"Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

"Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Indlæg af GoogaMooga »

Så blev "Maus" også taget af pensum. Fuck politisk korrekthed:

https://www.cbr.com/tennessee-school-bo ... RBAZRaLbhg
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: "Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Indlæg af lolsen »

GoogaMooga skrev: 27. jan 2022, 09:03 Så blev "Maus" også taget af pensum. Fuck politisk korrekthed:

https://www.cbr.com/tennessee-school-bo ... RBAZRaLbhg
Hvis du rent faktisk læste selvsamme artikel du harmes og farer i flint over, ville du opdage at dette netop ikke skyldes politisk korrekthed, men derimod et forstokket konservativ skoleudvalg.

Fjernelsen begrundes med anvendelsen af formuleringer som eks. "god damn", samt afbildningen af blottede kvindekroppe.

Dvs. det modsatte af hvad nutidens tendenser - hvilke du ynder at betegne som politisk korrekthed - arbejder henimod...

Ydermere står det der tilmed sort på hvidt:

"
Regardless of the reason, the decision to ban a landmark graphic novel like Maus is sure to raise eyebrows, given the recent trend of conservative book-banning efforts.
"
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: "Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Indlæg af ovemunk »

Det næste bliver vel at de begynder at afholde offentlige bogafbrændinger. Højredrejningen i USA er godt nok bekymrende. :(
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: "Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Indlæg af lolsen »

ovemunk skrev: 27. jan 2022, 16:38 Det næste bliver vel at de begynder at afholde offentlige bogafbrændinger. Højredrejningen i USA er godt nok bekymrende. :(
Den er også på stærk fremmarch i Danmark, se blot hvordan midten med S febrilsk forsøger at overhale DF indenom i jagten på stemmer!

Samtidigt har det ekstreme højre fået parlamentarisk repræsentation i form af NB, der i anonyme rundringninger, gladeligt og med åbne arme tager imod nynazistiske elementer.

Vi går skræmmende tider i møde.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: "Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Indlæg af GoogaMooga »

Politisk korrekthed kommer i mange forskellige forklædninger. Under alle omstændigheder er censur noget skidt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: "Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 27. jan 2022, 09:03Så blev "Maus" også taget af pensum. Fuck politisk korrekthed:
https://www.cbr.com/tennessee-school-board-bans-maus/
Tennessee er den 3. mest religiøse stat i USA ifølge målinger. Og McMinn County er indbyggermæssigt på størrelse med en dansk kommune. Så det er måske ikke så opsigtsvækkende. Man må så håbe, at eleverne hører om holocaust og nazisternes forbrydelser v.h.a. andre undervisningsmidler. Men pudsigt, at det, der støder skolebestyrelsen, åbenbart er billeder af nøgne kvinder i en tegneserie med mus i hovedrollerne.

Også i Sverige har der været optræk til udrensning og forbud, f.eks. af Jan Lööfs bøger: https://www.berlingske.dk/kultur/elsket ... diskussion , ligesom "lille Hjerte" og "Mustafas kiosk" blev trukket tilbage af deres svenske forlag: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger ... erneboeger
Senest rettet af Frank Madsen 27. jan 2022, 17:34, rettet i alt 1 gang.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: "Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 27. jan 2022, 17:30
GoogaMooga skrev: 27. jan 2022, 09:03Så blev "Maus" også taget af pensum. Fuck politisk korrekthed:
https://www.cbr.com/tennessee-school-board-bans-maus/
Tennessee er den 3. mest religiøse stat i USA ifølge målinger. Og McMinn County er indbyggermæssigt på størrelse med en dansk kommune. Så det er måske ikke så opsigtsvækkende. Man må så håbe, at eleverne hører om holocaust og nazisternes forbrydelser v.h.a. andre undervisningsmidler. Men pudsigt, at det, der støder skolebestyrelsen, åbenbart er billeder af nøgne kvinder i en tegneserie med mus i hovedrollerne.
Okay, jeg tror, det er "cancel culture" for fuld udblæsning. Men et ord som "Goddamn" og så nøgenhed i denne sammenhæng burde ikke kunne støde selv de mest religiøse fra Bibel bæltet.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: "Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Indlæg af Berti Stravonsky »

Det virker som nogle besynderlige filtre, man opererer med. Nøgenhed, bevares. Samt sprogbruget.

Maus er skræmmende. Skræmmende godt fortalt især. Og et vigtigt monument i mit tegneserieunivers. Jeg begræder, at man fjerner et sådant værk, og det uanset årsag.

Pikspillere, alle til hobe.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: "Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 27. jan 2022, 17:36 Det virker som nogle besynderlige filtre, man opererer med. Nøgenhed, bevares. Samt sprogbruget.

Maus er skræmmende. Skræmmende godt fortalt især. Og et vigtigt monument i mit tegneserieunivers. Jeg begræder, at man fjerner et sådant værk, og det uanset årsag.

Pikspillere, alle til hobe.
Det kan jo også bare være den officielle forklaring.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: "Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Indlæg af lolsen »

GoogaMooga skrev: 27. jan 2022, 16:59 Politisk korrekthed kommer i mange forskellige forklædninger. Under alle omstændigheder er censur noget skidt.
Nej, dette forbud hører ikke under politisk korrekthed. Nedenstående er sprognævnets definition heraf, ifm. begrebets indtog i Danmark:

"En bevægelse el. retning der er opstået i USA, og som stræber efter at beskytte mennesker (især farvede, handicappede, homoseksuelle og kvinder) mod ringeagt og overgreb fra andre samfundsborgeres side."

