Aktuelle danske udgivelser af nyere tegneserieskabere og værker

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Aktuelle danske udgivelser af nyere tegneserieskabere og værker

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev: 3. jan 2022, 12:33 Zooms top 20-liste for 2021 (hentet fra deres facebookside). Man vil bemærke, at 13 af udgivelserne (markeret med fed) er af nyere tegneserieskabere:

1. Pondus album 23: Da Pondus mødte Beate
2. Pondus album 24: Smil til fotografen
3. Pondus bog 5: Fem rigtige
4. Sherlock Holmes Society 1

5. Flip & Flop 23: De tynde mand
6. Pondus bog 6: 0-6
7. Rubine: Serial lover
8. Lady S 12
9. Lady S 13

10. Bruno Brazil bog 3
11. Atom Agency 2: Lille Bille
12. Allan Falk 1976-1977
13. Allan Falk 1973-1974
14. Gamle Gubber 6: Propper i ørerne
15. Bruno Brazil album 2: Black program del 2

16. Blåfrakkerne: Krigskorrespondenten
17. Allan Falk album 5: Kommissær Dior
18. Tim & Thomas: Ballade i New York
19. Alene 10: U-døds-maskinen
20. Flip & Flop 24: En dårlig opfindelse
Pondus er ikke noget jeg rigtig er faldet for, men alle andre på listen har jeg læst, købt eller kunne finde på at læse.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Aktuelle danske udgivelser af nyere tegneserieskabere og værker

Indlæg af Erling Søby »

yogibear&booboo:
Jeg har lånt Conquistador på biblioteket, fordi omslagene er flotte. Jeg har slået de Narváez op, og læst lidt om ham og ekspeditionen der skulle stoppe Cortés, så lidt har jeg fået ud af det. Tegneserien er der ikke meget ved. De har taget et reduceret et fantastisk tidspunkt i historien til noget handling som en D&D-tegneserie. Jeg lærer ingenting om tiden, som jeg ellers gerne ville, aztekerkrigerne ligner orker, og der er slet ikke inddraget aztekisk kunst og skriftsprog og historie, som det ellers ville være naturligt at gøre.
Altså, det er rigtigt, at hvis man forventer en rimelig grad af historisk nøjagtighed og realisme, som man fx får det i Murena (også skrevet af Dufaux) eller i Roms Ørne, så bliver man nok skuffet. Conquistador er overnaturlig horror på baggrund af en historisk periode og kunne ligeså godt foregå en anden tid og et andet sted. Når det er sagt, så kan jeg nu godt lide den, men læser den heller ikke for det historiske.

Antaeus:
Pondus er ikke noget jeg rigtig er faldet for
De første fem års tid af serien synes jeg var virkelig sjov. Jeg har i hvert fald grinet hysterisk meget dér, og det må være testen for en sjov serie. Efter det blev den mere familievenlig, og dét er ikke særlig sjovt for mig. Men indrømmet, hvad der er sjovt eller ikke, det kan man ikke sætte på formel.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Aktuelle danske udgivelser af nyere tegneserieskabere og værker

Indlæg af Frank Madsen »

Erling Søby skrev: 6. jan 2022, 23:59
Antaeus skrev:Pondus er ikke noget jeg rigtig er faldet for
De første fem års tid af serien synes jeg var virkelig sjov. Jeg har i hvert fald grinet hysterisk meget dér, og det må være testen for en sjov serie. Efter det blev den mere familievenlig, og dét er ikke særlig sjovt for mig. Men indrømmet, hvad der er sjovt eller ikke, det kan man ikke sætte på formel.
Nogen burde samle og udgive alle episoderne af Øverlis serie til Pyton om de siamesiske tvillinger Birger og Egil - det er noget af det sjoveste, jeg har set. Lidt ligesom hvis Onslow og fru Hyacinth var lænket til samme krop.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Aktuelle danske udgivelser af nyere tegneserieskabere og værker

Indlæg af Erling Søby »

Så er der enkelte opdateringer til januars udgivelser.

Fra Cobolt er i dag udkommet Spilledåsen 4, en fantasyserie for børn af Carbone & Gijé:
https://cobolt.dk/shop/spilledaasen-4-730p.html
Serien lægger sig fint i den gruppe af børnerettede fantasyserier, som også omfatter Amulet og Magiline. Absolut værd at forsøge sig med, hvis Gammelpot og Henrik & Hagbart virker for gammeldags for børnene, efter hvad jeg hører.

Desuden - her hentet fra januars nyheder på Nummer9 - kommer et par indie:
Craig Frank og Aksel Studsgarth: To the Bone (Forlaget Hunov og Haffgaard)
Nilas Røpke Driessen: Übermensch (Forlaget Baggaardsbaroner)

Den første, med engelsk titel, skulle være på dansk, mens den anden, med tysk titel, skulle være på engelsk!
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Aktuelle danske udgivelser af nyere tegneserieskabere og værker

Indlæg af Robin »

Så lad mig da lige nævne, at der aktuelt også har tilflydt det danske marked en del Marvel udgivelser. Ind under jul kom:

Captain America: Winter Soldier
New Avengers 1: Slutspil
New Avengers 2: Genopstandelse
Den Fantastiske Spider-man 1: Mit Første År som Superhelt
Daredevil: Genfødt
Den Kosmiske Krig

Og i løbet af 2021 kom der flere MArvel perler Herunder Vision 1: Næsten Menneskelig, Thor 1: Gudeslagteren, Secret Wars 2015 og flere.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Aktuelle danske udgivelser af nyere tegneserieskabere og værker

Indlæg af ovemunk »

Antaeus skrev: 6. jan 2022, 22:29
Erling Søby skrev: 3. jan 2022, 12:33 Zooms top 20-liste for 2021 (hentet fra deres facebookside). Man vil bemærke, at 13 af udgivelserne (markeret med fed) er af nyere tegneserieskabere:

1. Pondus album 23: Da Pondus mødte Beate
2. Pondus album 24: Smil til fotografen
3. Pondus bog 5: Fem rigtige
4. Sherlock Holmes Society 1

5. Flip & Flop 23: De tynde mand
6. Pondus bog 6: 0-6
7. Rubine: Serial lover
8. Lady S 12
9. Lady S 13

10. Bruno Brazil bog 3
11. Atom Agency 2: Lille Bille
12. Allan Falk 1976-1977
13. Allan Falk 1973-1974
14. Gamle Gubber 6: Propper i ørerne
15. Bruno Brazil album 2: Black program del 2

16. Blåfrakkerne: Krigskorrespondenten
17. Allan Falk album 5: Kommissær Dior
18. Tim & Thomas: Ballade i New York
19. Alene 10: U-døds-maskinen
20. Flip & Flop 24: En dårlig opfindelse
Pondus er ikke noget jeg rigtig er faldet for, men alle andre på listen har jeg læst, købt eller kunne finde på at læse.
Jeg har et meget svagt punkt når det gælder Pondus. Han er sammen med Zits, Garfield og Betty stort set det eneste der får mig til at fastholde mit abonnement på Basserne.
Frode taler til min humor med det fantastiske persomgalleri der er i Pondus som udover Pondus og hans gode ven Palle indbefatter Palles Mor og Stedfar som er nærmest surrealistiske i deres livsform ligesom Pondus naboer, bøsseparret der dyrker synkrontrampolinspring eller Pondus tildligere arbejdskollagaer eller....😂🤣
Desuden, en mand der elsker Heavyrock og fadbamser og som sætter U2 på grammofonen når baren skal tømmes, "whats not to like"😁
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Aktuelle danske udgivelser af nyere tegneserieskabere og værker

Indlæg af Mesterius »

ovemunk skrev: 7. jan 2022, 19:37Jeg har et meget svagt punkt når det gælder Pondus. Han er sammen med Zits, Garfield og Betty stort set det eneste der får mig til at fastholde mit abonnement på Basserne.
Frode taler til min humor med det fantastiske persomgalleri der er i Pondus som udover Pondus og hans gode ven Palle indbefatter Palles Mor og Stedfar som er nærmest surrealistiske i deres livsform ligesom Pondus naboer, bøsseparret der dyrker synkrontrampolinspring eller Pondus tildligere arbejdskollagaer eller....😂🤣
Desuden, en mand der elsker Heavyrock og fadbamser og som sætter U2 på grammofonen når baren skal tømmes, "whats not to like"😁
Nå, så Garfield går for tiden i det danske Basserne-blad? Interessant. Det var en periode for kanskje 10-12 år siden da serien (under sitt norske navn "Pusur") også var innom den norske utgaven av Basserne-bladet, men slik jeg husker det forsvant den igjen ganske fort.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Aktuelle danske udgivelser af nyere tegneserieskabere og værker

Indlæg af Frank Madsen »

Erling Søby skrev: 7. jan 2022, 13:41Craig Frank og Aksel Studsgarth: To the Bone (Forlaget Hunov og Haffgaard)
Der er lidt oplysninger + smagsprøver på serien her: http://dtsk.dk/rights/catalog/to-the-bone/

Samt - hvis man klikker på 'Craig Frank' - lidt info om to andre serier af samme tegner, der er på vej. Craig Frank er fra USA, men bosat i Danmark og instruerede filmen "Rejsen til Saturn".
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Aktuelle danske udgivelser af nyere tegneserieskabere og værker

Indlæg af Erling Søby »

Og hvis man er interesseret i ovennævnte Übermensch fra Forlaget Baggårdsbaroner, så er der mere om den samt smagsprøver at finde på forlagets hjemmeside:
https://baggaardsbaroner.com/collection ... ubermensch
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Aktuelle danske udgivelser af nyere tegneserieskabere og værker

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Hvor er det interessant alt sammen med masser af god info.

Tak for det storartede initiativ, Erling!
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Aktuelle danske udgivelser af nyere tegneserieskabere og værker

Indlæg af Erling Søby »

Jeg vil anbefale sidste års udgivelser af to Sherlock Holmes-serier.

To af sidste års bestsellers var Sherlock Holmes, så jeg er ikke den eneste positive. Der var dels den fra Cobolt afsluttede serie i to bind, I hovedet på Sherlock Holmes, og dels den fra Zoom påbegyndte udgivelse af det franske forlag Soleil's serier med Sherlock Holmes - nemlig Sherlock Holmes Society i seks bind (hvis bind 1-4 er indholdet i de første to udgivelser) samt fem andre serier i to bind hver, alt skrevet af Sylvain Cordurié og tegnet af flere forskellige.

Zoom udsender i dobbeltbind, planlagt to om året. Herom skriver Zoom på facebook i dag: "En af vore bedst solgte serier i 2021 var Sherlock Holmes. Vi har 3. bog på vej (23. maj) og så til november udkommer Crime Alleys (som er samling af to Sherlock Holmes album). De fremtidige bøger er med historier i to dele som altså samles i en bog på dansk)".

Og de skal være velkomne, må jeg sige som liberal Sherlock Holmes-fan. Der er tale om nye historier. Cordurié fanger figurerne - Holmes, Watson, Lestrade m.fl. - rigtig godt, samtidig med, at historierne indeholder mere action end Doyle's forlæg og han tilsætter steampunk, Henry Jeckyll/Edward Hyde, zombier, vampyrer. Og det er godt nok fedt, om jeg må sige, hvis man ikke lige er puritaner med den slags.

Man kan se sideeksempler her:
https://www.bedetheque.com/BD-Sherlock- ... 42928.html
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Aktuelle danske udgivelser af nyere tegneserieskabere og værker

Indlæg af ovemunk »

Erling Søby skrev: 12. jan 2022, 00:00 Jeg vil anbefale sidste års udgivelser af to Sherlock Holmes-serier.

To af sidste års bestsellers var Sherlock Holmes, så jeg er ikke den eneste positive. Der var dels den fra Cobolt afsluttede serie i to bind, I hovedet på Sherlock Holmes, og dels den fra Zoom påbegyndte udgivelse af det franske forlag Soleil's serier med Sherlock Holmes - nemlig Sherlock Holmes Society i seks bind (hvis bind 1-4 er indholdet i de første to udgivelser) samt fem andre serier i to bind hver, alt skrevet af Sylvain Cordurié og tegnet af flere forskellige.

Zoom udsender i dobbeltbind, planlagt to om året. Herom skriver Zoom på facebook i dag: "En af vore bedst solgte serier i 2021 var Sherlock Holmes. Vi har 3. bog på vej (23. maj) og så til november udkommer Crime Alleys (som er samling af to Sherlock Holmes album). De fremtidige bøger er med historier i to dele som altså samles i en bog på dansk)".

Og de skal være velkomne, må jeg sige som liberal Sherlock Holmes-fan. Der er tale om nye historier. Cordurié fanger figurerne - Holmes, Watson, Lestrade m.fl. - rigtig godt, samtidig med, at historierne indeholder mere action end Doyle's forlæg og han tilsætter steampunk, Henry Jeckyll/Edward Hyde, zombier, vampyrer. Og det er godt nok fedt, om jeg må sige, hvis man ikke lige er puritaner med den slags.

Man kan se sideeksempler her:
https://www.bedetheque.com/BD-Sherlock- ... 42928.html
Jamen så er jeg puritaner men jeg er også nærmest vokset op med Holmes, jeg var i hvert fald ikke ret gammel da jeg læste den første bog. Jeg bryder mig ikke om at der pilles ret meget ved figuren. Jeg kan heller ikke fordrage Robert Downey filmatiseringerne.

Når det er sagt så kan jeg faktisk godt lide "Sherlock" udgaven med Benedict Cumberbatch men der har de også lavet helt om på historien og omplantet ham til nutiden samtidig med at de er meget tro mod figurerne.

Mit kæreste eje er bogen der er vist her som jeg købte i England. Det er en komplet samling med de originale illustrationer som er virkelig flotte :D
Vedhæftede filer
sider.jpg
Forside.jpg
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Aktuelle danske udgivelser af nyere tegneserieskabere og værker

Indlæg af Erling Søby »

ovemunk:
Jamen så er jeg puritaner men jeg er også nærmest vokset op med Holmes, jeg var i hvert fald ikke ret gammel da jeg læste den første bog. Jeg bryder mig ikke om at der pilles ret meget ved figuren.
Jeg er nu også vokset op med Holmes, tilbage i 70'erne, hvor det var den komplette udgave fra Martins Forlag, der var til at få. Jeg holder - så modsat dig - meget af, når andre digter videre på "Conanen" i form af prequels, sequels, sidequels, pasticher og tilføjelser. Nogen gange - som med Sherlock - bliver resultatet fremragende.

I øvrigt en interessant bog. Jeg har den nye danske Sherlock Holmes-udgave i ni bind med originalillustrationer. Men de er i sort/hvid. Jeg havde aldrig tænkt over, at Sidney Paget malede sine illustrationer i farver.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Aktuelle danske udgivelser af nyere tegneserieskabere og værker

Indlæg af Erling Søby »

Såfremt man er interesseret i, at følge med i hvad der sker blandt de danske undergrundstegneserier, har Nummer 9 fået en ny månedlig blog om emnet kaldet UNDER-DANMARK. Bloggen anmelder, på baggrund af indsendte eksemplarer, aktuelle small press, zines og undergrundsblade med tegneserier, og er skrevet af forlægger Paw Mathiasen og tegneserieskaber Lars Kramhøft.

De er for nuværende nået til tredje ombæring, som er en opsamling på 2021:

https://nummer9.dk/blog/under-danmark/u ... nden-2021/
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Aktuelle danske udgivelser af nyere tegneserieskabere og værker

Indlæg af Erling Søby »

Februar måneds udgivelser rummer både udgivelser, der er flyttet fra januar, og indtil flere udgivelser, der er rettet mod børn. Vi tager det i en ukronologisk rækkefølge:

E-voke (7. februar):
Forbandet være du 1
Conquistador 3
Rovdyr 3

Der er i alle tre tilfælde tale om udgivelser, der er flyttet fra januar til februar.

Cobolt:
Fremtidens araber 5 (17. februar)
Thorgal 39 (af Yann og Vignaux) (24. februar)
Franka samlebind 4 (hører måske ikke helt med her) (24. februar)

På Cobolts hjemmeside står graphic novel-versionen af Slagtehal fem til udgivelse d. 3. februar. Såvidt vides kommer den dog ikke før senere.

Fabel:
Vega (uden dato i måneden)

Fahrenheit
Javel, hr. udenrigsminister (af Christophe Blain) (3. februar)

Og for børn:
Søstrene Gyldenhjerte 1 (af Barbucci) (Cobolt, 10. februar)
Akissi 4 + 5 (Cobolt, 17. februar)
Krypto 2 (af norske Hans Jørgen Sandnes) (Gad, 22. februar)

Endelig skal det nævnes, at Disney d. 8. februar udgiver billedbøgerne "Moby Dick med Anders og Mickey" og "Stolthed og Fordom med Minnie og Mickey". Det er udgivelser på omkring 30 sider, hvor nogle af verdenslitteraturens klassikere (tidligere udgivet er Skatteøen og Dracula) omsættes til billedbøger med Disney-figurer i rollerne. Især er det imponerende, at den omkring 500 sider lange Moby Dick, som af mange betragtes som et godt bud - hvis ikke det gode bud - på the great american novel, kan koges ned til 30 siders billedbog og alligevel få alle romanens lag og nuancer med. Godt gået, Disney :shock:
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Besvar