Hvad er definitionen på en god ryg?

Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 8. jun 2022, 00:30 Om det med farverne på ryggene: Det er rigtigt, som Jakobsen beskriver, at farverne har ændret sig i årenes løb. Hvilket ganske enkelt skyldtes, at det i 1940'erne og 50'erne ikke var muligt at vælge en præcis farve, når noget skulle trykkes, man måtte tage til takke med de kulører, der tilfældigvis kunne skaffes.
Interessant begrensning, og det forklarer jo en del.
Carsten Søndergaard skrev: 8. jun 2022, 00:30 Jeg aner ikke, om det virkelig var tilfældet, at samtlige album blev genoptryk med ens rygfarve, hver gang et nyt album udkom. Det er måske tænkeligt. Men svært at se nogen logisk begrundelse for det, for alle dem, der allerede havde anskaffet de tidligere album, ville vel ikke hver eneste gang købe et nyt eksemplar af samtlige tidligere album, bare fordi de nu havde samme rygfarve som det allernyeste. Så de fleste mennesker ville alligevel have rygge i flere forskellige farver i deres reol.

Selv i vore dage er det sådan set et problem. Ganske vist er det bestemt, at rygfarverne på retroudgaverne har den farve, eller cirka den farve, førsteoplaget havde, men også i nutiden kan der være problemer med at få de præcise farvetoner. De er dog alle sammen røde, orange eller gule, men i de forskellige oplag i årenes løb er der forskellige toner af rød, orange og gul.
Jeg antar det betyr at alle albumene var røde, oransje eller gule i sine opprinnelige utgaver. Men hvor kommer den blå farge som Jakobsen nevnte inn i bildet? Flere av de britiske album i dagens standardutgaver har blå rygger.
Carsten Søndergaard skrev: 8. jun 2022, 00:30 I Cobolts logistiske system ringer der en klokke, når lagertallet for et album når et vist lavpunkt, som for retroudgaverne er mindst et halvt år, før det forventes at være udsolgt. Fordi man ved, at det kræver mindst 6 måneder at sikre både det særlige retropapir og materialet til ryggene i den (omtrentlige) rigtige farve til et genoptryk.
Det er jo noe fantastisk og samtidig sprøtt over at Moulinsart og Casterman går SÅ opp i dette, og gjør det så komplisert (og sikkert både tid- og pengekrevende) at disse fargene skal være så presise som mulig. Egentlig kunne det vært litt morsomt om de i stedet gikk ut fra datidens virkelighet om at fargene ble valgt tilfeldig etter hva som var tilgjengelig. Da ville det bli et lotteri hver gang jeg bestilte et retroalbum på Adlibris hvilken farge det ville ha på ryggen. :D

Hvis Moulinsart og Casterman nå samtidig hadde gått like mye opp i å respektere det originale papiret som ble brukt i fargealbumene... nå, men jeg vet jo at det toget er gått for lengst. ;) Nærmere bestemt i 1996.

Jeg har forresten inntrykk av at Castermans eget trykkeri ble nedlagt samtidig med overgangen til det blanke papiret i standardutgavene? Jeg har ofte lurt på om det hadde en direkte sammenheng med skiftet, på siden av lanseringen av Den sorte ø i fargefaksimile.
Carsten Søndergaard skrev: 8. jun 2022, 00:30 Efter min mening er det, som det skal være. Hvis alle retroudgavernes rygge var røde, orange, gule eller blå, ville det se røvsygt ud i reolen - i særdeleshed når der ikke er hverken titler eller numre på ryggene. Og hvis, som Antaeus foreslår, Sovjetunionen og Alfa-kunsten blev inkluderet i retroudgaverne, fordi det ville være "brugervenligt", så ville begrundelsen for overhovedet at have både retro- og standardudgaven blive udvisket. Hovedparten af publikum er alligevel ligeglad med, at Hergé lavede noget om i nogle af albummene i årenes løb. Så der skal være noget "mystisk" og "upraktisk" omkring dem, for at det giver mening. På de fleste sprog findes der faktisk kun én udgave.
Det er et godt poeng at de skal skille seg markant fra standardutgavene, ja.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 8. jun 2022, 00:30Efter min mening er det, som det skal være. Hvis alle retroudgavernes rygge var røde, orange, gule eller blå, ville det se røvsygt ud i reolen - i særdeleshed når der ikke er hverken titler eller numre på ryggene. Og hvis, som Antaeus foreslår, Sovjetunionen og Alfa-kunsten blev inkluderet i retroudgaverne, fordi det ville være "brugervenligt", så ville begrundelsen for overhovedet at have både retro- og standardudgaven blive udvisket. Hovedparten af publikum er alligevel ligeglad med, at Hergé lavede noget om i nogle af albummene i årenes løb. Så der skal være noget "mystisk" og "upraktisk" omkring dem, for at det giver mening. På de fleste sprog findes der faktisk kun én udgave.
Men for nå å leke djevelens advokat et øyeblikk: fra dét perspektiv KUNNE man også argumentere for å utelate Flight 714 og Picaroerne fra retroutgavene. For de utkom jo aldri i et slikt utstyr til å begynne med, og fikk vel heller ikke endringer senere. De er nettopp med fordi det er "brukervennlig". Men jeg synes det er fint å ha dem der, og selvsagt handler det om å kunne tilby en komplett serie med fargealbumene.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 8. jun 2022, 11:52Jeg antar det betyr at alle albumene var røde, oransje eller gule i sine opprinnelige utgaver. Men hvor kommer den blå farge som Jakobsen nevnte inn i bildet? Flere av de britiske album i dagens standardutgaver har blå rygger.
Jeg kender ikke svaret, og det er svært at finde oplysninger som er troværdige. Flest hælder til at farverne var tilfældige efter hvad der kunne skaffes, og da rød og orange var det mest brugte i andre samme, var det ofte det, der kunne skaffes, men ikke altid. Andre mener at Hergé i nogle tilfælde har insisteret på en bestemt farve, i hvert fald da de overgik til at have trykte rygge, fordi den skulle stå i kontrast til motivet på forsiden, for eksempel blå og ikke rød på Den Blå Lotus.

Her er en fin lille video som viser nutidens farver på de franske - og engelske - udgaver. Grøn forekommer også, men jeg tror aldrig der var grønne rygge på de oprindelige udgaver, så netop der er det måske Hergé der har ønsket det senere.
https://www.youtube.com/watch?v=PQRWg_I9EZ8

Tintinologist har flere tråde om emnet, men man bliver ikke rigtig klogere for alvor.
https://www.tintinologist.org/forums/in ... topic=3369
https://www.tintinologist.org/forums/in ... &topic=364
Mesterius skrev: 8. jun 2022, 11:52Jeg har forresten inntrykk av at Castermans eget trykkeri ble nedlagt samtidig med overgangen til det blanke papiret i standardutgavene? Jeg har ofte lurt på om det hadde en direkte sammenheng med skiftet, på siden av lanseringen av Den sorte ø i fargefaksimile.
Jeg tvivler på at der var en direkte sammenhæng. Trykkeriet var nedslidt og mistede den store ordre på de belgiske telefonbøger, som de havde haft i årevis, og samtidig trak familien sig ud.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 8. jun 2022, 12:19
Carsten Søndergaard skrev: 8. jun 2022, 00:30Efter min mening er det, som det skal være. Hvis alle retroudgavernes rygge var røde, orange, gule eller blå, ville det se røvsygt ud i reolen - i særdeleshed når der ikke er hverken titler eller numre på ryggene. Og hvis, som Antaeus foreslår, Sovjetunionen og Alfa-kunsten blev inkluderet i retroudgaverne, fordi det ville være "brugervenligt", så ville begrundelsen for overhovedet at have både retro- og standardudgaven blive udvisket. Hovedparten af publikum er alligevel ligeglad med, at Hergé lavede noget om i nogle af albummene i årenes løb. Så der skal være noget "mystisk" og "upraktisk" omkring dem, for at det giver mening. På de fleste sprog findes der faktisk kun én udgave.
Men for nå å leke djevelens advokat et øyeblikk: fra dét perspektiv KUNNE man også argumentere for å utelate Flight 714 og Picaroerne fra retroutgavene. For de utkom jo aldri i et slikt utstyr til å begynne med, og fikk vel heller ikke endringer senere. De er nettopp med fordi det er "brukervennlig". Men jeg synes det er fint å ha dem der, og selvsagt handler det om å kunne tilby en komplett serie med fargealbumene.
Rigtig, Rute 714 og Picaroerne er med, fordi det er brugervenligt. Det er et lille kompromis.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af benadikt »

Den store Asterix har pæne rygge.
Vedhæftede filer
Den_store_Asterix---.jpg
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Hvordan man lavede rygge i de glade popartdage i 1960'erne :-)

"Tintin Sélection", der var grundlaget for Jet-bøgerne.
Vedhæftede filer
Tintin_Sélection_1955,_1-38.jpg
Besvar