Hvad er definitionen på en god ryg?

Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 6. jun 2022, 21:54
Mesterius skrev: 6. jun 2022, 14:48Og historisk hadde jo ikke Tintin-albumene numre i Belgia engang de første ca. 70 år (frem til overgangen til blankt papir i 1996) - og hvis jeg har forstått riktig, har de det heller ikke i dag. Derav dagens danske standardutgaver uten numre, som følger de franske. (Carsten må gjerne korrigere meg hvis de franske albumene i dag har numre, men slik har jeg altså oppfattet situasjonen.) Tror du manglende numre har ødelagt for Tintins suksess i Belgia?
Jeg ved ærlig talt ikke, om de franske standardudgaver har numre på ryggen i dag, men det tror jeg. Jeg har et enkelt fransk album trykt i 1990'erne, og det har nummer på ryggen. Alle mine øvrige franske album har ikke nummer på ryggen, og de er fra 1980'erne eller tidligere. Måske kan nogen kigge hos Faraos, de har alle de moderne franske standardalbum stående, i hvert fald i København.

Vi kunne godt have sat numre på ryggen af Cobolts nye standardudgave, men undlod det blandt andet af hensyn til de mennesker, som måske bare manglede nogle få titler, og som var ligeglad med, om det var den ene eller anden oversættelse. Så de ikke fik en samling i reolen, hvor en eller flere forskellige titler havde samme nummer på ryggen.
Ah, da forstår jeg! Jeg hadde oppfattet det slik at Moulinsart ikke lenger ville ha numre på standardutgavene i dag. Men utgivere i andre land kan altså velge.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 6. jun 2022, 22:11
benadikt skrev: 6. jun 2022, 18:00 Carsten har vist gjort det meget klart, at der hverken kommer titel eller nummer på ryggen af retroudgaven.
Det bliver over Nick Rodwells lig, at der kommer noget som helst på ryggene af retroudgaverne. Og det bliver over mit lig, at Sovjetunionen får nummer 0 og/eller at Congo får nr. 1. Eller at Sovjetunionen får nr. 1 i én udgave og Congo nr. 1 i en anden udgave.

Faktisk HAR Sovjetunionen jo været nr. 0 en kort overgang, nemlig i 2004-udgaven. Hvor Alfabet-kunsten var nr. 24, så den samlede serie (i den gamle oversættelse) altså omfattede 25 numre (fordi Hajsøen indgik i den med et nummer). Men den nummerering var jo i forvejen volapyk, fordi den ikke havde noget med den kronologiske rækkefølge at gøre, så der var det bare en sjov gimmick.
Nå, men så sætter man da bare Sovjet som nr. 1 og Congo som nr. 2, så er vi også fri for at få danske lig.
Hvordan får man ham der Rodwell stemt ud...
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 6. jun 2022, 22:48
Carsten Søndergaard skrev: 6. jun 2022, 22:11
benadikt skrev: 6. jun 2022, 18:00 Carsten har vist gjort det meget klart, at der hverken kommer titel eller nummer på ryggen af retroudgaven.
Det bliver over Nick Rodwells lig, at der kommer noget som helst på ryggene af retroudgaverne. Og det bliver over mit lig, at Sovjetunionen får nummer 0 og/eller at Congo får nr. 1. Eller at Sovjetunionen får nr. 1 i én udgave og Congo nr. 1 i en anden udgave.

Faktisk HAR Sovjetunionen jo været nr. 0 en kort overgang, nemlig i 2004-udgaven. Hvor Alfabet-kunsten var nr. 24, så den samlede serie (i den gamle oversættelse) altså omfattede 25 numre (fordi Hajsøen indgik i den med et nummer). Men den nummerering var jo i forvejen volapyk, fordi den ikke havde noget med den kronologiske rækkefølge at gøre, så der var det bare en sjov gimmick.
Nå, men så sætter man da bare Sovjet som nr. 1 og Congo som nr. 2, så er vi også fri for at få danske lig.
Hvordan får man ham der Rodwell stemt ud...
Hvis vi også kunne fått standardutgavene med matt papir à la pre-1997 igjen, skulle jeg gått med på numre på ryggene. :D
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 6. jun 2022, 21:32
Mesterius skrev: 6. jun 2022, 04:09Men hvorfor er så Alfa-kunsten inkludert i pakken med "fargealbum" i softcover, når verken den eller Sovjetunionen inngår i beskrivelsen du gir her? Det virker temmelig tilfeldig.
Det gør det også for mig, det indrømmer jeg gerne :-)
Mesterius skrev: 6. jun 2022, 04:09Selv synes jeg svaret er opplagt: ta enten med både Sovjetunionen og Alfa-kunsten i en slik pakke, eller ingen av dem. Jeg ser ikke hvorfor Alfa-kunsten skulle være mer interessant for gjengse lesere enn Sovjet. Er ikke den egentlige forklaring her ganske enkelt at pakken med 23 softcover-album ble satt sammen en gang mellom 2015 og 2019 -- altså etter at den nåværende standardutgave av Alfa-kunsten kom i 2015, men før standardutgaven av Sovjet kom i 2019?
Det lyder også sandsynligt. Jeg har ikke selv været med til at definere samlepakkerne. Måske skulle det genovervejes, og i så fald nok alle 24.
Helt enig, kjør på med dem alle 24. Tenk for en julegave. :)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 6. jun 2022, 22:39Ah, da forstår jeg! Jeg hadde oppfattet det slik at Moulinsart ikke lenger ville ha numre på standardutgavene i dag. Men utgivere i andre land kan altså velge.
Alle forlag i alle lande kan uden tvivl vælge, hvad de vil med hensyn til rygnumre, bortset fra retroudgaverne. Og der er jo diverse historiske nummereringer af tidligere udgaver, så der er tradition for numre i visse lande.

Men retroudgaverne kan ikke have numre, og efter min mening skal de heller ikke have det. Og heller ikke titler. Det er en del af hele deres stråleglans, at de ikke har noget som helst på ryggen. Og at der end ikke er noget logisk system i rygfarverne. Det gør de 22 retroalbum i farver til en særpræget ikonisk og iøjnefaldende enhed i enhver bogreol. Der findes ikke noget lignende i hele verden. Og meget kan man sige om Nick Rodwell, men nogle gange har han altså ret, det har han i dette spørgsmål. Bare se tråden her, folk taler om det og diskuterer og debatterer det endnu, selv om det er snart 20 år siden, de udkom.
Antaeus skrev: 6. jun 2022, 22:48Nå, men så sætter man da bare Sovjet som nr. 1 og Congo som nr. 2, så er vi også fri for at få danske lig.
Nej, for så vil en samling af de 22 retroalbum i farver starte med bind 2, og man kan ikke have en ikonisk samling, som starter med bind 2. Du og Mesterius og Benadikt og andre inkarnerede fans og samlede vil vide og forstå hvorfor (og sikkert endda hygge jer ved det), men altså ... ude i den store verden vil det ikke skabe andet end gevaldige problemer.
Mesterius skrev: 7. jun 2022, 00:44Helt enig, kjør på med dem alle 24. Tenk for en julegave. :)
Den sande julegave er de 22 retroalbum i farver. Det er først og fremmest dem, der sælges som samlepakker, både hos Cobolt og Faraos. Hvis man alligevel har tænkt sig at give en gave til 3000+ kr., vil de fleste vælge retroudgaven, som kun koster få hundrede kroner mere. Den er meget mere lækker og mere gaveegnet og fylder jo kort og godt mere.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 7. jun 2022, 01:01
Mesterius skrev: 6. jun 2022, 22:39Ah, da forstår jeg! Jeg hadde oppfattet det slik at Moulinsart ikke lenger ville ha numre på standardutgavene i dag. Men utgivere i andre land kan altså velge.
Alle forlag i alle lande kan uden tvivl vælge, hvad de vil med hensyn til rygnumre, bortset fra retroudgaverne. Og der er jo diverse historiske nummereringer af tidligere udgaver, så der er tradition for numre i visse lande.

Men retroudgaverne kan ikke have numre, og efter min mening skal de heller ikke have det. Og heller ikke titler. Det er en del af hele deres stråleglans, at de ikke har noget som helst på ryggen. Og at der end ikke er noget logisk system i rygfarverne. Det gør de 22 retroalbum i farver til en særpræget ikonisk og iøjnefaldende enhed i enhver bogreol. Der findes ikke noget lignende i hele verden. Og meget kan man sige om Nick Rodwell, men nogle gange har han altså ret, det har han i dette spørgsmål. Bare se tråden her, folk taler om det og diskuterer og debatterer det endnu, selv om det er snart 20 år siden, de udkom.
Jeg har gått og tenkt litt etter diskusjonen tidligere i dag... og har kommet til at jeg ikke er så sikker lenger når det gjelder titler på fargeretroutgavene. På den ene side hadde jeg likt å umiddelbart kunne se navnene på albumene i reolen. Men på den annen side (og dette har jeg jo alltid visst) er det nettopp designet UTEN titler eller noe som helst på ryggene - samt de tilfeldig varierende farger - som er det autentiske og originale. (Bortsett fra Sydney og Picaroerne.) Noe jeg alltid har sett på som en verdi i seg selv, og som du også bemerker, er med på å gjøre retroutgavene til et unikt innslag i bokhyllen. Så jeg tror jeg vipper tilbake til å foretrekke ryggdesignet på retroalbumene slik det er. Selv om jeg ved flere anledninger har tenkt at titler kunne vært fint. Dette er virkelig et tema man kan diskutere i all evighet. :P
Carsten Søndergaard skrev: 7. jun 2022, 01:01
Antaeus skrev: 6. jun 2022, 22:48Nå, men så sætter man da bare Sovjet som nr. 1 og Congo som nr. 2, så er vi også fri for at få danske lig.
Nej, for så vil en samling af de 22 retroalbum i farver starte med bind 2, og man kan ikke have en ikonisk samling, som starter med bind 2. Du og Mesterius og Benadikt og andre inkarnerede fans og samlede vil vide og forstå hvorfor (og sikkert endda hygge jer ved det), men altså ... ude i den store verden vil det ikke skabe andet end gevaldige problemer.
Og med tanke på at retroutgavene pr. i dag selger mer enn de vanlige utgaver av albumene, virker det jo ikke som designet har gått utover salget eller folks interesse i dem.
Carsten Søndergaard skrev: 7. jun 2022, 01:01
Mesterius skrev: 7. jun 2022, 00:44Helt enig, kjør på med dem alle 24. Tenk for en julegave. :)
Den sande julegave er de 22 retroalbum i farver. Det er først og fremmest dem, der sælges som samlepakker, både hos Cobolt og Faraos. Hvis man alligevel har tænkt sig at give en gave til 3000+ kr., vil de fleste vælge retroudgaven, som kun koster få hundrede kroner mere. Den er meget mere lækker og mere gaveegnet og fylder jo kort og godt mere.
Jeg er jo enig i at det er den sanne julegave, når det først skal være. Så kan de som vil kjøpe retroutgaven av Sovjet og standardutgaven av Alfa-kunsten separat og legge ved. ;)

(Dog, opprinnelig kom vel den fundamentalistiske utgaven av Sovjet som et supplement til fargeretroalbumene i 2007. Så jeg ville ikke sett det som utenkelig at den kunne vært med i en pakke sammen med de 22 fargeretroutgavene den gangen.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 7. jun 2022, 01:24Jeg er jo enig i at det er den sanne julegave, når det først skal være. Så kan de som vil kjøpe retroutgaven av Sovjet og standardutgaven av Alfa-kunsten separat og legge ved. ;)

(Dog, opprinnelig kom vel den fundamentalistiske utgaven av Sovjet som et supplement til fargeretroalbumene i 2007. Så jeg ville ikke sett det som utenkelig at den kunne vært med i en pakke sammen med de 22 fargeretroutgavene den gangen.)
Sovjetunionen kunne godt være med i pakken, men det ville være vanskelige at markedsføre samlepakken som "retroudgaven i farver" (som er et godt salgargument, for de fleste mennesker ER Tintin i farver). Og hvis nogen får de 22 album i gave, kan de netop, hvis de får lyst til at få Sovjetunionen og Alfa-kunsten tilføjet deres nye samling, anskaffe dem selv og separat. Det er jo altså også en handelsvare. Hvis Tintin kun henvendte sig til de mest inkarnerede samlere, som har fulgt med i alle nye udgivelser de sidste 20-30-40-50 år, ville serien jo lide en merkantil død, fordi I alle sammen har anskaffet dem forlængst :-)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 7. jun 2022, 02:01
Mesterius skrev: 7. jun 2022, 01:24Jeg er jo enig i at det er den sanne julegave, når det først skal være. Så kan de som vil kjøpe retroutgaven av Sovjet og standardutgaven av Alfa-kunsten separat og legge ved. ;)

(Dog, opprinnelig kom vel den fundamentalistiske utgaven av Sovjet som et supplement til fargeretroalbumene i 2007. Så jeg ville ikke sett det som utenkelig at den kunne vært med i en pakke sammen med de 22 fargeretroutgavene den gangen.)
Sovjetunionen kunne godt være med i pakken, men det ville være vanskelige at markedsføre samlepakken som "retroudgaven i farver" (som er et godt salgargument, for de fleste mennesker ER Tintin i farver). Og hvis nogen får de 22 album i gave, kan de netop, hvis de får lyst til at få Sovjetunionen og Alfa-kunsten tilføjet deres nye samling, anskaffe dem selv og separat. Det er jo altså også en handelsvare. Hvis Tintin kun henvendte sig til de mest inkarnerede samlere, som har fulgt med i alle nye udgivelser de sidste 20-30-40-50 år, ville serien jo lide en merkantil død, fordi I alle sammen har anskaffet dem forlængst :-)
Og likevel fortsetter vi å kjøpe dem igjen og igjen! :) Det er fascinerende, det der.

Jeg har for tiden tatt pause i retroutgavene av ulike årsaker, men det vil ikke forundre meg om jeg gjenopptar dem på et tidspunkt. Ellers har jeg ennå ikke bestemt meg for om jeg skal kjøpe den nye utgave av Hajsøen (litt skuffende er det jo å ikke få den grufullt stygge maskinteksten fra den franske utgave i snakkeboblene; er det virkelig en "sand og hellig" utgave da?). Men kanskje etter at jeg eventuelt har kjøpt alle retroalbumene.

Forresten: er det fjerde opplaget av Sovjet-retroalbumet med den nye og finere bobletekst designet av Björn Wahlberg nå i handelen? Slik at jeg vil få dette opplaget hvis jeg bestiller albumet via Adlibris?
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Antaeus »

Godt der ikke er andre med den tilgang til roderi som vi ser med Tintin retro (andre end Faraos Klassikere).

Men ellers super lækre album.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Når der ikke er "andre med den tilgang", er det vel også, fordi Tintin er noget helt specielt. Der findes ganske enkelt intet andet i verden med en lignende spektakulær og næsten 100 år lang udgivelseshistorie. Efter min mening er det skønt, at det er sådan et "roderi".

Jeg forstår da godt det upraktiske i, at der ikke er numre eller titler på ryggene, jeg står også og hiver flere af dem ud af reolen, når jeg skal finde et bestemt album. Men det har jeg bare vænnet mig til.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af GoogaMooga »

Det er jo det rene fetichisme, på sin vis fascinerende, men for mig uforståeligt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 7. jun 2022, 15:55 Det er jo det rene fetichisme, på sin vis fascinerende, men for mig uforståeligt.
For min egen del har jeg faktisk eid mange av Tintin-albumene i bare én utgave* opp gjennom alle disse årene: den gamle norske fra Semic. Sånn sett gir det god mening for meg å kjøpe retroutgavene fra Cobolt, som gir en annen opplevelse av serien med tanke på oversettelse, teksting (mange av de gamle norske album ble satt med en uattraktiv maskinfont bestående kun av blokkbokstaver) og uredigerte førsteversjoner av seriene.

*Men det finnes unntak; Sovjet og Alfa-kunsten har jeg f. eks. tre forskjellige utgaver av så langt, delvis på forskjellige språk. Disse albumene kom først på norsk i 2004. Og selvsagt har jeg alle sort-hvitt-retroutgavene av de andre album.
Senest rettet af Mesterius 7. jun 2022, 16:17, rettet i alt 1 gang.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 7. jun 2022, 15:45 Når der ikke er "andre med den tilgang", er det vel også, fordi Tintin er noget helt specielt. Der findes ganske enkelt intet andet i verden med en lignende spektakulær og næsten 100 år lang udgivelseshistorie. Efter min mening er det skønt, at det er sådan et "roderi".

Jeg forstår da godt det upraktiske i, at der ikke er numre eller titler på ryggene, jeg står også og hiver flere af dem ud af reolen, når jeg skal finde et bestemt album. Men det har jeg bare vænnet mig til.
Samme her. Og det er jo heldigvis overkommelig med tanke på at det "bare" er 22 titler. Ja, og så 9 sort-hvite titler i tillegg, så klart. ;)
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Jakobsen »

Men retroudgaverne kan ikke have numre, og efter min mening skal de heller ikke have det. Og heller ikke titler. Det er en del af hele deres stråleglans, at de ikke har noget som helst på ryggen. Og at der end ikke er noget logisk system i rygfarverne. Det gør de 22 retroalbum i farver til en særpræget ikonisk og iøjnefaldende enhed i enhver bogreol. Der findes ikke noget lignende i hele verden. Og meget kan man sige om Nick Rodwell, men nogle gange har han altså ret, det har han i dette spørgsmål. Bare se tråden her, folk taler om det og diskuterer og debatterer det endnu, selv om det er snart 20 år siden, de udkom.
Jeg er enig med Carsten i at halvbindsudgaverne ikke skal have tekst på ryggen. Så vil det komme til at ligne gamle biblioteksbøger. Men der er nu trods alt logik i rygfarverne alligevel. Bøgerne er genoptryk af førsteudgaverner (Sådan da) i farver - dvs. hver gang der udkom et nyt album trykte man hele serien op med ny rygfarve. Senere kom igen et nyt sæt med røde rygge - og tager man så alle første udgaverne ud af de forskellige årgangs sæt - så får man så alle første udgaverne med for skellige rygfarver. Anyways, der burde man nok have overvejet at give dem alle en ensartet flot rød farve - da det trods alt er et genoptryk folk skal have stående samlet på reolen - lige som man ændrede de sidste 3 album til halvbindsryg - hverken Juvelerne, Sydney eller Piccaroerne har været udgivet i første udgave med halvbindsryg.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 7. jun 2022, 01:01Men retroudgaverne kan ikke have numre, og efter min mening skal de heller ikke have det. Og heller ikke titler. Det er en del af hele deres stråleglans, at de ikke har noget som helst på ryggen. Og at der end ikke er noget logisk system i rygfarverne. Det gør de 22 retroalbum i farver til en særpræget ikonisk og iøjnefaldende enhed i enhver bogreol. Der findes ikke noget lignende i hele verden. Og meget kan man sige om Nick Rodwell, men nogle gange har han altså ret, det har han i dette spørgsmål. Bare se tråden her, folk taler om det og diskuterer og debatterer det endnu, selv om det er snart 20 år siden, de udkom.
Personligt undrer jeg mig mest over, at Carlsen ikke benyttede lejligheden til at gå tilbage til det gode gamle ILLUSTRATIONSFORLAGET som forlagsnavn på alle retroudgaverne. Det havde været konsekvent.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar