1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: 1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Indlæg af Mesterius »

Personlig synes jeg det blir pussig å ta inn serier som Prins Valiant og Johnny Hazard i en slik kåring. For det første er det ikke snakk om tradisjonelle albumserier slik som Tintin. Men for det andre, og viktigere: når man kårer f. eks. "1950; Prins Valiant - Krig og Kærlighed" som et av 50-årenes beste album, så er det jo ikke snakk om et album som utkom på 50-tallet (slik tilfellet er med nevnte album av Splint, Tintin, osv). Det dreier seg om senere opptrykk av avisstriper som gikk i amerikanske aviser på 50-tallet.

Jeg synes en kåring av 1950-årenes beste album skal dreie seg om tegneserier som utkom i albumformat i løpet av dette tiåret.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Indlæg af Gimli »

Mesterius skrev: 16. sep 2022, 10:08 Personlig synes jeg det blir pussig å ta inn serier som Prins Valiant og Johnny Hazard i en slik kåring. For det første er det ikke snakk om tradisjonelle albumserier slik som Tintin. Men for det andre, og viktigere: når man kårer f. eks. "1950; Prins Valiant - Krig og Kærlighed" som et av 50-årenes beste album, så er det jo ikke snakk om et album som utkom på 50-tallet (slik tilfellet er med nevnte album av Splint, Tintin, osv). Det dreier seg om senere opptrykk av avisstriper som gikk i amerikanske aviser på 50-tallet.

Jeg synes en kåring av 1950-årenes beste album skal dreie seg om tegneserier som utkom i albumformat i løpet av dette tiåret.
På en måde forstår jeg din pointe - og på en måde er det uretfærdigt. Hvis vi bruger Den fortryllede fløjte som eksempel på, hvor jeg kan følge dig. Den starter som magasin udgivelse i 1958 og udkommer som album i 1960. Her vil jeg normalt lade albumudgivelsen være gældende. Herre Gud - der er 2 års forskel. Men hvis vi tager Johnny Hazard så bliver det altså uretfærdigt. De blev udgivet som avisstriber i 1940'erne og frem til 70'erne? Men albummene (på dansk) blev udgivet i ca. Midt 80'erne. Altså mere end 30 år efter avisudgivelsen. Det bliver simpelthen unfair - tiden har udviklet mediet så meget, at albummet er oppe mod en helt anden konkurrence. Her er det i min optik mere fair at sige, at det må være avisudgivelsen som er det mest retfærdige udgivelsestidspunkt. Hvor skillelinjen lige ligger er nogen gange mere en følelse end egentlige objektive kriterier.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: 1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Indlæg af Mesterius »

Gimli skrev: 16. sep 2022, 10:41
Mesterius skrev: 16. sep 2022, 10:08 Personlig synes jeg det blir pussig å ta inn serier som Prins Valiant og Johnny Hazard i en slik kåring. For det første er det ikke snakk om tradisjonelle albumserier slik som Tintin. Men for det andre, og viktigere: når man kårer f. eks. "1950; Prins Valiant - Krig og Kærlighed" som et av 50-årenes beste album, så er det jo ikke snakk om et album som utkom på 50-tallet (slik tilfellet er med nevnte album av Splint, Tintin, osv). Det dreier seg om senere opptrykk av avisstriper som gikk i amerikanske aviser på 50-tallet.

Jeg synes en kåring av 1950-årenes beste album skal dreie seg om tegneserier som utkom i albumformat i løpet av dette tiåret.
På en måde forstår jeg din pointe - og på en måde er det uretfærdigt. Hvis vi bruger Den fortryllede fløjte som eksempel på, hvor jeg kan følge dig. Den starter som magasin udgivelse i 1958 og udkommer som album i 1960. Her vil jeg normalt lade albumudgivelsen være gældende. Herre Gud - der er 2 års forskel. Men hvis vi tager Johnny Hazard så bliver det altså uretfærdigt. De blev udgivet som avisstriber i 1940'erne og frem til 70'erne? Men albummene (på dansk) blev udgivet i ca. Midt 80'erne. Altså mere end 30 år efter avisudgivelsen. Det bliver simpelthen unfair - tiden har udviklet mediet så meget, at albummet er oppe mod en helt anden konkurrence. Her er det i min optik mere fair at sige, at det må være avisudgivelsen som er det mest retfærdige udgivelsestidspunkt. Hvor skillelinjen lige ligger er nogen gange mere en følelse end egentlige objektive kriterier.
Men da kan denne kåringen like godt handle om 1950-årenes beste tegneserie. Det er ingen grunn til å trekke frem albumformatet spesifikt.

