Er genoptrykkenes guldalder mon forbi?

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Er genoptrykkenes guldalder mon forbi?

Indlæg af GoogaMooga »

"We live in the golden age of reprints" er der mange amerikanske samlere, der stemmer i kor - men er det nu også helt rigtigt? Når jeg sådan skal opsnuse genoptryks-nyheder, er der egentlig kun Hermes Press, Classic Comics Press, LOAC, og Fanta tilbage. Så kommer der et lille pip fra andre forlag i ny og næ, men det er vel også det. Bevares, Gwanda sprøjter dem ud, men kun hvad der findes i Public Domain, og der er meget af det, der let kan undværes. For golden age var jo ikke altsamment gyldent...

De få serier, der er i gang - vi beder til, at de må fuldendes. Den afbrudte "The Heart of Juliet Jones" er jo hjerteskærende sørgeligt.

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Er genoptrykkenes guldalder mon forbi?

Indlæg af Robin »

Lidt bonus, som du måske allerede er klar over:

https://comics.ha.com/itm/original-comi ... -tem010722

IMG_1148.JPG
IMG_1148.JPG (183.82 KiB) Vist 1364 gange
mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Er genoptrykkenes guldalder mon forbi?

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterligt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Er genoptrykkenes guldalder mon forbi?

Indlæg af Robin »

Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Er genoptrykkenes guldalder mon forbi?

Indlæg af GoogaMooga »

LOVES !!
Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Er genoptrykkenes guldalder mon forbi?

Indlæg af Antaeus »

Jeg synes stadig vi er guldalderen, og jeg inkluderer også andet end USA.
Men udover de du har nævnt fra USA så får vi masser af omnibus m.m. fra Marvel (DC og andre følger jeg ikke så meget med i, men jeg kunne forestille mig at også udkommer).

I Danmark får vi masser af samlebind og stadig genoptryk af de mest populære serier som Tintin, Asterix og andre fransk/beligiske serier. Og i Frankrig/Belgien får de garanteret langt mere, uden at jeg dog har undersøgt det, men jeg støder ofte på meget lækre klassiske udgivelser fra Frankrig/Belgien.

Jeg synes det er en fantastisk tid at være tegneserie- læser og samler i.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Er genoptrykkenes guldalder mon forbi?

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 24. jun 2022, 23:00 Jeg synes stadig vi er guldalderen, og jeg inkluderer også andet end USA.
Men udover de du har nævnt fra USA så får vi masser af omnibus m.m. fra Marvel (DC og andre følger jeg ikke så meget med i, men jeg kunne forestille mig at også udkommer).

I Danmark får vi masser af samlebind og stadig genoptryk af de mest populære serier som Tintin, Asterix og andre fransk/beligiske serier. Og i Frankrig/Belgien får de garanteret langt mere, uden at jeg dog har undersøgt det, men jeg støder ofte på meget lækre klassiske udgivelser fra Frankrig/Belgien.

Jeg synes det er en fantastisk tid at være tegneserie- læser og samler i.
Det går meget godt i Danmark, mindre godt i USA.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Er genoptrykkenes guldalder mon forbi?

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 25. jun 2022, 00:35
Antaeus skrev: 24. jun 2022, 23:00 Jeg synes stadig vi er guldalderen, og jeg inkluderer også andet end USA.
Men udover de du har nævnt fra USA så får vi masser af omnibus m.m. fra Marvel (DC og andre følger jeg ikke så meget med i, men jeg kunne forestille mig at også udkommer).

I Danmark får vi masser af samlebind og stadig genoptryk af de mest populære serier som Tintin, Asterix og andre fransk/beligiske serier. Og i Frankrig/Belgien får de garanteret langt mere, uden at jeg dog har undersøgt det, men jeg støder ofte på meget lækre klassiske udgivelser fra Frankrig/Belgien.

Jeg synes det er en fantastisk tid at være tegneserie- læser og samler i.
Det går meget godt i Danmark, mindre godt i USA.
Hvis man er superhelte fan (i hvert fald Marvel) så går det også ret godt i USA og herudover er der også en del andet som publiceres som fx Barks og Prins Valiant.
En del serier er lukket fordi der ikke er nok købere og det medfører formentlig at lysten til lignende projekter ikke startes.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Er genoptrykkenes guldalder mon forbi?

Indlæg af GoogaMooga »

Det står altså ret sløjt til derovre, Antaeus. Hver måned gennemgår jeg et telefonbogstykt Previews katalog, og jeg er heldig, hvis jeg kan finde en fire-fem titler. En del af de store medspillere har på det nærmeste opgivet oldies.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Er genoptrykkenes guldalder mon forbi?

Indlæg af Mesterius »

Ut fra det jeg har sett av bilder og eksempler på nettet, produserer Gwandanaland bøker i en såpass slett kvalitet at man like gjerne kan gå på gratissider som Read All Comics Online o.l. og lese de gjeldende public domain-serieheftene der. Det ser ut til at Gwandanaland i mange tilfeller likefrem henter scanningene de benytter direkte fra slike nettsteder og printer dem ut i bøker.

Men for de som vil ha ALT fysisk uansett presentasjonskvalitet, er det vel fint.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Er genoptrykkenes guldalder mon forbi?

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 25. jun 2022, 23:07 Ut fra det jeg har sett av bilder og eksempler på nettet, produserer Gwandanaland bøker i en såpass slett kvalitet at man like gjerne kan gå på gratissider som Read All Comics Online o.l. og lese de gjeldende public domain-serieheftene der. Det ser ut til at Gwandanaland i mange tilfeller likefrem henter scanningene de benytter direkte fra slike nettsteder og printer dem ut i bøker.

Men for de som vil ha ALT fysisk uansett presentasjonskvalitet, er det vel fint.
Jeg kan ikke læse tegneserier på en computer, da jeg har en alvorlig nakkeskade. Så jeg er glad for Gwandanaland og nu også Retro Comics Reprints. Det er rigtigt, at de henter nogle scans fra sites, men så sandelig også fra slidte hæfter. Faktisk så opgraderer de løbende deres bøger, når de finder bedre hæfter at scanne fra.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Er genoptrykkenes guldalder mon forbi?

Indlæg af Antaeus »

Mesterius skrev: 25. jun 2022, 23:07 Ut fra det jeg har sett av bilder og eksempler på nettet, produserer Gwandanaland bøker i en såpass slett kvalitet at man like gjerne kan gå på gratissider som Read All Comics Online o.l. og lese de gjeldende public domain-serieheftene der. Det ser ut til at Gwandanaland i mange tilfeller likefrem henter scanningene de benytter direkte fra slike nettsteder og printer dem ut i bøker.

Men for de som vil ha ALT fysisk uansett presentasjonskvalitet, er det vel fint.
Jeg vil læse mine tegneserier i album/blade etc., men kvaliteten skal helst også være i orden selv om jeg er villig til at gå på kompromis, hvis det er noget jeg virkelig gerne vil læse. Online tegneserier interesserer mig ikke rigtig (der er dog ikke sort/hvidt).
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Er genoptrykkenes guldalder mon forbi?

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 25. jun 2022, 23:47Online tegneserier interesserer mig ikke rigtig (der er dog ikke sort/hvidt)
Jeg forstår ikke helt sammenhengen du lager her mellom "online tegneserier" og "sort-hvitt"?
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Er genoptrykkenes guldalder mon forbi?

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 25. jun 2022, 23:45
Mesterius skrev: 25. jun 2022, 23:07 Ut fra det jeg har sett av bilder og eksempler på nettet, produserer Gwandanaland bøker i en såpass slett kvalitet at man like gjerne kan gå på gratissider som Read All Comics Online o.l. og lese de gjeldende public domain-serieheftene der. Det ser ut til at Gwandanaland i mange tilfeller likefrem henter scanningene de benytter direkte fra slike nettsteder og printer dem ut i bøker.

Men for de som vil ha ALT fysisk uansett presentasjonskvalitet, er det vel fint.
Jeg kan ikke læse tegneserier på en computer, da jeg har en alvorlig nakkeskade. Så jeg er glad for Gwandanaland og nu også Retro Comics Reprints. Det er rigtigt, at de henter nogle scans fra sites, men så sandelig også fra slidte hæfter. Faktisk så opgraderer de løbende deres bøger, når de finder bedre hæfter at scanne fra.
Hvordan vet vi forskjellen på scans fra nettsteder og direkte fra slitte hefter? UTGANGSPUNKTET for scanningene er jo uansett gamle hefter.

Og... oppgraderer løpende? Har mange av bøkene deres kommet i mange opplag? Eller fungerer det slik at de opererer på Print-on-demand?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Er genoptrykkenes guldalder mon forbi?

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 25. jun 2022, 23:54
Antaeus skrev: 25. jun 2022, 23:47Online tegneserier interesserer mig ikke rigtig (der er dog ikke sort/hvidt)
Jeg forstår ikke helt sammenhengen du lager her mellom "online tegneserier" og "sort-hvitt"?
Han mener vel det er ikke enten-eller.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar