Aktuelle danske udgivelser af nyere tegneserieskabere og værker

Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Aktuelle danske udgivelser af nyere tegneserieskabere og værker

Indlæg af Erling Søby »

Korrekt. Som skrevet oprindeligt: Ny tråd med fokus på aktuelle udgivelser af nyere tegneserieskabere og værker på dansk [...] så det ikke bliver overset i Serielands mængde af indlæg [dvs. mængde af indlæg om ældre tegneserier].
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Aktuelle danske udgivelser af nyere tegneserieskabere og værker

Indlæg af Frank Madsen »

Erling Søby skrev: 13. jul 2022, 14:05 Korrekt. Som skrevet oprindeligt: Ny tråd med fokus på aktuelle udgivelser af nyere tegneserieskabere og værker på dansk [...] så det ikke bliver overset i Serielands mængde af indlæg [dvs. mængde af indlæg om ældre tegneserier].
Her mit forsøg på at konkretisere Erlings vision ud fra hans første liste over januar måneds liste over "aktuelle danske udgivelser af nyere tegneserieskabere og værker":
Frank Madsen skrev: 2. jan 2022, 16:49M.h.t. definitionen af, hvad der er "nyere" tegneserieskabere, så kan vi måske udlede noget ved at studere de serieskabere, der står bag januar måneds værker:

Valerio Piccioni - Født 1967 - Debut 1995
Maurizio Di Vincenzo - Født 1958 - Debut 1985
Emiliano Tanzillo - Født 1984 - Debut 2008
Eric Stalner - Født 1959 - Debut 1981
Lewis Trondheim - Født 1964 - Debut 1988
Frank Biancarelli - Født 1967 - Debut 1997
José Luis Munuera - Født 1972 - Debut 1995
Christian Denayer - Født 1945 - Debut 1962
Thierry Cailleteau - Født 1959 - Debut 1986
Philippe Pelaez - Født 1970 - Debut 2015
Carlos Puerta - Født 1965 - Debut senest 2000
Jean Dufaux - Født 1949 - Debut 1988
Philippe Xavier - Født 1969 - Debut senest 1991
Enrici Marini - Født 1969 - Debut 1990

Hvis vi fjerner de yderste værdier (ældste, nyeste), giver det 1964 som gennemsnitligt fødselsår og 1992 som gennemsnitligt debutår.

M.h.t. hvad der er "nyere værker", så kan man måske vedtage, at de skal være udkommet efter det seneste årtusindskifte, måske endda indenfor det seneste årti?
Greg og Aidans er begge født omkring 1930.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Aktuelle danske udgivelser af nyere tegneserieskabere og værker

Indlæg af LarsChristiansen »

Ahr ja, min fejl – jeg forvekslede grupperne i skyndingen – og tænkte bare at der da manglede én udgivelse... Beklager.

Dog tænker jeg egentlig at Serieland måske mest af alt mangler en helt "clean" udgivelsesoversigt. Altså uanset hvornår en tegner/forfatter er født. Både i denne 'tråd' og i den anden med nye udgivelser (hvor alle uanset kunstner-årgang kan indgå) er der en tendens til at debat om dette og hint fylder og pludselig stikker af og det tiltænkte overblik så gradvist forsvinder.

Nu er dette selvfølgelig det selvsamme – altså en debat-lignende kommentar – ind i en oversigt... :D – Men jeg tænker det måske kunne overvejes at vi her på Serieland kunne have en sådan komplet og løbende udgivelsesoversigt – hvor vores nye 'sherif' måske kunne luge kommentarer ud, så det kan være det, som det er tiltænkt; en oversigt. :)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Aktuelle danske udgivelser af nyere tegneserieskabere og værker

Indlæg af Antaeus »

LarsChristiansen skrev: 14. jul 2022, 12:46 Ahr ja, min fejl – jeg forvekslede grupperne i skyndingen – og tænkte bare at der da manglede én udgivelse... Beklager.

Dog tænker jeg egentlig at Serieland måske mest af alt mangler en helt "clean" udgivelsesoversigt. Altså uanset hvornår en tegner/forfatter er født. Både i denne 'tråd' og i den anden med nye udgivelser (hvor alle uanset kunstner-årgang kan indgå) er der en tendens til at debat om dette og hint fylder og pludselig stikker af og det tiltænkte overblik så gradvist forsvinder.

Nu er dette selvfølgelig det selvsamme – altså en debat-lignende kommentar – ind i en oversigt... :D – Men jeg tænker det måske kunne overvejes at vi her på Serieland kunne have en sådan komplet og løbende udgivelsesoversigt – hvor vores nye 'sherif' måske kunne luge kommentarer ud, så det kan være det, som det er tiltænkt; en oversigt. :)
Ja, lige nu har vi også denne her.
https://serieland.dk/forum/viewtopic.php?f=36&t=13570

Men en liste hvor man kan se alle, herunder bagud ville være fint. Men det kræver jo at nogle laver den.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Aktuelle danske udgivelser af nyere tegneserieskabere og værker

Indlæg af Erling Søby »

Nummer9 bringer én (næsten) hver måned, omfattende alt. Den seneste er lige kommet op:

https://nummer9.dk/nyheder/det-udkommer ... og-juli-3/

Så jeg synes ikke rigtig vi har brug for én til.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Aktuelle danske udgivelser af nyere tegneserieskabere og værker

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 14. jul 2022, 16:12
Så jeg synes ikke rigtig vi har brug for én til.
Det synes jeg heller ikke. Vores to tråde supplerer hinanden meget godt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Aktuelle danske udgivelser af nyere tegneserieskabere og værker

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 14. jul 2022, 18:11
Erling Søby skrev: 14. jul 2022, 16:12
Så jeg synes ikke rigtig vi har brug for én til.
Det synes jeg heller ikke. Vores to tråde supplerer hinanden meget godt.
Ingen af dem er dog dækkende for danske udgivelser.
Den ene fokuserer på nyere skabere og værker i Danmark.
Den anden har fokus på hotte udgivelser eller de som hurtigt forventes udsolgt.
Man kan så sige hvilket forlag ser ikke sin udgivelse som hot, men da det kun er få forlag der poster og herudover lidt fra brugere så er den heller ikke dækkende for danske udgivelser.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Aktuelle danske udgivelser af nyere tegneserieskabere og værker

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev: 14. jul 2022, 16:12 Nummer9 bringer én (næsten) hver måned, omfattende alt. Den seneste er lige kommet op:

https://nummer9.dk/nyheder/det-udkommer ... og-juli-3/

Så jeg synes ikke rigtig vi har brug for én til.
Sådan kan man ræsonnere med så mange tråde/emner.
Vi behøver heller ikke diskutere Tintin, for der findes mange tråde andre steder.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Aktuelle danske udgivelser af nyere tegneserieskabere og værker

Indlæg af Erling Søby »

Jeg fornemmer, at diskussionen er ved at bevæge sig over i hvilke tråde om udgivelser, der kunne være interessante og relevante? - Det er ikke emnet for denne tråd, og i så fald vil jeg anbefale, at oprette en ny tråd til den diskussion.

Beklager, hvis jeg lyder firkantet, men jeg er træt af (de alt for mange) tråde, hvis udgangspunkt efter få indlæg løber i en helt andet retning end tiltænkt.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Aktuelle danske udgivelser af nyere tegneserieskabere og værker

Indlæg af Erling Søby »

Forlagene er ved at være tilbage efter ferien og det med en række spændende nye udgivelser.

August måned byder især på nye albums fra en række af de helt store europæiske tegneserieskabere: Enki Bilal med tredje bind (ud af fire) af science fiction-serien Bug. Enrico Marini med crime noir-albummet Noir Burlesque, og sammen med Jean Dufaux også det fjerde og afsluttende bind af vampyrserien Rovdyr. Patrick Cothias og André Juillard med det 13. bind af den historiske serie Spurvehøgen. Og endelig Dick Matena og Don Lawrence med sjette bind af den klassiske science fiction-serie Storm.

Endvidere, af europæiske skabere, følger Jacques Ferrandez' tegneserieudgave af Albert Camus' roman Den fremmede. Endvidere tredje bind (af fire) af Stephen Desberg og Griffos historiske krimiserie Golden Dogs. Samme Desberg har sammen med Filmore og Chetville begået thrillerserien Sienna, hvis to sidste bind (3 og 4) også udkommer i august. Endelig følger første bind (af tre) af Bertho og Corboz' Verhoevens Afdeling, en krimiserie baseret på romaner af franske Pierre Lemaitre.

Endelig et sydamerikansk thriller-/science fiction-album, Mortis: Evig tilbagevenden af Miguel Ferrada og Italo Ahumada.

For de yngre læsere kommer andet bind (af tre) af danske Jam Adens Åndevandrer, en serie inspireret af den nordiske mytologi. Endvidere andet bind af Di Gregorio og Barbuccis eventyrserie Søstrene Gyldenhjerte og fjerde bind af Alice Osemans Heartstopper.

Og Fahrenheit fortsætter udgivelserne af superhelteserier fra Marvel med Ta-Nehisi Coates og Brian Stelfreezes Black Panther 1, Matt Fraction og Salvador Larrocas Den uovervindelige Iron Man: de fem mareridt, samt Brian Michael Bendis og Sara Pichellis Miles Morales 1: Spider-Man. - Det ville ærlig talt være godt, hvis vi snart så lidt lidt færre nye, og lidt flere fortsættelser på de mange Marvel-serier, forlaget efterhånden har sat i søen.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Aktuelle danske udgivelser af nyere tegneserieskabere og værker

Indlæg af Erling Søby »

Der har tidligere været spurgt til, om udgivelser af ældre karakter også kan blive nævnt. Så her følger de tre, jeg har noteret mig udkommer i august: Det er Tintin og Hajsøen og samlebindet Den Store Asterix 10, begge fra Cobolt. Ingen af disse behøver en nærmere præsentation. Endvidere kommer E-voke med det første samlebind (af syv) af hollandske Martin Lodewijks humoristiske krimi-/thrillerserie Agent 327. Første bind dækker 1966-1968.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Besvar