Hvad er definitionen på en god ryg?

Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 6. jun 2022, 03:35
Mesterius skrev: 6. jun 2022, 03:14En liten korreksjon her: Casterman skiftet fra matt til blankt papir på standardalbumene med Tintin en gang i 1996-97, ikke omkring år 2000. Jeg vet det fordi det siste norske Tintin-album på matt papir ble trykket i 1996, og det første på blankt papir i 1997.
Når jeg sagde "omkring år 2000" var det for at have lidt elastik ;-)
Jeg gjettet på det, for å være ærlig. ;) Men det var interessant å få på plass den nøyaktige timing likevel; jeg hadde ikke sjekket de franske fargefaksimiler før.
Carsten Søndergaard skrev: 6. jun 2022, 03:35
Mesterius skrev: 6. jun 2022, 03:14Du nevnte tidligere at omleggelsen til blankt papir skjedde samtidig med lanseringen av fargefaksimilene i Belgia, fordi Moulinsart ønsket å skille mest mulig mellom faksimilene og standardutgavene. De opplysninger stemmer bra med Bedetheque, som forteller at "Tintin (Fac-similé couleurs)"-serien opprinnelig utkom i Belgia i 1996-2007.
Ja, det hele stemmer så, også at Nick Rodwell netop på den tid - omkring midten af 1990'erne - for alvor havde taget magten.
Haha, fin spesifisering. :lol: Men for pokker igjen, det er altså spesifikt Nick Rodwell vi har å takke også for det blanke papir i standardutgavene.
Carsten Søndergaard skrev: 6. jun 2022, 03:35
Mesterius skrev: 6. jun 2022, 03:14Men hvordan mener du at Alfa-kunsten er "i farger" mer enn Sovjetunionen? Innholdet er maskinskrevet manustekst og sort-hvite skissesider.
Ja, det kan man bestemt diskutere, lidt farve (meget lidt) er der dog her og der i skitserne ... og så er der lagt bundfarver ind. Men du har selvfølgelig ret.
Joda, litt farger her og der er det så klart. Men argumentet "Alfa-kunsten er i farger, derfor passer den bedre sammen med de vanlige fargealbum enn Sovjetunionen!" klarer jeg ikke å se.
Carsten Søndergaard skrev: 6. jun 2022, 03:35
Mesterius skrev: 6. jun 2022, 03:14Personlig ville jeg ha trodd at det ville være stor interesse for en samlet pakke med alle de 24 Tintin-album i softcover, så folk faktisk kan få en utgave av hvert eneste album.
Jo, for egentlige samlere naturligvis, men som sagt før, ting som Tintin og Asterix rækker langt ud over tegneseriesamlere, og de fleste vil simpelthen bare have det bedste (eller det de husker bedst fra deres barndom). Deri indgår ikke Sovjetunionen, og heller ikke Alfa-kunsten.
Men hvorfor er så Alfa-kunsten inkludert i pakken med "fargealbum" i softcover, når verken den eller Sovjetunionen inngår i beskrivelsen du gir her? Det virker temmelig tilfeldig.

Selv synes jeg svaret er opplagt: ta enten med både Sovjetunionen og Alfa-kunsten i en slik pakke, eller ingen av dem. Jeg ser ikke hvorfor Alfa-kunsten skulle være mer interessant for gjengse lesere enn Sovjet. Er ikke den egentlige forklaring her ganske enkelt at pakken med 23 softcover-album ble satt sammen en gang mellom 2015 og 2019 -- altså etter at den nåværende standardutgave av Alfa-kunsten kom i 2015, men før standardutgaven av Sovjet kom i 2019?
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Mesterius »

Når jeg ser nærmere på Bedetheques oversikt over fargefaksimilene, legger jeg merke til noe interessant: Kun "Den sorte ø" utkom i 1996, så gikk det hele fire år før "Det sorte guld" fulgte i 2000. Begge opplagte valg til faksimileutgaver, med tanke på hvor mye de skiller seg fra de moderne versjoner. Men man kan kanskje si at "serien" ikke riktig kom i gang før i 2000 eller senere. Dog, kanskje det hele tiden var planlagt en komplett serie, men Moulinsart og Casterman kunne ikke bli enige om detaljene før.

Billede

Også interessant at de siste album i serien utkom så sent som i 2007. Jeg antar at noen av dem kan ha blitt samtrykket med de første danske utgaver.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Antaeus »

At give dem et nummer er let løst så de har samme nummer selv om det er i den ene eller anden udgave.
1. Congo
22. Picaroerne.

