Er Harry Potter en superhelt?

Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Er Harry Potter en superhelt?

Indlæg af Mesterius »

Så det Berti sier er at Batman ikke er en superhelt?
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Er Harry Potter en superhelt?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Mesterius skrev: 11. maj 2022, 02:33 Så det Berti sier er at Batman ikke er en superhelt?
Det har vi aftalt om, Mesterius. Læg ikke ord i munden på mig. Bliv på din egen banehalvdel og lad være med at digte.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Er Harry Potter en superhelt?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Talt om, skulle der stå. Ikke aftalt.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Er Harry Potter en superhelt?

Indlæg af Mesterius »

Berti Stravonsky skrev: 11. maj 2022, 05:58
Mesterius skrev: 11. maj 2022, 02:33 Så det Berti sier er at Batman ikke er en superhelt?
Det har vi aftalt om, Mesterius. Læg ikke ord i munden på mig. Bliv på din egen banehalvdel og lad være med at digte.
Jeg forstår ikke hvorfor du svarer så aggressivt, Berti? Når har jeg lagt ord i munnen på deg tidligere? Det sier meg ikke noe.

Og "bliv på din egen banehalvdel og lad være med at digte"? Altså... hvorfor skulle jeg dikte opp ting ut av det blå? Det gjør jeg da heller ikke. Jeg responderte ganske enkelt på følgende kommentar fra deg:
Berti Stravonsky skrev: 10. maj 2022, 22:57 Men Z opfylder jo to af kriterierne. Mission og markering.

Omvendt. For mig bør en superhelt have superkræfter.
Batman har ikke superkrefter. Og en superhelt bør i dine øyne ha superkrefter.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Er Harry Potter en superhelt?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Det er meget simpelt. Læg ikke ord i munden på mig.

Spørg i stedet, hvis der er noget, der undrer dig.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Er Harry Potter en superhelt?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Det er opslidende at skulle svare på noget, man ikke har skrevet.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Er Harry Potter en superhelt?

Indlæg af Mesterius »

Berti Stravonsky skrev: 11. maj 2022, 07:47 Det er opslidende at skulle svare på noget, man ikke har skrevet.
Berti... jeg forstår ikke helt hvor du vil hen. Du skrev: "For mig bør en superhelt have superkræfter". Jeg konkluderte ut fra det at du ikke anser Batman som en superhelt - for Batman har jo ikke superkrefter.

Hva er det som er feil med den slutning? Mener du at du likevel anser Batman som en superhelt?
Berti Stravonsky skrev: 11. maj 2022, 07:47 Det er meget simpelt. Læg ikke ord i munden på mig.

Spørg i stedet, hvis der er noget, der undrer dig.
Det gjorde jeg da også - kommentaren min inkluderte et spørsmålstegn:
Mesterius skrev: 11. maj 2022, 02:33 Så det Berti sier er at Batman ikke er en superhelt?
Mener du her å si at du heller ville foretrukket at jeg stilte spørsmålet om Batman rett til deg, istedenfor å omtale deg i tredje person?
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Er Harry Potter en superhelt?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Ja. Alt det der med at antage og konkludere, kan jo hurtigt blive lidt speget. Hvad nu, hvis man antager eller konkluderer forkert? Det KAN jo tænkes. Så skal den person, som du har antaget eller konkluderet noget ud fra, til at anvende tid og energi på at svare eller modsvare dig. Hvilket er irriterende.

Jeg synes, at den der definition som Asger bragte, den er ret god. To ud af tre kriterier, bum. Vær så god - så er her en superhelt.

Jeg synes så, at det at have superkræfter vægter højere, end de andre. Sådan helt lavpraktisk.

Men mener, at Batman er en superhelt. Netop fordi han opfylder kriterierne. Også selvom han ikke har superkræfter.

Undskyld hvis jeg svarede lidt spidst. Men du har gjort det før, det der med at antage og konkludere, og det er jeg ikke så vild med.

Så for mit vedkommende, vil jeg gerne have mig frabedt dette.

Og ellers godmorgen. Jeg er slet ikke sur. :D
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Er Harry Potter en superhelt?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Så det Berti sier er at Batman ikke er en superhelt?

Mener du her å si at du heller ville foretrukket at jeg stilte spørsmålet om Batman rett til deg, istedenfor å omtale deg i tredje person?
Ja. For så ville jeg have haft en reel mulighed for at forklare mig. Slet og ret.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Er Harry Potter en superhelt?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Helt overordnet, så forekommer det mig at I, Berti og Gimli, hænger jeres argumenter op på enkelte overordnede figurkarakteristika og fuldstændig negligerer særpræget ved de to genrer (fantasy og superhelte).

Det er da vist korrekt. Ud fra definitionen af en superhelt.

Og det er jo ikke for at yppe kiv eller skabe ufred, at vi taler om superhelte. Egentlig bare fordi det er interessant, synes jeg, om man kan finde en konkret holdbar definition.

Jeg spurgte Google og fandt følgende fra https://faktalink.dk/titelliste/supe

En hemmelig identitet

· Overmenneskelige kræfter og evner, beherskelse af relevante færdigheder eller avanceret udstyr

· En maske og et kostume (typisk for at skjule den hemmelige identitet)

· En ensom kamp mod kriminalitet (selvom forlagene har slået nogle af superheltene sammen i konstellationer som for eksempel Justice League)

· Et stærkt moralkodeks, en stor portion idealisme

· En ærkefjende og/eller en række tilbagevendende fjender, som superhelten kæmper mod igen og igen

· En iboende angst, som superhelten må bekæmpe i sit privatliv sideløbende med bekæmpelsen af kriminalitet og ondskab
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Er Harry Potter en superhelt?

Indlæg af Erling Søby »

Men for at vende tilbage til den omtalte definition:

1) Man er i et godt ærinde
2) Man har superkræfter
3) Han bærer maske

Hvis man, som det er blevet tilfældet i denne tråd, oversætter "superkræfter" til "særlige kræfter" (fx trolddom), så er der ingen af de tre karakteristika, der er særegne for superheltegenren. Forklædninger, ekstraordinære kræfter og en mission (en quest) er grundlæggende i myter, eventyr og kulørte fortællinger, lige fra Odysseen og fremefter. Det er derfor en fejlslutning, at betragte disse karakteristika som definerende for superheltegenren. Og dermed også en fejlslutning, når fx Harry Potter regnes til superheltegenren på grund af disse tre karakteristika.

Berti efterlyser gerne argumenter. - Så Berti (og andre), argumentér gerne for hvorfor jeg tager fejl og disse karakteristika er så særegne for superheltegenren, at de kan bruges som definition i forhold til andre genrer.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Er Harry Potter en superhelt?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg er skam ikke uenig, Erling og lægger mig bestemt i slipstrømmen af dine tanker.

Så - hvis det giver mening at tale om superhelte, så bliver vi vel også nødt til at kigge på, i hvilke rammer de er i. Altså superheltemiljøer.

Næppe i fx Gammelpot, men i jo i Andeby.

Næppe i det vilde vesten, og næppe heller Hagar eller Poeten og Lillemor.

Kan man begrænse et superheltemiljø? Kan der være superhelte i realistiske settings, fx en storby?
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Er Harry Potter en superhelt?

Indlæg af The Elder »

Næppe i det vilde vesten
Fra Tomahawk husker jeg da maskerede helte som Ghost Rider (tror jeg), Vigilante, Tim Holt etc.
Apache Kid kunne også skifte identitet til en hvid mand, når det passede ham.
Så lidt superhelteagtige var de vel ?
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Er Harry Potter en superhelt?

Indlæg af Robin »

The Elder skrev: 11. maj 2022, 13:17
Næppe i det vilde vesten
Fra Tomahawk husker jeg da maskerede helte som Ghost Rider (tror jeg), Vigilante, Tim Holt etc.
Apache Kid kunne også skifte identitet til en hvid mand, når det passede ham.
Så lidt superhelteagtige var de vel ?
Og fra Gunfight, Western samt Sheriff serien så vi over en årrække Spøgelsesrytteren (Ghostrider, som du nævner) og Marvels Two Gun Kid (med maske, rygende seksløbere, hest og sidekick) Rawhide Kid (uden maske) - og der var Durango Kid (åårhh, han var go' og superfedt tegnet) vi nævner også Røde Maske (Tim Holt fra Tomahawk, som du nævner) og........
Når jeg ikke ku' få superhelte nok, så tog jeg et skud cowboy superhelte!
mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Er Harry Potter en superhelt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Er Batgris en superhelt?

Av! Hvem havde troet man kunne få superkræfter af at blive bidt i trynen af en flagermus? Ingen! Absolut ingen! Men det er lige præcis, hvad der sker for grisen Gary. Et uheldigt bid, lidt fumleri - og så er han Batgris. En megastærk, svævende og kan-flytte-ting-med-hjernen-superhelt, som snart står overfor to superskurke: Et enormt firben med trang til ødelæggelse og en slagter med ultraskumle planer.

Kan Gary bevare sin hemmelighed og redde alle uden at miste sine venner? Batgris er spækket med (toilet)humor og vilde påfund og der er planlagt flere bind i serien.

https://cobolt.dk/shop/batgris-1-751p.html
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (90.01 KiB) Vist 844 gange
Besvar