January Jones

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

January Jones

Indlæg af GoogaMooga »

Eric Heuvel's "January Jones". En euroklassiker, jeg har overvejet flere gange, men aldrig rigtigt kommet i gang med. Der kom vist ikke mere end et par albums på dansk, hvilket også har været medvirkende til min manglende interesse. For øvrigt et ret cool navn for en flyverheltinde. Et typisk alliterativt tegneserienavn. Men kan man hedde sådan i virkeligheden? Tilsyneladende. En 44-årig skuespillerinde fra "Mad Men" hedder netop January Jones, ifølge yahoo og insta. Har vi andre typiske tegneserienavne, der forekommer hos virkelige personer?

Billede Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: January Jones

Indlæg af GoogaMooga »

Så er der ham her. Hans karakternavn er Jimmy "Popeye" Doyle. :wink:

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
yogibear&booboo
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 136
Tilmeldt: 18. jan 2008, 13:23
Geografisk sted: århus

Re: January Jones

Indlæg af yogibear&booboo »

Monsignor Bernard Prince, en præst fra Ontario der fik en fængselsdom for seksuelt misbrug af alterdrenge.
https://www.theglobeandmail.com/news/na ... le4315371/

For Barney Jordan er der et blikkenslagerfirma i Californien og en psykolog fra Massachusetts.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: January Jones

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 9. maj 2022, 18:31 Eric Heuvel's "January Jones". En euroklassiker, jeg har overvejet flere gange, men aldrig rigtigt kommet i gang med.
Det var der tilsyneladene mange andre, der heller ikke gjorde. Hvilket nok er årsagen til:
GoogaMooga skrev: 9. maj 2022, 18:31Der kom vist ikke mere end et par albums på dansk
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: January Jones

Indlæg af Mesterius »

Navnet January Jones er ellers en åpenbar ripoff av Indiana Jones, men det antar jeg de fleste har fått med seg. Det fremgår jo også tydelig av antrekket hennes.

Billede
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: January Jones

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 9. maj 2022, 18:31 Eric Heuvel's "January Jones". En euroklassiker, jeg har overvejet flere gange, men aldrig rigtigt kommet i gang med.
Men Googa... hvordan kan du si at January Jones er en "euroklassiker"? Den debuterte jo i 1987! Og en euroklassiker er, etter dine kriterier:
GoogaMooga skrev: 15. dec 2011, 01:53En euroklassiker er en europæisk tegneserie af høj karat, skabt af en tegner, der debuterede før 1980. Herefter kan der være tale om neo-klassikere ved særlige udgivelser af yngre talenter.
Det var godt jeg fikk advart deg i tide, så du ikke uforvarende gikk hen og leste en newie. :)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: January Jones

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 10. maj 2022, 03:03
GoogaMooga skrev: 9. maj 2022, 18:31 Eric Heuvel's "January Jones". En euroklassiker, jeg har overvejet flere gange, men aldrig rigtigt kommet i gang med.
Men Googa... hvordan kan du si at January Jones er en "euroklassiker"? Den debuterte jo i 1987! Og en euroklassiker er, etter dine kriterier:
GoogaMooga skrev: 15. dec 2011, 01:53En euroklassiker er en europæisk tegneserie af høj karat, skabt af en tegner, der debuterede før 1980. Herefter kan der være tale om neo-klassikere ved særlige udgivelser af yngre talenter.
Det var godt jeg fikk advart deg i tide, så du ikke uforvarende gikk hen og leste en newie. :)
Du læser mig som Fanden læser Bibelen, Mesterius - sikkert for at score nogle billige point. Mit kriterium har altid været, at tegneren skulle have debuteret før 1980, ikke serien. Det er træls med alle disse stråmands-argumenter. Dræber virkelysten.

fra tcj.com:
Starting off in the late 1970s, Heuvel turned to comics full time in the 1980s, and -- advised by peer Martin Lodewijk -- adopted the clean line style.
fra ordnet.dk:
1.a
KOMMUNIKATION OVERFØRT retorisk greb hvor man skaber et fejlagtigt billede af sin modparts synspunkter som man så argumenterer imod
mange debatter inden for uddannelsesvidenskaben foregår via stråmand: Man pådutter modstandere et karikeret standpunkt, som ingen kan identificere sig med, og samtalen bliver herefter umulig
Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: January Jones