0. Sovjet
23. Alfa
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af lolsen »

Nummereringen kan jeg heller ikke se skulle volde et problem, derudover ville det have været utroligt rart, hvis de havde været nummereret, eller endnu bedre, nummereret, samt med titel.

Det er nok de absolut færreste der må formodes at kende rækkefølgen udenad! oO
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Mesterius »

lolsen skrev: 6. jun 2022, 13:34 Nummereringen kan jeg heller ikke se skulle volde et problem, derudover ville det have været utroligt rart, hvis de havde været nummereret, eller endnu bedre, nummereret, samt med titel.

Det er nok de absolut færreste der må formodes at kende rækkefølgen udenad! oO
Men uansett om du kjenner den eller ei, er det ikke noe videre stort problem, for du kan lett se rekkefølgen på baksiden av albumene. Og selv om du ikke husker rekkefølgen på samtlige album, er det relativt enkelt å huske en del ut fra innholdet. Som for eksempel at albumene uten Haddock er før albumene med Haddock.

Jeg synes ikke det er noen løsning å gjøre Tintin i Sovjetunionen til "nr. 0". Det er det første albumet, så jeg synes ikke nummeret 0 passer. Og så er det jo udiskutabelt nr. 1 av de fundamentalistiske retroutgaver.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af lolsen »

Mesterius:

Ja, hvis man er Tintin kender, jeg aner personligt ikke hvilke album Haddock optræder og ikke optræder i...

Der er trods alt en grund til at alt andet læsemateriale har påtrykt skrift på ryggen... Det er netop for at man ikke skal ud i et større detektivarbejde for at finde hoved og hale på serier mm., eller skal bladre rundt mellem udgivelser, for at finde dét ene man gerne vil hive frem.

Har du en bedre løsning ifh. nummerering, end at Sovjet er nr. 0?

I min verden virker der umiddelbart at foretrække fremfor at Sovjet er nr. 1, mens Congo var nr. 2 (i alle serier) da dette kan lede folk til forgæves at lede efter nr. 1 i en given serie hvor denne slet ikke forekommer.

Heldigvis er jeg hverken udgiver, distributør eller sælger, så for mig er det same-same, så længe der dog bare var nummer og titel på ryggen - som med alt andet... :D
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af benadikt »

benadikt skrev: 3. jun 2022, 23:50
GoogaMooga skrev: 3. jun 2022, 23:21 Jerry Spring Komplet har de bedste rygge.
De er lidt under middel. Teksten hopper op og ned og er i forskellig størrelse.
Den franske udgave er flot. Og en samler har lavet sin egen eksklusive indbinding:
Vedhæftede filer
Jerry_Spring_DK-FR-rygge.jpg
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Mesterius »

lolsen skrev: 6. jun 2022, 14:17 Mesterius:

Ja, hvis man er Tintin kender, jeg aner personligt ikke hvilke album Haddock optræder og ikke optræder i...
Men hvis du har lest Tintin, vet du vel hvilke album Haddock IKKE er i? Jeg opplever det som svært lett å huske at Tintin er på egen hånd i historier som Den sorte ø, Kong Ottokars scepter, etc. Men kanskje det er annerledes for andre? Umiddelbart når jeg leste kommentaren din, begynte jeg å lure på om du hadde lest alle albumene.

Det hadde vært forskjell (fra mitt perspektiv) med en serie som f. eks. Lucky Luke, der hovedserien er på over 70 album. Men Tintin-historiene er så få, og så distinktive, at jeg husker svært godt hvilke av dem Haddock er med i. Han satte jo også i den grad preg på serien etter at han ble introdusert.
lolsen skrev: 6. jun 2022, 14:17 Der er trods alt en grund til at alt andet læsemateriale har påtrykt skrift på ryggen... Det er netop for at man ikke skal ud i et større detektivarbejde for at finde hoved og hale på serier mm., eller skal bladre rundt mellem udgivelser, for at finde dét ene man gerne vil hive frem.

Har du en bedre løsning ifh. nummerering, end at Sovjet er nr. 0?

I min verden virker der umiddelbart at foretrække fremfor at Sovjet er nr. 1, mens Congo var nr. 2 (i alle serier) da dette kan lede folk til forgæves at lede efter nr. 1 i en given serie hvor denne slet ikke forekommer.

Heldigvis er jeg hverken udgiver, distributør eller sælger, så for mig er det same-same, så længe der dog bare var nummer og titel på ryggen - som med alt andet... :D
Men det stemmer jo ikke statistisk at "alt annet" har numre på ryggen. Det skulle i så fall omfatte alle vanlige bokserier, alle tegneserier med flere volum, osv. osv. For begge delers del vet jeg at det ikke alltid er nummerering. Se bare på Astrid Lindgrens barnebøker om Pippi Langstrømpe, Karlsson på taket, osv. osv.... bare for å nevne ett åpenbart eksempel. Det er selvsagt ofte vanlig med nummerering, men det betyr dog ikke at alle gjør det.

Og historisk hadde jo ikke Tintin-albumene numre i Belgia engang de første ca. 70 år (frem til overgangen til blankt papir i 1996) - og hvis jeg har forstått riktig, har de det heller ikke i dag. Derav dagens danske standardutgaver uten numre, som følger de franske. (Carsten må gjerne korrigere meg hvis de franske albumene i dag har numre, men slik har jeg altså oppfattet situasjonen.) Tror du manglende numre har ødelagt for Tintins suksess i Belgia?
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Antaeus »

Mesterius skrev: 6. jun 2022, 14:02
lolsen skrev: 6. jun 2022, 13:34 Nummereringen kan jeg heller ikke se skulle volde et problem, derudover ville det have været utroligt rart, hvis de havde været nummereret, eller endnu bedre, nummereret, samt med titel.

Det er nok de absolut færreste der må formodes at kende rækkefølgen udenad! oO
Men uansett om du kjenner den eller ei, er det ikke noe videre stort problem, for du kan lett se rekkefølgen på baksiden av albumene. Og selv om du ikke husker rekkefølgen på samtlige album, er det relativt enkelt å huske en del ut fra innholdet. Som for eksempel at albumene uten Haddock er før albumene med Haddock.

Jeg synes ikke det er noen løsning å gjøre Tintin i Sovjetunionen til "nr. 0". Det er det første albumet, så jeg synes ikke nummeret 0 passer. Og så er det jo udiskutabelt nr. 1 av de fundamentalistiske retroutgaver.
Sovjet burde selvfølgelig være nummer 1, at den ikke skal gives nummeret 1 skyldes kun den opdeling man har lavet.
Og skal de have samme nummer i hver udgave så er det måden at gøre det på (Sovjet = 0) så vi undgår en strøm af "sygemeldinger med stress" af den grund. Og selvfølgelig burde de have et nummer, det er da tåbeligt at man skal vende albummet for at se rækkefølgen når det så let kunne løses med et nummer.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Antaeus »

benadikt skrev: 6. jun 2022, 14:44
benadikt skrev: 3. jun 2022, 23:50
GoogaMooga skrev: 3. jun 2022, 23:21 Jerry Spring Komplet har de bedste rygge.
De er lidt under middel. Teksten hopper op og ned og er i forskellig størrelse.
Den franske udgave er flot. Og en samler har lavet sin egen eksklusive indbinding:
Samlerens indbinding er meget flot, men personlig foretrækker jeg den farverige oprindelige franske fordi farverne pynter langt mere i en reol end den sorte, hvis du spørger mig.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 6. jun 2022, 15:37
Mesterius skrev: 6. jun 2022, 14:02
lolsen skrev: 6. jun 2022, 13:34 Nummereringen kan jeg heller ikke se skulle volde et problem, derudover ville det have været utroligt rart, hvis de havde været nummereret, eller endnu bedre, nummereret, samt med titel.

Det er nok de absolut færreste der må formodes at kende rækkefølgen udenad! oO
Men uansett om du kjenner den eller ei, er det ikke noe videre stort problem, for du kan lett se rekkefølgen på baksiden av albumene. Og selv om du ikke husker rekkefølgen på samtlige album, er det relativt enkelt å huske en del ut fra innholdet. Som for eksempel at albumene uten Haddock er før albumene med Haddock.

Jeg synes ikke det er noen løsning å gjøre Tintin i Sovjetunionen til "nr. 0". Det er det første albumet, så jeg synes ikke nummeret 0 passer. Og så er det jo udiskutabelt nr. 1 av de fundamentalistiske retroutgaver.
Sovjet burde selvfølgelig være nummer 1, at den ikke skal gives nummeret 1 skyldes kun den opdeling man har lavet.
Og skal de have samme nummer i hver udgave så er det måden at gøre det på (Sovjet = 0) så vi undgår en strøm af "sygemeldinger med stress" af den grund. Og selvfølgelig burde de have et nummer, det er da tåbeligt at man skal vende albummet for at se rækkefølgen når det så let kunne løses med et nummer.
Men Antaeus, det er jo en fullstendig personlig definisjonssak hva som er et "problem", og hva som er den beste "løsning". Jeg har jo skjønt for lengst at det ikke nytter å prøve å få deg til å se logikken og fornuften i at det IKKE er numre på Tintin-albumene. Du holder alltid på ditt. Men jeg synes altså det er både logisk og fornuftig, slik situasjonen med serien er.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Antaeus »

Ja selvfølgelig er det personlig.
Akkurat lige som du holder på dit, selv om vi er nogle som gerne vil have numre (og i det mindste titel), og som ville være så let at udføre :wink:
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 6. jun 2022, 15:54 Ja selvfølgelig er det personlig.
Akkurat lige som du holder på dit, selv om vi er nogle som gerne vil have numre (og i det mindste titel), og som ville være så let at udføre :wink:
Jo, men jeg snakker om de logiske grunner til at det ikke er numre, og det er som å snakke til en vegg å få gehør for en eneste av de grunner hos deg. Dét har jeg dog vent meg til. Du ønsker deg titler og numre, og er ikke interessert i å få det problematisert. Selv om det for meg å se, VILLE vært problematisk med numre av flere grunner.

Jeg hadde forresten ikke hatt noe imot titler på fargeretroalbumene. Det har jeg jo sagt hele tiden.

Men jeg synes vi skal skille mellom titler og numre - noe jeg opplever at du og lolsen ikke gjør. Titler på bokserier og tegneserier er vanlig i 99,99% av alle tilfeller. Numre er ikke på langt nær så vanlig, eller ensrettet. Selv om det, som jeg sa tidligere, er vanlig i mange tilfeller.
Senest rettet af Mesterius 6. jun 2022, 16:22, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af benadikt »

På Tintin retroudgaven er det vist ikke muligt at klæbe titler og evt. nummer på ryggen, i hvert fald ikke så det ser smukt ud.

Mange andre serier, hvor nummerering "mangler", kan man selv sætte nummer på. Jeg har sat små etiketter med nummer på Modesty Blaise fra Titan Books og på The Complete Carl Barks Disney Library. Det skal gerne være aftagelige etiketter, hvis man ombestemmer sig; alligevel skal klæbningen være rimelig stærk.

Jeg har faktisk overvejet at klæbe det "rigtige" albumnummer på albummene i den gamle Tintin-serie og Asterix 2-12, men det er aldrig blevet til noget.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad er definitionen på en god ryg?

Indlæg af Mesterius »

benadikt skrev: 6. jun 2022, 16:13 På Tintin retroudgaven er det vist ikke muligt at klæbe titler og evt. nummer på ryggen, i hvert fald ikke så det ser smukt ud.

Mange andre serier, hvor nummerering "mangler", kan man selv sætte nummer på. Jeg har sat små etiketter med nummer på Modesty Blaise fra Titan Books og på The Complete Carl Barks Disney Library. Det skal gerne være aftagelige etiketter, hvis man ombestemmer sig; alligevel skal klæbningen være rimelig stærk.

Jeg har faktisk overvejet at klæbe det "rigtige" albumnummer på albummene i den gamle Tintin-serie og Asterix 2-12, men det er aldrig blevet til noget.
Jeg gjorde det faktisk med mange numre av den gamle norske albumserie fra Semic. ;) Som barn irriterte det meg nemlig at nummereringen på Tintin-albumene mine ikke stemte med det jeg visste var "leserekkefølgen". Så jeg klippet ut små håndskrevne, hvite papirlapper med de "ekte" numre og teipet dem oppå de norske numrene på de røde ryggene. Trenger jeg si at det ikke så spesielt gjennomført ut estetisk? :D

I ettertid har jeg kanskje angret litt på det, for du kan muligens si at hvite papirbiter teipet oppå ryggene (og deler av for- og baksidene) fjerner litt samleverdi. Så jeg har pirket av noen av papirbitnumrene igjen, men andre ser ut til å henge meget godt fast, så jeg har bare latt dem være. Men på den annen side, alle de gamle norske albumene mine er svært godt brukt, og har først og fremst verdi for meg. :) Og det er jo et litt morsomt minne fra den gangen jeg hadde begynt å skjønne at den norske rekkefølge ikke hadde noe å gjøre med den originale.

(Noen av Tintin-albumene hadde jeg forresten som hardcovere fra Seriesamlerklubben, og de fungerte det litt bedre med; for det gamle norske logobilde for Semic som var trykket på ryggene hadde et innrammet, åpent felt som passet perfekt til å skrive et nummer inni (se bilde). Men også her ville jeg ikke skrive rett på de fysiske ryggene, så jeg klistret først teipbiter oppå logobildene og skrev deretter de korrekte numre oppå teipbitene, perfekt plassert i det hvite feltet. ;) Det så faktisk rimelig bra ut. :) )

Billede
Senest rettet af Mesterius 6. jun 2022, 16:30, rettet i alt 2 gange.
Besvar