Tegneseriebutikkerne - et nedslag

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Tegneseriebutikkerne - et nedslag

Indlæg af Berti Stravonsky »

Altså. Alt dette jeg nu skriver, er en andenhåndsberetning. Men manden jeg refererer til er en vidende storsamler, og han har i dag sendt mig en del beskeder, hvor han brokker sig over den faglige viden i Faraos Cigarer i Århus...

Personalet kendte ikke forskel på album og hæfter, og anede intet om boards og lommer. Størrelser? Glem det.

Min ven er normalt diplomatisk udover det almindelige, men i dag blev han lettere irriteret.

Så - mit udgangspunkt i dette lidt løse stunt, så tænker jeg, at vi tager et zoom på vores butikker. Spørgsmålene er derfor:

Hvordan oplevede du dit sidste besøg i en tegneseriebutik? Faglighed? Serviceminded? Fik du, hvad du skulle have?

Und so weiter. Jeg er ikke ude på at flå Faraos fra hinanden, slet ikke, og jeg er klar over, at én svale ikke gør nogen sommer. Så det er såmænd kun en stikken en finger i jorden. Hvad ser vi?
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegneseriebutikkerne - et nedslag

Indlæg af Berti Stravonsky »

Og hvordan er det med købeloven?

Hvis jeg køber bags til nogle albums, og de ikke passer i størrelsen. Kan man så få pengene tilbage?

Eller kan man kun bytte til en lignende vare?
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Tegneseriebutikkerne - et nedslag

Indlæg af Mogens »

Der går desværre langt imellem, at jeg får foretaget mine indkøb fysisk i butikkerne, eftersom jeg bor i Tyskland, men sidst da jeg var i Faraos på Strøget i København, fik jeg en ret god service. Ekspedienten var både smilende, hjælpsom og overbærende, da jeg ikke kunne finde de tegneserier, jeg søgte efter eller da jeg ville have nogle andre at vælge imellem (på grund af ridser eller skrammer).

Om fagligheden er i top, skal jeg ikke kunne sige. Faraos prøver dog at klæde deres personale på til opgaverne, så kunderne kan hjælpes bedst muligt, men det er jo umuligt at vide alt. Jeg ved intet om superhelte og ville være lost, hvis jeg blev udfordret af en supernørd, som søgte efter noget helt særligt. :D
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Tegneseriebutikkerne - et nedslag

Indlæg af Gimli »

Mit sidste besøg var Faraos cigarer på strøget. Jeg mødte et servicemindet personale, der bredvilligt hjalp med at finde et par albums frem på lageret, som ikke var kommet op at stå i butikken. Jeg stillede ikke størrere krav til fagligheden, da jeg mest var inde for at se den nye lokalitet.

Generelt tænker jeg, at med nye butikker, bør man forvente noget personale er under oplæring, og kun kender få facetter af de lidt mere "snævre" dele af interesseområdet. Butikker kan med fordel bruge de små badgets som viser man er ny i jobbet, så der ikke skabes for høje forventninger hos kunderne.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tegneseriebutikkerne - et nedslag

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Berti Stravonsky skrev: 27. maj 2022, 17:42 Altså. Alt dette jeg nu skriver, er en andenhåndsberetning. Men manden jeg refererer til er en vidende storsamler, og han har i dag sendt mig en del beskeder, hvor han brokker sig over den faglige viden i Faraos Cigarer i Århus...
Hvorfor i alverden brokker han sig til dig og ikke til Faraos? Og hvorfor viderekolporterer du det? Det bliver lige lovlig hearsay-agtigt, gør det ikke?
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegneseriebutikkerne - et nedslag

Indlæg af Berti Stravonsky »

Fordi vi er venner, Carsten. Og hvorfor skulle jeg ikke fortælle?
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegneseriebutikkerne - et nedslag

Indlæg af Berti Stravonsky »

Og måske har han brokket sig til Faraos. Måske vil han brokke sig.

Hvad er din beef?
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tegneseriebutikkerne - et nedslag

Indlæg af Mesterius »

Til informasjon: Historien Berti deler her, er den samme som fortelles som førstehåndsberetning i den nye tråd "Første (og eneste) besøg i Faraos Cigarer på Strøget i Aarhus": https://serieland.dk/forum/viewtopic.php?f=37&t=23499
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tegneseriebutikkerne - et nedslag

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Berti Stravonsky skrev: 28. maj 2022, 00:25Fordi vi er venner
Okay. Jeg må bare sige, at jeg aldrig ville dele mine venners eventuelle brok over tredjepart i et offentlig forum.
Berti Stravonsky skrev: 28. maj 2022, 00:26Hvad er din beef?
At man ikke ved andenhåndsberetninger kender de faktiske omstændigheder, de involveredes habitus. Det bliver et partsindlæg på andenhånd, og partsindlæg på andenhånd er umulige at forholde sig til.

Nu har vedkommende så selv skrevet sit partsindlæg her på stedet, og det er da trods alt et trin opad. Men det burde jo være sendt til Faraos. Efter at have læst det må jeg indrømme, at jeg føler meget mere med vedkommendes barnebarn end med vedkommende selv. Vedkommende fik jo, hvad han kom efter, faktisk mere end han havde håbet på. Det gjorde barnebarnet tilsyneladende ikke.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegneseriebutikkerne - et nedslag

Indlæg af Berti Stravonsky »

Man må gerne brokke sig, men ikke fortælle om andres oplevelser.

Er du nu ikke politimester, Carsten?

Skal du bestemme hvad vi må skrive om?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tegneseriebutikkerne - et nedslag

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Berti Stravonsky skrev: 28. maj 2022, 01:09 Man må gerne brokke sig, men ikke fortælle om andres oplevelser.
Brok bør sendes til brokkens eventuelle årsag, ikke til tredjepart, hvad i alverden skal det gavne, at man ikke går direkte til kilden?

Og man må gerne fortælle om andres oplevelser, hvis disse andre er indforstået med det, og hvis disse andre i øvrigt er identificerbare, så man har en kinamands chance for at vide, hvem vedkommende er - ellers kan det jo være ligegyldigt. Det kunne jo for eksempel i dette tilfælde være en repræsentant for en anden tegneseriebutik, som ville stikke til konkurrenten, ikke? Du, som selv skriver under et alias, videreformidler oplevelser for en anden, som også skriver under et alias, og så spreder det sig nemt til atter andre, som også skriver under et alias. Det er tågesnak. Selv tager jeg det ikke alvorligt, men derude i internetæteren spredes det uden tvivl lynhurtigt, at Faraos i Aarhus er nogle nokkefår. Selv om, hvis man nærlæser vedkommendes eget indlæg (ikke dit), at vedkommnede faktisk fik det, han kom efter.
Berti Stravonsky skrev: 28. maj 2022, 01:09Skal du bestemme hvad vi må skrive om?
Nej. Jeg siger bare min mening. Under mit eget navn og med et foto af mig selv.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Tegneseriebutikkerne - et nedslag

Indlæg af Mogens »

Jeg tror ikke, at der er nogen herinde, der har behov for at lege sherif. Det er dog interessant at læse de forskellige argumenter. Jeg kan dog følge begge parter, altså både Berti og Carsten, for det er relevant at spørge ind til, hvad man kan forvente af service og faglig viden, når man handler i en tegneseriebutik, men oplægget kunne have været vinklet anderledes, så den ukendte tredjepart var udeladt.

Vi bliver alle sammen udsat for dårlige oplevelser, når vi handler i butikker (uanset hvad vi køber), men det bør ikke afholde os fra at komme på stedet igen, for alle kan jo have en dårlig dag. Jeg er sgu heller ikke lige effektiv hver dag, når jeg jonglerer med de 10 tal og forsøger at få bøgerne til at stemme.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegneseriebutikkerne - et nedslag

Indlæg af Berti Stravonsky »

Selvfølgelig må alle berette om oplevelser og erfaringer, gode såvel som dårlige. Mund til mund, og i dette tilfælde via et tastatur til vores øjne, har alle dage haft sin gode gang på jord.

Carsten, hverken jeg eller min ven har nogen aktie i at udlevere Faraos. Hvorfor skulle vi dog det? Giv mig blot en enkelt grund, du.

Tågesnak, kalder du det. Og refererer til fx undertegnede som skriver under alias og uden profilbillede. Jamen, vend den da om. På Facebook fx i tegneseriegrupperne er der masser af feedback, masser. Af folk der har købt enten online eller i en butik. Som beretter om deres oplevelser, gode såvel som mindre gode. Det står enhver frit for at oprette en profil, og denne kunne være lige så falsk som enhver af vores profiler herinde.

Tror du virkelig, at folk herinde, enkelte endda som du har kommunikeret med i flere år, pludselig retter ind til højre, og tror, at Faraos ikke er faglige og kompetente? Tror du virkelig, at folk herinde ikke sagtens kan skelne skæg fra snot, og at vi, få som vi er, har ligefrem kan rykke ved en butiks ry? Tror du virkelig, at en enkelt brugers indlæg herinde vil kunne sprede sig

Jeg tror ikke, at folk så let lader sig forvilde.

Havde det nu været omvendt, at min ven faktisk fortalte glad om et besøg, om en forrygende service og en høj tegneseriefaglighed, så ville du være ret så ligeglad hvor denne ros kom fra, og det ville være lige så ligegyldigt, hvis personen havde et ikke identificerbart alias og fx havde en tegneserieavatar. Her kunne personens identitet ikke verificeres, men indlægget ville næppe havde fået 'tågesnak' sat på sig.

Jeg synes, og nu tager jeg lige en anden vinkel, at du, Carsten, men fx dette:
t det er et eklatant eksempel på en af internettets mange svøber. At man udløser sin galde over et eller andet specifikt personligt nørdeproblem i verdensrummets æter måske i håb om, at mednørder vil bifalde det eller trøste en eller hvad ved jeg.
Atter viser hvad jeg gjorde opmærksom på for kun få dage siden. At din tone virker både nedladende og bedrevidende. Her til en bruger, som jo ikke er så aktiv som du og jeg. Manden har læst med i adskillige år, men er læser snarere end skribent. Hvorfor skal han overfaldes på denne måde?

Ja - du skriver din mening, og det er godt. Det samme gør han, og det er også godt. Det samme gør jeg, og det er også godt.

Det handler om stil, og det kunne have set betydeligt anderledes ud, Carsten, hvis du i stedet havde anlagt en mere positiv af slagsen. Du kunne have formidlet dine synspunkter venligere. Du ved, tale personen samt hændelsen op snarere end ned. Lidt Løgstrup ville være godt.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegneseriebutikkerne - et nedslag

Indlæg af Berti Stravonsky »

Og endelig, så ved du jo ikke, Carsten, om min vens oplevelse ikke også formidles til butikken. Det aner du jo ikke.

Så pak stråmanden væk.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegneseriebutikkerne - et nedslag

Indlæg af Berti Stravonsky »

Carsten Søndergaard skrev: 28. maj 2022, 01:07
Berti Stravonsky skrev: 28. maj 2022, 00:25Fordi vi er venner
Okay. Jeg må bare sige, at jeg aldrig ville dele mine venners eventuelle brok over tredjepart i et offentlig forum.

Prisværdigt af dig. Men nu har du jo ikke patent på alle meninger, Carsten, og hvad du gør eller ikke gør, er din sag. Det kunne være herligt hvis du accepterede, at andre kan gøre tingene anderledes end du.
Besvar