Hvad er definitionen på en god ryg?

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Antaeus »

Mesterius skrev: 6. jun 2022, 16:10
Antaeus skrev: 6. jun 2022, 15:54 Ja selvfølgelig er det personlig.
Akkurat lige som du holder på dit, selv om vi er nogle som gerne vil have numre (og i det mindste titel), og som ville være så let at udføre :wink:
Jo, men jeg snakker om de logiske grunner til at det ikke er numre, og det er som å snakke til en vegg å få gehør for en eneste av de grunner hos deg. Dét har jeg dog vent meg til. Du ønsker deg titler og numre, og er ikke interessert i å få det problematisert. Selv om det for meg å se, VILLE vært problematisk av flere grunner.

Jeg hadde forresten ikke hatt noe imot titler på fargeretroalbumene. Det har jeg jo sagt hele tiden.

Men jeg synes vi skal skille mellom titler og numre - noe jeg opplever at du og lolsen ikke gjør. Titler på bokserier og tegneserier er vanlig i 99,99% av alle tilfeller. Numre er ikke på langt nær så vanlig, eller ensrettet. Selv om det, som jeg sa tidligere, er vanlig i mange tilfeller.
Du prøver at gøre mig til problemet, det er langt ude. Du er jo lige så langt ude når du vil have titler på, hvis vi skal tale i den retning. Vi debatterer titler og numre, længere er den ikke. Selvfølgelig kan folk skelne mellem numre og titler, men vi kan lige så godt tage begge med når vi nu er ved det. Se nu lidt ud over dig selv i stedet for bare at komme med at det er som at tale til en væg. Vi har bare en anden mening end du har.
Jeg er med på at Cobolt ikke vil og de heller ikke findes på de originale, (det er der jo gjort rede for) men det forhindrer da ikke os i at mene at det let kunne gøres og lige så let løses.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 6. jun 2022, 16:27
Mesterius skrev: 6. jun 2022, 16:10
Antaeus skrev: 6. jun 2022, 15:54 Ja selvfølgelig er det personlig.
Akkurat lige som du holder på dit, selv om vi er nogle som gerne vil have numre (og i det mindste titel), og som ville være så let at udføre :wink:
Jo, men jeg snakker om de logiske grunner til at det ikke er numre, og det er som å snakke til en vegg å få gehør for en eneste av de grunner hos deg. Dét har jeg dog vent meg til. Du ønsker deg titler og numre, og er ikke interessert i å få det problematisert. Selv om det for meg å se, VILLE vært problematisk av flere grunner.

Jeg hadde forresten ikke hatt noe imot titler på fargeretroalbumene. Det har jeg jo sagt hele tiden.

Men jeg synes vi skal skille mellom titler og numre - noe jeg opplever at du og lolsen ikke gjør. Titler på bokserier og tegneserier er vanlig i 99,99% av alle tilfeller. Numre er ikke på langt nær så vanlig, eller ensrettet. Selv om det, som jeg sa tidligere, er vanlig i mange tilfeller.
Du prøver at gøre mig til problemet, det er langt ude. Du er jo lige så langt ude når du vil have titler på, hvis vi skal tale i den retning. Vi debatterer titler og numre, længere er den ikke. Selvfølgelig kan folk skelne mellem numre og titler, men vi kan lige så godt tage begge med når vi nu er ved det. Se nu lidt ud over dig selv i stedet for bare at komme med at det er som at tale til en væg. Vi har bare en anden mening end du har.
Jeg er med på at Cobolt ikke vil og de heller ikke findes på de originale, (det er der jo gjort rede for) men det forhindrer da ikke os i at mene at det let kunne gøres og lige så let løses.
Antaeus, du ignorerer jo alt jeg sier om at det statistisk IKKE er alle tegneserier utgitt i bokform, eller vanlige bokserier, som er nummererte. Jeg har ikke sett deg svare noe på det. Titler er langt vanligere enn numre. Derfor synes jeg det er relevant å skille mellom de to.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg ønsker hverken titel eller nummer på mine Tintin retro-faksimile-whatever. Derimod gad jeg godt have det på en serie som "Tim & Thomas".
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Antaeus »

Om det er statistisk eller ej er åbenbart vigtig for dig. Så hvis du vil have svar på det så ja de fleste har titler og ikke lige så mange har numre. Jeg ved ikke hvorfor det er så vigtig for dig at pointere det, men ja det er jeg med på. Og ingen af delene er på Tintin retro så en eventuel adskillelse er umiddelbart ligegyldig set fra min side.

Og hvis du vil have det adskilt så værsgo':
Jeg savner titler på Tintin retro.
Og udover titel så ville jeg også gerne have nummer på.