Når man sier "beste album" fra et tiår, synes jeg det naturlig etterspør faktiske albumserier fra æraen.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: 1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 16. sep 2022, 11:05
Når man sier "beste album" fra et tiår, synes jeg det naturlig etterspør faktiske albumserier fra æraen.
Enig.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Indlæg af Gimli »

Mesterius skrev: 16. sep 2022, 11:05
Men da kan denne kåringen like godt handle om 1950-årenes beste tegneserie. Det er ingen grunn til å trekke frem albumformatet spesifikt.

Når man sier "beste album" fra et tiår, synes jeg det naturlig etterspør faktiske albumserier fra æraen.
Point taken. Det er så årtiets bedste tegneserie.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Indlæg af Antaeus »

Jeg ved godt jeg skrev album og at det var det Gimli tog op, mens jeg nok mente tegneserie(historie), det er også med den baggrund jeg udgav min liste og har taget det lidt mere i at det kunne være en sjov lille øvelse end at det skulle være dybt seriøst. Og det er ret sjovt at de som har budt ind kredser meget mellem de samme serier og album. Det er her jeg lægger min opmærksomhed, altså i det spændende at se hvad andre byder ind med i forhold til jeg selv.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: 1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Indlæg af Mesterius »

Nå, men her er mitt forsøk på en subjektiv liste over 1950-årenes beste albumutgivelser. Påvirket både av moderne vurderinger og minner fra årtier tilbake. Jeg endte med å sortere etter serie snarere enn årstall.

Tintins oplevelser:
1950: Det sorte guld
1953: Mission til månen.
1954: De første skridt på månen

Splint & Co.:
1952: Arvestriden
1952: Hvor er spirillen?
1956: Ned med diktatoren
1957: I Murænens gab

Lucky Luke:
1957: Spor over prærien
1958: Dalton-brødrenes fætre
1959: Dommeren
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: 1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Indlæg af superboy »

Beste tegneserie fra 50-tallet:
Donald Duck/ Skrue av Carl Barks
The Spirit av Will Eisner
Rip Kirby av Alex Raymond.
Vedhæftede filer
03.jpg
03.jpg (60.92 KiB) Vist 827 gange
02.jpg
02.jpg (59.58 KiB) Vist 827 gange
01.jpg
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Indlæg af Antaeus »

Superboy, dette er jo bare serier og derfor ikke særlig specifikt, hvilket er meget nemmere, og altså ikke de bedste album/tegneseriehistorier.

Med mindre du peger på netop de album og samlebind du poster? Rip Kirby består af mange historier i det samlebind.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Indlæg af Gimli »

Mesterius skrev: 17. sep 2022, 00:30 Nå, men her er mitt forsøk på en subjektiv liste over 1950-årenes beste albumutgivelser. Påvirket både av moderne vurderinger og minner fra årtier tilbake. Jeg endte med å sortere etter serie snarere enn årstall.

Tintins oplevelser:
1950: Det sorte guld
1953: Mission til månen.
1954: De første skridt på månen

Splint & Co.:
1952: Arvestriden
1952: Hvor er spirillen?
1956: Ned med diktatoren
1957: I Murænens gab

Lucky Luke:
1957: Spor over prærien
1958: Dalton-brødrenes fætre
1959: Dommeren
Spændende liste - og selv om jeg ikke selv har nogle Lucky Luke album på min liste er det rart at se, at der er nogle, der har den serie blandt sine absolutte favoritter. Jeg selv har flere album af Lucky Luke på min "øverste hylde" i 60'erne end 50'erne.

Jeg er nok lidt nysgerrig efter, at du ikke har Tournesol-mysteriet blandt dine favorit-Tintin album. Det er jo ikke min ynglings-serie, men det er trods alt det album jeg bedst kan lide af 50'ernes udgivelser?
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Indlæg af Gimli »

Gimli skrev: 16. sep 2022, 20:56
Mesterius skrev: 16. sep 2022, 11:05
Men da kan denne kåringen like godt handle om 1950-årenes beste tegneserie. Det er ingen grunn til å trekke frem albumformatet spesifikt.

Når man sier "beste album" fra et tiår, synes jeg det naturlig etterspør faktiske albumserier fra æraen.
Point taken. Det er så årtiets bedste tegneserie.
Måske skulle jeg have skrevet; Årtiets bedste tegneseriehistorie.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Indlæg af Antaeus »

Mesterius skrev: 17. sep 2022, 00:30 Nå, men her er mitt forsøk på en subjektiv liste over 1950-årenes beste albumutgivelser. Påvirket både av moderne vurderinger og minner fra årtier tilbake. Jeg endte med å sortere etter serie snarere enn årstall.

Tintins oplevelser:
1950: Det sorte guld
1953: Mission til månen.
1954: De første skridt på månen

Splint & Co.:
1952: Arvestriden
1952: Hvor er spirillen?
1956: Ned med diktatoren
1957: I Murænens gab

Lucky Luke:
1957: Spor over prærien
1958: Dalton-brødrenes fætre
1959: Dommeren
Mesterius, jeg synes også det er en virkelig god liste, hvor der er mange af mine favoritter er med også, men bare som nummer 2 eller 3 for en del af dem.
Lucky Luke er også en af mine favoritserier og album, men vi skal nok lige op i 60erne før de for mig vil begynde at kunne trænge sig på selv om jeg også overvejede både dit 1958 og 1959 valg. Dommeren er god, men der er kun meget få album der kan slå SOS Meteorer af pinden.

Er du ikke til Blake og Mortimer?
For mig ligner det Tintin en del, selv om den selvfølgelig er helt selvstændig og lidt mere alvorlig og cuttet for det jeg synes kan være alt for meget falden-på-halen komedie i Tintin. Men begge serier er i den absolutte top inden for tegneserier.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: 1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Indlæg af Frank Madsen »

Mesterius skrev: 16. sep 2022, 10:08 Personlig synes jeg det blir pussig å ta inn serier som Prins Valiant og Johnny Hazard i en slik kåring. For det første er det ikke snakk om tradisjonelle albumserier slik som Tintin. Men for det andre, og viktigere: når man kårer f. eks. "1950; Prins Valiant - Krig og Kærlighed" som et av 50-årenes beste album, så er det jo ikke snakk om et album som utkom på 50-tallet (slik tilfellet er med nevnte album av Splint, Tintin, osv). Det dreier seg om senere opptrykk av avisstriper som gikk i amerikanske aviser på 50-tallet.

Jeg synes en kåring av 1950-årenes beste album skal dreie seg om tegneserier som utkom i albumformat i løpet av dette tiåret.
Omvendt kan man sige, at det er underligt, at et trykformat skal afgøre, om en tegneserie er værdig til at optræde på listen eller ej. Alle album fra 1950'erne er jo først og fremmest lavet til at blive bragt som føljeton i en ugeblad med 1-2 sider ad gangen. , og nøjagtig det samme gælder jo avisernes søndagssider - så hvorfor ikke bare lade ALLE længere tegneseriefortællinger tælle med, uanset om de oprindelig er udgivet som album, hæfte eller på avisernes tegneseriesider? Så kan man også få plads til f.eks. Carl Barks' Onkel Joakim-historier eller en lang Li'l Abner-historie (selv om de bedste er fra 1940erne).
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: 1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 17. sep 2022, 10:27 Superboy, dette er jo bare serier og derfor ikke særlig specifikt, hvilket er meget nemmere, og altså ikke de bedste album/tegneseriehistorier.

Med mindre du peger på netop de album og samlebind du poster? Rip Kirby består af mange historier i det samlebind.
Hvorfor må det pekes på spesifikke "album", hvis kåringen i utgangspunktet skal være så åpen at den ikke kun inkluderer faktiske album fra 50-tallet

Hvis vi snakker om tegneserier som Anders And og Spirit, er det jo gjerne mange historier i et samlebind. Så man må uansett enten velge spesifikke serier, eller snakke mer generelt om en periode man liker. Jeg synes f. eks. Spirit 1950-51 holder et meget høyt nivå, uten at jeg husker navnene (eller datoene) på alle historiene jeg har lest fra perioden.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: 1950'ernes bedste album - subjektive oplevelser

Indlæg af Mesterius »

Frank Madsen skrev: 17. sep 2022, 12:02
Mesterius skrev: 16. sep 2022, 10:08 Personlig synes jeg det blir pussig å ta inn serier som Prins Valiant og Johnny Hazard i en slik kåring. For det første er det ikke snakk om tradisjonelle albumserier slik som Tintin. Men for det andre, og viktigere: når man kårer f. eks. "1950; Prins Valiant - Krig og Kærlighed" som et av 50-årenes beste album, så er det jo ikke snakk om et album som utkom på 50-tallet (slik tilfellet er med nevnte album av Splint, Tintin, osv). Det dreier seg om senere opptrykk av avisstriper som gikk i amerikanske aviser på 50-tallet.

Jeg synes en kåring av 1950-årenes beste album skal dreie seg om tegneserier som utkom i albumformat i løpet av dette tiåret.
Omvendt kan man sige, at det er underligt, at et trykformat skal afgøre, om en tegneserie er værdig til at optræde på listen eller ej. Alle album fra 1950'erne er jo først og fremmest lavet til at blive bragt som føljeton i en ugeblad med 1-2 sider ad gangen. , og nøjagtig det samme gælder jo avisernes søndagssider - så hvorfor ikke bare lade ALLE længere tegneseriefortællinger tælle med, uanset om de oprindelig er udgivet som album, hæfte eller på avisernes tegneseriesider? Så kan man også få plads til f.eks. Carl Barks' Onkel Joakim-historier eller en lang Li'l Abner-historie (selv om de bedste er fra 1940erne).
Selvsagt, men sier man "beste album fra 50-tallet", impliserer det en historikk som henger sammen med de fransk-belgiske/europeiske tegneserier. Som jeg allerede har nevnt til Gimli (og som han har sagt seg enig i), synes jeg tittelen på kåringen mister mening hvis det så skal handle om alle lengre tegneseriehistorier. Da kan man like gjerne kalle den noe annet.

Og nå virker det jo som DÉT er det egentlige poenget med kåringen - at det skal handle om LENGRE tegneseriehistorier. Dét kom ikke frem i åpningsposten, som kun etterspurte "beste album".
Gimli skrev: 17. sep 2022, 11:42
Gimli skrev: 16. sep 2022, 20:56
Mesterius skrev: 16. sep 2022, 11:05
Men da kan denne kåringen like godt handle om 1950-årenes beste tegneserie. Det er ingen grunn til å trekke frem albumformatet spesifikt.

Når man sier "beste album" fra et tiår, synes jeg det naturlig etterspør faktiske albumserier fra æraen.
Point taken. Det er så årtiets bedste tegneserie.
Måske skulle jeg have skrevet; Årtiets bedste tegneseriehistorie.
Nå begynte jo ikke Vakse Viggo å komme i albumformat før på 60-tallet... men betyr det altså at Viggo hadde vært diskvalifisert selv om det hadde fantes album med serien fra 50-tallet? Et "album" inneholder jo gjerne korte humorserier også. ;)

Og hva skal være minimumskravet for en "lengre" serie? For meg hører Will Eisners "The Spirit" helt naturlig med på en liste over de beste tegneserier fra tidlig 50-tall -- og superboy har jo også inkludert Spirit på listen sin. Men Spirit består av 7 siders historier (som dog i en del tilfeller går over flere episoder, men likevel).

En annen ting jeg er nysgjerrig på: hvis det ikke er noe krav om "beste album", men kun "beste lange tegneseriehistorie", hvorfor er utgangspunktet akkurat 50-tallet?
Besvar