Taschen scanner de tidlige Marvel blade

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Taschen scanner de tidlige Marvel blade

Indlæg af GoogaMooga »

Det er et stort problem, at Marvel ikke havde reproer af deres tidlige blade, men valgte at trace til deres MMW og Omnibus genoptryk. Ja, det er et kæmpe problem, hvis I spørger mig, for tracingen har ikke altid været præcis nok. Det råder Taschen bod på nu, ved at scanne nogle fine originale hæfter i stedet. Så det vitterligt er Kirby og Ditko, man ser, og ikke en mere eller mindre professionel tracing. Indtil videre har de samlet de første 20-21 numre af hhv. Spider-Man og Avengers i dejlige hc'er i overstørrelse. Men de er ikke billige: $200 koster de stykket. Man kan udsætte købet, hvis man har brug for betænkningstid... :wink:

Billede

amazon.co.uk:
TASCHEN has attempted to create an ideal representation of these books as they were produced at the time of publication. The most pristine pedigreed comics have been cracked open and photographed for reproduction in close collaboration with Marvel and the Certified Guaranty Company.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Taschen scanner de tidlige Marvel blade

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 18. jun 2022, 19:40 Det er et stort problem, at Marvel ikke havde reproer af deres tidlige blade, men valgte at trace til deres MMW og Omnibus genoptryk. Ja, det er et kæmpe problem, hvis I spørger mig, for tracingen har ikke altid været præcis nok. Det råder Taschen bod på nu, ved at scanne nogle fine originale hæfter i stedet. Så det vitterligt er Kirby og Ditko, man ser, og ikke en mere eller mindre professionel tracing. Indtil videre har de samlet de første 20-21 numre af hhv. Spider-Man og Avengers i dejlige hc'er i overstørrelse. Men de er ikke billige: $200 koster de stykket. Man kan udsætte købet, hvis man har brug for betænkningstid... :wink:

Billede

amazon.co.uk:
TASCHEN has attempted to create an ideal representation of these books as they were produced at the time of publication. The most pristine pedigreed comics have been cracked open and photographed for reproduction in close collaboration with Marvel and the Certified Guaranty Company.
Hvad er "en mere eller mindre professionel tracing" vs. scanning?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Taschen scanner de tidlige Marvel blade

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 18. jun 2022, 19:52

Hvad er "en mere eller mindre professionel tracing" vs. scanning?
Jeg ved ikke om "kalkering" er den rigtige danske betegnelse for "tracing", men altså man har tracet de originale sider, man har simpelthen forsøgt at genskabe de originale sider. Det har jo den fordel at stregen står skarpere og man kan nyfarvelægge. DC har gjort det samme med noget af deres Golden Age. Enten ved tracing eller Theakstonizing (siderne bleges, tegnes op og nyfarvelægges eller præsenteres i sh).
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 555
Tilmeldt: 17. maj 2005, 11:21
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Re: Taschen scanner de tidlige Marvel blade

Indlæg af morlyk1 »

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Taschen scanner de tidlige Marvel blade

Indlæg af GoogaMooga »

morlyk1 skrev: 19. jun 2022, 08:56 Man kan læse mere om det her: https://ohdannyboy.blogspot.com/2008/06 ... works.html
Det er en skandale!
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Taschen scanner de tidlige Marvel blade

Indlæg af superboy »

Cory Sedlmeier har nå ansvaret for restoreringen av Marvel Matserworks og det er lenge siden de slutten med tracing. Mye av restoreringen består nå i bruke originalsider.
Men når Taschen scanner de originale bladene så får sidene beholde mye av hvordan de originale fargene kom fram. Mange liker denne måten å se fargene på. De blir ikke så sterke og glorete som når man fargelegger på nytt.
I Weapon X gallery edition har de heldigvis tonet ned fargene noe, slik at de blir mye mer behagelige.


[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=3b3Wc42Yok0[/youtube]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Taschen scanner de tidlige Marvel blade

Indlæg af Antaeus »

superboy skrev: 19. jun 2022, 19:12 Cory Sedlmeier har nå ansvaret for restoreringen av Marvel Matserworks og det er lenge siden de slutten med tracing. Mye av restoreringen består nå i bruke originalsider.
Men når Taschen scanner de originale bladene så får sidene beholde mye av hvordan de originale fargene kom fram. Mange liker denne måten å se fargene på. De blir ikke så sterke og glorete som når man fargelegger på nytt.
I Weapon X gallery edition har de heldigvis tonet ned fargene noe, slik at de blir mye mer behagelige.


[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=3b3Wc42Yok0[/youtube]
Jeg har en del nye Marvel Omnibus med Amazing Spider-Man, Fantastic 4, Avengers, Uncanny X-men, Master of Kung Fu m.fl. og her er der ganske godt gang i farverne og på glat papir, men jeg synes det er ret lækkert. Jeg har så ikke noget at sammenligne med og ved så ikke om de originale eventuelt på mat papir med farverne tonede lidt ned ville være endnu bedre eller det modsatte. Men jeg er rigtig godt tilfreds med mine omnibus.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Taschen scanner de tidlige Marvel blade

Indlæg af superboy »

Det med farger er nok mye en smaksak, men selv liker jeg ofte at de gamle fargene mye bedre enn de nye.

Her er en fin diskusjon om slike farger:
https://www.tapatalk.com/groups/marvelm ... 9-s20.html
Vedhæftede filer
farger.JPG
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Taschen scanner de tidlige Marvel blade

Indlæg af Antaeus »

superboy skrev: 20. jun 2022, 16:49 Det med farger er nok mye en smaksak, men selv liker jeg ofte at de gamle fargene mye bedre enn de nye.

Her er en fin diskusjon om slike farger:
https://www.tapatalk.com/groups/marvelm ... 9-s20.html
Takker, den kigger jeg lige på ved lejlighed.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 107
Tilmeldt: 16. jul 2009, 12:34

Re: Taschen scanner de tidlige Marvel blade

Indlæg af Niels Jørgen »

Nu må grafikeren, med en dybt teknisk-grafisk baggrund altså blande sig.

Der er 2 måder at genskabe gamle udgivelser som tegneserier på:

1: Indscanne de originale tegninger. Altså dem der er tegnet med tusch på papir, og derudfra opbygge det på ny.
2: Indscanne gamle blade.
Den 3. som kræver at de originale film- og trykplader er gemt, kan vi roligt se bort fra.

Nr 1 vil give et resultat som med nutidens teknik kan blive bedre end oprindeligt. Men kræver jo i sagens natur adgang til alle tegninger.
Nr 2 vil uanset hvordan man gør, betyde en væsentlig kvalitetsforringelse, og betyde et tidskrævende retoucheringsarbejde elektronisk efterfølgende, blot for at nå op på samme kvalitetesniveau som det originale blad.

Tracing: Det er en metode man bruger i et program der hedder Adobe Illustrator, hvor den indscannede tegning efterbehandles. Det er absolut ikke nogen tryllestav, og kræver stadig meget efterbearbejdelse. Og det kræver stadig en scanning af materialet. Men det kan forvandle en pixel-baseret fil (som en indscannet tegning jo er) til en vektorbaseret. Det vil for det meste blive brugt på en ren sort stregtegning, som så senere vil blive farvelagt elektronisk.

Jeg har selv arbejdet som "scannerfører" ved det der engang var danmarks største grafiske virksomhed, og har selv indscannet bl.a. Anders And-blade for Gutenberghus, dengang de første årgange blev genoptrykt. Det kom der - som den der har set bladene - ikke noget godt ud af, når ikke man vil ofre de mange timers arbejde det kræver at få noget fornuftigt ud af det, og få materialet løftet kvalitetsmæssigt. Så ligner det noget der nærmest er fotokopieret ....

Så bare at indscanne en enkelt side fra en 70 år gammel tegneserie, og bringe den op til nutidens kvalitet - det kan koste mange timers arbejde.

Det nemmeste var jo hvis de originale trykplader og film var gemt, men det sker nærmest aldrig.
Brugeravatar
Henrik Andreasen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. mar 2004, 13:44
Geografisk sted: Syd for Køge

Re: Taschen scanner de tidlige Marvel blade

Indlæg af Henrik Andreasen »

Som Superboy skriver så har Marvel Masterworks serien været i ret gode hænder med hensyn til gengivelse af de tidligere værker, siden Cory Sedlmeier har haft ansvaret for denne genoptryks linje. Har selv over 100 af disse Marvel Masterworks og er ganske godt tilfreds, selvom de første 27 stk. lader noget tilbage at ønske, men det var også før Cory Sedlmeiers tid.

Har selv mødt ham ved en enkelt lejlighed, ved et foredrag hvor jeg talte lidt med ham bagefter - meget sympatisk fyr. Foredraget var om Marvels genudgivelse af Miracleman, hvor han gennem hele foredrag omtalte Alan Moore som "the original writer", da Alan Moore ikke vil forbindes med udgivelsen (og Marvel), mens Mark Buckingham og John Totleben begge omtalte Alan Moore som Alan, da de ikke lå under de samme kontraktlige forpligtigelser. Ganske spøjst!

Niels Jørgen: Har sendt dig en PM for et stykke tid, som jeg ikke lige ved om du har set?
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Taschen scanner de tidlige Marvel blade

Indlæg af superboy »

Ved å scanne de gamle bladene så bevarer man sjarmen ved de gamle fargene. Mye nostalgi i gammel kvalitet, de nye fargene blir altfor glorete.
Vedhæftede filer
comic taschen 3.JPG
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Taschen scanner de tidlige Marvel blade

Indlæg af GoogaMooga »

Er det Taschen bogen, du viser dér til højre?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Taschen scanner de tidlige Marvel blade

Indlæg af GoogaMooga »

Niels Jørgen skrev: 21. jun 2022, 12:36 Nu må grafikeren, med en dybt teknisk-grafisk baggrund altså blande sig.

Der er 2 måder at genskabe gamle udgivelser som tegneserier på:

Hvad så med Theakstonizing? Den metode har Pure Imagination og AC Comics måske ikke brugt til hundredevis af Golden Age genoptryk?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 107
Tilmeldt: 16. jul 2009, 12:34

Re: Taschen scanner de tidlige Marvel blade

Indlæg af Niels Jørgen »

GoogaMooga skrev: 22. jun 2022, 00:02
Niels Jørgen skrev: 21. jun 2022, 12:36 Nu må grafikeren, med en dybt teknisk-grafisk baggrund altså blande sig.

Der er 2 måder at genskabe gamle udgivelser som tegneserier på:

Hvad så med Theakstonizing? Den metode har Pure Imagination og AC Comics måske ikke brugt til hundredevis af Golden Age genoptryk?
??

Det udtryk kender jeg ikke, og det gør Google heller ikke.

Men uanset hvad, så kommer du ikke udenom en scanner, hvis du ikke har de originale film/plader. Du skal jo på en eller anden måde have omformet fysisk materiale til elektronisk. En scanner tager jo et billede som der så kan arbejdes videre med. Det kan gøres på forskellig vis. Skulle jeg gøre det efter alle kunstens regler dag, måtte udgangspunktet være et højtopløst scan/foto, og derfra bearbejdning i PhotoShop og efterfølgende i Illustrator. Hvis du vil bevare det “gamle” præg, så er det udelukkende PhotoShop. Eller et andet billedbehandlingsprogram. Men intet slår PhotoShop:)

Men forklar lige rent teknisk hvad Theakstonizing er, Googamooga? Mon ikke bare det er en intern betegnelse for en arbejdsgang?
Besvar