Jeres øvre økonomiske grænse

Hvor stort et beløb ville du betale, hvis du kunne få din YNDLINGS et eller andet...

Afstemning sluttede 27. jan 2022, 23:03

Maksimalt 5.000
8
62%
Maksimalt 10.000
1
8%
Maksimalt 20.000
2
15%
Maksimalt 30.000
1
8%
Maksimalt 50.000
1
8%
Maksimalt 100.000
0
Ingen stemmer
Der ville ikke være noget maksimum
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 13

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Jeres øvre økonomiske grænse

Indlæg af Berti Stravonsky »

Og husk - ingen kigger med. I kan være helt trygge.

Nej. Seriøst. De der gigantbeløb, som vi lejlighedsvist ser og hører om, med flere millioner af amerikanske bucks, det er slet ikke det, jeg taler om.

Jeg taler helt lavpraktisk og sådan gennemsnitsdanskeragtigt.

Hvor stort et beløb ville du hoste op med, hvis du pludselig en dag stod og fik muligheden for at købe det blad, eller det album, eller det stykke tegneseriekunst, du altid har ønsket dig.

Svar ærligt og realistisk. Det skulle helst være sådan, at det beløb I nævner (eller stemmer på) rent faktisk ville være realistisk i forhold til jeres indtægt/opsparing/friværdi/noget andet.

I behøver ikke skrive her i tråden, hvis I ikke ønsker. Men det kunne da altid være interessant, hvis I gjorde.

Jeg laver en afstemning. OK?
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Jeres øvre økonomiske grænse

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg er blevet mere fornuftig med årene. Hvor jeg tidligere bare brugte løs af især min ex-kones penge, så er der nu andre boller på suppen.

Helt konkret endda.

Vi har et Loppetek, hvor man kan købe alskens skrammel. Det er voldsomt populært her på øen at sælge og købe den slags, og i Rønne er der altså et Loppetek. Her kan man leje en stand for en eller flere uger, og så sælge.

Jeg er blevet så nærig og påholdende med mine penge, at jeg sagtens kan købe en dvd til en 10'er. Men er der så dvd'ere til det dobbelte, så kan jeg blive smårød i fjæset og tænke, at det er da for galt, det er da for dyrt.

Fjollet som det er, for jeg kan jo sagtens købe en filmplakat fra 70'erne, selvom den bare kommer i en ramme og måske endda op på loftet, hvor jeg sjældent kommer.

Hvad med tegneserier?

Tidligere købte jeg indlæg fra andebladene, og betalte dyrt. Meget dyrt. Det ville jeg nok aldrig gøre igen. Jeg skriver 'nok' for hvis jeg gifter mig rigt eller vinder i lotto, så ved man aldrig...

Min smertesgrænse går nu ved 10.000,-

Jeg ville nok ikke vælge at købe en tegneserie, nok snarere noget tegneseriekunst. Måske en plakat eller en signeret et eller andet. Jeg har faktisk luret lidt på RAJ og hans flotte malerier. Måske noget sådant...
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Jeres øvre økonomiske grænse

Indlæg af lolsen »

Det undrer mig ofte - det er forresten ingen speciel kritik af dig Berti, det går igen i stort set alle spørgeskemaer - at skaberne af et spørgeskema, sjældent tænker i andre muligheder end de der ligger dem selv lige for, eks. er jeg udelukket fra at svare på dette, da min grænse ligger under de 5000kr.

Det er en trend der går igen i selv professionelle spørgeskemaer.

Men for at vende tilbage, min grænse er som regel der hvor nyprisen pt. ligger, der er dog ikke noget jeg umiddelbart bare må eje og som ikke kan fås til denne pris eller billigere. Første udgaver, stand mm. siger mig absolut intet.

Til gengæld så jeg gerne en enten dansk eller engelsk - ja selv en norsk eller om ikke andet, så en svensk - oversættelse af Ginga Nagareboshi Gin, samt fortsættelserne til denne.

Ginga hovedserien med dens 12 album, ville jeg nok gerne give i omegnen af en 300kr. pr. album. For de efterfølgende ca. 120 album, ville min absolutte smertegrænse ligge omkring de 200kr. pr. album. Samtidigt ville dette aldrig blive et samlet køb, men et der ville strække sig over 10+ i takt med at oversættelserne udkom.

Hvorfor i alverden nogen vil give xxxkr. for en læseoplevelse de kunne få for 20kr. er mig en evig gåde, men dem/jer om det - d9g er det interessant at følge med i. For mig ændrer historien og læseoplevelsen sig ikke ved at det er det femte oplag eller at hjørnet har fået en rids.

Merchandise er desuden noget jeg heller ikke gør mig i, udover et enkelt spil kort med motiver fra en serie, en plakat hist eller en T-shirt hist og her.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Jeres øvre økonomiske grænse

Indlæg af Antaeus »

lolsen skrev: 22. jan 2022, 23:32 Det undrer mig ofte - det er forresten ingen speciel kritik af dig Berti, det går igen i stort set alle spørgeskemaer - at skaberne af et spørgeskema, sjældent tænker i andre muligheder end de der ligger dem selv lige for, eks. er jeg udelukket fra at svare på dette, da min grænse ligger under de 5000kr.

Det er en trend der går igen i selv professionelle spørgeskemaer.

Men for at vende tilbage, min grænse er som regel der hvor nyprisen pt. ligger, der er dog ikke noget jeg umiddelbart bare må eje og som ikke kan fås til denne pris eller billigere. Første udgaver, stand mm. siger mig absolut intet.

Til gengæld så jeg gerne en enten dansk eller engelsk - ja selv en norsk eller om ikke andet, så en svensk - oversættelse af Ginga Nagareboshi Gin, samt fortsættelserne til denne.

Ginga hovedserien med dens 12 album, ville jeg nok gerne give i omegnen af en 300kr. pr. album. For de efterfølgende ca. 120 album, ville min absolutte smertegrænse ligge omkring de 200kr. pr. album. Samtidigt ville dette aldrig blive et samlet køb, men et der ville strække sig over 10+ i takt med at oversættelserne udkom.

Hvorfor i alverden nogen vil give xxxkr. for en læseoplevelse de kunne få for 20kr. er mig en evig gåde, men dem/jer om det - d9g er det interessant at følge med i. For mig ændrer historien og læseoplevelsen sig ikke ved at det er det femte oplag eller at hjørnet har fået en rids.

Merchandise er desuden noget jeg heller ikke gør mig i, udover et enkelt spil kort med motiver fra en serie, en plakat hist eller en T-shirt hist og her.
Jeg er enig i at vi ser mange flere afstemninger, hvor det virker som der ikke er tænkt ret meget over svarene man kan vælge og om de er dækkende.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Jeres øvre økonomiske grænse

Indlæg af Antaeus »

Det er kun originalkunst jeg ville overveje at give større beløb for.
Taler vi tegneserier så er vi i de små beløb.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Jeres øvre økonomiske grænse

Indlæg af GoogaMooga »

Tja, jeg mangler stadig nogle EC Library sæt, og de koster vel et par tusinde. Men så får man også noget for pengene, idet de genoptrykker hele runs i hc'er og kommer i kassetter.

Så er der Jerry Spring bind 3, som nager mig hver dag. Der er det bare ikke et spørgsmål om, hvad den koster i dansk udgave, men at jeg selv må genoptrykke den korrekt. Det vil koste som minimum over 10.000 kr., men så kan jeg måske også få nogle af pengene hjem igen ved salg, det vil vise sig.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Jeres øvre økonomiske grænse

Indlæg af Berti Stravonsky »

Antaeus skrev: 22. jan 2022, 23:52
lolsen skrev: 22. jan 2022, 23:32 Det undrer mig ofte - det er forresten ingen speciel kritik af dig Berti, det går igen i stort set alle spørgeskemaer - at skaberne af et spørgeskema, sjældent tænker i andre muligheder end de der ligger dem selv lige for, eks. er jeg udelukket fra at svare på dette, da min grænse ligger under de 5000kr.

Det er en trend der går igen i selv professionelle spørgeskemaer.

Men for at vende tilbage, min grænse er som regel der hvor nyprisen pt. ligger, der er dog ikke noget jeg umiddelbart bare må eje og som ikke kan fås til denne pris eller billigere. Første udgaver, stand mm. siger mig absolut intet.

Til gengæld så jeg gerne en enten dansk eller engelsk - ja selv en norsk eller om ikke andet, så en svensk - oversættelse af Ginga Nagareboshi Gin, samt fortsættelserne til denne.

Ginga hovedserien med dens 12 album, ville jeg nok gerne give i omegnen af en 300kr. pr. album. For de efterfølgende ca. 120 album, ville min absolutte smertegrænse ligge omkring de 200kr. pr. album. Samtidigt ville dette aldrig blive et samlet køb, men et der ville strække sig over 10+ i takt med at oversættelserne udkom.

Hvorfor i alverden nogen vil give xxxkr. for en læseoplevelse de kunne få for 20kr. er mig en evig gåde, men dem/jer om det - d9g er det interessant at følge med i. For mig ændrer historien og læseoplevelsen sig ikke ved at det er det femte oplag eller at hjørnet har fået en rids.

Merchandise er desuden noget jeg heller ikke gør mig i, udover et enkelt spil kort med motiver fra en serie, en plakat hist eller en T-shirt hist og her.
Jeg er enig i at vi ser mange flere afstemninger, hvor det virker som der ikke er tænkt ret meget over svarene man kan vælge og om de er dækkende.
Kom gerne med eksempler. Ellers bliver det alt for løst og ukonkret.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Jeres øvre økonomiske grænse

Indlæg af Berti Stravonsky »

En maksimal.øvre grænse. Det betyder naturligvis, at vi er betydeligt højere oppe end de 300-500 kroner, som de vel nok dyreste album koster herhjemme.

Jeg færdes altså i, og har venner der har givet fx 200.000 kroner for de første 10 andeblade, og jeg har venner der har lagt høje summer i tyske auktionshuse, høje femciifrede beløb for tegneseriekunst.

Eksklusive sager koster altså.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Jeres øvre økonomiske grænse

Indlæg af Berti Stravonsky »

Mit største køb var AA # 1. Det kostede 18.000
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Jeres øvre økonomiske grænse

Indlæg af Berti Stravonsky »

Antaeus skrev: 22. jan 2022, 23:52
lolsen skrev: 22. jan 2022, 23:32 Det undrer mig ofte - det er forresten ingen speciel kritik af dig Berti, det går igen i stort set alle spørgeskemaer - at skaberne af et spørgeskema, sjældent tænker i andre muligheder end de der ligger dem selv lige for, eks. er jeg udelukket fra at svare på dette, da min grænse ligger under de 5000kr.

Det er en trend der går igen i selv professionelle spørgeskemaer.

Men for at vende tilbage, min grænse er som regel der hvor nyprisen pt. ligger, der er dog ikke noget jeg umiddelbart bare må eje og som ikke kan fås til denne pris eller billigere. Første udgaver, stand mm. siger mig absolut intet.

Til gengæld så jeg gerne en enten dansk eller engelsk - ja selv en norsk eller om ikke andet, så en svensk - oversættelse af Ginga Nagareboshi Gin, samt fortsættelserne til denne.

Ginga hovedserien med dens 12 album, ville jeg nok gerne give i omegnen af en 300kr. pr. album. For de efterfølgende ca. 120 album, ville min absolutte smertegrænse ligge omkring de 200kr. pr. album. Samtidigt ville dette aldrig blive et samlet køb, men et der ville strække sig over 10+ i takt med at oversættelserne udkom.

Hvorfor i alverden nogen vil give xxxkr. for en læseoplevelse de kunne få for 20kr. er mig en evig gåde, men dem/jer om det - d9g er det interessant at følge med i. For mig ændrer historien og læseoplevelsen sig ikke ved at det er det femte oplag eller at hjørnet har fået en rids.

Merchandise er desuden noget jeg heller ikke gør mig i, udover et enkelt spil kort med motiver fra en serie, en plakat hist eller en T-shirt hist og her.
Jeg er enig i at vi ser mange flere afstemninger, hvor det virker som der ikke er tænkt ret meget over svarene man kan vælge og om de er dækkende.
Jeg har oprettet mange polls på det seneste, og er nok lidt træt af især din kritik, Anteaus. Opret nogle selv, hvis du er utilfreds, eller vær konstruktiv til en afveksling.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Jeres øvre økonomiske grænse

Indlæg af lolsen »

lolsen skrev: 22. jan 2022, 23:32 Det undrer mig ofte - det er forresten ingen speciel kritik af dig Berti, det går igen i stort set alle spørgeskemaer - at skaberne af et spørgeskema, sjældent tænker i andre muligheder end de der ligger dem selv lige for, eks. er jeg udelukket fra at svare på dette, da min grænse ligger under de 5000kr.

Det er en trend der går igen i selv professionelle spørgeskemaer.
Berti, det er som sagt ikke en særlig kritik af dig, men noget der også går igen i selv professionelle spørgeskemaer.
Berti Stravonsky skrev: 23. jan 2022, 06:31 Kom gerne med eksempler. Ellers bliver det alt for løst og ukonkret.
Hvordan ovenstående kan blive meget mere konkret er jeg uforstående overfor, det nævnes specifikt at eks. jeg, er udelukket fra at svare, da min maksimale øvre grænse ligger under 5000kr., mens din skala først starter derfra og op.
Berti Stravonsky skrev: 23. jan 2022, 06:37 En maksimal.øvre grænse. Det betyder naturligvis, at vi er betydeligt højere oppe end de 300-500 kroner, som de vel nok dyreste album koster herhjemme.

Jeg færdes altså i, og har venner der har givet fx 200.000 kroner for de første 10 andeblade, og jeg har venner der har lagt høje summer i tyske auktionshuse, høje femciifrede beløb for tegneseriekunst.

Eksklusive sager koster altså.
Igen, det er din maksimale øvre grænse der ligger betydeligt højere oppe end de 300-500 kroner. Det kan min ingenlunde siges at gøre og at du har venner der spenderer betydeligt mere end dette, ændrer absolut intet derved.

Det er præcist her hvor det så ofte går galt i spørgeskemaer grundet at skaberen ikke danner reelt dækkende skalaer, fordi elementer af denne ligger for fjernt fra selvsammes virkelighed.

Igen, det er ikke et særligt serielandsproblem, men et generelt problem. En måde at komme uden om det på er eks. såfremt der er tale om en lineær skala, at sikre sig at begge poler er repræsenteret, dvs. i dette tilfælde at have en mulighed der hedder <5000kr. Akkurat ligesom du ganske korrekt har helgarderet dig mht. den modsatte ende med muligheden for at svare, at der ingen øvre grænse er.

Såfremt den var der, ville eks. jeg, om ikke andet have kunnet vælge den første, om end den stadigt ikke ville have været synderligt repræsentativt. Der er trods alt en faktor 10+ mellem min reelle grænse og denne svar mulighed.

Hvis man arbejder med en mere diffus skala og man er i tvivl om hvorvidt man har fået dækket sig tilstrækkeligt ind, er at tilføje en "andet" svar mulighed, samt en "ved ikke" - de to er dog ikke at forveksle. I dette tilfælde ville jeg ligeledes have kunnet vælge førstnævnte, mens det ikke er utænkeligt at nogle personligt er uafklaret herom, hvorfor de vil kunne vælge sidstnævnte.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Jeres øvre økonomiske grænse

Indlæg af Berti Stravonsky »

Men du kan da svare, lolsen.

Maksimalt 5.000

Og som jeg også åbner for, at skrive svaret i tråden.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Jeres øvre økonomiske grænse

Indlæg af lolsen »

Berti Stravonsky skrev: 23. jan 2022, 08:42 Men du kan da svare, lolsen.

Maksimalt 5.000

Og som jeg også åbner for, at skrive svaret i tråden.
Nej, jeg kan ikke.

Min maksimale øvre grænse er ikke 5.000kr., den er ca. 300kr. for et album (af Silver). For alt andet ligger den ca. på vejl. udsalgspris.

Svaret har jeg også skrevet i tråden. Dette forhindrer mig dog ikke i til stadighed at forbløffes over hvor ofte en skala forsøges repræsenteres i et spørgeskema, uden at der tages højde for begge ender af denne.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Jeres øvre økonomiske grænse

Indlæg af Berti Stravonsky »

Point taken.

Og det er heller ikke dig, lolsen, jeg er småknotten på. Det håber jeg, at du er klar over.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Jeres øvre økonomiske grænse

Indlæg af Berti Stravonsky »

lolsen skrev: 22. jan 2022, 23:32
Hvorfor i alverden nogen vil give xxxkr. for en læseoplevelse de kunne få for 20kr. er mig en evig gåde, men dem/jer om det - d9g er det interessant at følge med i. For mig ændrer historien og læseoplevelsen sig ikke ved at det er det femte oplag eller at hjørnet har fået en rids.

Merchandise er desuden noget jeg heller ikke gør mig i, udover et enkelt spil kort med motiver fra en serie, en plakat hist eller en T-shirt hist og her.
Næ. Umiddelbart har du ret. Det giver jo ikke nogen mening. Historien er den samme. Læseoplevelsen ligeså.

Men så alligevel. Og det er jo nok her, at det at samle kommer til at betyde noget. Tidligere havde jeg yderst velbevarede andeblade fra de tidligste årgange. Dyrt indkøbte og jeg læste kun sjældent i dem. Til gengæld havde jeg dem ofte i hænderne, og de blev vist frem og omtalt, som var de det rene guld. Disse blade gjorde mig glad. At de var i den ekstreme flotte stand, og at de havde den alder, de havde. Uden sammenligning i øvrigt, når der fra tid til anden findes velbevarede oldtidsfund herhjemme og i udlandet. Velbevarede sager, forstås.

Jeg har brugt timer, både alene og i fællesskab med andre ligesindede, hvor vi stolt viste vores fund, vores blade og det har været fantastiske stunder. Der er sikkert mange spændende psykologiske vinkler, som kunne sættes på, men helt lavpraktisk gjorde disse blade mig glad, og stunderne med disse kammesjukker med.

Det der med merchandice. Det er lidt det samme. Jeg har ikke gjort så meget i det. Jo engang, men det var indlæg og tillæg til Anders And, som satme også var bekostelige. Jeg har engang lagt 8.000 bobs for en julekalender, og det var en del år siden. Samme kalender er nu vurderet til det dobbelte, hvis det da kan gøre det.

Men jeg gør ikke så meget i det mere. Jeg har lidt Tintin sparebøsser, som hver har kostet lidt, og jeg synes, at de gør min stue lidt mere til min. Jeg kan lide, at de står på reolen.

Min nye fetich er originale filmplakater, og det er jo også pløkåndssvagt. Jeg kunne vel få det samme ud af en kopi? Men nej. Det betyder noget, at disse plakater er originale og ja, jeg kan ikke forklare det. De plakater bringer mig lidt tilbage i tiden. Til dagen næsten, hvor jeg så de pågældende film. Jeg kommer mere i kontakt med min opvækst, mine år som de var. Plakaterne minder mig om noget.
Besvar