Det er der andre der også gerne vil.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 6. jun 2022, 16:43 Jeg ønsker hverken titel eller nummer på mine Tintin retro-faksimile-whatever. Derimod gad jeg godt have det på en serie som "Tim & Thomas".
Og ja et nummer savnes i den grad også på Tim & Thomas.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 6. jun 2022, 16:53 Om det er statistisk eller ej er åbenbart vigtig for dig. Så hvis du vil have svar på det så ja de fleste har titler og ikke lige så mange har numre. Jeg ved ikke hvorfor det er så vigtig for dig at pointere det, men ja det er jeg med på. Og ingen af delene er på Tintin retro så en eventuel adskillelse er umiddelbart ligegyldig set fra min side.

Og hvis du vil have det adskilt så værsgo':
Jeg savner titler på Tintin retro.
Og udover titel så ville jeg også gerne have nummer på.

Det er der andre der også gerne vil.
Jeg skiller mellom de to fordi jeg synes titler gir mer mening hos Tintin enn numre. Både fordi titler er noe de aller fleste bokutgivelser har uansett, og fordi numre er problematisk av ulike logistiske grunner. Og ja, selvsagt har du rett: både titler og numre er "feil" i forhold til det opprinnelige format på førsteutgavene. Men papirtypen som brukes i fargeretroalbumene i dag er også "feil" ut fra det perspektivet. Det er mye å pirke i hvis man først begynner.

Samtidig forstår jeg jo godt hva du mener: det ville gå fortere å sortere og få oversikt med numre. Jeg synes bare at grunnene for å IKKE ha numre (som Carsten har vært inne på) veier sterkere.

Ellers gjetter jeg på at titler på Tintin-ryggene i større grad er en tradisjon i hjemlandet også. Det siste album som utkom opprinnelig med "retroinnbinding" (etter dagens definisjoner) var Castafiores juveler på tidlig 60-tall. Etter det antar jeg at de belgiske albumene ble trykket som vanlige hardcover-utgivelser med titler.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af benadikt »

Carsten har vist gjort det meget klart, at der hverken kommer titel eller nummer på ryggen af retroudgaven. Det kunne dog være interessant at kende holdningen her i forumet med en afstmning, men jeg ved ikke, hvordan man gør.
Hvis jeg var med til at bestemme, ville prioriteringen blive:
1) Titel og nr. med Congo som nr. 2.
2) Titel og nr. med Congo som nr. 1.
3) Kun titel.
4) Hverken titel eller nr. (som de ser ud i virkeligheden).
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Mesterius »

benadikt skrev: 6. jun 2022, 18:00 Carsten har vist gjort det meget klart, at der hverken kommer titel eller nummer på ryggen af retroudgaven. Det kunne dog være interessant at kende holdningen her i forumet med en afstmning, men jeg ved ikke, hvordan man gør.
Hvis jeg var med til at bestemme, ville prioriteringen blive:
1) Titel og nr. med Congo som nr. 2.
2) Titel og nr. med Congo som nr. 1.
3) Kun titel.
4) Hverken titel eller nr. (som de ser ud i virkeligheden).
Etter hva jeg kan se: scroll ned og trykk "Oprettelse af afstemning":

Billede
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Antaeus »

benadikt skrev: 6. jun 2022, 18:00 Carsten har vist gjort det meget klart, at der hverken kommer titel eller nummer på ryggen af retroudgaven. Det kunne dog være interessant at kende holdningen her i forumet med en afstmning, men jeg ved ikke, hvordan man gør.
Hvis jeg var med til at bestemme, ville prioriteringen blive:
1) Titel og nr. med Congo som nr. 2.
2) Titel og nr. med Congo som nr. 1.
3) Kun titel.
4) Hverken titel eller nr. (som de ser ud i virkeligheden).
Det er super let at lave en afstemning, så det synes jeg du skulle gøre.
1. Opret en ny tråd i fx "Tegneseriedebat"
2. Tryk "oprettelse af afstemning"
3. Udfyld emne, indsæt afstemningsspørgsmål, svarmuligheder med et svar på hver linje, afstemningsmuligheder per person, bestem hvor lang tid afstemningen skal køre, og om man kan ændre sin stemme.
4. Tryk "vis prøve",
5 Hvis ok så tryk "indsend"

En eventuel tekst og forklaring kan skrives i det normale skriveområde så folk kan få mere information.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 6. jun 2022, 04:09Men hvorfor er så Alfa-kunsten inkludert i pakken med "fargealbum" i softcover, når verken den eller Sovjetunionen inngår i beskrivelsen du gir her? Det virker temmelig tilfeldig.
Det gør det også for mig, det indrømmer jeg gerne :-)
Mesterius skrev: 6. jun 2022, 04:09Selv synes jeg svaret er opplagt: ta enten med både Sovjetunionen og Alfa-kunsten i en slik pakke, eller ingen av dem. Jeg ser ikke hvorfor Alfa-kunsten skulle være mer interessant for gjengse lesere enn Sovjet. Er ikke den egentlige forklaring her ganske enkelt at pakken med 23 softcover-album ble satt sammen en gang mellom 2015 og 2019 -- altså etter at den nåværende standardutgave av Alfa-kunsten kom i 2015, men før standardutgaven av Sovjet kom i 2019?
Det lyder også sandsynligt. Jeg har ikke selv været med til at definere samlepakkerne. Måske skulle det genovervejes, og i så fald nok alle 24.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Antaeus »

Personligt ser jeg bare retro-udgaven som den med de gamle tegninger i en mere lækker udgave med hardcover og standard-udgaven som inkluderer opdateringerne i softcover. Jeg synes fint man kunne have alle 24 album inkluderet i begge udgaver.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 6. jun 2022, 12:15 Når jeg ser nærmere på Bedetheques oversikt over fargefaksimilene, legger jeg merke til noe interessant: Kun "Den sorte ø" utkom i 1996, så gikk det hele fire år før "Det sorte guld" fulgte i 2000.
Sikkert fordi materialet til Den sorte ø allerede var gjort klar i 1988, hvor albummet også udkom på dansk som "Carlsen Classics".
https://comicwiki.dk/wiki/Fil:Tintin_Den_sorte_ø.jpg
Mesterius skrev: 6. jun 2022, 12:15Også interessant at de siste album i serien utkom så sent som i 2007. Jeg antar at noen av dem kan ha blitt samtrykket med de første danske utgaver.
De blev ikke samtrykt, et par af de danske udkom faktisk før de franske. Og det var i flere tilfælde en kamp mod uret, hvilket også afstedkom nogle små fejl i teksten, som jeg først er blevet opmærksom på i år. Se spørgsmålene fra "Hother" i tråden under denne anmeldelse og mine kommentarer til dem:
https://nummer9.dk/anmeldelser/tintins-missing-link/
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 6. jun 2022, 14:48Og historisk hadde jo ikke Tintin-albumene numre i Belgia engang de første ca. 70 år (frem til overgangen til blankt papir i 1996) - og hvis jeg har forstått riktig, har de det heller ikke i dag. Derav dagens danske standardutgaver uten numre, som følger de franske. (Carsten må gjerne korrigere meg hvis de franske albumene i dag har numre, men slik har jeg altså oppfattet situasjonen.) Tror du manglende numre har ødelagt for Tintins suksess i Belgia?
Jeg ved ærlig talt ikke, om de franske standardudgaver har numre på ryggen i dag, men det tror jeg. Jeg har et enkelt fransk album trykt i 1990'erne, og det har nummer på ryggen. Alle mine øvrige franske album har ikke nummer på ryggen, og de er fra 1980'erne eller tidligere. Måske kan nogen kigge hos Faraos, de har alle de moderne franske standardalbum stående, i hvert fald i København.

Vi kunne godt have sat numre på ryggen af Cobolts nye standardudgave, men undlod det blandt andet af hensyn til de mennesker, som måske bare manglede nogle få titler, og som var ligeglad med, om det var den ene eller anden oversættelse. Så de ikke fik en samling i reolen, hvor en eller flere forskellige titler havde samme nummer på ryggen.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev: 6. jun 2022, 16:13 På Tintin retroudgaven er det vist ikke muligt at klæbe titler og evt. nummer på ryggen, i hvert fald ikke så det ser smukt ud.
Måske kunne man finde en opfindsom sjæl, som kunne udtænke en slags prægestempel, så man fx kunne præge numre i guldfolie eller noget. Hvem ved, måske ligger der en business i det for en eller anden Ole Opfinder. Eller måske findes sådan et værktøj allerede!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev: 6. jun 2022, 18:00 Carsten har vist gjort det meget klart, at der hverken kommer titel eller nummer på ryggen af retroudgaven.
Det bliver over Nick Rodwells lig, at der kommer noget som helst på ryggene af retroudgaverne. Og det bliver over mit lig, at Sovjetunionen får nummer 0 og/eller at Congo får nr. 1. Eller at Sovjetunionen får nr. 1 i én udgave og Congo nr. 1 i en anden udgave.

Faktisk HAR Sovjetunionen jo været nr. 0 en kort overgang, nemlig i 2004-udgaven. Hvor Alfabet-kunsten var nr. 24, så den samlede serie (i den gamle oversættelse) altså omfattede 25 numre (fordi Hajsøen indgik i den med et nummer). Men den nummerering var jo i forvejen volapyk, fordi den ikke havde noget med den kronologiske rækkefølge at gøre, så der var det bare en sjov gimmick.
Besvar