Yderliggående religiøse forstokkede konservative angreb på kvindekroppen og gudsbespottelse er ikke en del heraf.

Ligeså ej heller hvad der alment henvises til med begrebet cancel culture.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: "Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Indlæg af lolsen »

GoogaMooga skrev: 27. jan 2022, 17:38
Berti Stravonsky skrev: 27. jan 2022, 17:36 Det virker som nogle besynderlige filtre, man opererer med. Nøgenhed, bevares. Samt sprogbruget.

Maus er skræmmende. Skræmmende godt fortalt især. Og et vigtigt monument i mit tegneserieunivers. Jeg begræder, at man fjerner et sådant værk, og det uanset årsag.

Pikspillere, alle til hobe.
Det kan jo også bare være den officielle forklaring.
Lokationen og de religiøse tilhørsforhold taget i betragtning tvivler jeg stærkt herpå, men lad os da endeligt gisne herom. I så fald ville det mest nærliggende, førnævnte taget i betragtning, være at udvalget ganske enkelt er at finde i de højreekstremistiske rækker, hvorfor de ønsker en hver kritik af racisme/nazisme fjernet fra podernes rækkevidde.

Dvs. begrundelsen ville så fald være den stik modsatte af politisk korrekt hed.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: "Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Indlæg af lolsen »

Berti Stravonsky skrev: 27. jan 2022, 17:36 Det virker som nogle besynderlige filtre, man opererer med. Nøgenhed, bevares. Samt sprogbruget.

Maus er skræmmende. Skræmmende godt fortalt især. Og et vigtigt monument i mit tegneserieunivers. Jeg begræder, at man fjerner et sådant værk, og det uanset årsag.

Pikspillere, alle til hobe.
Danmark er religiøst ikke at sidestille med USA, hvor samfundene oftere tager karakter af hvad vi betegner som indremissionske. I USA er dette derfor på ingen måde besynderlige filtre men derimod ganske almene, uagtet hvad vi så end måtte mene derom.

Personligt opfatter jeg dog ikke religion som værende meget andet end et magtmiddel til at holde befolkningen nede.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: "Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Indlæg af Berti Stravonsky »

lolsen skrev: 27. jan 2022, 20:28
Berti Stravonsky skrev: 27. jan 2022, 17:36 Det virker som nogle besynderlige filtre, man opererer med. Nøgenhed, bevares. Samt sprogbruget.

Maus er skræmmende. Skræmmende godt fortalt især. Og et vigtigt monument i mit tegneserieunivers. Jeg begræder, at man fjerner et sådant værk, og det uanset årsag.

Pikspillere, alle til hobe.
Danmark er religiøst ikke at sidestille med USA, hvor samfundene oftere tager karakter af hvad vi betegner som indremissionske. I USA er dette derfor på ingen måde besynderlige filtre men derimod ganske almene, uagtet hvad vi så end måtte mene derom.

Personligt opfatter jeg dog ikke religion som værende meget andet end et magtmiddel til at holde befolkningen nede.
Informér mig, lolsen. Hvorfor citerer du mig her? Jeg er ikke helt med...
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: "Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Indlæg af lolsen »

Berti Stravonsky skrev: 27. jan 2022, 20:33
lolsen skrev: 27. jan 2022, 20:28
Berti Stravonsky skrev: 27. jan 2022, 17:36 Det virker som nogle besynderlige filtre, man opererer med. Nøgenhed, bevares. Samt sprogbruget.

Maus er skræmmende. Skræmmende godt fortalt især. Og et vigtigt monument i mit tegneserieunivers. Jeg begræder, at man fjerner et sådant værk, og det uanset årsag.

Pikspillere, alle til hobe.
Danmark er religiøst ikke at sidestille med USA, hvor samfundene oftere tager karakter af hvad vi betegner som indremissionske. I USA er dette derfor på ingen måde besynderlige filtre men derimod ganske almene, uagtet hvad vi så end måtte mene derom.

Personligt opfatter jeg dog ikke religion som værende meget andet end et magtmiddel til at holde befolkningen nede.
Informér mig, lolsen. Hvorfor citerer du mig her? Jeg er ikke helt med...
Fordi vi diskuterer fjernelsen af Maus som værk, hvortil du finder at kriterierne herfor er besynderlige filtre - "nøgenhed" samt "gudbespottelse", hvilke derimod er ganske almene filtre i utallige samfund i USA (og til dels ligeså generelt i USA, om end i en lidt mere nedtonet udgave).

Så det var blot for at sætte det i perspektiv, også ifm. at GoogaMooga samlede op på dette og begyndte at drage begrundelsen herfor i tvivl, på baggrund af dette.

Men jeg deler din begrædelse her, det er immervæk vigtigt at ungdommen lærer om fortiden, særligt med den nuværende udvikling og opblomstring af højreekstremisme vi ser i USA lige pt.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: "Maus" bliver fjernet fra pensum i McMinn County skoler i Tennessee

Indlæg af Berti Stravonsky »

Åhh, jeg er og var nu klar over, at enkelte amerikanske stater ser værdimæssigt og holdningsmæssigt anderledes end os her i landet.

Min kommentar var fra min navle.

Ikke som en undren.
Besvar