Resultat - De 11 bedste/vigtigste værker i 2021

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Resultat - De 11 bedste/vigtigste værker i 2021

Indlæg af Antaeus »

Det er lidt sjovt at læse at nogle brokker sig over listen fordi der er mange store klassikere som er valgt. Der skal da ikke laves om i metoden fordi nogle gerne vil have nogle andre på listen og ikke synes om det i kalder et konservativt valg. Det er sådan vi har stemt og sådan er det. Vi ved alle at det kun repræsenterer det samlede resultat og vi hver især kan have en helt anden top 10. Og det står jo helt frit for at komme med sin egen top 10 (som Erling gør og det er jo fint).
Når det er sagt så er metoden ikke retfærdig for den er stærkt afhængig af hvordan Berti sætter sine hit op. En 3'er i det ene hit kunne sagtens tænkes at have fået flere stemmer end fx den som blev nr. 1 i et andet hit hvis de to titler i stedet var blevet parret i samme hit.

Og hvis man mægtig gerne vil have nye udgivelser med, som ikke blev trykt første gang for mange år siden i deres hjemland, så må man jo sætte en afstemning op omkring nye historier i stedet for "bedste udgivelser" i 2021.

Er det et svagt år? det har jeg svært ved at se, der er nogle helt store sværvægtere med og samlebind som måske er nogle af de bedste samlebind som er udgivet. Det er i mine øjne både et stærkt felt og stærkt år.

Afstemningen på facebook er sat op forkert, i hvert fald hvis alle skulle have samme chance. Alle forslag burde være bragt op samtidig for at alle havde samme chance. På facebook er det meget sjældent at titler som tilføjes bare en smule senere har nogen chance.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Resultat - De 11 bedste/vigtigste værker i 2021

Indlæg af Erling Søby »

Antaeus:
Og hvis man mægtig gerne vil have nye udgivelser med, som ikke blev trykt første gang for mange år siden i deres hjemland, så må man jo sætte en afstemning op omkring nye historier i stedet for "bedste udgivelser" i 2021.
Hvilket netop også er hvad jeg foreslår.

Henset den temmelig selektive nomineringsliste, det reelt beskedne antal af stemmer og den konservative holdning til tegneserier, som generelt præger herinde, så kunne man også ændre ovenstående overskrift til "Et selektivt udvalg af de værker fra 2021, som et begrænset antal af konservative stemmere, betragter som årets bedste/vigtigste, henset at disse stemmere ikke læser nyere tegnerserier". Det ville være en mere ærlig varedeklaration :mrgreen:
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Resultat - De 11 bedste/vigtigste værker i 2021

Indlæg af Mogens »

Jeg har ikke lagt mærke til kåringen på Facebook, men jeg synes faktisk, at det kunne være en god idé at lave to afstemninger herinde til næste år. Én for klassiske serier og én for nyere serier. Vi har så et år til at definere, hvilke serier, der hører til hvilken kategori. Jeg er relativ sikker på, at Googa har en holdning hertil. :D :D
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Resultat - De 11 bedste/vigtigste værker i 2021

Indlæg af Berti Stravonsky »

Ro på.

Der stod faktisk, at det hele bare er spas og løjet. At ordene bedste og vigtigste blot var fjollede pangord, og st vores valg var individuelle.

Gør det nu ikke til noget, som det ikke er.

Listen er fis og fjol og danner den oplæg til debat, så er det fjong.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Resultat - De 11 bedste/vigtigste værker i 2021

Indlæg af marius »

Antaeus skrev: 1. jan 2022, 23:22 Det er lidt sjovt at læse at nogle brokker sig over listen fordi der er mange store klassikere som er valgt. Der skal da ikke laves om i metoden fordi nogle gerne vil have nogle andre på listen og ikke synes om det i kalder et konservativt valg. Det er sådan vi har stemt og sådan er det. Vi ved alle at det kun repræsenterer det samlede resultat og vi hver især kan have en helt anden top 10. Og det står jo helt frit for at komme med sin egen top 10 (som Erling gør og det er jo fint).
Jeg brokker mig skam ikke. Nomineringerne og afstemningen foregik helt efter bogen. Personligt synes jeg bare at den endelige liste er kedelig og ikke retfærdiggøre året 2021.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Resultat - De 11 bedste/vigtigste værker i 2021

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev: 1. jan 2022, 23:41 Antaeus:
Og hvis man mægtig gerne vil have nye udgivelser med, som ikke blev trykt første gang for mange år siden i deres hjemland, så må man jo sætte en afstemning op omkring nye historier i stedet for "bedste udgivelser" i 2021.
Hvilket netop også er hvad jeg foreslår.

Henset den temmelig selektive nomineringsliste, det reelt beskedne antal af stemmer og den konservative holdning til tegneserier, som generelt præger herinde, så kunne man også ændre ovenstående overskrift til "Et selektivt udvalg af de værker fra 2021, som et begrænset antal af konservative stemmere, betragter som årets bedste/vigtigste, henset at disse stemmere ikke læser nyere tegnerserier". Det ville være en mere ærlig varedeklaration :mrgreen:
Og til de nye vil du så have en tilsvarende fordummende disclaimer :mrgreen:
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Resultat - De 11 bedste/vigtigste værker i 2021

Indlæg af Antaeus »

Berti Stravonsky skrev: 1. jan 2022, 23:47 Ro på.

Der stod faktisk, at det hele bare er spas og løjet. At ordene bedste og vigtigste blot var fjollede pangord, og st vores valg var individuelle.

Gør det nu ikke til noget, som det ikke er.

Listen er fis og fjol og danner den oplæg til debat, så er det fjong.
Præcis og er man utilfreds så kommer man bare med sin egen top 10, længere er den vel ikke.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Resultat - De 11 bedste/vigtigste værker i 2021

Indlæg af Antaeus »

marius skrev: 1. jan 2022, 23:58
Antaeus skrev: 1. jan 2022, 23:22 Det er lidt sjovt at læse at nogle brokker sig over listen fordi der er mange store klassikere som er valgt. Der skal da ikke laves om i metoden fordi nogle gerne vil have nogle andre på listen og ikke synes om det i kalder et konservativt valg. Det er sådan vi har stemt og sådan er det. Vi ved alle at det kun repræsenterer det samlede resultat og vi hver især kan have en helt anden top 10. Og det står jo helt frit for at komme med sin egen top 10 (som Erling gør og det er jo fint).
Jeg brokker mig skam ikke. Nomineringerne og afstemningen foregik helt efter bogen. Personligt synes jeg bare at den endelige liste er kedelig og ikke retfærdiggøre året 2021.
Men den skal heller ikke retfærdiggøre din mening om 2021, den skal retfærdiggøre vores samlede mening.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Resultat - De 11 bedste/vigtigste værker i 2021

Indlæg af Erling Søby »

Antaeus:
Og til de nye vil du så have en tilsvarende fordummende disclaimer :mrgreen:
Ja, gerne - fx "Et selektivt udvalg af de nyere værker fra 2021, som et begrænset antal af progressive stemmere, betragter som årets bedste/vigtigste, henset at disse stemmere også læser nyere tegnerserier".
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Resultat - De 11 bedste/vigtigste værker i 2021

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev: 2. jan 2022, 00:38 Antaeus:
Og til de nye vil du så have en tilsvarende fordummende disclaimer :mrgreen:
Ja, gerne - fx "Et selektivt udvalg af de nyere værker fra 2021, som et begrænset antal af progressive stemmere, betragter som årets bedste/vigtigste, henset at disse stemmere også læser nyere tegnerserier".
Den skal lige ændres lidt så den passer bedre til den samme negative stil du skrev i dit første citat :mrgreen:
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Resultat - De 11 bedste/vigtigste værker i 2021

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Haha. Skønt.

Mit forslag er, at folk bruger deres tid på at LÆSE tegneserier i stedet for at STEMME om dem og lave hitlister over dem (men i øvrigt gerne TALE om dem). Måske skulle jeg oprette en afstemning med det emne :lol:

Det var i øvrigt mig, der gav Peter og Perle den sidste stemme. Bare fordi jeg fandt det morsomt, at den og modkandidaten i semifinalen kom til at stå lige med 11 stemmer til hver. Så det blev en slags Catch-22. Lidt anarkist har man vel lov til at være. Når nu det hele ganske officielt viser sig bare at være tant og fjas (hvad kommentarerne egentlig ikke giver indtryk af!). Det er den eneste stemme, jeg har afgivet på Serieland nogen sinde.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Resultat - De 11 bedste/vigtigste værker i 2021

Indlæg af Antaeus »

Godt at se at du også deltager i afstemningerne.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Resultat - De 11 bedste/vigtigste værker i 2021

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg fornemmer lidt spot hist og her, hos Erling og Carsten. Måske tager jeg fejl.

Men altså. Der er intet galt med vores afstemning og der er intet galt ved vores kåring og der er bestemt ikke noget galt med vores 11 album.

Og er et billede på, hvad vi herinde samlet har nydt og fundet værd at afgive en stemme på.

Betyder det så, at vi (nu kommer der en gammel traver) kun er til gammelt muld og den slags? Nej da. Langtfra. Det betyder, at vi har nomineret og stemt, og resultatet blev, som det blev.

Det skal vi ikke skamme os over, eller skydes hånligt i skoene for.

Vi er nemlig ikke 'kun' til ældre sager. Vi er til det hele. Javist, Googa har især plæderet for oldies, og da han skriver meget, så kan man få det indtryk, at han tegner hele Serieland.

Men det gør han jo ikke. Han repræsenterer kun sig selv og sin smag. Det må han gerne, og jeg er glad for alle hans bidrag.

Vi læser og taler nemlig også om nyere tegneserier. Nok ikke særligt mange, og næppe nok, men vi berører de emner og værker, der kommer op. Jeg ved ikke, hvad vi skulle kunne gøre mere, og jeg ved slet ikke, hvad jeg selv kan bidrage med i den anledning.

Når man opretter en afstemning, og bruger tid på det, så handler det om flere ting. Blandt andet at hygge. Jeg har over årene fået et par beskeder fra læsere, og talt med et par stykker, endda her på øen, som beretter, at de kan lide at læse med. At vi herinde virker vidende og at det er hyggeligt og endda informativt.

At man opretter en afstemning er ikke ensbetydende med, at man ikke læser tegneserier. Faktisk et lidt arrogant postulat, Carsten, og jeg ved godt, at du dækker dig lidt ind, ved at have holdningen af afstemninger og priser og den slags, er noget du ikke hylder. Respekt for det, men det kunne være rart hvis respekten var gensidig, og at du faktisk anerkendte, at enkelte herinde godt kan lide disse afstemninger og kåringer og hvad der ellers er. Jeg ved det jo ikke, men vover den påstand, at vores afstemninger og kåringer kan være med til, at andre bliver tilpas nysgerrige efter fx en titel eller en serie, netop fordi de har læst om denne titel eller serie her. En slags mini-anmeldelse, jo.

Når man opretter er afstemning, så står det enhver frit for at nominere. Der var endda afsat behørig tid af til at gøre dette. Det er således lidt besynderligt her bagefter at læse, at folk efterfølgende er utilfredse eller sådan pø om pø kritiske. Hvorfor nominerede man så ikke disse nye værker, som jo, hvis de er så fantastiske og banebrydende, sagtens ville kunne tage handsken op og komme med i feltet. Så det ikke bare er Tordenskjold og hans soldater, men en herlig blanding af gamle travere og nye spændende sager.

Hvis man holder af tegneserier og synes, at der mangler tråde med nye tegneserier, eller hvis man synes, at vores udvalgte 11 er røv og nøgler, og at der mangler lidt PANG og BOINK og nye boller på suppen, så kan man jo selv gøre noget. Anbefale sagerne lidt mere. Vise fotos, diskutere, fortælle om plot og læseglæde og alt sådan noget. Ikke bare sidde efterfølgende og være ironisk.

Sjov og alvor, og det der med kun at tage spas for spas, og alvor alvorligt. Det er jo en klassisk Piet Hein, og jeg kan godt læse, at jeg nu har bevæget mig fra den sjove tilgang til vores resultat, over til det mere alvorlige. Sådan er det.

:mrgreen:

Og nu vender jeg det hele lidt på hovedet. For jeg synes jo selv, at listen ser lidt kedelig ud. Sådan lidt som følgere og kritikere af Ballon d'Or kan føle det fra tid til anden.

Jeg får ikke læst så meget mere. Synet hakker og driller, og ja. Det er sikkert en elendig undskyldning, for noget får jeg jo læst. Men jeg savner da også nye spændende eksotiske læserejsemål, hvor plot og illustrationer bare plasker direkte ind i mit hjerte og knold. Jeg kan heldigvis huske mine følelser og glæde, da jeg fx åbnede Cobolts Wika, e-vokes Conquistador og ShadowZones Shi. Her blev jeg taget med retrobukserne nede, og sådanne oplevelser ønsker jeg gerne flere af.

Men måske var 2021 bare ikke et særligt godt tegneserieår?

Fedt at kunne slutte lidt provokerende. Tag dén, hvis I gider og vil.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Resultat - De 11 bedste/vigtigste værker i 2021

Indlæg af Berti Stravonsky »

Berti Stravonsky skrev: 2. jan 2022, 10:47 Jeg fornemmer lidt spot hist og her, hos Erling og Carsten. Måske tager jeg fejl?

Men altså. Der er intet galt med vores afstemning og der er intet galt ved vores kåring og der er bestemt ikke noget galt med vores 11 albums.

Og er et øjebliksbillede på, hvad vi herinde samlet har nydt og fundet værd at afgive stemmer på.

Betyder det så, at vi (nu kommer der en gammel traver) kun er til gammelt muld og den slags? Nej da. Langtfra. Det betyder, at vi har nomineret og stemt, og resultatet blev, som det blev.

Det skal vi ikke skamme os over, eller skydes hånligt i skoene for.

Vi er nemlig ikke 'kun' til ældre sager. Vi er til det hele. Javist, Googa har især plæderet for oldies, og da han skriver meget, så kan man få det indtryk, at han tegner hele Serieland.

Men det gør han jo ikke. Han repræsenterer kun sig selv og sin smag. Det må han gerne, og jeg er glad for alle hans bidrag.

Vi læser og taler nemlig også om nyere tegneserier. Nok ikke særligt mange, og næppe nok, men vi berører de emner og værker, der kommer op. Jeg ved ikke, hvad vi skulle kunne gøre mere, og jeg ved slet ikke, hvad jeg selv kan bidrage med i den anledning.

Når man opretter en afstemning, og bruger tid på det, så handler det om flere ting. Blandt andet at hygge. Jeg har over årene fået et par beskeder fra læsere, og talt med et par stykker, endda her på øen, som beretter, at de kan lide at læse med. At vi herinde virker vidende og at det er hyggeligt og endda informativt.

At man opretter en afstemning er ikke ensbetydende med, at man ikke læser tegneserier. Faktisk et lidt arrogant postulat, Carsten, og jeg ved godt, at du dækker dig lidt ind, ved at have holdningen af afstemninger og priser og den slags, er noget du ikke hylder. Respekt for det, men det kunne være rart hvis respekten var gensidig, og at du faktisk anerkendte, at enkelte herinde godt kan lide disse afstemninger og kåringer og hvad der ellers er. Jeg ved det jo ikke, men vover den påstand, at vores afstemninger og kåringer kan være med til, at andre bliver tilpas nysgerrige efter fx en titel eller en serie, netop fordi de har læst om denne titel eller serie her. En slags mini-anmeldelse, jo.

Når man opretter er afstemning, så står det enhver frit for at nominere. Der var endda afsat behørig tid af til at gøre dette. Det er således lidt besynderligt her bagefter at læse, at folk efterfølgende er utilfredse eller sådan pø om pø kritiske. Hvorfor nominerede man så ikke disse nye værker, som jo, hvis de er så fantastiske og banebrydende, sagtens ville kunne tage handsken op og komme med i feltet. Så det ikke bare er Tordenskjold og hans soldater, men en herlig blanding af gamle travere og nye spændende sager.

Hvis man holder af tegneserier og synes, at der mangler tråde med nye tegneserier, eller hvis man synes, at vores udvalgte 11 er røv og nøgler, og at der mangler lidt PANG og BOINK og nye boller på suppen, så kan man jo selv gøre noget. Anbefale sagerne lidt mere. Vise fotos, diskutere, fortælle om plot og læseglæde og alt sådan noget. Ikke bare sidde efterfølgende og være ironisk.

Sjov og alvor, og det der med kun at tage spas for spas, og alvor alvorligt. Det er jo en klassisk Piet Hein, og jeg kan godt læse, at jeg nu har bevæget mig fra den sjove tilgang til vores resultat, over til det mere alvorlige. Sådan er det.

:mrgreen:

Og nu vender jeg det hele lidt på hovedet. For jeg synes jo selv, at listen ser lidt kedelig ud. Sådan lidt som følgere og kritikere af Ballon d'Or kan føle det fra tid til anden.

Jeg får ikke læst så meget mere. Synet hakker og driller, og ja. Det er sikkert en elendig undskyldning, for noget får jeg jo læst. Men jeg savner da også nye spændende eksotiske læserejsemål, hvor plot og illustrationer bare plasker direkte ind i mit hjerte og knold. Jeg kan heldigvis huske mine følelser og glæde, da jeg fx åbnede Cobolts Wika, e-vokes Conquistador og ShadowZones Shi. Her blev jeg taget med retrobukserne nede, og sådanne oplevelser ønsker jeg gerne flere af.

Men måske var 2021 bare ikke et særligt godt tegneserieår?

Fedt at kunne slutte lidt provokerende. Tag dén, hvis I gider og vil.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Resultat - De 11 bedste/vigtigste værker i 2021

Indlæg af Berti Stravonsky »

Det ville være en mere ærlig varedeklaration :mrgreen:
Hvori bestod det uærlige da?
Besvar