1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Antaeus »

Jeg springer fnidderet over med definitionerne, det må folk selv styre, det er jo kun sjov.

Lad os gå videre til de bedste fra 1960'erne, jeg kommer med et bud om lidt når jeg lige får kigget lidt igennem :) :) :)
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Antaeus »

1960 Tintin i Tibet
1961 Splint & Co. - Z som Zorglub
1962 Lucky Luke - Billy The Kid
1963 Modesty Blaise - Mord På Bestilling
1964 Modesty Blaise - Gabriel
1965 Smølf Den Store
1966 Modesty Blaise - Forræderen
1967 Asterix - Romernes Skræk
1968 Modesty Blaise - Den Djævelske Last
1969 Modesty Blaise - Willy i Helvede
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Gimli »

Her er mine yndlingsalbum i 60'erne

1960; En sag for Max Jordan - Bilen der druknede
1961; Lefranc - Ildstormen
1962; Lucky Luke - Billy the Kid
1963; Luftens ørne - Kampen om prototypen
1964; Modesty Blaise - Gabriel
1965; Lucky Luke - Dalton-brødrene forbedrer sig
1966; Modesty Blaise - Spionskolen
1967; Asterix - Asterix i trøjen
1968; Løjtnant Blueberry - Dødens hovslag
1969; Løjtnant Blueberry - Det store opgør

Der kommer imidlertid en række historier jeg "ikke" har læst før (eller det ligger så langt tilbage, at jeg ikke kan vurdere dem reelt). Det bliver;
1960 - Tintin i Tibet
1963 - Nr. 13 starter
1965 - De fortabte legioner
1968 - Galejslaverne
1969 - Den sorte ridder
(Der er flere ulæste album, men de her er dem jeg tror mest på - eller er helt ukendte serier).
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev: 17. sep 2022, 19:52 Her er mine yndlingsalbum i 60'erne

1960; En sag for Max Jordan - Bilen der druknede
1961; Lefranc - Ildstormen
1962; Lucky Luke - Billy the Kid
1963; Luftens ørne - Kampen om prototypen
1964; Modesty Blaise - Gabriel
1965; Lucky Luke - Dalton-brødrene forbedrer sig
1966; Modesty Blaise - Spionskolen
1967; Asterix - Asterix i trøjen
1968; Løjtnant Blueberry - Dødens hovslag
1969; Løjtnant Blueberry - Det store opgør

Der kommer imidlertid en række historier jeg "ikke" har læst før (eller det ligger så langt tilbage, at jeg ikke kan vurdere dem reelt). Det bliver;
1960 - Tintin i Tibet
1963 - Nr. 13 starter
1965 - De fortabte legioner
1968 - Galejslaverne
1969 - Den sorte ridder
(Der er flere ulæste album, men de her er dem jeg tror mest på - eller er helt ukendte serier).
Gode bud, jeg havde langt de fleste af dine valg oppe at vende. Bl.a. Lefranc, som især i starten er en virkelig god serie, Blueberry i 1969 overvejede jeg også en del. Og så overvejede jeg bl.a. også Benny Bomstærk - Onkel Hubert fra 1968, som jeg altid har været glad for.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Gimli »

Antaeus skrev: 17. sep 2022, 19:56
Gimli skrev: 17. sep 2022, 19:52 Her er mine yndlingsalbum i 60'erne

1960; En sag for Max Jordan - Bilen der druknede
1961; Lefranc - Ildstormen
1962; Lucky Luke - Billy the Kid
1963; Luftens ørne - Kampen om prototypen
1964; Modesty Blaise - Gabriel
1965; Lucky Luke - Dalton-brødrene forbedrer sig
1966; Modesty Blaise - Spionskolen
1967; Asterix - Asterix i trøjen
1968; Løjtnant Blueberry - Dødens hovslag
1969; Løjtnant Blueberry - Det store opgør

Der kommer imidlertid en række historier jeg "ikke" har læst før (eller det ligger så langt tilbage, at jeg ikke kan vurdere dem reelt). Det bliver;
1960 - Tintin i Tibet
1963 - Nr. 13 starter
1965 - De fortabte legioner
1968 - Galejslaverne
1969 - Den sorte ridder
(Der er flere ulæste album, men de her er dem jeg tror mest på - eller er helt ukendte serier).
Gode bud, jeg havde langt de fleste af dine valg oppe at vende. Bl.a. Lefranc, som især i starten er en virkelig god serie, Blueberry i 1969 overvejede jeg også en del. Og så overvejede jeg bl.a. også Benny Bomstærk - Onkel Hubert fra 1968, som jeg altid har været glad for.
Onkel Hubert er - i mine øjne - den absolutte mest morsomme Benny Bomstærk og et virkelig godt album. Men Blueberry begyndte altså at få skruet nogle virkelig gode historier sammen mod slutningen af 60'erne - så det bliver altså dem der vinder (for mig).

Du har en del flere Modesty Blaise historier med end mig Antaeus. Jeg ved det er en af dine absolutte favoritserier. Der er ingen tvivl om, at serien er banebrydende i 60'erne - på flere forskellige måder. Desværre kan den - for mig - kun måle sig med de bedste i nogle få år. Ikke at det bliver en dårlig serie - men den "udvikler" sig ikke så meget efter de første 5-6 år, hvilket betyder at den kun yderst sjældent er med i kapløbet efter disse år.(Altså for mit vedkommende).

Romernes skræk er også et dejligt album, men jeg har altså grinet så meget af den forelskede Obelix, at det bliver vinderen for mig.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Antaeus »

Modesty Blaise kører måske nok i lidt af det samme koncept, men det er en af de serier hvor vi lærer mere og mere om hovedpersonernes forhold des flere historier vi får, inklusiv bipersonerne, og den er langt mere avanceret end så mange andre serier. Og nærmest alle historier er ret godt skruet sammen og med fremragende tegnere, især hvis man også kan lide Romero, som jeg. På Modesty Blaise facebooksiden er der en del kvinder, som har Modesty Blaise som deres forbillede og har brugt hende i deres eget liv og hvordan de skal agere (det er vist noget med selvtillid og hvordan man ser verden - næppe den kriminelle løbebane...).

Vi skal lige et album længere før jeg mener Blueberry kommer helt op at ringe, men Det Store Opgør er også en fremragende historie. Jeg er i øvrigt også stor fan af Asterix, herunder I Trøjen som ligger højt på min liste, jeg er bare lige lidt gladere for Romernes Skræk. Jeg ville også gerne have haft Briterne med, men der kom altså lige en Modesty Blaise historie i vejen.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Mesterius »

Gimli skrev: 17. sep 2022, 19:52 Der kommer imidlertid en række historier jeg "ikke" har læst før (eller det ligger så langt tilbage, at jeg ikke kan vurdere dem reelt). Det bliver;
1960 - Tintin i Tibet
1963 - Nr. 13 starter
1965 - De fortabte legioner
1968 - Galejslaverne
1969 - Den sorte ridder
(Der er flere ulæste album, men de her er dem jeg tror mest på - eller er helt ukendte serier).
Ikke glem "Castafiores juveler". Når Tintin i utgangspunktet ikke er blant dine absolutte favorittserier, er jeg nysgjerrig på hvordan du opplever dette album. ;) Det er et av de mest uvanlige i hele serien.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Mesterius »

Gimli skrev: 17. sep 2022, 20:19Du har en del flere Modesty Blaise historier med end mig Antaeus. Jeg ved det er en af dine absolutte favoritserier. Der er ingen tvivl om, at serien er banebrydende i 60'erne - på flere forskellige måder. Desværre kan den - for mig - kun måle sig med de bedste i nogle få år. Ikke at det bliver en dårlig serie - men den "udvikler" sig ikke så meget efter de første 5-6 år, hvilket betyder at den kun yderst sjældent er med i kapløbet efter disse år.(Altså for mit vedkommende).
Kan det hende at cutoff-pointet ditt er ca. når Holdaway dør og Romero overtar tegnejobben?
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Gimli »

Mesterius skrev: 17. sep 2022, 21:04
Gimli skrev: 17. sep 2022, 20:19Du har en del flere Modesty Blaise historier med end mig Antaeus. Jeg ved det er en af dine absolutte favoritserier. Der er ingen tvivl om, at serien er banebrydende i 60'erne - på flere forskellige måder. Desværre kan den - for mig - kun måle sig med de bedste i nogle få år. Ikke at det bliver en dårlig serie - men den "udvikler" sig ikke så meget efter de første 5-6 år, hvilket betyder at den kun yderst sjældent er med i kapløbet efter disse år.(Altså for mit vedkommende).
Kan det hende at cutoff-pointet ditt er ca. når Holdaway dør og Romero overtar tegnejobben?
Nej det har faktisk ikke noget at gøre med at Romero overtager. Faktisk oplever jeg at Hofnarrens død er en af de absolut bedste Modesty Blaise historier - den er bare oppe mod en rækkevirkelig stærke udgivelser.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Gimli »

Mesterius skrev: 17. sep 2022, 21:00
Gimli skrev: 17. sep 2022, 19:52 Der kommer imidlertid en række historier jeg "ikke" har læst før (eller det ligger så langt tilbage, at jeg ikke kan vurdere dem reelt). Det bliver;
1960 - Tintin i Tibet
1963 - Nr. 13 starter
1965 - De fortabte legioner
1968 - Galejslaverne
1969 - Den sorte ridder
(Der er flere ulæste album, men de her er dem jeg tror mest på - eller er helt ukendte serier).
Ikke glem "Castafiores juveler". Når Tintin i utgangspunktet ikke er blant dine absolutte favorittserier, er jeg nysgjerrig på hvordan du opplever dette album. ;) Det er et av de mest uvanlige i hele serien.
Hm -Castafiores juveler er et ok album, men jeg savner nok at Tintin/Haddock er ude at rejse. Det er et morsomt album - men også et lidt handlingstamt album.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Antaeus »

"Castafiores juveler", er i mine øjne, ikke blandt de stærkeste Tintin album.
Angående at Tintin rejser, så er det ikke nødvendig for en god historie. Tintin rejser hverken i Enhjørningens Hemmelighed eller De Syv Krystalkugler, som er blandt de aller bedste Tintin album.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Mesterius »

Gimli skrev: 17. sep 2022, 21:34
Mesterius skrev: 17. sep 2022, 21:00
Gimli skrev: 17. sep 2022, 19:52 Der kommer imidlertid en række historier jeg "ikke" har læst før (eller det ligger så langt tilbage, at jeg ikke kan vurdere dem reelt). Det bliver;
1960 - Tintin i Tibet
1963 - Nr. 13 starter
1965 - De fortabte legioner
1968 - Galejslaverne
1969 - Den sorte ridder
(Der er flere ulæste album, men de her er dem jeg tror mest på - eller er helt ukendte serier).
Ikke glem "Castafiores juveler". Når Tintin i utgangspunktet ikke er blant dine absolutte favorittserier, er jeg nysgjerrig på hvordan du opplever dette album. ;) Det er et av de mest uvanlige i hele serien.
Hm -Castafiores juveler er et ok album, men jeg savner nok at Tintin/Haddock er ude at rejse. Det er et morsomt album - men også et lidt handlingstamt album.
Det er jo dét som er poenget. :) Det er nettopp derfor "Castafiores juveler" er et av de beste album i serien. Det er et "anti-album" i alle ordets betydninger, hvor Hergé bevisst leker med og skrur opp-ned på de vante konvensjoner i Tintin-historiene. Og så har det en vidunderlig velopplagt humor hele veien igjennom.
Senest rettet af Mesterius 17. sep 2022, 22:00, rettet i alt 1 gang.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 17. sep 2022, 21:54 "Castafiores juveler", er i mine øjne, ikke blandt de stærkeste Tintin album.
Angående at Tintin rejser, så er det ikke nødvendig for en god historie. Tintin rejser hverken i Enhjørningens Hemmelighed eller De Syv Krystalkugler, som er blandt de aller bedste Tintin album.
Men grunnen til at du og Gimli ikke liker "Juveler" så godt, er nok likevel noenlunde den samme: Dere vil ha mer action og reelt faretruende situasjoner.

Disse elementer synes jeg dog ikke er absolutt nødvendige for å skape et virkelig godt Tintin-album. Noe både "Rackham den Rødes skat" og "Castafiores juveler" beviser. :)
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Gimli »

Mesterius skrev: 17. sep 2022, 21:56 [quote=Gimli post_id=224901 time=<a href="tel:1663443290">1663443290</a> user_id=18944]
[quote=Mesterius post_id=224898 time=<a href="tel:1663441245">1663441245</a> user_id=19012]
[quote=Gimli post_id=224889 time=<a href="tel:1663437166">1663437166</a> user_id=18944]
Der kommer imidlertid en række historier jeg "ikke" har læst før (eller det ligger så langt tilbage, at jeg ikke kan vurdere dem reelt). Det bliver;
1960 - Tintin i Tibet
1963 - Nr. 13 starter
1965 - De fortabte legioner
1968 - Galejslaverne
1969 - Den sorte ridder
(Der er flere ulæste album, men de her er dem jeg tror mest på - eller er helt ukendte serier).
Ikke glem "Castafiores juveler". Når Tintin i utgangspunktet ikke er blant dine absolutte favorittserier, er jeg nysgjerrig på hvordan du opplever dette album. ;) Det er et av de mest uvanlige i hele serien.
[/quote]

Hm -Castafiores juveler er et ok album, men jeg savner nok at Tintin/Haddock er ude at rejse. Det er et morsomt album - men også et lidt handlingstamt album.
[/quote]

Det er jo dét som er poenget. :) Det er nettopp derfor "Castafiores juveler" er et av de beste album i serien. Det er et "anti-album" i alle ordets betydninger, hvor Hergé bevisst leker med og skrur opp-ned på de vante konvensjoner i Tintin-historiene. Og så har det en vidunderlig velopplagt humor hele veien igjennom.
[/quote]

Jeg ved at det var en pointe for Hergé. Og der er som sådan ikke noget galt med albummet - det er mere min oplevelse af Tintin som serie, jeg tror er problemet. Det er en ok serie (i min verden), men jeg oplever altså ikke at det er en serie, der hæver sig op i den øverste League. Jeg ved jeg ikke er imod manges oplevelser her - men det er altså sådan jeg har det.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Mesterius »

Hmmm... det skjer et eller annet merkelig når du siterer andres kommentarer, Gimli.. de blir ofte formatert feil, tydeligvis især når det er lengre tråder. Kommenterer du muligvis via en smarttelefon?

Nå, men til din kommentar:
Jeg ved at det var en pointe for Hergé. Og der er som sådan ikke noget galt med albummet - det er mere min oplevelse af Tintin som serie, jeg tror er problemet. Det er en ok serie (i min verden), men jeg oplever altså ikke at det er en serie, der hæver sig op i den øverste League. Jeg ved jeg ikke er imod manges oplevelser her - men det er altså sådan jeg har det.
Jeg antar du mener å skrive: "Jeg ved jeg er imod manges oplevelser her". Og ja, det er jo en litt uvanlig holdning å ha til Tintin i et DANSK tegneserieforum. :D I Norge ville du kanskje få mer gehør; her er ikke serien i trykk engang for tiden.
Besvar