Hvad læser en 11-årig dreng i 2021?

marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Hvad læser en 11-årig dreng i 2021?

Indlæg af marius »

Serien om Hundemand henvender sig til børn og har angiveligt solgt 170 000 eksemplarer i Danmark! Hundemand er en rendyrket tegneserie, men forlaget Carlsen har med største omhu undladt at bruge ordet tegneserie i deres lancering af Hundemand. Den kategoriseres som seriebog eller letlæst bog hos boghandlere og står på hylderne blandt almindelige børnebøger. At Hundemand er populær kan bl.a ses hos Bog og Ide på Fisketorvet. Her fylder Hundemand hele to hylder i butikken.

Billede
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Hvad læser en 11-årig dreng i 2021?

Indlæg af marius »

En folder som ligger tilgengængeligt på biblioteker, som byder på et udvalg af graphic novels og tegneserier for de 9 til 14 årige:

Listen afspejler en tendens hvor grænserne mellem hvad der er tegneserier og hvad der er historier med tegninger flyder sammen. Børn er formentlig ligeglade med om det er tegneserie eller ej, bare historierne er gode. Og de populæreste genrer er åbenbart fantasy, gys, hvad nu hvis? og hverdagsliv.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad læser en 11-årig dreng i 2021?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

marius skrev: 13. jan 2022, 22:23Listen afspejler en tendens hvor grænserne mellem hvad der er tegneserier og hvad der er historier med tegninger flyder sammen. Børn er formentlig ligeglade med om det er tegneserie eller ej, bare historierne er gode. Og de populæreste genrer er åbenbart fantasy, gys, hvad nu hvis? og hverdagsliv.
Netop, og derfor giver det ikke rigtig mening at blive ved med at spørge, om børn og unge "læser tegneserier" eller "interesserer sig for tegneserier". Det gør de gerne, men de vil ikke altid fremhæve, at det faktisk er tegneserier, for det tænker de ikke over. Det er bare en god historie, om den så er tegnet eller ej.

Det var ret interessant at læse den megalange tråd i de sidste par dage på Facebook om, om tegneserien mon snart vil uddø, fordi tilsyneladende ingen unge deltager i en gruppe som "Tegneserieentusiaster". Mit eget beskedne bidrag var at påpege, at den iagttagelse siger mere om Facebook end om tegneserier.
https://www.facebook.com/groups/3766706 ... 991475548/

Graf over køns- og aldersfordeling i Facebookgruppen "Tegneserieentusiater". Mon ikke den som minimum kan overføres 1:1 til Serieland? Igen uden at det siger noget som helst om tegneserier som sådan.
Vedhæftede filer
Tegneserieentusiaster-koen-og-alder-2022.jpg
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvad læser en 11-årig dreng i 2021?

Indlæg af Frank Madsen »

marius skrev: 13. jan 2022, 19:17 Serien om Hundemand henvender sig til børn og har angiveligt solgt 170 000 eksemplarer i Danmark! Hundemand er en rendyrket tegneserie, men forlaget Carlsen har med største omhu undladt at bruge ordet tegneserie i deres lancering af Hundemand. Den kategoriseres som seriebog eller letlæst bog hos boghandlere og står på hylderne blandt almindelige børnebøger. At Hundemand er populær kan bl.a ses hos Bog og Ide på Fisketorvet. Her fylder Hundemand hele to hylder i butikken.

Billede
Men derfor er det jo tegneserier alligevel. :D

Det er ikke noget nyt, at tegneserier rubriceres forkert: Jeg mener at huske, at boghandlerne oplevede en kraftig stigning i salget af børnebøger (eller var det billedbøger?) i begyndelsen af 2000'erne, fordi "Dragonball" blev rubriceret som børnebog i stedet for tegneserie. Carsten kan måske uddybe.

Men i øvrigt fortæller den seneste årsrapport fra Kulturministeriets Bogpanel, at der er bemærkelsesværdig fremgang for tegneserier for både børn og voksne:

"De største procentvise stigninger i produktion af nye titler inden for de forskellige genrer skal findes inden for henholdsvis digtsamlinger for børn og tegneserier for voksne. Det kan måske virke overraskende, at tegneserier læses af voksne og digte af børn, men for så vidt angår førstnævnte kan det måske forklares ved den øgede popularitet af den såkaldte grafiske roman, som favner bredt fra journalistiske reportager til adapterede noveller." (side 6)

"De seneste ti år er antallet af udgivne romaner og noveller for voksne steget med 23,3 %, mens antallet af udgivne romaner og noveller for børn er steget med 49,5 %. Disse to genrer udgør klart hovedparten af skønlitteraturen, og stigningerne bidrager derfor til en stor del af den samlede produktion. De største procentvise stigninger skal dog findes for henholdsvis digtsamlinger for børn med 94,3 % og tegneserier for voksne med 93,9 %." (side 8 )
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad læser en 11-årig dreng i 2021?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg vidste ikke engang, der fandtes digtsamlinger for børn. Jo, måske "Den Store Bastian"? Jeg har en fin lille pb , der hedder "Barske Børnerim", som er illustreret af Jørgen Mogensen, men den er nu ikke for børn.

At digtsamlinger oplever sådan en markant fremgang både for børn og voksne, er nok fordi de er det nemmeste at forsøge sig med, hvis man ikke lige orker at skrive en bog, men alligevel gerne vil se sit navn på tryk.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvad læser en 11-årig dreng i 2021?

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 14. jan 2022, 10:28Jeg vidste ikke engang, der fandtes digtsamlinger for børn. Jo, måske "Den Store Bastian"? Jeg har en fin lille pb , der hedder "Barske Børnerim", som er illustreret af Jørgen Mogensen, men den er nu ikke for børn.
Kategorien dækker formentlig over børnerim, sangbøger osv. Har man børn under 7 år, har man formentlig en del af den slags i huset. Nogle af bøgerne kan endda synge selv til forældrenes (og andre voksnes) store fortrydelse.
GoogaMooga skrev: 14. jan 2022, 10:28At digtsamlinger oplever sådan en markant fremgang både for børn og voksne, er nok fordi de er det nemmeste at forsøge sig med, hvis man ikke lige orker at skrive en bog, men alligevel gerne vil se sit navn på tryk.
Øh? Hvad bygger du det på?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad læser en 11-årig dreng i 2021?

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 14. jan 2022, 11:56
GoogaMooga skrev: 14. jan 2022, 10:28At digtsamlinger oplever sådan en markant fremgang både for børn og voksne, er nok fordi de er det nemmeste at forsøge sig med, hvis man ikke lige orker at skrive en bog, men alligevel gerne vil se sit navn på tryk.
Øh? Hvad bygger du det på?
Jeg har ingen statistikker, men ved da, at f.eks. "Hvedekorn" fik mange henvendelser fra debutanter i sin tid. Mange unge, især piger, havde en poesibog i gamle dage, hvori de satte deres inderste tanker på vers. Efter knæk-prosaen's indtog og Vita Andersen's kæmpe succés med "Tryghedsnarkomaner", var der frit spil. Det er bare så meget lettere at flikke nogle digte sammen end den maraton, det er at skrive en hel bog. Jeg siger ikke, at det bliver gode digte, bare at det rent fysisk er lettere. Men jeg læser gerne din forklaring på, hvorfor det ikke er lettere at skrive digte end en hel bog. Fiktion kræver fantasi, personkarakteristik, øre for dialog, og plot. Digte kan være hvad som helst. Faglitteratur kræver, at man ved, hvad man skriver om, og så kræver det dybdegående research.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad læser en 11-årig dreng i 2021?

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 14. jan 2022, 14:24
Frank Madsen skrev: 14. jan 2022, 11:56
GoogaMooga skrev: 14. jan 2022, 10:28At digtsamlinger oplever sådan en markant fremgang både for børn og voksne, er nok fordi de er det nemmeste at forsøge sig med, hvis man ikke lige orker at skrive en bog, men alligevel gerne vil se sit navn på tryk.
Øh? Hvad bygger du det på?
Jeg har ingen statistikker, men ved da, at f.eks. "Hvedekorn" fik mange henvendelser fra debutanter i sin tid. Mange unge, især piger, havde en poesibog i gamle dage, hvori de satte deres inderste tanker på vers. Efter knæk-prosaen's indtog og Vita Andersen's kæmpe succés med "Tryghedsnarkomaner", var der frit spil. Det er bare så meget lettere at flikke nogle digte sammen end den maraton, det er at skrive en hel bog. Jeg siger ikke, at det bliver gode digte, bare at det rent fysisk er lettere. Men jeg læser gerne din forklaring på, hvorfor det ikke er lettere at skrive digte end en hel bog. Fiktion kræver fantasi, personkarakteristik, øre for dialog, og plot. Digte kan være hvad som helst. Faglitteratur kræver, at man ved, hvad man skriver om, og så kræver det dybdegående research.
Du påstår at dikt kan "være hva som helst", og det som ligger underforstått i ordleggingen din, er uten tvil: "Dikt kan være så meningsløse og intetsigende som helst." Men det gjelder jo alt mulig annet også. Det finnes søppel innenfor alle tekstlige sjangre, enten det er lyrikk, prosa (skjønnlitterær eller faglig), sceniske tekster, filmmanus, tegneseriemanus, osv.

Det er forskjell på å skrive en roman og å skrive en god roman - og på samme måte er det forskjell på å skrive en diktsamling og å skrive en god diktsamling. Ut fra kommentaren din skulle man tro det ikke finnes noen forskjell hva dikt angår; men den skjønnlitterære sjangeren lyrikk handler faktisk ofte om mange av de samme virkemidlene som skjønnlitterær prosa. Det kan f. eks. innebære en skildring av en hendelse eller handling, en visuell iscenesettelse, innfanging av en spesifikk følelse eller opplevelse. Det krever rytme, godt ordvalg, en bevisst bruk av verselinjer, osv.

Du legger i det hele tatt for dagen den samme nedlatende holdningen til lyrikk (spesielt den moderne formen uten klare vers eller rim, ingen overraskelse der) som du har til nåtidige grafiske romaner.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad læser en 11-årig dreng i 2021?

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 14. jan 2022, 14:53

Du påstår at dikt kan "være hva som helst", og det som ligger underforstått i ordleggingen din, er uten tvil: "Dikt kan være så meningsløse og intetsigende som helst." Men det gjelder jo alt mulig annet også. Det finnes søppel innenfor alle tekstlige sjangre, enten det er lyrikk, prosa (skjønnlitterær eller faglig), sceniske tekster, filmmanus, tegneseriemanus, osv.

Det er forskjell på å skrive en roman og å skrive en god roman - og på samme måte er det forskjell på å skrive en diktsamling og å skrive en god diktsamling. Ut fra kommentaren din skulle man tro det ikke finnes noen forskjell hva dikt angår; men den skjønnlitterære sjangeren lyrikk handler faktisk ofte om mange av de samme virkemidlene som skjønnlitterær prosa. Det kan f. eks. innebære en skildring av en hendelse eller handling, en visuell iscenesettelse, innfanging av en spesifikk følelse eller opplevelse. Det krever rytme, godt ordvalg, en bevisst bruk av verselinjer, osv.

Du legger i det hele tatt for dagen den samme nedlatende holdningen til lyrikk (spesielt den moderne formen uten klare vers eller rim, ingen overraskelse der) som du har til nåtidige grafiske romaner.
Nej, du fejl-læser mig, fordi du VIL opponere mod mig. Du ved intet om mig. Du ved ikke, at jeg også samler på og læser digte. En af mine gode venner er digter. Det kan være overordentligt svært at skrive et godt digt, for hvert ord tæller i langt højere grad end i en lang tekst.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad læser en 11-årig dreng i 2021?

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 14. jan 2022, 14:53
Du påstår at dikt kan "være hva som helst", og det som ligger underforstått i ordleggingen din, er uten tvil: "Dikt kan være så meningsløse og intetsigende som helst."

(...)

Ut fra kommentaren din skulle man tro det ikke finnes noen forskjell hva dikt angår

(...)

Du legger i det hele tatt for dagen den samme nedlatende holdningen til lyrikk (spesielt den moderne formen uten klare vers eller rim, ingen overraskelse der) som du har til nåtidige grafiske romaner.
Antagelser, tilsnigelser, og vrangforestillinger.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad læser en 11-årig dreng i 2021?

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 14. jan 2022, 14:57
Mesterius skrev: 14. jan 2022, 14:53

Du påstår at dikt kan "være hva som helst", og det som ligger underforstått i ordleggingen din, er uten tvil: "Dikt kan være så meningsløse og intetsigende som helst." Men det gjelder jo alt mulig annet også. Det finnes søppel innenfor alle tekstlige sjangre, enten det er lyrikk, prosa (skjønnlitterær eller faglig), sceniske tekster, filmmanus, tegneseriemanus, osv.

Det er forskjell på å skrive en roman og å skrive en god roman - og på samme måte er det forskjell på å skrive en diktsamling og å skrive en god diktsamling. Ut fra kommentaren din skulle man tro det ikke finnes noen forskjell hva dikt angår; men den skjønnlitterære sjangeren lyrikk handler faktisk ofte om mange av de samme virkemidlene som skjønnlitterær prosa. Det kan f. eks. innebære en skildring av en hendelse eller handling, en visuell iscenesettelse, innfanging av en spesifikk følelse eller opplevelse. Det krever rytme, godt ordvalg, en bevisst bruk av verselinjer, osv.

Du legger i det hele tatt for dagen den samme nedlatende holdningen til lyrikk (spesielt den moderne formen uten klare vers eller rim, ingen overraskelse der) som du har til nåtidige grafiske romaner.
Nej, du fejl-læser mig, fordi du VIL opponere mod mig. Du ved intet om mig. Du ved ikke, at jeg også samler på og læser digte. En af mine gode venner er digter. Det kan være overordentligt svært at skrive et godt digt, for hvert ord tæller i langt højere grad end i en lang tekst.
Du har rett, jeg vet intet annet om deg enn det jeg leser i kommentarene dine. Men du er jo ofte svært kritisk (og, vil jeg mene, nedlatende) til forskjellige typer tegneserier du ikke bryr deg om. Og det var nok - skal jeg innrømme - med på å få meg til å tolke utsagnene dine om dikt i samme retning.

Men... når jeg leser den forrige kommentaren din igjen i lys av det du her sier, lurer jeg litt på denne setningen: "Jeg siger ikke, at det bliver gode digte, bare at det rent fysisk er lettere." Mente du her å skrive "Jeg siger ikke, at det ikke bliver gode digte"? Hvis det er tilfelle, får jo setningen en ganske annen betydning.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad læser en 11-årig dreng i 2021?

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 14. jan 2022, 14:57...hvert ord tæller i langt højere grad end i en lang tekst.
Denne observasjonen er jeg også enig i. Det er derfor jeg tenker at selv om det ofte kan gå noe fortere å skrive lyrikk enn skjønnlitterær prosa, er det ikke nødvendigvis så mye lettere. I hvert fall varierer nok dette sterkt fra forfatter til forfatter. Mange forfattere pusser utvilsomt lenge på verselinjene i diktene de skriver.

Men da tror jeg at jeg forstår bedre hva du mente. Det var hovedsakelig setninger som "Det er bare så meget lettere at flikke nogle digte sammen..." og "Fiktion kræver fantasi, personkarakteristik, øre for dialog, og plot" som fikk meg til å anta at du mente lyrikksjangeren var underordnet prosa.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad læser en 11-årig dreng i 2021?

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 14. jan 2022, 15:09
Men... når jeg leser den forrige kommentaren din igjen i lys av det du her sier, lurer jeg litt på denne setningen: "Jeg siger ikke, at det bliver gode digte, bare at det rent fysisk er lettere." Mente du her å skrive "Jeg siger ikke, at det ikke bliver gode digte"? Hvis det er tilfelle, får jo setningen en ganske annen betydning.
Det kan svinge begge veje, der findes gode digte og der findes dårlige digte.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvad læser en 11-årig dreng i 2021?

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 14. jan 2022, 14:24Digte kan være hvad som helst.
Ja, f.eks. disse:

mustafas-kiosk_170323[1].jpg
mustafas-kiosk_170323[1].jpg (27.81 KiB) Vist 834 gange
0050117[1].jpg
Okker_gokker_gummi_klokker_og_andre_b_rnerim[1].png
Okker_gokker_gummi_klokker_og_andre_b_rnerim[1].png (373.55 KiB) Vist 834 gange
csm_Halfdans_Sekunder_1080_4852d4d7ae[1].jpg
ID-74762[1].jpg
ID-74762[1].jpg (67.65 KiB) Vist 834 gange
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad læser en 11-årig dreng i 2021?

Indlæg af GoogaMooga »

Ja, du har ret, jeg kan endda genkende nogle af dem.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar