Tegnerers PEAK perioder

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Antaeus »

Franquin Splint & Co. 1957 - 1963 og Vakse Viggo 1967 - 1970
Med hensyn til Splint & Co. havde jeg uden at kigge regnet med at skulle finde den bedste streg i Murænens Gab fra 1954-55. Stregen er fin, men bliver bedre et år efter omkring Operation Stilhed fra 1955 - 1956, som er virkelig lækker. Min favoritstreg finder jeg omkring 1957 - 1958 i Oliesheik på afveje og 1958 i Gangstergøgl samt i den lidt mere krøllede streg, som vi finder i SOS Bretzelburg fra 1961 - 1963, der også er tegnet i en meget lækker og karakteristisk streg, der begynder at gå lidt mere over i den stil vi finder i Vakse Viggo.

Min favorit streg i Vakse Viggo er den karakteristiske krøllede forfinede streg, i forhold til de tidligste Vakse Viggo historier, og som man finder i historierne fra 1967 - 1970.

Operation stilhed
Billede

Oliesheik på afveje
Billede

Gangstergøgl
Billede

SOS Bretzelburg
Billede

Vakse Viggo 1967 - 1970
Billede

Billede

Billede
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Antaeus »

Mézières - 1973 - 1975 (Herskernes Fugle - Skyggernes Ambassadør)
I dag er det jo passende at finde Mezieres top periode.
Jeg har kigget Linda og Valentin albummene igennem og i starten er tegningerne mere børneagtige og naive, men stadig godt tegnede. Stregen udvikler sig gennem hele serien og jeg synes han rammer topniveauet i Herskernes Fugle og Skyggernes Ambassadør, hvor vi får en lidt forholdsvis komprimeret streg med meget fyld per panel og måske det man kan kalde en smule mere "krøllet" end senere, hvor den bliver mere enkel og med mindre fyld per panel og måske lidt større, der er dog stadig en del sider der er godt fyldt ud, og alt stadig super godt tegnet. Og med nogle meget fine forsider.

Billede
Billede
Billede

Billede
Billede
Billede
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Berti Stravonsky »

Den første af siderne du lægger op, Anteaus, der er et bjerg til højre, som rækker ud over ruderne. Har dette mon et særligt tegneserienavn, for jeg synes simpelthen, at det er smukt og fantastisk.

Hvis ikke du ved det, så måske en anden?

Enig med dig. Fede ikoniske forsider, og lækre tegninger.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 23. jan 2022, 17:40 Den første af siderne du lægger op, Anteaus, der er et bjerg til højre, som rækker ud over ruderne. Har dette mon et særligt tegneserienavn, for jeg synes simpelthen, at det er smukt og fantastisk.

Hvis ikke du ved det, så måske en anden?
Det hedder bleeds på engelsk. Et bleed, flere bleeds.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Antaeus »

Berti Stravonsky skrev: 23. jan 2022, 17:40 Den første af siderne du lægger op, Anteaus, der er et bjerg til højre, som rækker ud over ruderne. Har dette mon et særligt tegneserienavn, for jeg synes simpelthen, at det er smukt og fantastisk.

Hvis ikke du ved det, så måske en anden?

Enig med dig. Fede ikoniske forsider, og lækre tegninger.
Lige som Barks' søslange og blæksprutte.
Jeg kender ikke betegnelsen for fænomenet, men vi har nok nogle herinde der ved det.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 23. jan 2022, 17:43
Berti Stravonsky skrev: 23. jan 2022, 17:40 Den første af siderne du lægger op, Anteaus, der er et bjerg til højre, som rækker ud over ruderne. Har dette mon et særligt tegneserienavn, for jeg synes simpelthen, at det er smukt og fantastisk.

Hvis ikke du ved det, så måske en anden?
Det hedder bleeds på engelsk. Et bleed, flere bleeds.
Har det, no pun intended, et dansk ord?
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Antaeus »

Berti Stravonsky skrev: 23. jan 2022, 17:49
GoogaMooga skrev: 23. jan 2022, 17:43
Berti Stravonsky skrev: 23. jan 2022, 17:40 Den første af siderne du lægger op, Anteaus, der er et bjerg til højre, som rækker ud over ruderne. Har dette mon et særligt tegneserienavn, for jeg synes simpelthen, at det er smukt og fantastisk.

Hvis ikke du ved det, så måske en anden?
Det hedder bleeds på engelsk. Et bleed, flere bleeds.
Har det, no pun intended, et dansk ord?
Ja, det er vel også benyttet i danske tegneserier, jeg mener bl.a. Peter Madsen gør det i Valhalla og sikkert også andre. Der er sikkert en dansk betegnelse.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 23. jan 2022, 17:49
Har det, no pun intended, et dansk ord?
Aner det ikke.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Vigan »

Berti Stravonsky skrev: 23. jan 2022, 17:49
GoogaMooga skrev: 23. jan 2022, 17:43
Berti Stravonsky skrev: 23. jan 2022, 17:40
bleed
Har det, no pun intended, et dansk ord?
De fleste danske fagfolk bruger nok efterhånden "bleed". Ligesom de fleste bruger "endpapers" i stedet for "for- og bagsats", altså det papir, der forbinder indersiden af omslaget med første og sidste side af indersiderne (ja, det hedder de faktisk også, men for at undgå misforståelse bruges ofte "indmad" om de sider, som ikke er omslag eller forsats). Men i traditionel dansk trykketeknik hed det "udfald", når noget gik ud over den sædvanlige margen. F.eks. i sammensætningen "renskæring til udfald", hvis der var et billede, som skulle gå helt til sidens yderste kant.
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Vigan »

Antaeus skrev: 23. jan 2022, 17:17jeg synes han rammer topniveauet i Herskernes Fugle og Skyggernes Ambassadør
For mig topper han i '75-'78: Skyggernes ambassadør, I den falske verden og Jævndøgnets helte, tre af mine absolutte yndlingsalbummer.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Antaeus »

Vigan skrev: 23. jan 2022, 22:04
Antaeus skrev: 23. jan 2022, 17:17jeg synes han rammer topniveauet i Herskernes Fugle og Skyggernes Ambassadør
For mig topper han i '75-'78: Skyggernes ambassadør, I den falske verden og Jævndøgnets helte, tre af mine absolutte yndlingsalbummer.
Er du stadig kun på stregen?
Jeg bliver lidt i tvivl fordi du skriver "tre af mine absolutte yndlingsalbummer".
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 797
Tilmeldt: 8. dec 2003, 23:12
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Spærhage »

Antaeus skrev: 15. jan 2022, 17:13
Billede
Den side her er et fantastisk eksempel på hvor genial en tegner Franquin var, da han peakede.
Den er hylende morsom. Efter min mening nok noget af det sjoveste der nogensinde har fundet vej til en tegneserieside.

Men prøv engang at tænke den her side tegnet af.... ja faktisk hvem som helst andre end Franquin. Det ville slet ikke fungere. For den her side er i virkeligheden KUN sjov pga. hans tegninger. Plottet om en kat der fiser rundt efter en superelastisk bold i et kvarter for forgæves at fange den, mens den laver ulykker er vel i bedste fald halvsjov, men så heller ikke mere. Men det gør ikke noget, for det er alt Franquin behøver for at skabe et overbevisende bud på jordens undergang tilsat de mest fantastiske ansigtsudtryk (inklusiv kattens) -specielt det sidste panel er sgu guld.

Nej, jeg ville heller ikke give ½ million for sådan en originalside, sådan som de vist koster når de bliver sat til salg. Men jeg forstår godt dem der vil, for det her er sgu kunst af høj, høj klasse. Picasso, Monet og da Vinci -gå hjem og læg jer, sølle amatører ;-)

/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af GoogaMooga »

Forrygende godt tegnet! :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Vigan »

Antaeus skrev: 23. jan 2022, 22:53
Vigan skrev: 23. jan 2022, 22:04
Antaeus skrev: 23. jan 2022, 17:17jeg synes han rammer topniveauet i Herskernes Fugle og Skyggernes Ambassadør
For mig topper han i '75-'78: Skyggernes ambassadør, I den falske verden og Jævndøgnets helte, tre af mine absolutte yndlingsalbummer.
Er du stadig kun på stregen?
Jeg bliver lidt i tvivl fordi du skriver "tre af mine absolutte yndlingsalbummer".
Måske spiller det også ind, at Christins manuskripter topper samtidig, så alt bare fungerer. Jeg overvejede faktisk at vise tilbage til Franks første kommentar i tråden "Tegnere, du samler på KUN for tegningerne" https://serieland.dk/forum/viewtopic.ph ... 83#p219383. Jeg kan ikke udelukke, at den uovertrufne helhedsoplevelse påvirker min vurdering, men selv forsøgt objektivt vurderet synes jeg, at stregen (og skyggelægningen) er mere virtuos i Skyggernes ambassadør end i Herskerens fugle og ligeså (eller henholdsvis?) i Jævndøgnets helte end Metro Chatelet osv.
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Vigan »

Spærhage skrev: 23. jan 2022, 23:30 Den side her er et fantastisk eksempel på hvor genial en tegner Franquin var, da han peakede.
Den er hylende morsom. Efter min mening nok noget af det sjoveste der nogensinde har fundet vej til en tegneserieside.
Helt enig. Sammen med billedet, hvor mågen og katten slås om rødspætten så papirerne hvirvler op fra kattens roterende bagben, en (dvs. to) af de få situationer i et tegneseriealbum, som stadig får mig til at klukle, uanset hvor mange gange jeg genser dem - eller for den sags skyld blot tænker på dem.
Besvar