Resultat - De 11 bedste/vigtigste værker i 2021

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Resultat - De 11 bedste/vigtigste værker i 2021

Indlæg af Antaeus »

Præcis, Berti.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Resultat - De 11 bedste/vigtigste værker i 2021

Indlæg af Frank Madsen »

marius skrev: 1. jan 2022, 19:24Jeg synes godt om alle værkerne i top 11, men synes samtidig at det er ærgerligt at der ikke er givet plads til et par stykker mere af alle de framragende newies der er udgivet i årets løb. Listen fremstår noget konservativt og en smule kedelig.
Erling Søby skrev: 1. jan 2022, 21:39Et halvhurtigt bud på de bedste nyere sager fra 2021 - og jeg har sikkert glemt nogen:
Eternum 3
I hovedet på Sherlock Holmes 1-2
Blacksad 6
Conquistador 2
Atom Agency 2
Murena 11
Juan Solo - samlet
Thor - gudeslagteren
Sukkerkranie (Burns)
Det opfindsomme menneske (Goes)
Antaeus skrev: 2. jan 2022, 00:08Præcis og er man utilfreds så kommer man bare med sin egen top 10, længere er den vel ikke.
Eller måske endnu bedre: Kommer med sin lange og udførlige liste over værdige kandidater, mens der nomineres - og ikke en måned senere. :D
Carsten Søndergaard skrev: 2. jan 2022, 01:30Det var i øvrigt mig, der gav Peter og Perle den sidste stemme. Det er den eneste stemme, jeg har afgivet på Serieland nogen sinde.
Det ER også en god udgivelse.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Resultat - De 11 bedste/vigtigste værker i 2021

Indlæg af Erling Søby »

Berti:
Jeg fornemmer lidt spot hist og her, hos Erling og Carsten. Måske tager jeg fejl. Men altså. Der er intet galt med vores afstemning og der er intet galt ved vores kåring og der er bestemt ikke noget galt med vores 11 album. Og er et billede på, hvad vi herinde samlet har nydt og fundet værd at afgive en stemme på. Betyder det så, at vi (nu kommer der en gammel traver) kun er til gammelt muld og den slags? Nej da. Langtfra. Det betyder, at vi har nomineret og stemt, og resultatet blev, som det blev.
Kald det bare min oplevelse, men Serieland får mig jævnligt til at tænke på programmet om de Syv Sure Mænd - syv ældre mænd, der skulle prøve ting, de aldrig havde prøvet før, og som absolut ikke brød sig om det; hverken før, under eller efter.
Hvis man holder af tegneserier og synes, at der mangler tråde med nye tegneserier, eller hvis man synes, at vores udvalgte 11 er røv og nøgler, og at der mangler lidt PANG og BOINK og nye boller på suppen, så kan man jo selv gøre noget. Anbefale sagerne lidt mere. Vise fotos, diskutere, fortælle om plot og læseglæde og alt sådan noget. Ikke bare sidde efterfølgende og være ironisk.
Se, dét er en rimelig pointe, som jeg vil gribe. Der følger en ny tråd derom lidt om lidt.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Resultat - De 11 bedste/vigtigste værker i 2021

Indlæg af Gimli »

Jeg skal da love for, at min lille kommentar, har givet anledning til debat. :wink:

Jeg tror, at der ligger lidt mere i det, end at der er tale om traditionalister her på foraet. (Men at dette argument også har berettigelse, bestrider jeg ikke). Men der ligger også noget i timingen. Udgivelser inden for de sidste 3-4 måneder, er dårligere stillet i den slags afstemninger, simpelt hen fordi de ikke er solgt/læst af lige så mange, som de udgivelser som er udgivet for 40-50 år siden! Så i den her slags afstemninger er udbredelse af en tegneserie et vilkår, som betyder at der mere er tale om en tendens"lodtrækning", end en ligeværdig afstemning. Derfor bakker jeg op om en 2-deling (genudgivelser og førstegang-udgivelser). Det minimerer dette "strukturelle" problem i afstemningen. Og så burde afstemningen om 'førsteudgivelser' måske afholdes omkring marts (2022), så de udgivelser der er kommet i november/december får en fair chance for at komme ud til alle potentielle stemmegivende.

Just My 2 cents.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Resultat - De 11 bedste/vigtigste værker i 2021

Indlæg af Berti Stravonsky »

Gode betragtninger, Gimli.

Hvad tidspunkter angår, så vil jeg gerne holde fast i kåringer ved nytårstide, vel vidende at udgivelser i december får nada chance.

Simpelthen fordi det er en meget fin skæringsdato. Let at huske.

Man KUNNE så måske finde ud af, at decemberudgivelser kunne indgå i puljen til året efter.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Resultat - De 11 bedste/vigtigste værker i 2021

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev: 2. jan 2022, 17:09 Jeg skal da love for, at min lille kommentar, har givet anledning til debat. :wink:

Jeg tror, at der ligger lidt mere i det, end at der er tale om traditionalister her på foraet. (Men at dette argument også har berettigelse, bestrider jeg ikke). Men der ligger også noget i timingen. Udgivelser inden for de sidste 3-4 måneder, er dårligere stillet i den slags afstemninger, simpelt hen fordi de ikke er solgt/læst af lige så mange, som de udgivelser som er udgivet for 40-50 år siden! Så i den her slags afstemninger er udbredelse af en tegneserie et vilkår, som betyder at der mere er tale om en tendens"lodtrækning", end en ligeværdig afstemning. Derfor bakker jeg op om en 2-deling (genudgivelser og førstegang-udgivelser). Det minimerer dette "strukturelle" problem i afstemningen. Og så burde afstemningen om 'førsteudgivelser' måske afholdes omkring marts (2022), så de udgivelser der er kommet i november/december får en fair chance for at komme ud til alle potentielle stemmegivende.

Just My 2 cents.
De udgivelser, der udgives de sidste 3-4 måneder på året er meget dårligere stillet end udgivelser som er udgivet tidligere på året. Og udgives man i november/december er udgivelsen formentlig chanceløs. Mange har endnu ikke nået at læse dem endnu. Nu skrev Gimli så for 40-50 år siden, og det er så ikke sikkert, for det tror jeg kun hvis det er store kendinge som Blueberry, Asterix og En Kontrakt Med Gud, som findes i album form og er meget kendte (de kan godt udgives sent og få en masse stemmer). Mens Rødskæg og Howard Flynn, Peter og Perle samt Ken Parker næppe har haft samme store fordel af at nogle måske har læst dem for 40-50 år. De måske får lidt "kendis stemmer" og forhåndsforventning, men det tænker jeg også at nye historier af fx Marini eller andre kendte tegnere/forfattere kan få.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Resultat - De 11 bedste/vigtigste værker i 2021

Indlæg af Berti Stravonsky »

I har bestemt en pointe hvad angår timingen, og at udgivelser der udgives sent på året, har ringere chancer end udgivelser, der udgives tidligt på året. Folk når simpelthen ikke at få dem købt og læst.

Men lad tråden leve lidt endnu, og så kan vi jo lige kigge på den om cirka et par ugers tid. Så ville enkelte værker måske have skubbet nogle andre væk. Det KAN jo tænkes.

Den der Sherlock Holmes fx
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Resultat - De 11 bedste/vigtigste værker i 2021

Indlæg af Carsten Søndergaard »

I mellemtiden kunne man også lytte til Radio Rackhams tilsvarende status for året 2021.

https://nummer9.dk/ikke-kategoriseret/r ... aret-2021/

Det er vist kun Millers Daredevil, Simon Petersens Punk Life Crisis og I hovedet på Sherlock Holmes, der går igen i de to opgørelser.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Resultat - De 11 bedste/vigtigste værker i 2021

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 14. jan 2022, 00:31Det er vist kun ... Simon Petersens Punk Life Crisis ... der går igen i de to opgørelser.
Den ER også go'! :D
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Resultat - De 11 bedste/vigtigste værker i 2021

Indlæg af Antaeus »

Vi er jo også forskellige personer. Vil man have indflydelse eller se andre på listen, så må man bidrage.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Resultat - De 11 bedste/vigtigste værker i 2021

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 14. jan 2022, 00:31 I mellemtiden kunne man også lytte til Radio Rackhams tilsvarende status for året 2021.

https://nummer9.dk/ikke-kategoriseret/r ... aret-2021/
Radio Rackhams oversigt over årets vigtigste værker er jo også bare en håndfuld nørders idiosynkratiske udvalg af, hvad lige præcis 4-5 halvprofessionelle tegneserielæsere i Danmark finder spændende. Ligesom Serielands liste kan man tage den som et pejlemærke, hvis man plejer at dele smag med den del af tegneseriemiljøet - eller som en advarsel, hvis man ved, at man ikke gør det. På den måde kompletterer de to ukomplette lister nok hinanden. Radio Rackhams indpakning af årets statusrapport er dog nok en tak eller to mere lækker i designet end Serielands, og det forlener den nok med lidt mere pondus. Men i bund og grund tror jeg ikke, den kommer tættere på listen over de tegneserier, der blev revet mest ned fra hylderne i 2021.

Det er ikke alle emner, der bliver taget op i udsendelsen, der bliver behandlet lige dybdeborende eller indsigtsfuldt, som f.eks. samarbejdet mellem Simon Petersen og undertegnede, der i studiet smågrinende og lidt drengerøvsagtigt kaldes "et spøjst match" og "det havde jeg ikke lige set komme" - og det er så dét. Tegneserieformen af i dag fortjener måske lidt bedre.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Resultat - De 11 bedste/vigtigste værker i 2021

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 14. jan 2022, 09:44På den måde kompletterer de to ukomplette lister nok hinanden.
Bestemt, men en 20-30 andre ukomplette lister med varierende med udgangspunkt i atter andre publikumssegmenter havde dog samlet set givet en endnu mere udbytterig komplettering.
Frank Madsen skrev: 14. jan 2022, 09:44i bund og grund tror jeg ikke, den kommer tættere på listen over de tegneserier, der blev revet mest ned fra hylderne i 2021.
Men dét har vel heller ikke været hverken Serielands eller Radio Rackhams formål at forsøge at afdække?
Frank Madsen skrev: 14. jan 2022, 09:44Det er ikke alle emner, der bliver taget op i udsendelsen, der bliver behandlet lige dybdeborende eller indsigtsfuldt, som f.eks. samarbejdet mellem Simon Petersen og undertegnede, der i studiet smågrinende og lidt drengerøvsagtigt kaldes "et spøjst match" og "det havde jeg ikke lige set komme" - og det er så dét. Tegneserieformen af i dag fortjener måske lidt bedre.
Enig (også i at det var et spøjst match ;-) ), men det var jo en af de eksterne lektorer, Lars Kramhøft, der om ikke andet fandt det relevant at nævne netop denne udgivelse som et bemærkelsesværdigt indslag i året, der er gået. Men rigtig nok fik andre udgivelser langt mere dybdegående omtale af, hvorfor de medvirkende ønskede at fremhæve dem. Dét kan man ikke påstå om Serielands statusopgørelse.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Resultat - De 11 bedste/vigtigste værker i 2021

Indlæg af Antaeus »

I Serielands opgørelse blev der ikke lagt op til (fra trådstarter) en dybdegående omtale af, hvorfor de medvirkende ønskede at fremhæve dem.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar