Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Indlæg af Frank Madsen »

Frank Madsen skrev: 13. jan 2022, 11:56
Erling G-P skrev: 13. jan 2022, 11:25
Vigan skrev: 13. jan 2022, 11:18Nej, man kan kun gøre det med navne, som et fåtal har - jeg husker ikke præcis hvor mange. Til gengæld er der ingen regler (eller det var der i hvert fald ikke, da jeg for en del år siden satte mig lidt ind i dem) om, hvor længe man skal have haft navnet; det gælder blot om at komme først til mølle med at registrere det, og så må andre, som har haft navnet i århundreder, efterfølgende lægge sag an og føre bevis for, at de har mere hævd på det end den registrerende part.
Gælder det så bare udbredelsen i Danmark - her er 'Nefer' givetvis sjældent, men det kunne jo være ganske almindeligt i Ægypten?
Venlig hilsen
Erling G-P
Nå, jeg kom til at sende indlægget af sted for tidligt - måske fordi, jeg blev afbrudt af en telefonsamtale. Men det, jeg ville have skrevet, var, at det nok ikke ville give problemer at bruge et almindeligt navn som Hansen, som ingen har særret til, mens det at have købt eneretten til et navn i hvert fald tidligere gav mulighed for at gå rettens vej, hvis man mente sine rettigheder gået for nær, jfr. Brydesen osv. I tilfældet Nefer/Nofret blev det ikke aktuelt, fordi Carlsens ledelse og advokat med det samme valgte at lægge sig fladt ned og bede Sussi omdøbe sin figur.

Siden er der kommet adskillige bøger på dansk af andre forfattere med figurer, der hedder Nefer.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Erling G-P
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 272
Tilmeldt: 27. sep 2008, 18:02

Re: Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Indlæg af Erling G-P »

Jeg kan forstå at man kan købe retten til et brand navn eller firmanavn, men at det også er muligt med personnavne må jeg sige overrasker mig. Hvis den berømte Bodil Nefer havde købt eneretten til Nefer i Danmark, kunne hun så kræve at en tilflyttende ægypter med navnet Nefer, skulle tage navneforandring? Hvis sidstnævnte har heddet det hele livet, skulle man synes at han havde rimelig god grund til at beholde det.

Venlig hilsen
Erling G-P
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Indlæg af Mesterius »

Mesterius skrev: 11. jan 2022, 16:03 Katten Heathcliff skapt av Geo Gately har for det meste hett Mjaurits på norsk. Men den første norske videoutgivelsen av DiCs tegnefilmserie med figuren, utgitt i 1985, het faktisk "Lurifaks":

(...)

Hvilke navn har denne figuren mon hatt på dansk? Jeg har i hvert sett en dansk TV-dubb av DiCs tegnefilmer der navnet er "Mjaurits" som på norsk.

Oppdatering: Nå kom jeg plutselig på at jeg selv har observert en dansk VHS med samme forsidemotiv der katten heter "Emil". Finnes det flere navn?

(...)
Ja, sannelig finnes det flere danske navn på Heathcliff enn "Emil". Nå ser jeg nemlig på ComicWiki at Geo Gatelys originale tegneserie har gått under navnet "Krasser" i Seriemagasinet. Har han mon også hett Emil i dansk tegneserieform, eller ble det navnet kun brukt i tegnefilmversjonen?

Jeg synes forresten at ComicWiki-artikkelen godt kunne ha inkludert seriens originaltittel "Heathcliff", så den er lettere å finne når man søker. :)

Billede
Peter Lyderik
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 162
Tilmeldt: 27. okt 2019, 16:21

Re: Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Indlæg af Peter Lyderik »

"Jeg synes forresten at ComicWiki-artikkelen godt kunne ha inkludert seriens originaltittel "Heathcliff", så den er lettere å finne når man søker. :)"

Nu er det rettet i Comicwiki. :)
Brugeravatar
Henriette Westh
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 198
Tilmeldt: 12. aug 2020, 14:21
Geografisk sted: Langeland
Kontakt:

Re: Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Indlæg af Henriette Westh »

Jeg synes at kunne huske, at Wolverine i starten hed Jærven i Danmark, men det er siden blev ændret tilbage til Wolverine. Det navn giver i øvrigt anledning til en del forvirring både her og i USA - der er rigtig mange, der tror, det har noget at gøre med en ulv. :-/
__________________________________
http://hw-art.dk/comix.html
MarvelMorten
Indlæg: 12
Tilmeldt: 8. jan 2022, 18:11

Re: Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Indlæg af MarvelMorten »

Helt tilbage i de glade Winther-dage kaldte de ham enda for "Ulvemanden", så i 1984 blev Logan til Jærven, men det var kun til internettet kom og satte en stopper for det.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Indlæg af Antaeus »

Jeg kan godt lide de danske navne. Jeg foretrækker også Edderkoppen fremfor Amazing Spider-man.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Indlæg af Erling Søby »

Én af de bedste var Ambush Bug, der på dansk blev til Bagholdsbillen. Det lyder simpelthen bare bedre med det fine bogstavrim.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 21. aug 2022, 21:20 Jeg kan godt lide de danske navne. Jeg foretrækker også Edderkoppen fremfor Amazing Spider-man.
Men det store spørsmål er: Hva foretrekker du på Geo Gatelys Heathcliff? Skal det være "Krasser" som i Seriemagasinet, eller "Emil"/"Mjaurits" som i tegnefilmversjonen?
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Indlæg af ovemunk »

Antaeus skrev: 21. aug 2022, 21:20 Jeg kan godt lide de danske navne. Jeg foretrækker også Edderkoppen fremfor Amazing Spider-man.
Ja men jeg tror det hænger sammen med hvad man er vokset op med. Jeg er vokset op med Edderkoppen og Dæmonen men også med Batman og Robin og der ville det virkeligt virke bizart hvis de skulle hedde Flagermusmanden og Rødhalsen. :mrgreen:
Hvorfor de har fået de navne de har ved jeg ikke men mon ikke nogen har vurderet hvad der lød godt på Dansk.
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Indlæg af Robin »

ovemunk skrev: 23. aug 2022, 11:13
Antaeus skrev: 21. aug 2022, 21:20 Jeg kan godt lide de danske navne. Jeg foretrækker også Edderkoppen fremfor Amazing Spider-man.
Ja men jeg tror det hænger sammen med hvad man er vokset op med. Jeg er vokset op med Edderkoppen og Dæmonen men også med Batman og Robin og der ville det virkeligt virke bizart hvis de skulle hedde Flagermusmanden og Rødhalsen. :mrgreen:
Hvorfor de har fået de navne de har ved jeg ikke men mon ikke nogen har vurderet hvad der lød godt på Dansk.
Men hva´så med Lædderlappen og Rødkælken? :D

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
TorbenB
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 246
Tilmeldt: 1. feb 2007, 22:31

Re: Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Indlæg af TorbenB »

Under et besøg i Norge som barn så jeg, at den lokale avis bragte den fortsatte detektivserie "Rolf Kirkeby". Gæt selv, hvem der gemte sig bag dette pseudonym :D
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Indlæg af ovemunk »

TorbenB skrev: 23. aug 2022, 17:31 Under et besøg i Norge som barn så jeg, at den lokale avis bragte den fortsatte detektivserie "Rolf Kirkeby". Gæt selv, hvem der gemte sig bag dette pseudonym :D
Hehe mon ikke det var Rip Kirby... :mrgreen: :mrgreen: :lol:
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Indlæg af benadikt »

Her er et par stykker, Rasmus Rap og Cormak; jeg ved ikke, om de allerede er nævnt.

Rasmus_Rap.jpg

Cormak_1.jpg
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tegneseriefigurer, som har ændret navne...

Indlæg af Mesterius »

benadikt skrev: 23. aug 2022, 19:38 Her er et par stykker, Rasmus Rap og Cormak; jeg ved ikke, om de allerede er nævnt.
Meget interessant! Hvilken utgivelse er den Anders And/Rasmus Rap-rute fra?
Besvar