegningerne.
Rejsen Til Udgårdsloke (1991) har rigtig mange fine tegninger, men vurderet som et helt album så når jeg til at de bedste tegninger finder jeg i album 7 og 15, som har et ret stort tidsspring, hvilket jo egentlig er ret underligt. Hvilken periode(r) eller album kan i bedst lide, rent tegnemæssigt fra Peter Madsen?

Ormen i Dybet
Billede
Billede

Vølvens Syner
Billede
Billede
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af redneck »

Antaeus skrev: 29. dec 2021, 19:15 Peter Madsen 1991 (Ormen i Dybet) og 2009 (Vølvens Syner)
Hmm, det er faktisk ret svært med Madsen, fordi han relativt hurtigt får udviklet sin stil (det rykker fra og med album 3), hvorefter det er mindre ting, der sker, fx ift. sideopbygningen. Men for nu at gå med på legen og være lidt alternativ, så vælger jeg fra 1991 (Ormen i dybet) til 1998 (Mysteriet om digtermjøden.

Ormen i dybet er rigtig imponerende i de dramatiske scener med Midgårdsormen. Så vidt jeg husker, valgte de også at vente med den historie, til Madsen følte sig helt klar til at tegne den (men jeg kan huske forkert). Derfra synes jeg, han holder samme imponerende stil et godt stykke tid - til og med Mysteriet om digtermjøden, der på en måde markerer en afsked med "den sjove" Valhalla. Både tekst og tegninger i Mysteriet om digtermjøden får fuld gas, og er det album, der er tættest på stemningen fra de første 3 album i serien. Det passer pudsigt nok med at serien derefter primært er et anliggende mellem Madsen og Kure, mens resten af det gamle team er luget fra. Så selv om man jo siger, at mange kokke fordærver maden, så var det i min optik ikke tilfældet for Valhalla, tværtimod. Der gik noget tabt, da det blev et parløb i stedet.

Men det har jo ikke noget med Madsen som tegner at gøre! Som nævnt ovenfor, så blev han jo bare meget hurtigt ekstremt dygtig. Jeg sætter også pris på hans skift i tegnestil og tegneredskaber i Valhalla 15. Skal jeg alligevel pege på noget, der gør, at de sidste album rent tegnemæssigt ikke står lige så højt i min bog, som de tidligere, så er det fordi der kommer lidt for meget "glansbillede" over det til tider. Noget der i det hele taget godt kan genere en anelse med Madsen en gang i mellem (også i andre værker end Valhalla). Det bliver lidt for pænt og lidt for lækkert. Der er fx noget med øjnene i den periode, der bliver lidt for ... ja, pæne og nydelige og en anelse døde ift. tidligere. Bare på et niveau, hvor det stadigvæk er top of the art, ikke mindst efter danske forhold.

Ormen i dybet - kan godt lige tåle en planche mere!
Billede

Den store udfordring.
Billede

Mysteriet om digtermjøden.
Billede

Og så lige fra lidt senere, bemærk øjnene i sidste rude - de er da bare for ens og pæne!
Billede

Men fedt nok at han alligevel turde eksperimentere i den sidste, Vølvens syner.
Billede
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Antaeus »

Vi er enige om Ormet i Dybet. Og ja det fortsætter også ret godt.
Lige eksperimenterne i Vølvens Syner er jeg ikke så glad for, men resten som du finder lidt for glansbilledagtigt kan jeg godt lide (i hvert fald lige her for ellers er det ikke altid lige sagen for mig heller).
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Frank Madsen »

Antaeus skrev: 28. dec 2021, 11:42Edgar P. Jacobs 1953-54 og 1958-59
I 1953-54 tegnede Jacobs "Det Gule Mærke" hvor jeg synes tegningerne er fremragende og forfinet i forhold til de tidligere album. Det underlige er at jeg ikke synes tegningerne er lige så gode i "Gåden om Atlantis" som blev tegnet i 1955-56, fx er ansigterne ikke lige så skarpt og detaljeret tegnet og i lidt mere naiv stil og så spiller det måske også lidt ind at det ene er bybillede. Der sker igen et step opad i "SOS Meteorer" fra 1958-59, som er hans absolutte topniveau selv om jeg på mange måder holder lige så meget af stilen i Det Gule Mærke fra 1953-54.

SOS Meteorer
Billede
Jeg er også med på SOS Meteorer som Jacobs' zenith. Det er her, hans streg rammer det bedste match mellem ligne claire og den realisme, han også tilstræbte. "Gåden om Atlantis" er for fuldt af små tændstikmænd og "Marie-Antoinettes halssmykke" er trods sin imponerende fotorealisme en ret gold og atmosfæreløs omgang. Det er i "SOS Meteorer", Jacobs er på toppen og hans tegninger virker mest overbevisende, atmosfærefyldte og realistiske. Som at se en tegnet Hitchcock-film.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Mesterius »

redneck skrev: 29. dec 2021, 21:05Ormen i dybet er rigtig imponerende i de dramatiske scener med Midgårdsormen. Så vidt jeg husker, valgte de også at vente med den historie, til Madsen følte sig helt klar til at tegne den (men jeg kan huske forkert). Derfra synes jeg, han holder samme imponerende stil et godt stykke tid - til og med Mysteriet om digtermjøden, der på en måde markerer en afsked med "den sjove" Valhalla. Både tekst og tegninger i Mysteriet om digtermjøden får fuld gas, og er det album, der er tættest på stemningen fra de første 3 album i serien. Det passer pudsigt nok med at serien derefter primært er et anliggende mellem Madsen og Kure, mens resten af det gamle team er luget fra. Så selv om man jo siger, at mange kokke fordærver maden, så var det i min optik ikke tilfældet for Valhalla, tværtimod. Der gik noget tabt, da det blev et parløb i stedet.
Det er jeg helt enig i. Har tenkt det samme innimellom når jeg har vurdert de seneste album opp mot de tidligere. Valhalla nøt uten tvil godt av samarbeidet mellom alle fire kreatører, selv om det sikkert var gnisninger og uenigheter innimellom. Det er lenge siden jeg leste om seriens bakgrunn, men hadde kreative uenigheter kanskje en sammenheng med at det til slutt bare ble Madsen og Kure?

Også enig i kommentarene dine om øynene, og den litt for overpolerte følelse i tegningene i de siste albumene. Noe annet som plager meg vedrørende øynene er at Madsen i senere år tegnet prikkøyne på figurene når vi så dem på lang avstand. Det føltes ikke overbevisende for meg, og jeg mener ikke han gjorde det i de tidligere albumene.
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af redneck »

Okay, jeg vover pelsen:

Hergé 1942-1948. Det vil sige fra Enhjørningens hemmelighed til og med Soltemplet. Men det er nærmest umuligt ikke at skele til historierne også, for jeg bryder mig ikke ret meget om Landet med det sorte guld, hvilket nok er medvirkende til, at jeg sætter slutter lige akkurat før den. Omvendt holder jeg meget af Den mystiske stjerne, men tegningerne er bare ikke helt på samme niveau endnu, som de er - og bliver efterhånden - i dobbelalbummet med skattejagten.

Derudover er jeg ret vild med tegningerne i månealbummene, det begynder bare også at være på et niveau, hvor der sniger sig en fornemmelse ind af, at tegningerne bliver nærmest vigtigere end historien. Der er arbejdet så meget med hver eneste side, at de næsten skriger på at blive beundret, og det tager på en eller anden måde lidt af charmen, samtidig med det jo er vildt lækkert. Så selv om det kunne være fristende at tage 1950-1953 med, så modstår jeg fristelsen. Det samme må så gøre sig gældende med 1958-1959 og Tintin i Tibet, selv om det er med blødende hjerte. Det er lidt som med Bertis afstemning, hvor det er så svært at vælge ét album, at den er lavet til at have ikke mindre end fem vindere!

Det er faktisk lidt svært at finde gode sider, der må sidde nogle emsige advokater og støvsuge nettet med jævne mellemrum. Men hvad pokker, vi kender dem jo alligevel.

Enhjørningens hemmelighed:
BilledeBillede

Rackham den rødes skat:
Billede

De 7 krystalkugler - behøver man vise mere end:
Billede

Soltemplet:
Billede
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Antaeus »

Super, at du tager Hergé op. Det var også helt klart en jeg vil tage op. Og så skal Franquin også helt sikkert tages op.

Det her citat er lidt vildt, synes jeg:
Derudover er jeg ret vild med tegningerne i månealbummene, det begynder bare også at være på et niveau, hvor der sniger sig en fornemmelse ind af, at tegningerne bliver nærmest vigtigere end historien. Der er arbejdet så meget med hver eneste side, at de næsten skriger på at blive beundret, og det tager på en eller anden måde lidt af charmen, samtidig med det jo er vildt lækkert.
Tegningerne næsten skriger på at blive beundret og det er vildt lækkert, men alligevel så lukkes de ude, okay....

Nå, men jeg skal også kigge lidt på Tintin og se hvad jeg når frem til. Og om jeg ender der hvor du endte eller et helt andet sted.
Det bliver retroalbummene, som tjekkes, det er jo nemmere at referere direkte til det end prøve at finde ud af hvornår han tegnede hvad og hvornår det blev forbedret og i øvrigt påvirket af hans mange hjælpetegnere.

Frank, fortalte mig at Edgar P. Jacobs formentlig har været en del involveret i Soltemplet.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar