Tegnerers PEAK perioder

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Antaeus »

Hergé (vurderet ud fra retroalbum)
Store dele af Den Blå Lotus, Enhjørningens Hemmelighed - Soltemplet, Mission Månen, Tournesolmysteriet


Så har jeg fået bladret albummene igennem.

Den Blå Lotus
Det første sted hvor jeg stopper op og virkelig nyder tegningerne er i Den Blå Lotus og det er ikke kun fordi det er mit yndlingsalbum. Siderne er velkomponerede med mange tegninger (væsentlig flere end fx Enhjørningen). Tintin og flere af personerne er ikke så veludviklede og der hvor vi næsten kun ser dem og knap så meget baggrund, der falder den igennem i forhold til fx Enhjørningen, men der hvor der er baggrunde inkluderet så bliver det virkelig lækkert. På nogle steder synes jeg at det er noget af den absolut lækreste streg i Tintin og andre steder kan den ikke matche de bedste. Side 5 er fx virkelig lækker og ligeså side 17-18 hos Wang m.fl. og så findes nogle af de flotteste store enkeltpaner i dette album. fx kinesergaden, den blå lotus (hulen), dupond'erne som forfølges af menneskemængden. Det er mange steder der er lækkert tegnet men han udvikler stadig sine tegninger på især tegningerne af Tintin og Dupond'erne og vel også generelt.

Enhjørningens Hemmelighed - Soltemplet
Det næste sted jeg stopper op og ser en klar forbedring til de forrige album er Enhjørningens hemmelighed. Det hele er ligesom strammet lidt mere op og på meget højt niveau. De første tre sider på loppemarkedet er meget flotte og velkomponerede og de dele af pirathistorien hvor der er skibe og mange pirater som slås er smukt tegnede.

Der bliver holdt meget højt niveau til og med Soltemplet, men i Det Sorte Guld der bliver det lidt mere slapt og stregen bliver vist også tykkere i hvert fald de første cirka 20 sider.

Mission til Månen - Tournesolmysteriet
Jeg ved ikke om der reelt er forskel på de to månealbum, men jeg kan bedre lide tegningerne i det første fremfor det andet. Måske det er motiverne. Jeg kan huske jeg tidligere har bladret igennem albummene og nået frem til at et af de bedst tegnene album er Tournesolmysteriet og jeg er igen betaget af dette. Siderne omkring Hotel Cornavin (hvor jeg i øvrigt plejer at bo hver gang jeg er i Geneve) og side 20 er lækre.
Nå, men det er i hvert fald blandt de album som jeg finder bedst tegnede.

Jeg har sat flere billeder ind for at vise hvorfor jeg er så fascineret af tegningerne/siderne i Den Blå Lotus samt de andre album.

Den Blå Lotus
Billede
Billede
Billede

Enhjørningens Hemmelighed
Billede
Billede

Tournesolmysteriet
Billede
Billede
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Frank Madsen »

redneck skrev: 30. dec 2021, 17:17Hergé 1942-1948. Det vil sige fra Enhjørningens hemmelighed til og med Soltemplet. Men det er nærmest umuligt ikke at skele til historierne også, for jeg bryder mig ikke ret meget om Landet med det sorte guld, hvilket nok er medvirkende til, at jeg sætter slutter lige akkurat før den. Omvendt holder jeg meget af Den mystiske stjerne, men tegningerne er bare ikke helt på samme niveau endnu, som de er - og bliver efterhånden - i dobbelalbummet med skattejagten.

De 7 krystalkugler - behøver man vise mere end:
Billede
Det er tæt på at være nøjagtig den periode, Edgar P. Jacobs arbejder som Hergés assistent - særlig intenst på "De syv krystalkugler" og første halvdel af "Soltemplet", indtil de bliver uvenner i maj 1947, hvorefter Hergé får et nervøst sammenbrud over arbejdspresset og omgiver sig med et nyt hold af manuskriptskrivere og assistenter til at erstatte Jacobs, kimen til det senere Studios Hergé. :-)
Antaeus skrev: 30. dec 2021, 19:12Frank, fortalte mig at Edgar P. Jacobs formentlig har været en del involveret i Soltemplet.
Det må man sige!
Antaeus skrev: 30. dec 2021, 21:55Der bliver holdt meget højt niveau til og med Soltemplet, men i Det Sorte Guld der bliver det lidt mere slapt og stregen bliver vist også tykkere i hvert fald de første cirka 20 sider.
"Det sorte guld" stammer jo i virkeligheden fra FØR krigen. Det var den sidste historie, der gik i Le Petit Vintieme og som blev afbrudt halvvejs p.gr.a. tyskernes indmarch i Belgien (ca. dér, hvor Dupondterne kører ind i moskéen). Historien blev genudgivet og færdiggjort i Tintin-magasinet efter "Soltemplet", hvilket er grunden til, at albummets sidste halvdel er anderledes i stilen.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af redneck »

Antaeus skrev: 30. dec 2021, 21:55 Hergé (vurderet ud fra retroalbum)
Store dele af Den Blå Lotus, Enhjørningens Hemmelighed - Soltemplet, Mission Månen, Tournesolmysteriet
Gode overvejelser. Nu er det jo "din tråd", men det er jo også en meget bred definition af en tegners peak, du her laver for Hergé. Reelt peaker han jo så i årene 1934-35, 1942-1948, 1950-52 og 1954-56. Derfor kunne man jo fristes til at trykke dig lidt på maven og spørge: hvilken af disse perioder er så den allerbedste, synes du?

Hvad angår Den Blå Lotus, så er jeg helt enig i, hvad du skriver. Særligt fordi figurtegningen ikke er færdigudviklet endnu, ville jeg derfor heller aldrig tage den med i toppen. Tintin ligner simpelthen ikke for alvor "sig selv" endnu, sådan som han senere kommer til at se ud. Det gælder både ansigtet, men også hele motorikken i "bevægelserne".

Tournesolmysteriet er også oplagt, mon ikke andre ville nævne den, hvis ellers flere bød ind i tråden? Når jeg ikke selv vælger den, så vil det være med den begrundelse, at hver rude nærmest bliver overlæsset/overfyldt. Det ses bedst i dine eksempler længere oppe. Hvor sekvensen på loppemarkedet fra Enhjørningen skifter mellem "let fyldte" og "tungt fyldte" ruder, så bliver det senere (i fx Tournesolmysteriet) nærmere et spørgsmål om at putte mest muligt ind i hver enkelt rude. Det ændrer sig først for alvor med Tintin i Tibet, da sneen og det hvide spiller en større roller der.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Antaeus »

redneck skrev: 31. dec 2021, 09:51
Antaeus skrev: 30. dec 2021, 21:55 Hergé (vurderet ud fra retroalbum)
Store dele af Den Blå Lotus, Enhjørningens Hemmelighed - Soltemplet, Mission Månen, Tournesolmysteriet
Gode overvejelser. Nu er det jo "din tråd", men det er jo også en meget bred definition af en tegners peak, du her laver for Hergé. Reelt peaker han jo så i årene 1934-35, 1942-1948, 1950-52 og 1954-56. Derfor kunne man jo fristes til at trykke dig lidt på maven og spørge: hvilken af disse perioder er så den allerbedste, synes du?

Hvad angår Den Blå Lotus, så er jeg helt enig i, hvad du skriver. Særligt fordi figurtegningen ikke er færdigudviklet endnu, ville jeg derfor heller aldrig tage den med i toppen. Tintin ligner simpelthen ikke for alvor "sig selv" endnu, sådan som han senere kommer til at se ud. Det gælder både ansigtet, men også hele motorikken i "bevægelserne".

Tournesolmysteriet er også oplagt, mon ikke andre ville nævne den, hvis ellers flere bød ind i tråden? Når jeg ikke selv vælger den, så vil det være med den begrundelse, at hver rude nærmest bliver overlæsset/overfyldt. Det ses bedst i dine eksempler længere oppe. Hvor sekvensen på loppemarkedet fra Enhjørningen skifter mellem "let fyldte" og "tungt fyldte" ruder, så bliver det senere (i fx Tournesolmysteriet) nærmere et spørgsmål om at putte mest muligt ind i hver enkelt rude. Det ændrer sig først for alvor med Tintin i Tibet, da sneen og det hvide spiller en større roller der.
Ja, det er lidt underligt at ikke flere byder ind på deres favorittegneres top periode i et tegneserieforum hvor vi har så mange forskellige favoritter, men også en masse der overlapper. Fx Hergé og Tintin. Det behøver ikke at være andet end at bladre nogle album igennem og finde frem til hvilke album man synes bedst om tegnemæssigt. Det behøves ikke følges af en masse flotte ord.

Ja, Tintin og Dupond'erne udvikles til det bedre end det vi ser i Den Blå Lotus, men de andre personer og baggrundtegningerne og lækkerheden heraf og mængden af hvor fyldt hver rude er lækkert, virkelig lækkert og overgår på mange områder de næste perioder jeg har valgt. Så det er derfor jeg har skrevet som jeg har skrevet. Jeg har genkigget de nævnte album igen og sammenlignet album for album og hvis jeg kun må vælge et album som det bedste tegnede over hele albummet så vil jeg pege på Tournesolmysteriet.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af redneck »

Grzegorz Rosinski 1984-1989

Jeg interviewede ham på scenen til Copenhagen Comics i 2017, hvor han vist var noget tømmermandsplaget og gav nogle meget, meget, meget lange svar på mine og publikums (alt for få på grund af de lange svar) spørgsmål. Her fik han givet udtryk for, at han rent kunstnerisk lagde stor vægt på aldrig at gå i stå, men hele tiden være i udvikling. Det kan man jo mene kolliderer lidt med at lave 36 album i den samme serie (Thorgal), men der sker jo trods alt en del med hans tegninger fra start til slut, om end den også er ret stabil i længere perioder.

I perioden 1984-1989 har han fået forfinet sin streg med masser af detaljer, men stadigvæk en enormt livlig og ekspressiv streg, der i højere grad går efter stemninger end efter millimeterpræcision. I albummet Længslens magt er der meget lidt tekst, og det er nok et af de mest uhyggelige album i serien. Mine børn blev i hvert fald også godt og grundigt skræmt, når vi læste det. Det sidste i årrækken, Bjergenes herre, er en effektiv leg med tidsrejsen, virkelig godt udtænkt af Van Hamme, og her træder Rosinskis streg også virkelig tydeligt frem midt i al den sne, der spiller en hovedrolle.

Fra samme periode er albummet Den lille Sninkels store kraft, som jeg egentlig aldrig har været helt vild med, men som vist har haft ret stor succes i Frankrig. Rosinski fortalte om og inddrog det da også flere gange undervejs i interviewet, da det havde en særlig betydning for ham og hans udvikling. Det er udgivet i sort-hvid på dansk, så man for alvor kan beundre hans tegninger. Så vidt jeg kan se, er det senere blevet farvelagt, men

Endelig skal det lige med, at jeg faktisk også meget godt kan lidt Rosinskis sene periode, hvor han som Hermann smider tuschstregen væk og finder farverne og penslen frem – bare langt mere vellykket end for Hermanns vedkommende.

Længslens magt:
Billede

Bueskytterne:
Billede

Billede

Han kan både være let og luftig:
Billede

Men også overlæsset:
Billede

Den lille Sninkels store kraft (tegningerne fejler i hvert fald ikke noget):
Billede
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Berti Stravonsky »

Helt overdrevet flotte illustrationer. Wauu.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Antaeus »

Thorgal må jeg lige springe over.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Antaeus »

Et bud på Henk Kuijpers (Franka) top periode kunne være spændende for der kan man tale om ret stor forskel på hans tidlige tegninger i forhold til hans sene. Men hvilken periode er mon de flestes favorit favorit?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Frank Madsen »

Berti Stravonsky skrev: 2. jan 2022, 12:35Helt overdrevet flotte illustrationer. Wauu.
Javist, men der er sgu noget fordækt ved de hænder i "Den lille Sninkels store kraft" - jeg vil mene, at det er et eksempel på den typiske fejl, mange tegneserietegnere begår, når de skal tegne hænder, der griber godt fat op noget: De fokuserer på tommelen og de fire "fingerbjælker" og glemmer dels, at fingere består af mere end de inderste led og dels, at når en hånd griber om noget, så skal det, der griber om, kunne rummes af hånden. Det ender med en flad tankekonstruktion, et symbol, i stedet for en rumlig, tredimensionel afbildning af en hånd. I eksemplet her ser vi de to figurer lidt fra højre, men alle fire hænder er set direkte forfra. Hænderne BURDE være tegnet, så højrehænderne viste håndryggene mere, mens venstrehænderne BURDE vise de yderste fingerled og ikke de inderste. Og alle fire hænder klemmer så meget om tremmerne, at man må tro, at de er klemt sammen til halv tykkelse. Så det er ikke Rosinskis finest hour - selv om jeg godt kan lide den mere karikerede stil i denne serie i forhold til den mere sterile Thorgal.

Men en utrolig teknisk dygtig tegner er han. Jeg blev dog aldrig rigtig bidt af Thorgal-universet, selv om jeg fik tilsendt alle albummene gratis, dengang de udkom, fordi jeg bestyrede Carlsens website.

Untitled-1.jpg
Untitled-1.jpg (20.61 KiB) Vist 1289 gange
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af redneck »

Frank Madsen skrev: 2. jan 2022, 22:28der er sgu noget fordækt ved de hænder i "Den lille Sninkels store kraft"
Det kan selvfølgelig også skyldes, at der er tale om Sninkelhænder og ikke menneskehænder, som du fejlagtigt betragter dem som :mrgreen:
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af redneck »

Antaeus skrev: 2. jan 2022, 20:27 Et bud på Henk Kuijpers (Franka) top periode kunne være spændende for der kan man tale om ret stor forskel på hans tidlige tegninger i forhold til hans sene. Men hvilken periode er mon de flestes favorit favorit?
Jeg samler Cobolts nye samleudgave, men har kun ret spredte album derudover, så her er jeg ikke helt klar til for alvor klar til melde ud før Cobolt er færdige om 10-15 år. Har man ikke tålmodighed til at vente så længe, tror jeg dog, at mit valg vil falde på perioden hvor det skifter fra de "nuttede", og måske mere børnevenlige, tegninger i de første album til hans senere med konsekvent fokus på Frankas overdrevne fysiognomi.

Af de album, jeg har stående, drejer det sig så om perioden 1982-1984 (Uhyret fra fladmarsken - Dragens tænder). I dobbeltalbummet med Dragens tænder og Tordendragens død er der i hvert fald også et markant skift undervejs, der gør, at jeg holder mig til det første af dem.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Frank Madsen »

redneck skrev: 3. jan 2022, 09:11
Frank Madsen skrev: 2. jan 2022, 22:28der er sgu noget fordækt ved de hænder i "Den lille Sninkels store kraft"
Det kan selvfølgelig også skyldes, at der er tale om Sninkelhænder og ikke menneskehænder, som du fejlagtigt betragter dem som :mrgreen:
Det særlige ved sninkelhænder er nemlig, at de er dårligt tegnet. :lol:

Resten af siden fra "Den lille Sninkels store kraft" bærer nu også præg af, at han ikke er så ferm, som han senere blev.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Antaeus »

redneck skrev: 3. jan 2022, 12:41
Antaeus skrev: 2. jan 2022, 20:27 Et bud på Henk Kuijpers (Franka) top periode kunne være spændende for der kan man tale om ret stor forskel på hans tidlige tegninger i forhold til hans sene. Men hvilken periode er mon de flestes favorit favorit?
Jeg samler Cobolts nye samleudgave, men har kun ret spredte album derudover, så her er jeg ikke helt klar til for alvor klar til melde ud før Cobolt er færdige om 10-15 år. Har man ikke tålmodighed til at vente så længe, tror jeg dog, at mit valg vil falde på perioden hvor det skifter fra de "nuttede", og måske mere børnevenlige, tegninger i de første album til hans senere med konsekvent fokus på Frankas overdrevne fysiognomi.

Af de album, jeg har stående, drejer det sig så om perioden 1982-1984 (Uhyret fra fladmarsken - Dragens tænder). I dobbeltalbummet med Dragens tænder og Tordendragens død er der i hvert fald også et markant skift undervejs, der gør, at jeg holder mig til det første af dem.
Jeg har både albummene og samlebindene så jeg vil lige kigge lidt nærmere ved lejlighed.
Jeg har hørt nogle ytre sig om at de bedste kan lide de tidlige tegninger og andre se senere og du vælger der hvor de ændrer sig, men stadig en forholdsvis tidlig udgave. Jeg tænker også der sker noget med detaljerne, der er i hvert fald mange detaljer og fortættede tegninger i de senere, som jeg husker det. Nå men det må jeg jo se på....
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af Antaeus »

redneck skrev: 3. jan 2022, 12:41
Antaeus skrev: 2. jan 2022, 20:27 Et bud på Henk Kuijpers (Franka) top periode kunne være spændende for der kan man tale om ret stor forskel på hans tidlige tegninger i forhold til hans sene. Men hvilken periode er mon de flestes favorit favorit?
Jeg samler Cobolts nye samleudgave, men har kun ret spredte album derudover, så her er jeg ikke helt klar til for alvor klar til melde ud før Cobolt er færdige om 10-15 år. Har man ikke tålmodighed til at vente så længe, tror jeg dog, at mit valg vil falde på perioden hvor det skifter fra de "nuttede", og måske mere børnevenlige, tegninger i de første album til hans senere med konsekvent fokus på Frankas overdrevne fysiognomi.

Af de album, jeg har stående, drejer det sig så om perioden 1982-1984 (Uhyret fra fladmarsken - Dragens tænder). I dobbeltalbummet med Dragens tænder og Tordendragens død er der i hvert fald også et markant skift undervejs, der gør, at jeg holder mig til det første af dem.
Jeg har fået kigget alle albummene igennem og jeg måtte gøre det mange gange da jeg opdagede jeg havde virkelig svært ved at definere et album eller periode hvor jeg synes Henk Kuijpers var bedst. Blandt andet fordi der ikke var album der bare skilte sig ud som super flot tegnede hele vejen igennem. Og blandt andet fordi jeg ikke er så vild med hans persontegninger. Jeg kan især godt lide Kuijpers når han fylder rigtig meget i hvert panel, nogle gange er de endda overfyldte og så synes jeg rigtig godt om hans miljøskildringer, som byerne, havnemiljøer med mere. De er super flotte.

Jeg er enig med dig i at album 6 Uhyret fra Fladmarsken og album 7 Dragens Tænder godt kan være hans peak periode og at der sker et markant skift fra album 7 til album 8 (dobbeltalbum, som du nævner). Jeg synes dog ikke særlig godt om alle tåge- panelerne og siderne i album 6 og jeg er heller ikke så vild med de mere enkelte paneler. I de senere album er der også rigtig mange flotte miljøskildringer og store flotte 2/3-sider. Tegnestilen fra omkring album 17 - 24 er også ganske fin, herunder den noget mere veludviklede Franka. Og endpaper i album 24 er fx fantastisk flot.

Herunder er par sider fra album 6 og 7 samt andre sider fra album som jeg synes er fine (typisk hvor hvert panel er fyldt godt op)

Album 6 og 7
Billede
Billede
Billede

Andre
Billede
Billede
Billede
Billede
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegnerers PEAK perioder

Indlæg af GoogaMooga »

Det er pisseflot! Fed serie.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar