En manga på 3.000 sider? Hvorfor ikke?

Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

En manga på 3.000 sider? Hvorfor ikke?

Indlæg af GoogaMooga »

Dette må kunne tage pusten fra selv den mest ihærdige læser: PaperaQ, en manga på 3.000 sider af Toyokazu Matsunaga, og tilmed på engelsk! Jeg kommer ikke til at læse den, da det er en webcomic, men er man ikke bange for at få nakkeskade, er det bare om at sætte sig til rette foran computeren: https://www.tcj.com/matsunaga/?fbclid=I ... wwxaB2FBcE

Billede

:lol:
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: En manga på 3.000 sider? Hvorfor ikke?

Indlæg af lolsen »

For manga er 3.000 sider ofte lidt i den korte ende, en normal tankoubon (album) er på ca. 180-200 sider, mens de fleste alment kendte serier er på mere end 15 tankoubons. Så det vil formentlig ikke tage pusten fra selv casual læsere heraf.

Men derudover er der lidt Junji Ito, samt I am a Hero (Kengo Hanazawa), vibes over den. Så ved første øjekast ser den egentligt umiddelbart ok interessant ud, dog skal jeg lige have læst lidt mere om den, førend den potentielt kommer på listen.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: En manga på 3.000 sider? Hvorfor ikke?

Indlæg af GoogaMooga »

lolsen skrev: 30. jan 2022, 04:06 For manga er 3.000 sider ofte lidt i den korte ende, en normal tankoubon (album) er på ca. 180-200 sider, mens de fleste alment kendte serier er på mere end 15 tankoubons. Så det vil formentlig ikke tage pusten fra selv casual læsere heraf.

Men derudover er der lidt Junji Ito, samt I am a Hero (Kengo Hanazawa), vibes over den. Så ved første øjekast ser den egentligt umiddelbart ok interessant ud, dog skal jeg lige have læst lidt mere om den, førend den potentielt kommer på listen.
Jeg opfattede det som at det var 3.000 sider ud i én køre, da det er en webcomic. Ja, der er lidt Junji Ito over den. Jeg synes dog, denne er lidt vildere. Kengo Hanazawa kender jeg desværre ikke.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: En manga på 3.000 sider? Hvorfor ikke?

Indlæg af lolsen »

Der er ingen forskel i den forstand, på webcomics og almen manga. Handlingen i disse fortsætter som regel også ud i én køre.

I modsætning til europæisk album tradition, kan tankoubons derfor heller ikke læses enkeltstående, hvilket bedst kan sammenlignes med eks. at læse side 340-380 i Moby Dick.

Hvis du går ind på en manga side for at læse eks. One Piece, så vil du skulle klikke dig gennem ca. 20.000 sider ud i én køre (200 sider * 92 tankoubons).

Vildere i hvilken forstand, handlingen eller illustrationerne? Junji Ito er generelt ikke min kop te, mens jeg derimod var ganske fint underhold af I am a Hero.

Junji Ito synes jeg laver "værre" illustrationer, der indeholder og formidler betydeligt mere ubehag end hvad jeg får ud af ovenstående sider. Men det kan jo være at den er "værre" inden i på andre sider.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: En manga på 3.000 sider? Hvorfor ikke?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg ved godt, hvad tankoubon er for noget. De udkommer ikke på én gang, men i enkeltstående paperbacks over tid, efter at have været serialiseret i ugebladene over flere år. De er heller ikke beregnet på at blive læst på én gang.

Men under alle omstændigheder var min bemærkning tænkt som en spøg; jeg ironiserede over den nakkeskade, jeg pådrog mig for nogle år siden, efter at have været manisk foran en laptop i 48 timer.

Jeg synes umiddelbart tegningerne her forekommer at være mere besynderlige end hvad jeg har set hos Junji Ito, men da du er manga eksperten, så må du bare tage det som min subjektive mening.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: En manga på 3.000 sider? Hvorfor ikke?

Indlæg af lolsen »

GoogaMooga skrev: 30. jan 2022, 06:04 Jeg ved godt, hvad tankoubon er for noget. De udkommer ikke på én gang, men i enkeltstående paperbacks over tid, efter at have været serialiseret i ugebladene over flere år. De er heller ikke beregnet på at blive læst på én gang.

Men under alle omstændigheder var min bemærkning tænkt som en spøg; jeg ironiserede over den nakkeskade, jeg pådrog mig for nogle år siden, efter at have været manisk foran en laptop i 48 timer.

Jeg synes umiddelbart tegningerne her forekommer at være mere besynderlige end hvad jeg har set hos Junji Ito, men da du er manga eksperten, så må du bare tage det som min subjektive mening.
I artiklen står der, at PaperaQ er udgivet løbende henover en ca. 10 år lang periode.

En udgivelsesrate der faktisk er langsommere en den for standard manga, hvilke udkommer i intervaller af ca. 20 sider pr. uge, eller 5 tankoubons om året.

Så PaperaQ er reelt blevet udgivet ca. 3 gange så langsomt som standard manga.

Derudover er manga faktisk ofte beregnet til efter fuldendelse, at blive læst ud i én køre, det er netop derfor de pt. ofte sælges i større bokset, indeholdende samtlige tankoubons, på én gang.

Personligt synes jeg at Junji Ito illustrationer er længere ude end dem i PaperaQ (jeg fik lige taget mig sammen til at se mere derfra). Ekspert er jeg dog ingenlunde. Men tak for at poste et link til PaperaQ og hvor denne kan læses.

Det er en træls ting med din nakke, men måske det kan inddrages lidt tydeligere, at det er dét opslaget egentligt handler om.

For med følgende udsagn lyder det som om du er overrasket herover og anser det for værende noget exceptionelt.

"En manga på 3.000 sider? Hvorfor ikke?
Dette må kunne tage pusten fra selv den mest ihærdige læser:"

Hvordan skete det med din nakke forresten?

Jeg kan huske at du tidl. har fortalt at du ikke kan sidde med de tinge sager foran sig, med mindre se ligger på et bord. Er det noget der har mulighed for at blive bedre med tiden eller?

Og hvorfor har du siddet 48 timer, noget af en præstation alligevel, blev du fænget af noget særligt?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: En manga på 3.000 sider? Hvorfor ikke?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg har prøvet alt - osteopat, kiropraktor, fysioterapeut, isometriske øvelser, men det er kronisk, og med slidgigt i nakken oveni. Men man kan vænne sig til meget. Det forholder sig faktisk omvendt med læsning ved bordet: jeg kan kun læse siddende i en lænestol med bogen slået op som med en avis. Og det er noget af et problem med de store bøger fra Sunday Press. Da er det nemmere med en lille tankoubon.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: En manga på 3.000 sider? Hvorfor ikke?

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 28. jan 2022, 22:52 Dette må kunne tage pusten fra selv den mest ihærdige læser: PaperaQ, en manga på 3.000 sider af Toyokazu Matsunaga, og tilmed på engelsk! Jeg kommer ikke til at læse den, da det er en webcomic, men er man ikke bange for at få nakkeskade, er det bare om at sætte sig til rette foran computeren: https://www.tcj.com/matsunaga/?fbclid=I ... wwxaB2FBcE

Billede

:lol:
Det kan kræve sin mand, Googa at gennemskue, at du fik en nakkeskade, og at du ironiserer herover.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: En manga på 3.000 sider? Hvorfor ikke?

Indlæg af lolsen »

GoogaMooga skrev: 30. jan 2022, 13:29 Jeg har prøvet alt - osteopat, kiropraktor, fysioterapeut, isometriske øvelser, men det er kronisk, og med slidgigt i nakken oveni. Men man kan vænne sig til meget. Det forholder sig faktisk omvendt med læsning ved bordet: jeg kan kun læse siddende i en lænestol med bogen slået op som med en avis. Og det er noget af et problem med de store bøger fra Sunday Press. Da er det nemmere med en lille tankoubon.
Nå ja, det var sådan det var. Men træls med det kroniske, havde det nu bare været en begrænset periode med bedre fremtidige udsigter :(
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: En manga på 3.000 sider? Hvorfor ikke?

Indlæg af GoogaMooga »

Beklager at jeg ikke var tydelig nok. En latter smiley til sidst var ikke nok. Jeg sad ikke klinet til laptoppen i 48 timer, men hvis man tulrer rundt i sin lejlighed i 48 timer med sænket hoved, så skal det gå galt. Dette erfarede jeg først, da det var for sent. Så pas på med overdrevent mobil- eller laptop-brug. Jeg har læst, at mange unge får "mobilnakke" af konstant at kigge ned på deres mobiltelefon.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar