En samlers våde drøm ....

Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 107
Tilmeldt: 16. jul 2009, 12:34

En samlers våde drøm ....

Indlæg af Niels Jørgen »

Jeg er blevet kontakter af en dame, som spurgte på hendes gamle nabos vegne, hvad nogle tegneserier mon var værd ..

Jeg er admin i Facebook's største tegneseriegruppe, "Tegneserier til salg", og jeg får ret mange af den slags henvendelser, og hjælper gerne med at vurdere folks ting. Som regel er det skrammel ... i 99% er det skrammel ...

Men denne gang ... damens nabo, der er sidst i 80'erne, har som teenagedreng købt blade, læst dem forsigtigt én gang, og omhyggeligt pakket bladene ind i brunt indpakningspapir, skrevet udenpå hvad det er, og så ellers gemt pakkerne væk. De har lagt i et skab, pakket ind siden midt i 50'erne.
Manden er gammel nu, skal flytte fra huset hvor han bor selv, og på plejehjem, så der skal ryddes ud. Han er åndsfrisk, men helbredet halter.
Hans datter ville smide det hele ud (Hun skulle tæskes med en våd avis, skulle hun ..), men heldigvis fik nabo-konen den ide at tjekke om det mon kunne have en værdi ...

Pakkerne indeholder en komplet Superman 50-54, samtlige Fantom-hæfter 1 - 23, Kong Kylie komplet 48 - 55, Anders And 1951 - 54 komplet, samt Anders And 1949-50 i indbundet version. Samt en del årgange Skipper Skræk (47-54), Tarzan årshefter, Knold & Tot, Fyrtårnet & Bivognen, Gyldenspjæt, Blondie, Ferdnand,Fedthas, osv.

Og det vilde er, at bladede er urørte. De er fuldstændig som nye. Alle sider indeni er kridhvide, sikkert på grund af den næsten lufttætte indpakning, og det har jeg simpelthen aldrig set før på så gamle blade. Det er en helt unik samling, som jeg har fået "æren" at hjælpe med at gelejde videre til de rette samlere. Jeg er vant til at graduere blade, og min egen samling indeholder også mange ting som er i fantastisk flot stand, men det her slåer alt hvad jeg nogensinde har set.

Alene værdien af Superman-bladene, der er tæt på NM+, er ret stor, og Andebladene er der helt klart aftagere til i den vilde stand, men hvad med Kong Kylie og Skipper Skræk? Det er vel meget begrænset hvad der er af samlere derude til en slags?

Jeg skal gennemgå det hele i weekenden, sammen med den gamle ejer, jeg glæder mig som et lille barn til juleaften - tænk sig det kan lade sig gøre :)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: En samlers våde drøm ....

Indlæg af GoogaMooga »

Hele årgange af Skipper Skræk og Kong Kylie er nok stadig eftertragtede. Jeg har dog engang solgt de første Kong Kylie blade enkeltvis, også i meget flot stand.

Jeg selv kunne være interesseret i de store Ferd'nand, men jeg har ingen penge pt og vil helst mødes i København.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: En samlers våde drøm ....

Indlæg af Frank Madsen »

Niels Jørgen skrev: 26. jan 2022, 13:02Men denne gang ... damens nabo, der er sidst i 80'erne, har som teenagedreng købt blade, læst dem forsigtigt én gang, og omhyggeligt pakket bladene ind i brunt indpakningspapir, skrevet udenpå hvad det er, og så ellers gemt pakkerne væk. De har lagt i et skab, pakket ind siden midt i 50'erne.
Manden er gammel nu, skal flytte fra huset hvor han bor selv, og på plejehjem, så der skal ryddes ud. Han er åndsfrisk, men helbredet halter.
Hans datter ville smide det hele ud (Hun skulle tæskes med en våd avis, skulle hun ..), men heldigvis fik nabo-konen den ide at tjekke om det mon kunne have en værdi ...
Pakkerne indeholder en komplet Superman 50-54, samtlige Fantom-hæfter 1 - 23, Kong Kylie komplet 48 - 55, Anders And 1951 - 54 komplet, samt Anders And 1949-50 i indbundet version. Samt en del årgange Skipper Skræk (47-54), Tarzan årshefter, Knold & Tot, Fyrtårnet & Bivognen, Gyldenspjæt, Blondie, Ferdnand,Fedthas, osv.
Sådan en historie burde næsten bevares for eftertiden ved at en journalist lavede et interview med manden om hans interesse for tegneserier, da han købte hæfterne og bladene som barn/ung, illustreret med billeder af samlingen. Den kunne så bringes, når samlingen er skippet sikkert videre.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 107
Tilmeldt: 16. jul 2009, 12:34

Re: En samlers våde drøm ....

Indlæg af Niels Jørgen »

[/quote]Sådan en historie burde næsten bevares for eftertiden ved at en journalist lavede et interview med manden om hans interesse for tegneserier, da han købte hæfterne og bladene som barn/ung, illustreret med billeder af samlingen. Den kunne så bringes, når samlingen er skippet sikkert videre.
[/quote]

Jeg er selv skibent, designer, fotograf, så jeg skal nok lave en artikel om besøget efterfølgende. Manden er ikke interesseret i omtale, men i anonymiseret form kunne der godt komme en hæderlig artikel ud af det :)
Jeg har kameraet og blokken med!
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: En samlers våde drøm ....

Indlæg af Berti Stravonsky »

Det lyder bestemt spændende og jeg krydser fingre for, at alt er i skønneste tegneserieorden.

Fedt med en potentiel billedserie og masser af ord. Skidegodt, Niels-Jørgen. Og pøj pøj med det.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: En samlers våde drøm ....

Indlæg af Antaeus »

Dejligt, at der stadig dukker gamle perfekte tegneserier op.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Erling G-P
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 272
Tilmeldt: 27. sep 2008, 18:02

Re: En samlers våde drøm ....

Indlæg af Erling G-P »

Utrolig historie; tænk hvis det hele bare var blevet smidt ud... :shock: :o

Venlig hilsen
Erling G-P
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: En samlers våde drøm ....

Indlæg af Frank Madsen »

Erling G-P skrev: 26. jan 2022, 15:49Utrolig historie; tænk hvis det hele bare var blevet smidt ud... :shock: :o
Det er svært for efterladte uden viden og netværk at komme af med alle effekter af værdi i et bo. Endnu et godt argument for, at samlere selv sørger for at få solgt deres samlinger, inden de dør, og bruger pengene på sprut og damer. :lol:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: En samlers våde drøm ....

Indlæg af Robin »

Niels Jørgen skrev: 26. jan 2022, 13:02 Jeg er blevet kontakter af en dame, som spurgte på hendes gamle nabos vegne, hvad nogle tegneserier mon var værd ..

Jeg er admin i Facebook's største tegneseriegruppe, "Tegneserier til salg", og jeg får ret mange af den slags henvendelser, og hjælper gerne med at vurdere folks ting. Som regel er det skrammel ... i 99% er det skrammel ...

Men denne gang ... damens nabo, der er sidst i 80'erne, har som teenagedreng købt blade, læst dem forsigtigt én gang, og omhyggeligt pakket bladene ind i brunt indpakningspapir, skrevet udenpå hvad det er, og så ellers gemt pakkerne væk. De har lagt i et skab, pakket ind siden midt i 50'erne.
Manden er gammel nu, skal flytte fra huset hvor han bor selv, og på plejehjem, så der skal ryddes ud. Han er åndsfrisk, men helbredet halter.
Hans datter ville smide det hele ud (Hun skulle tæskes med en våd avis, skulle hun ..), men heldigvis fik nabo-konen den ide at tjekke om det mon kunne have en værdi ...

Pakkerne indeholder en komplet Superman 50-54, samtlige Fantom-hæfter 1 - 23, Kong Kylie komplet 48 - 55, Anders And 1951 - 54 komplet, samt Anders And 1949-50 i indbundet version. Samt en del årgange Skipper Skræk (47-54), Tarzan årshefter, Knold & Tot, Fyrtårnet & Bivognen, Gyldenspjæt, Blondie, Ferdnand,Fedthas, osv.

Og det vilde er, at bladede er urørte. De er fuldstændig som nye. Alle sider indeni er kridhvide, sikkert på grund af den næsten lufttætte indpakning, og det har jeg simpelthen aldrig set før på så gamle blade. Det er en helt unik samling, som jeg har fået "æren" at hjælpe med at gelejde videre til de rette samlere. Jeg er vant til at graduere blade, og min egen samling indeholder også mange ting som er i fantastisk flot stand, men det her slåer alt hvad jeg nogensinde har set.

Alene værdien af Superman-bladene, der er tæt på NM+, er ret stor, og Andebladene er der helt klart aftagere til i den vilde stand, men hvad med Kong Kylie og Skipper Skræk? Det er vel meget begrænset hvad der er af samlere derude til en slags?

Jeg skal gennemgå det hele i weekenden, sammen med den gamle ejer, jeg glæder mig som et lille barn til juleaften - tænk sig det kan lade sig gøre :)
Skøn historie! Så er weekenden da reddet, så go' weekend, si'r jeg bare!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: En samlers våde drøm ....

Indlæg af Asger Pedersen »

Jeg gav gladeligt 4000kr for de første 4 årg. Skipper Skræk og 3000 for Kong Kylie komplet, begge for få år siden, så de skal da heller ikke smides ud. Gode auktioner burde sikkert kunne gi nogle hundrede tusinde for den fine samling.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: En samlers våde drøm ....

Indlæg af Berti Stravonsky »

Frank Madsen skrev: 26. jan 2022, 16:55
Erling G-P skrev: 26. jan 2022, 15:49Utrolig historie; tænk hvis det hele bare var blevet smidt ud... :shock: :o
Det er svært for efterladte uden viden og netværk at komme af med alle effekter af værdi i et bo. Endnu et godt argument for, at samlere selv sørger for at få solgt deres samlinger, inden de dør, og bruger pengene på sprut og damer. :lol:
Problemet er dog, at ingen kender dagen.
Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 107
Tilmeldt: 16. jul 2009, 12:34

Re: En samlers våde drøm ....

Indlæg af Niels Jørgen »

Asger Pedersen skrev: 26. jan 2022, 18:49 Jeg gav gladeligt 4000kr for de første 4 årg. Skipper Skræk og 3000 for Kong Kylie komplet, begge for få år siden, så de skal da heller ikke smides ud. Gode auktioner burde sikkert kunne gi nogle hundrede tusinde for den fine samling.
Ja, hvordan ville i sælge en sådan samling?

Kyle det hele til Lauritz.com, eller sælge det i bidder?

Hvis det var mine blade, havde jeg nok solgt bladene enkeltvis på auktion på Facebook eller til de samlere jeg kender, men det tager lang tid, og er et stort arbejde. Når det ikke er mine blade, er det ikke noget jeg vil gøre for ejer, uden en vis kompensation :)
Men forskellen på at sælge det hele på lauritz.com og så enkeltvis, er i mine øjne kæmpestor.
Mon de kan få 50.000 samlet i et lot ved lauritz, og måske det 3-dobbelte ved enkelt-salg? Det tror jeg :)
Det bliver spændende at snakke med ejeren. Lover at komme med et referat og billeder.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: En samlers våde drøm ....

Indlæg af GoogaMooga »

Kender ikke så meget til de danske auktioner. Er det overhovedet muligt at sælge i store lots? Er der købere til det?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Noeffe
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 191
Tilmeldt: 10. mar 2006, 13:25

Re: En samlers våde drøm ....

Indlæg af Noeffe »

Til de rigtig gode varer, opnås rigtig gode priser på Lauritz.

Jeg ville sætte dem på serievis. Når de er i så unik stand, som tilfældet er, skal de nok komme op i pris.

Et samlet salg af alle serier vil udelukke mange købere.

Jeg er ret sikker på, at den samlede salgspris ved salg i hele serier vil blive 6-cifret.
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Re: En samlers våde drøm ....

Indlæg af maxus »

Ikke helt sikker på at Lauritz er det rette sted til en sådan auktion - der kan muligvis også være internationale købere til en samling af den kaliber. Faraos kunne også være en mulighed - jeg er naturligvis helt med på, at de skal tjene ved videresalg, men igen - dette lyder helt unikt :D

Og super fed historie - få endelig så mange baggrundsoplysninger med som du kan, Niels, og tag masser af fotos. Fantastisk at man stadig kan gøre sådanne fund derude.

God fornøjelse med det hele :D
Besvar