1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Indlæg af Gimli »

Antaeus har i en anden tråd overvejet at fora'ets deltagere angiver, hvilke album de oplever som de bedste som er udgivet i 1950'erne. Jeg har netop genlæst/læst alle mine album fra denne periode, så det er let for mig, at følge op på den opfordring. Jeg vælger at angive det bedste album for hvert år - uden at det på nogen måde skal opfattes som præcedens;
1950; Johnny Hazard - På kæmpeøglernes ø
1951; Johnny Hazard - Den flyvende tallerken
1952; Splint & Co. - Arvestriden
1953; Buck Dannys oplevelser - Testpiloter
1954; Blake og Mortimer - Manethons papyrus
1955; Splint & Co. - Næsehornets hemmelighed
1956; Blake og Mortimer - Det gule mærke
1957; Splint & Co. - I murænens gab
1958; Alix - Oribals krone
1959; Lopez - The Eternaut

Af disse er der nogle album som har manglet reel konkurrence men de album som holder er;
På kæmpeøglernes ø, Det gule mærke, I murænens gab og The Eternaut. De er alle 4 seriøse kandidater til at blive årtiets album. The Eternaut har jeg dog kun læst 1 gang - og nogle gange kan en genlæsning ændre førstegangs oplevelsen.

Jeg bør også nævne at det er begrænset, hvad jeg har af ikke fransk/begiske album, så der kan sagtens ligge guld gemt her.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Indlæg af Antaeus »

Super, jeg kommer også med bud når jeg får kigget.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: 1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Indlæg af Erling Søby »

Siden du ikke nævner Tintin, vil jeg gøre det:
1953. Mission til månen.
1954. De første skridt på månen.
1956. Tournesolmysteriet.

1956 er selvsagt en hård konkurrence mellem Tournesolmysteriet og Blake & Mortimer: Det gule mærke.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: 1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Indlæg af Erling Søby »

Og når jeg så tilføjer:
1950-53. Blake & Mortimer: Kampen om verdensherredømmet 1-3.
1954-55. Blake & Mortimer: Pyramidens hemmelighed 1-2.
1959. Blake & Mortimer: SOS meteorer.

Og selvom det ikke er en albumserie, så Tove Jansson: Mumitrolden - avisstribe 1954-59.

Dermed så 1950'erne bedste serier/albums.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Indlæg af Antaeus »

Gode valg, Erling.
Jeg tænker nu også at inddrage andet end album, som fx Barks etc.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Indlæg af Gimli »

Erling Søby skrev: 15. sep 2022, 11:23 Siden du ikke nævner Tintin, vil jeg gøre det:
1953. Mission til månen.
1954. De første skridt på månen.
1956. Tournesolmysteriet.

1956 er selvsagt en hård konkurrence mellem Tournesolmysteriet og Blake & Mortimer: Det gule mærke.
Jeg er godt klar over, at min oplistning ville "provokerer" :wink: Tintin-nydere. De tre Tintin album er alle gode og de 2 måne-album er med i hvert sit års top 3. Tournesol-mysteriet er et virkelig godt Tintin album, men der er altså også et par virkelig gode Splint & Co. album det år (Ned med diktatoren og Kvik i knibe) og jeg anser 1956 som "det hårdeste" år at vælge årets album i. Men tilbage til Tintin - jeg har desværre aldrig for alvor været hooked på serien. Jeg kan godt se at det er kvalitet, men den taber altså et par skridt i forhold til de andre muligheder. (Uden at det på nogen måde er udtryk for en universel - sådan skal det altså være - holdning).
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Indlæg af Gimli »

[quote="Erling Søby" post_id=224821 time=1663234974 user_id=7465]
Og når jeg så tilføjer:
1950-53. Blake & Mortimer: Kampen om verdensherredømmet 1-3.
1954-55. Blake & Mortimer: Pyramidens hemmelighed 1-2.
1959. Blake & Mortimer: SOS meteorer.

Og selvom det ikke er en albumserie, så Tove Jansson: Mumitrolden - avisstribe 1954-59.

Dermed så 1950'erne bedste serier/albums.
[/quote]

Pyramidens hemmelighed 1 er på min liste (Manethons papyrus). De fleste andre album du nævner er på 'årets top 3'. Mumitrolden er en væsentligmangel i min samling. Den udkom på et tidspunkt hvor jeg studerede og ikke havde midlerne til at købe 'den komplette udgave'.
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 875
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: 1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Indlæg af Asger Pedersen »

1952-55 Beyond Mars af Jack Williamson og Lee Elias
1956~59 Willy på eventyr 1: Uranskibet 😄
Mange af de tidligere nævnt er blandt mine favoritter, men SF har altid været min kæphest, Willy er jo selvindlysende for mig.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 875
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: 1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Indlæg af Asger Pedersen »

Gimli skrev: 15. sep 2022, 20:37
Og selvom det ikke er en albumserie, så Tove Jansson: Mumitrolden - avisstribe 1954-59.

Mumitroldene er jo kommet i albums ad tre omgange, den sidste var endda den komplette serie. Så den er kvalificeret.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Indlæg af Gimli »

Asger Pedersen skrev: 15. sep 2022, 22:16 [quote=Gimli post_id=224832 time=<a href="tel:1663267031">1663267031</a> user_id=18944]

Og selvom det ikke er en albumserie, så Tove Jansson: Mumitrolden - avisstribe 1954-59.

Mumitroldene er jo kommet i albums ad tre omgange, den sidste var endda den komplette serie. Så den er kvalificeret.
[/quote]

Helt sikkert. Jeg vil til enhver tid lade avisudgivelser indgå på det tidspunkt, hvor de oprindeligt bliver udgivet. Men som jeg håber 'the Eternaut' viser, så er det slut-tidspunktet jeg anvender. (The Eternaut er ikke en avisudgivelser, men er udgivet via et tegneseriemagasin. Jeg ved ikke om der kom en album-udgivelse kort tid efter. I så fald ville tidspunktet for den samlede udgivelse være min beregning. Men så vidt jeg ved er historien først udgivet i en samlet version så sent, at det bliver latterligt at bruge det som dato for udgivelsen).

I øvrigt er det Erling som har lavet det oprindelige opslag (vedr. Mumi og albumudgivelse) - jeg ved ikke, hvad der skete med citeringen.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Indlæg af Antaeus »

1950; Prins Valiant - Krig og Kærlighed
1951; Prins Valiant - Vejen Hjem
1952; Splint & Co. - Arvestriden
1953; Prins Valiant - Duel i Irland
1954; Blake og Mortimer - Pyramidens Hemmelighed 1
1955; Blake og Mortimer - Pyramidens Hemmelighed 2
1956; Blake og Mortimer - Det gule mærke
1957; Splint & Co. - I murænens gab
1958; Henrik og Hagbart - Den Fortryllede Fløjte
1959. Blake & Mortimer: SOS meteorer.

Boblere: Tintin, Carl Barks værker, Kloro, Rip Kirby
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Indlæg af Gimli »

Spændende valg Antaeus. Jeg kan se vi har en del fælles-vurderinger, men også nogle steder, hvor vi ser lidt mere forskelligt på kvaliteten.

Jeg har ikke samlet på Prins Valiant. Jeg har læst en hel del af de ca. 14 første album der kom i Danmark i 70'erne?? Jeg husker at jeg satte pris på de ca. første 11 album - men jeg stod lidt af, efterhånden som Aleta/Atela? og hans søn, begyndte at fylde mere i fortællingen. Det kan have noget at gøre med min alder, men jeg nåede altså at "stå lidt af" på serien i en ung alder. Det kan jo være, jeg skal revurdere min holdning.

Den fortryllede fløjte har jeg selv fastsat til at komme i 1960 (uden at det skal forståes som en deklassifikation). Men jeg tvivler godt nok på, at jeg vil opleve den bedre end; Oribals Krone. Men den er pt. blandt top 3 for 1960, så Den fortryllede fløjte er et godt album. SOS meteorer er også et godt album - men jeg oplever at det især gælder den del, hvor Mortimer "bærer" historien, mens den falder i intensitet når det er Blake, som bliver frontfigur. Derfor mister den altså et skridt eller to i min vurdering af årets album 1959. Og så er The Eternaut simpelt hen en velfortalt tegneserie.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev: 16. sep 2022, 00:21 Spændende valg Antaeus. Jeg kan se vi har en del fælles-vurderinger, men også nogle steder, hvor vi ser lidt mere forskelligt på kvaliteten.

Jeg har ikke samlet på Prins Valiant. Jeg har læst en hel del af de ca. 14 første album der kom i Danmark i 70'erne?? Jeg husker at jeg satte pris på de ca. første 11 album - men jeg stod lidt af, efterhånden som Aleta/Atela? og hans søn, begyndte at fylde mere i fortællingen. Det kan have noget at gøre med min alder, men jeg nåede altså at "stå lidt af" på serien i en ung alder. Det kan jo være, jeg skal revurdere min holdning.

Den fortryllede fløjte har jeg selv fastsat til at komme i 1960 (uden at det skal forståes som en deklassifikation). Men jeg tvivler godt nok på, at jeg vil opleve den bedre end; Oribals Krone. Men den er pt. blandt top 3 for 1960, så Den fortryllede fløjte er et godt album. SOS meteorer er også et godt album - men jeg oplever at det især gælder den del, hvor Mortimer "bærer" historien, mens den falder i intensitet når det er Blake, som bliver frontfigur. Derfor mister den altså et skridt eller to i min vurdering af årets album 1959. Og så er The Eternaut simpelt hen en velfortalt tegneserie.
Prins Valiant indtil cirka nr. 25 er et mesterværk, herefter falder den hele lidt i kvalitet kontinuerligt.
Der gik en del tid før at Aleta og Arn begyndte at fylde.

Jeg husker ikke Alix historierne godt nok til at vælge dem, men jeg kunne godt lide Alix i sin tid, men jeg har ikke rigtig læst dem siden.
I Comicwiki står Den Fortryllede Fløjte (fransk version) til at udkomme i 1958, så det er jeg gået efter. Der er også nogle gode Kloro historier i perioden, problemet er at der hvor der er gode album er der andre album fra samme årgang som stikker dem.
Eternaut har jeg som tidligere skrevet ikke læst. Tegningerne er ikke helt oppe at ringe, men dog stadig gode og den kunne godt være spændende bedømt ud fra lidt bladring. Mange anser Blake & Mortimer SOS Meteorer som mesterværket i serien, og der er ingen tvivl om den er den bedst tegnede og jeg synes den er et mesterværk med en fantastisk atmosfære, men jeg foretrækker dog Det Gule Mærke og herefter SOS.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Indlæg af Gimli »

Antaeus skrev: 16. sep 2022, 00:37 Prins Valiant indtil cirka nr. 25 er et mesterværk, herefter falder den hele lidt i kvalitet kontinuerligt.
Der gik en del tid før at Aleta og Arn begyndte at fylde.

Jeg husker ikke Alix historierne godt nok til at vælge dem, men jeg kunne godt lide Alix i sin tid, men jeg har ikke rigtig læst dem siden.
I Comicwiki står Den Fortryllede Fløjte (fransk version) til at udkomme i 1958, så det er jeg gået efter. Der er også nogle gode Kloro historier i perioden, problemet er at der hvor der er gode album er der andre album fra samme årgang som stikker dem.
Eternaut har jeg som tidligere skrevet ikke læst. Tegningerne er ikke helt oppe at ringe, men dog stadig gode og den kunne godt være spændende bedømt ud fra lidt bladring. Mange anser Blake & Mortimer SOS Meteorer som mesterværket i serien, og der er ingen tvivl om den er den bedst tegnede og jeg synes den er et mesterværk med en fantastisk atmosfære, men jeg foretrækker dog Det Gule Mærke og herefter SOS.
Jeg tænker du har ret vedr. Prins Valiant. Jeg kan bare huske at albummet hvor de er i Amerika, begyndte jeg at få fornemmelsen af, at det var ved at blive en 'familie-saga' mere end en 'ridder-fortælling' uden at det var så eksplicit formuleret i min forståelse, dengang. Jeg tænker at jeg kan lede efter Prins Valiant antikvitarisk - og så holde mig til de første 25 album.

Den fortryllede fløjte står ganske rigtigt til 1958 i den indledende oversigt - men hvis du trykker dig frem til albummet, står der 1960. Det er ikke værd at diskutere - det er jo et definitions-spørgsmål om man vil bruge magasin-udgivelsen eller albumudgivelsen, som kriterie.

Vedr. Alix så var det en serie, som overraskede mig på kvalitet, dengang jeg begyndte at sammenligne albummene mere direkte. Jeg havde det egentlig som dig - jeg huskede dem som værende ok/gode - men de sprang virkelig frem i rækkerne, da jeg sammenlignede dem med andre album. (De oprindelige album fra Carlsen altså). Og det er ikke alle album jeg oplever som lige gode - der er bare en del højdespringere. Den sorte klo fra 1959 er også oppe blandt den årlige top 3, for mit vedkommende.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Indlæg af Antaeus »

Prins Valiant Amerika albummene er ikke helt lige så gode som de andre, men stadig meget høj kvalitet.

Det kunne være at jeg skulle læse mine Alix album igen.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar