Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Brugeravatar
Jan P.
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 295
Tilmeldt: 12. okt 2006, 22:56
Geografisk sted: Østjyland tæt ved vandet

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af Jan P. »

for at svare på spørgsmålet: Sci-fi, fordi Linda og Valentin
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af Mogens »

Gimli skrev: 16. maj 2022, 22:57 Men en god western har typisk det der element med; Den enlige (retfærdiges) kamp mod det uretfærdige i et samfund, som er ved at blive opbygget, men endnu ikke har fået en retstat der fungerer endnu. Det giver et setup, hvor de fleste kan 'spejle' sig i situationen, i forhold til uretfærdighedsfølelser og kampen mellem godt og ondt.
De fleste af os har det med at hylde den enliges kamp mod overmagten, hvad enten det er i tegneserier eller på film. Er det måske netop fordi, at vi lever i en retsstat, hvor vi af og til sidder tilbage med følelsen af, at den dømmende magt har svigtet, mens vi ikke har lov til at tage sagen i egen hånd, selvom vi gerne ville? :?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Berti Stravonsky skrev: 15. maj 2022, 18:52Jeg får lyst til at gense Deadwood :D
Hvilket åbner for et interessant spørgsmål til dig, Berti: Hvis nu historien havde foregået i det gamle Rom, ville du så være lige så begejstret? For det var meningen, men så viste det sig at Rome-tv-serien var i produktion, og så blev Deadwood i stedet henlagt til westernmiljø.

Man kunne også spørge: Hvad er vigtigst, den gode historie eller genren?

Man kunne også spørge: Er der længere til Roskilde end på cykel?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 18. maj 2022, 01:38
Man kunne også spørge: Hvad er vigtigst, den gode historie eller genren?
Det fornuftige svar er "den gode historie", men jeg kan nu ikke sige mig helt fri fra at skæve til genrer - f.eks. "Eric Hedspore", af Craenhals. Den synes jeg er godt tegnet, men genren kommer i vejen. Og så alligevel, "Prince Valiant" sætter jeg meget højt. Så det er lidt "både-og" for mit vedkommende.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af lolsen »

Mht. Deadwood, så lider den - i min optik - så stærkt under at være hensat til western genren, at den på det nærmeste er umulig at se... Wauw for en omgang ligegyldig kævl og ævl... Havde den nu derimod rent faktisk foregået i rom, fremfor i en udørk, hvor selv "stor" politikken er aldeles og absolut ligegyldig, se så havde den givetvis været værd at se.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Carsten Søndergaard skrev: 18. maj 2022, 01:38
Berti Stravonsky skrev: 15. maj 2022, 18:52Jeg får lyst til at gense Deadwood :D
Hvilket åbner for et interessant spørgsmål til dig, Berti: Hvis nu historien havde foregået i det gamle Rom, ville du så være lige så begejstret? For det var meningen, men så viste det sig at Rome-tv-serien var i produktion, og så blev Deadwood i stedet henlagt til westernmiljø.

Man kunne også spørge: Hvad er vigtigst, den gode historie eller genren?

Man kunne også spørge: Er der længere til Roskilde end på cykel?
Jeg elsker alle gode historier, og om de foregår på lokummet i Grenå eller i et toplækkert værk fra Cobolt, så er det den gode historie, der tager kegler. At du stiller mig spørgsmålet, Carsten, kan faktisk undre mig lidt. Hvorfor skulle jeg dog ikke vælge den gode fortælling.

Og hvad Rom angår, så er vi to næsten jævnaldrende, så vi har sikkert begge nydt Derek Jakobi i BBC-serien I Claudius. Så Rom rykker også her på bjerget.

Men uanset hvad der rykker hvor, kan man vel stadig have en favoritgenre? Eller hvad?
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af Berti Stravonsky »

lolsen skrev: 18. maj 2022, 12:03 Mht. Deadwood, så lider den - i min optik - så stærkt under at være hensat til western genren, at den på det nærmeste er umulig at se... Wauw for en omgang ligegyldig kævl og ævl... Havde den nu derimod rent faktisk foregået i rom, fremfor i en udørk, hvor selv "stor" politikken er aldeles og absolut ligegyldig, se så havde den givetvis været værd at se.
Hm. Det er da et par år siden, at jeg så den, og alting fader jo ud med tiden. Jeg husker den nu ikke så miserabel, som du her skriver om, lolsen.
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af Henrik Rehr »

Carsten Søndergaard skrev: 18. maj 2022, 01:38 Hvilket åbner for et interessant spørgsmål til dig, Berti: Hvis nu historien havde foregået i det gamle Rom, ville du så være lige så begejstret? For det var meningen, men så viste det sig at Rome-tv-serien var i produktion, og så blev Deadwood i stedet henlagt til westernmiljø.

Man kunne også spørge: Hvad er vigtigst, den gode historie eller genren?

Man kunne også spørge: Er der længere til Roskilde end på cykel?
Det vigtigste er at historien foregår hjemme hos Pippi Langstrømpe. ALLE historier bliver bedre af at foregå hjemme hos Pippi.
Nå, jeg tegner videre.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af Mesterius »

Henrik Rehr skrev: 18. maj 2022, 19:41
Carsten Søndergaard skrev: 18. maj 2022, 01:38 Hvilket åbner for et interessant spørgsmål til dig, Berti: Hvis nu historien havde foregået i det gamle Rom, ville du så være lige så begejstret? For det var meningen, men så viste det sig at Rome-tv-serien var i produktion, og så blev Deadwood i stedet henlagt til westernmiljø.

Man kunne også spørge: Hvad er vigtigst, den gode historie eller genren?

Man kunne også spørge: Er der længere til Roskilde end på cykel?
Det vigtigste er at historien foregår hjemme hos Pippi Langstrømpe. ALLE historier bliver bedre af at foregå hjemme hos Pippi.
Ja, med mindre det er denne versjon.
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af Henrik Rehr »

Mesterius skrev: 18. maj 2022, 19:53

Ja, med mindre det er denne versjon.
Man har jo helt glemt at putte cowboydere og indianere og Månestråle og riddere og vikinger og spioner og Månestråle og General Custer og pirater og Månestråle ind i den historie, så det er jo ikke så underligt, at det gik galt.
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Ha ha. Gode kommentarer, alle sammen, om et lidt underligt emne, som så alligevel viser sig diskussionsegnet :-)

Har man en "yndlingsgenre", skyldes det formentlig helt tilfældige input-oplevelser, man har haft tidligt i sin tilværelse på et påvirkeligt tidspunkt, og som så af ukendte psykologiske årsager har bidt sig fast som noget, man godt kan lide at relatere sig til. Det kan muligvis godt være lidt svært at rokke ved senere hen.

Gode historier kan man derimod opleve på ny og i mange forskellige aftapninger gennem hele livet. Men de er jo alle sammen skrevet af de gamle grækere og ompakkes så blot op gennem århundrederne til lidt mere moderne omgivelser og genrer. Indimellem pirker nogen lidt til dem og opdaterer dem nænsomt, som Astrid Lindgren. Men grundlæggende er de de samme. Også i westerns.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Carsten Søndergaard skrev: 19. maj 2022, 01:28 Ha ha. Gode kommentarer, alle sammen, om et lidt underligt emne, som så alligevel viser sig diskussionsegnet :-)

Har man en "yndlingsgenre", skyldes det formentlig helt tilfældige input-oplevelser, man har haft tidligt i sin tilværelse på et påvirkeligt tidspunkt, og som så af ukendte psykologiske årsager har bidt sig fast som noget, man godt kan lide at relatere sig til. Det kan muligvis godt være lidt svært at rokke ved senere hen.

Gode historier kan man derimod opleve på ny og i mange forskellige aftapninger gennem hele livet. Men de er jo alle sammen skrevet af de gamle grækere og ompakkes så blot op gennem århundrederne til lidt mere moderne omgivelser og genrer. Indimellem pirker nogen lidt til dem og opdaterer dem nænsomt, som Astrid Lindgren. Men grundlæggende er de de samme. Også i westerns.
Emnet er ikke underligt, og selv om det var, ville en diskussion skam også være velkommen. Det er der heldigvis ikke regler for.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Carsten Søndergaard skrev: 19. maj 2022, 01:28 Ha ha. Gode kommentarer, alle sammen, om et lidt underligt emne, som så alligevel viser sig diskussionsegnet :-)

Har man en "yndlingsgenre", skyldes det formentlig helt tilfældige input-oplevelser, man har haft tidligt i sin tilværelse på et påvirkeligt tidspunkt, og som så af ukendte psykologiske årsager har bidt sig fast som noget, man godt kan lide at relatere sig til. Det kan muligvis godt være lidt svært at rokke ved senere hen.

Gode historier kan man derimod opleve på ny og i mange forskellige aftapninger gennem hele livet. Men de er jo alle sammen skrevet af de gamle grækere og ompakkes så blot op gennem århundrederne til lidt mere moderne omgivelser og genrer. Indimellem pirker nogen lidt til dem og opdaterer dem nænsomt, som Astrid Lindgren. Men grundlæggende er de de samme. Også i westerns.
Ja. Jeg tør næsten æde min gamle hat på, at min westernfascination skyldes de lørdage i min opvækst, hvor DR viste westerns. Det skete ikke så ofte, tænker jeg, og måske derfor gjorde de et stort indtryk.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 19. maj 2022, 01:28 Ha ha. Gode kommentarer, alle sammen, om et lidt underligt emne, som så alligevel viser sig diskussionsegnet :-)

Har man en "yndlingsgenre", skyldes det formentlig helt tilfældige input-oplevelser, man har haft tidligt i sin tilværelse på et påvirkeligt tidspunkt, og som så af ukendte psykologiske årsager har bidt sig fast som noget, man godt kan lide at relatere sig til. Det kan muligvis godt være lidt svært at rokke ved senere hen.

Gode historier kan man derimod opleve på ny og i mange forskellige aftapninger gennem hele livet. Men de er jo alle sammen skrevet af de gamle grækere og ompakkes så blot op gennem århundrederne til lidt mere moderne omgivelser og genrer. Indimellem pirker nogen lidt til dem og opdaterer dem nænsomt, som Astrid Lindgren. Men grundlæggende er de de samme. Også i westerns.
Det synes jeg ikke jeg kan nikke genkendende til.
Og der må findes rigtig godt ompakningspapir.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Westerns - der findes næppe en bedre genre...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Ja. Jeg følger lidt op her, og tænker, at jeg nu bliver lidt personlig. Det må du undskylde, Carsten, for det er dig jeg sigter lidt efter. Jeg kan næppe forklare det særligt godt eller specielt høfligt, men vil allerede nu understrege, at jeg ellers kun har det bedste indtryk af dig, og den allerstørste respekt.

Men...

Og nu kommer det. Jeg sidder enkelte gange tilbage med en følelse, at du rider på en lidt halvhøj hest, og at du taler ned til os. Ikke alle 'os' men sådan enkelte af os. Det virker lidt som om, at du, qua din viden og erfaring kombineret med en fabelagtig faglighed, virker lidt besserwisseragtig, sådan bare på nederen måde. At der er de 'rigtige' meninger, og så de mindre rigtige.

Jeg kan lide det, og jeg kan ikke lide det. For jeg sidder nok nogle gange tilbage med en fornemmelse af, at der blev han eller hun eller jeg selv, lige sat på plads.

Jeg kan lide det, og jeg kan ikke lide det. For der er jo tale om en stil og om personlig holdning. Du formår bare at skrive det på en halvarrogant måde, og det er ikke altid helt cool.

Jamen Berti. Er du sart og følsom? Ja sgu. Big time. Men jeg skal nok overleve. Jeg skal bare have det ud, og jeg tænker da, at Carsten er sej og cowboy nok til at rumme det, og sikkert også svare stærkt og brutalt.

Her i denne tråd. Er emnet underligt? Nej da. Spørgsmålet er til gengæld underligt og bestemt værdiladet. Hvorfor skulle en debat om genrer være underlig? Og selv hvis den var, hvad så? Gør det noget? Eller skal vi have tråde kun med ikke-underlige emner? Hvad det så end kunne være for nogen...

Næ. Alle debatter er velkomne, også de underlige og de, som ikke er. Heldigvis for det.

Jeg ved så også, at jeg nu stiller min røv i klaskehøjde, og det er faktisk ret bevidst. Men slå ikke for hårdt, please. Jeg er blød i hovedet og sårbar.
Besvar