Slogans der bliver hængende...

Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Slogans der bliver hængende...

Indlæg af Vigan »

Erling Søby skrev: 14. jan 2022, 18:51“In space no one can hear you scream” - ikonisk og plagieret igen og igen.
Joh... men jo i første omgang ikke "fra vores tegneserier", som Berti efterlyser.
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Slogans der bliver hængende...

Indlæg af Vigan »

Antaeus skrev: 14. jan 2022, 21:23splint.jpg
Antaeus skrev: 14. jan 2022, 21:23lucky.jpg
Præcis de to, der også faldt mig ind, Antaeus.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Slogans der bliver hængende...

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 15. jan 2022, 00:33
GoogaMooga skrev: 14. jan 2022, 22:48
Mesterius skrev: 14. jan 2022, 22:08 Ble ikke Tintin-slagordet med "For alle fra 7 til 77 år!" først og fremst brukt på fransk (og opprinnelig som reklame for hele det belgiske Tintin-magasinet)? Fantes det overhodet i Danmark?
Jeg har set det på dansk tilbage i 70erne.
Det var Tintin-bladet slogan, "Le journal des jeunes de 7 à 77 ans", ikke Tintin-tegneseriens. Det blev brugt første gang i bladet 1. maj 1947, og fra 10. juni 1948 og indtil bladets ophør 29. november 1988 stod det på forsiden af hvert nummer.

Og jeg har aldrig nogen sinde set det brugt på dansk.

I øvrigt var der jo efterhånden folk i Frankrig og Belgien, der brokkede sig over det, fordi de var ældre end 77 og stadig læste bladet.
Ja, Albert Uderzo sa i et intervu i senere år at han gjerne kunne tenke seg å lese Asterix igjen. Hvis han da fikk lov. For det ble jo sagt at Tintin-tegneseriene var for alle mellom 7 og 77 år. ;)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Slogans der bliver hængende...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 15. jan 2022, 00:44 Der er de her papirposer, men de er vel belgisk producerede.
Jeg mener også Cobolt uddelte dem til Copenhagen Comics et år, jeg har i hvert fald et par stykker og de kan købes i Faraos til 5 kr.
Jeg synes også det er synd for min far at jeg nu skal fortælle ham at han er blevet for gammel til Tintin, så han må låne nogle andre tegneserier end dem.

MOU04118.jpg
Ja, fra den tid blev så brugt mere bredt i Tintin-sammenhæng. Poserne er fra Carlsens tid, omkring starten af 00'erne.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Slogans der bliver hængende...

Indlæg af Mesterius »

Sukk... ser at jeg klarte å skrive "Asterix" istedenfor "Tintin" i kommentaren over. Jaja. Håper alle skjønte meningen ut fra konteksten likevel.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Slogans der bliver hængende...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Den der Lucky, ordene og så skyggetegningen.

Er det fra originalerne? Altså de første udgivelser?
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Slogans der bliver hængende...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Og i tillæg. Ganske vist lidt off topic, men det der galleri som vi ser i Tintin'erne i innersleevene (er der egentlig et ord, der dækker disse sider?), samt selve albummenes bagside, hvor man ser alle eventyrene samt elementer fra samme, plus Mads og Mette. Er det OGSÅ fra originalerne?
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Slogans der bliver hængende...

Indlæg af Mesterius »

Berti Stravonsky skrev: 16. jan 2022, 11:18 Og i tillæg. Ganske vist lidt off topic, men det der galleri som vi ser i Tintin'erne i innersleevene (er der egentlig et ord, der dækker disse sider?), samt selve albummenes bagside, hvor man ser alle eventyrene samt elementer fra samme, plus Mads og Mette. Er det OGSÅ fra originalerne?
Ja, så klart! Det er jo Tintin vi snakker om, så slikt hadde ikke Carlsen/Cobolt eller noen andre fått lov til å snekre sammen selv. Disse elementene kommer direkte fra de originale belgiske utgaver.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Slogans der bliver hængende...

Indlæg af Erling Søby »

De Tintin-innerslevees findes i to udgaver: Den tidlige med scener fra de da udgivne albums, som man ser den i de danske faksimileudgaver. Man vil bemærke en scene, som ikke findes i nogen albums og som - siges det - stammer fra en idé Hergé havde om et Tintin i Arktis-album. Det blev så ikke til noget. Den senere udgave er den velkendte med portrætterne.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Slogans der bliver hængende...

Indlæg af Mesterius »

Erling Søby skrev: 16. jan 2022, 12:49 De Tintin-innerslevees findes i to udgaver: Den tidlige med scener fra de da udgivne albums, som man ser den i de danske faksimileudgaver. Man vil bemærke en scene, som ikke findes i nogen albums og som - siges det - stammer fra en idé Hergé havde om et Tintin i Arktis-album. Det blev så ikke til noget. Den senere udgave er den velkendte med portrætterne.
Takk for bemerkningen, den Arktis-tegningen hadde jeg aldri tenkt over før. Ikke hadde jeg hørt historien (eller ryktet?) om at Hergé tenkte på et album lagt til Arktis eller.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Slogans der bliver hængende...

Indlæg af Erling Søby »

Jeg er ret sikker på, at den om Arktis er fra Goddin’s bøger om Hergé - måske Carsten kan erindre hvad der er op og ned her?
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Slogans der bliver hængende...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det er i hvert fald rigtigt, at Hergé tog tegningen med i galleriet, fordi han havde tænkt sig at sende Tintin til det høje nord, Alaska, Yukon eller Grønland. Som bekendt blev det ikke til noget, og Mads og Mette kom så i stedet til Grønland, hvor de som bekendt oprindeligt mødte pingviner :o

https://tintinomania.com/tintin-esquimau-pages-garde
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (49.49 KiB) Vist 970 gange
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Slogans der bliver hængende...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Berti Stravonsky skrev: 16. jan 2022, 11:18innersleevene (er der egentlig et ord, der dækker disse sider?)
Forsats. Eller forsats og bagsats, hvis der er forskel på dem.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Slogans der bliver hængende...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Perfekt. Tak, C.
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 797
Tilmeldt: 8. dec 2003, 23:12
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Re: Slogans der bliver hængende...

Indlæg af Spærhage »

-men ligner den Alaska-tegning ikke bare et første udkast til Tintin og Terrys outfit i 'Den mystiske stjerne' tilsat 5 krøller og et par graner?

/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
Besvar