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 10. maj 2022, 01:33
GoogaMooga skrev: 9. maj 2022, 18:31 Eric Heuvel's "January Jones". En euroklassiker, jeg har overvejet flere gange, men aldrig rigtigt kommet i gang med.
Det var der tilsyneladene mange andre, der heller ikke gjorde. Hvilket nok er årsagen til:
GoogaMooga skrev: 9. maj 2022, 18:31Der kom vist ikke mere end et par albums på dansk
I 1980'erne købte jeg kun sjældent tegneserier fra ny af, da jeg ikke havde råd, og "January Jones" opdagede jeg først senere, grundet ophold i udlandet. Da var serien allerede gået ind, og derfor kom jeg ikke i gang.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: January Jones

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 10. maj 2022, 05:46
Mesterius skrev: 10. maj 2022, 03:03
GoogaMooga skrev: 9. maj 2022, 18:31 Eric Heuvel's "January Jones". En euroklassiker, jeg har overvejet flere gange, men aldrig rigtigt kommet i gang med.
Men Googa... hvordan kan du si at January Jones er en "euroklassiker"? Den debuterte jo i 1987! Og en euroklassiker er, etter dine kriterier:
GoogaMooga skrev: 15. dec 2011, 01:53En euroklassiker er en europæisk tegneserie af høj karat, skabt af en tegner, der debuterede før 1980. Herefter kan der være tale om neo-klassikere ved særlige udgivelser af yngre talenter.
Det var godt jeg fikk advart deg i tide, så du ikke uforvarende gikk hen og leste en newie. :)
Du læser mig som Fanden læser Bibelen, Mesterius - sikkert for at score nogle billige point. Mit kriterium har altid været, at tegneren skulle have debuteret før 1980, ikke serien. Det er træls med alle disse stråmands-argumenter. Dræber virkelysten.
Du mener altså virkelig det? Jeg leste kriteriet som at serien skulle ha debutert før 1980 - og altså også at tegneren skulle ha startet angjeldende serie før dette år. Noe annet synes jeg blir merkelig. Hvorfor skulle tegneren - kun i kraft av å ha debutert (med et eller annet) før 1980 - være verdig å få sine verk betegnet som "euroklassiske"?

Men det betyr nok at vi rett og slett tenker meget ulikt om logikken rundt slike avgrensninger.
GoogaMooga skrev: 10. maj 2022, 05:46 fra tcj.com:
Starting off in the late 1970s, Heuvel turned to comics full time in the 1980s, and -- advised by peer Martin Lodewijk -- adopted the clean line style.
fra ordnet.dk:
1.a
KOMMUNIKATION OVERFØRT retorisk greb hvor man skaber et fejlagtigt billede af sin modparts synspunkter som man så argumenterer imod
mange debatter inden for uddannelsesvidenskaben foregår via stråmand: Man pådutter modstandere et karikeret standpunkt, som ingen kan identificere sig med, og samtalen bliver herefter umulig
Billede
Her beskylder du meg for noe jeg ikke gjorde. Jeg leste det du skrev, men tolket det annerledes enn du mente. Det er ikke det samme som "å pådutte modstandere et karikeret standpunkt". Det synes jeg tvertimot du gjør, når du påstår at jeg med vilje feilleste din gamle kommentar. Jeg hadde ikke postet min kommentar hvis jeg ikke trodde at jeg leste kommentaren din riktig.

Men siden vi nå uansett snakker om Eric Heuvel, vil jeg legge til at det er diskutabelt hvorvidt han debuterte før 1980. Sitat fra Lambiek:
Early life
Eric Heuvel was born in 1960 in Amsterdam. In his late teens he managed to get three of his comics published in the amateur section 'Plant 'n Knol' of comic magazine Robbedoes (the Dutch-language version of Spirou). They appeared in issues #2110 (21 September 1978), #2151 (5 July 1979) and #2158 (23 August 1979). Heuvel worked as a customs officer between 1983 and 1997 before turning to comics fulltime. Heuvel made his debut in the sci-fi fanzine SF-Terra with the comic story 'Frontkolder' in 1982, and then did contributions to fanzines and smallpress publications like Krest, Rebel Comics and Yèch. The artist ranks Hergé, Edgar Pierre Jacobs, Jean Giraud/Moebius, André Juillard, André Franquin, Jean-Claude Mézières and the classic MAD authors Mort Drucker and Jack Davis among his graphic influences.

January Jones
Heuvel made his professional debut after presenting his work to Martin Lodewijk. Lodewijk advised Heuvel to work in the Clear Line style, and developed a series about a 1930s female pilot for him. 'January Jones' made her debut in Eppo/Wordt Vervolgd in 1987, and continued to fight against ruthless nazis and conspiring Soviet leaders with her loyal companion Rik in the magazine's successors Sjors & Sjimmie Stripblad and SjoSji until 1995. Big Balloon collected the initial series in four books, which were also published in Finland, Norway, Denmark, Germany, France, Spain and Portugal. When publisher Rob van Bavel of Don Lawrence Collection rebooted Eppo magazine in 2009, Heuvel and Lodewijk were back with new 'January Jones' episodes. However, Lodewijk quickly dropped out, and Heuvel has assumed the writing duties himself since then.
Hvis dette er korrekt, var arbeidene Heuvel fikk på trykk før 1980 amatørtegneserier, laget spesifikt til en amatørseksjon i det nederlandske Robbedoes-magasinet. Han debuterte profesjonelt på 80-tallet.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: January Jones

Indlæg af GoogaMooga »

Han er så et grænsetilfælde. Men det sker alt for tit, at jeg skal bruge kræfter på at tilbagevise stråmandsargumenter her på Serieland. Jeg har bedre ting at bruge mit liv på end det pjat.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: January Jones

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 10. maj 2022, 06:17 Noe annet synes jeg blir merkelig. Hvorfor skulle tegneren - kun i kraft av å ha debutert (med et eller annet) før 1980 - være verdig å få sine verk betegnet som "euroklassiske"?

Det har jeg heller ikke sagt. Endnu en stråmand.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: January Jones

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 10. maj 2022, 07:36 Han er så et grænsetilfælde. Men det sker alt for tit, at jeg skal bruge kræfter på at tilbagevise stråmandsargumenter her på Serieland. Jeg har bedre ting at bruge mit liv på end det pjat.
Jeg kan ikke komme på et eneste tilfelle hvor jeg har gitt deg "stråmannsargumenter" i en diskusjon.

Men angående avgrensningen med en tegners debut, finner jeg den stadig problematisk. I samme tråd som jeg tidligere linket til, sier du også: "Det nytter ikke noget, at udråbe en tegneserie, der udkom i går som en euroklassiker."

Det er jeg også enig i, når man først skal betegne noe som "klassiker" -- det gir ikke mening å gi denne betegnelse til et nærmest splitternytt verk. Men du sier jo at holdepunktet for hvorvidt en serie skal regnes som en "euroklassiker", er om den er skapt av en tegner som debuterte før 1980. Med andre ord kan en tegner som f. eks. Martin Lodewijk (for å ta et glassklart eksempel på en pre-1980-tegner) teoretisk skape en ny tegneserie og publisere den for første gang i år - og så vil denne helt nye tegneserie per din definisjon være en euroklassiker?
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: January Jones

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 10. maj 2022, 07:38
Mesterius skrev: 10. maj 2022, 06:17 Noe annet synes jeg blir merkelig. Hvorfor skulle tegneren - kun i kraft av å ha debutert (med et eller annet) før 1980 - være verdig å få sine verk betegnet som "euroklassiske"?
Det har jeg heller ikke sagt. Endnu en stråmand.
Jo, det er NETTOPP det du sa. Du viste til at Heuvel ifølge TCJ startet med tegneserier på 70-tallet. Dermed var January Jones verdig å bli kalt en euroklassiker i dine øyne, fordi seriens tegner hadde debutert (med noe annet) før 1980.

Eller mener du at det jeg sier her ikke er presist nok, fordi tegneren som har debutert før 1980 også skal være seriens skaper (eller en av skaperne)?

Og igjen dette "stråmanns"-argumentet. Du skriver til og med "endnu en stråmand", som om min forrige kommentar OGSÅ skulle ha vært et "stråmannsargument" (hva den ikke var).
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: January Jones

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 10. maj 2022, 07:47 Med andre ord kan en tegner som f. eks. Martin Lodewijk (for å ta et glassklart eksempel på en pre-1980-tegner) teoretisk skape en ny tegneserie og publisere den for første gang i år - og så vil denne helt nye tegneserie per din definisjon være en euroklassiker?
Ja. Men vær nu ikke så rigid, det er jo kun vejledende.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: January Jones

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 10. maj 2022, 08:01
Mesterius skrev: 10. maj 2022, 07:47 Med andre ord kan en tegner som f. eks. Martin Lodewijk (for å ta et glassklart eksempel på en pre-1980-tegner) teoretisk skape en ny tegneserie og publisere den for første gang i år - og så vil denne helt nye tegneserie per din definisjon være en euroklassiker?
Ja. Men vær nu ikke så rigid, det er jo kun vejledende.
"Kun veiledende"? Ok, DÉT var nytt for meg! :P

Det er jo du selv som setter opp alle disse rigide regler om hva en "euroklassiker" er. Og så synes du ANDRE er for rigide når de prøver å finne hode og hale i hvordan reglene fungerer. Det hadde jeg ikke sett komme. :D

Men vi blir nok neppe enige om hva som fortjener å bli kalt "euroklassiker" eller "klassiker".
Besvar