1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Antaeus »

Mesterius skrev: 17. sep 2022, 22:00
Antaeus skrev: 17. sep 2022, 21:54 "Castafiores juveler", er i mine øjne, ikke blandt de stærkeste Tintin album.
Angående at Tintin rejser, så er det ikke nødvendig for en god historie. Tintin rejser hverken i Enhjørningens Hemmelighed eller De Syv Krystalkugler, som er blandt de aller bedste Tintin album.
Men grunnen til at du og Gimli ikke liker "Juveler" så godt, er nok likevel noenlunde den samme: Dere vil ha mer action og reelt faretruende situasjoner.

Disse elementer synes jeg dog ikke er absolutt nødvendige for å skape et virkelig godt Tintin-album. Noe både "Rackham den Rødes skat" og "Castafiores juveler" beviser. :)
Rackham er også et af de svagere album, i mine øjne, så her er jeg slet ikke enig.
Men det er dog stadig godt gået, men der er mange Tintin album som er bedre.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 17. sep 2022, 22:28
Mesterius skrev: 17. sep 2022, 22:00
Antaeus skrev: 17. sep 2022, 21:54 "Castafiores juveler", er i mine øjne, ikke blandt de stærkeste Tintin album.
Angående at Tintin rejser, så er det ikke nødvendig for en god historie. Tintin rejser hverken i Enhjørningens Hemmelighed eller De Syv Krystalkugler, som er blandt de aller bedste Tintin album.
Men grunnen til at du og Gimli ikke liker "Juveler" så godt, er nok likevel noenlunde den samme: Dere vil ha mer action og reelt faretruende situasjoner.

Disse elementer synes jeg dog ikke er absolutt nødvendige for å skape et virkelig godt Tintin-album. Noe både "Rackham den Rødes skat" og "Castafiores juveler" beviser. :)
Rackham er også et af de svagere album, i mine øjne, så her er jeg slet ikke enig.
Men det er dog stadig godt gået, men der er mange Tintin album som er bedre.
Det visste jeg, jeg har sett deg kritisere Rackham flere ganger tidligere. Det er ikke overraskende at det ikke når opp hos deg. Du vil ha action og spenning, helst med et minimum av humor (som du har nevnt i flere sammenligninger av Tintin og B&M tidligere).

Men både Rackham og Castafiores juveler er blant mine favoritter. :)
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Gimli »

Mesterius skrev: 17. sep 2022, 22:34 Men både Rackham og Castafiores juveler er blant mine favoritter. :)
Og det er jo helt fint Mesterius. Det er jo forskelligt, hvad der lige giver de største oplevelser. Nu kender jeg begge album, og Racham oplever jeg som et ret godt album - men ikke et der er blandt de bedste 20% af album, der starter med 'R'. Jeg mener albummet er fra 1943, og der har jeg ikke ret mange album, så det er blandt de bedste for året, men det er alle album jeg har det år. :D
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Antaeus »

Det er helt fint at du og andre ser på det anderledes end jeg.
De to historier er der ikke meget historie og fremdrift i, men som sagt er det godt gået at de formår at underholde alligevel, men de kan slet ikke komme op med de bedste Tintin album.
Ja, i Tintin er jeg ikke til alt for meget for den humor der benyttes, fordi jeg ofte ikke finder det sjov og er i en stil der minder om falden-på-halen stil (for letbenet for min smag), nogle gange fungerer humoren dog godt Tintin.
I andre serier fungerer humoren rigtig godt, som fx i Asterix og Lucky Luke som jo også er spændende historier med action og med en del humor indsat.

Har ud i øvrigt et bud på en 60'er liste?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 17. sep 2022, 23:01 Det er helt fint at du og andre ser på det anderledes end jeg.
De to historier er der ikke meget historie og fremdrift i, men som sagt er det godt gået at de formår at underholde alligevel, men de kan slet ikke komme op med de bedste Tintin album.
Jeg synes nettopp det er masse historie og fremdrift i dem begge to. Det er bare andre typer historier som fortelles enn den typen du vil ha.

Dette gjelder ikke minst "Castafiores juveler", som er spekket med subtil (og andre typer) humor, falske spor, stemningsfulle innslag som sigøynerscenen om natten og absurde scener som Tournesols "oppfinnelse" av farge-TV. "Juveler" er først og fremst en farsekomedie, og innenfor den sjangeren er den en glimrende historie.
Antaeus skrev: 17. sep 2022, 23:01 Har ud i øvrigt et bud på en 60'er liste?
Kanskje, men det får i så fall bli senere.
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af superboy »

North of the Yukon av Carl Barks.
Mort Cinder av Alberto Breccia.
Sporhundene av John Burns. ( viser et bilde av flere historier, men det er et album :P )
Vedhæftede filer
06 mort.jpg
05 spor.jpg
04.jpg
04.jpg (62.67 KiB) Vist 898 gange
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Antaeus »

Superboy, spændende valg.
Mort Cinder har jeg godt nok stående på hylden, men har nærmest slet ikke fået kigget i den endnu og da slet ikke læst den. Men det lyder godt at det formentlig er god læsning som er at vente.
Carl Barks historie er fin og sikkert en af de bedre fra 60'erne uden at jeg lige har tjekket op af hvad som er tilgængeligt. Og nu jeg kommer i tanke om Barks så kommer jeg dog i tanke om Fjøjtetyven i Kirketårnet (1965) og der er også flere Hexia de Trick historier fra 60'erne som jeg synes er gode og ligeledes et par Paul Murry og Romano Scarpa historier. Men jeg vil nok ikke nå frem til at de kan slå nogle af mine valg af pinden.
Sporhundene er gode, jeg synes dog at Modesty Blaise er en eller to klasser bedre. Ja, det er et album, men med flere historier. Meningen var at nævne den bedste historie i albummet....Men vi gør som vi lyster, vi har rigeligt diskuteret definition i 50'er tråden.

Vi har alle vores foretrukne, og du fik mig lige til at tænke på mit Mort Cinder album igen.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Frank Madsen »

Her er min foreløbige liste:

Splint & Co.: Ægget fra fortiden (1960)
Uncle Scrooge: Island in the Sky (1960)

Splint & Co.: Z som Zorglub (1961)
Uncle Scrooge: Pipeline to Danger (1961)

Lucky Luke: Billy the Kid (1962)
Splint & Co.: I skyggen af Z (1962)

Tintin: Det gådefulde juveltyveri (1963)
Uncle Scrooge: The Status Seeker (1963)

Luftens ørne: Sabotage i Mellemøsten (1965)
Asterix og Kleopatra (1965)
Uncle Scrooge: North of the Yukon (1965)

Splint & Co.: SOS fra Brezelburg (1966)
Uncle Scrooge: Micro-Ducks from Outer Space (1966)

Asterix i Trøjen (1967)
Blueberry: Jernhesten (Pilote 1967)
Uncle Scrooge: King Scrooge the First (1967)
Blake og Mortimer: Marie Antoinettes halssmykke (1967 - Tintin 1966)

Lucky Luke: Grønskollingen (1968)
Iznogood: Kaliffen på ferie (1968)
Tintin: Flight no. 714 til Sydney (1968)

Blueberry: General Guldmanke (Pilote 1969)
Vakse Viggo: Højt at flyve (1969)

1960erne er lidt nemmere (for mig), for avisstriberne holdt stort set op med at være fortsatte historier, og bortset fra Carl Barks er der ikke meget ved 196ernes amerikanske tegneseriehæfter, der rigtig fænger. Jeg ved godt, at det har her, Marvel havde sin såkaldte gyldne periode, men jeg vil ærlig talt hellere læse en god Barks-historie. Undergrundstegneserierne debuterer først i samlet form efter 1970, ellers kunne Flipkompa'niet (1971) være et godt bud. Mht. årstal, så er det jo en smagssag, om man går efter det år, Dargaud eller de andre forlag fik snøvlet sig sammen til at udgive serierne i samlet udgave, eller det årstal, serien udkom første gang i hæfteform. Der kan ofte være 2-3 års forskel, men jeg vil mene, at "General Guldmanke" er en serie fra 1969.

Det altid meget hypede "Tintin i Tibet" har for mig altid stået som et mislykket Tintinalbum, som var samspilsramt af Hergés mareridt p.gr.a. utroskab og problemer med at finde genuint interessante farer og oplevelser for Tintin og hans venner i Tibets sneklædte vildmark. Det bliver aldrig rigtig spændende og fiser ud til sidst. En ujævn affære.

"MArie-Antoinettes halssmykke" er taget med, fordi det er Jacobs' eneste rigtig gode B&M-album fra dette tiår. Men det lider under, at han forsøger at modernisere sin streg og historien er lidt for enkel.

Ellers er 1960'erne det tiår, hvor Pilote-magasinet giver Tintin-magasinet baghjul og løfter den europæiske album-serie til de højder, der muliggjorde album-boomet i Danmark.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg må have overset den Mort Cinder udgivelse, vil tjekke.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Mesterius »

Frank Madsen skrev: 18. sep 2022, 13:59Det altid meget hypede "Tintin i Tibet" har for mig altid stået som et mislykket Tintinalbum, som var samspilsramt af Hergés mareridt p.gr.a. utroskab og problemer med at finde genuint interessante farer og oplevelser for Tintin og hans venner i Tibets sneklædte vildmark. Det bliver aldrig rigtig spændende og fiser ud til sidst. En ujævn affære.
Utrolig hvor ulikt man kan oppleve ting. Generelt tror jeg at jeg er mer enig med deg enn Antaeus og Gimli når det gjelder Tintin, men ikke her. Snarere enn ujevn, finner jeg historien i "Tibet" engasjerende og involverende fra første til siste side. Utropene med "Tchang" i starten, scenen der Haddock vil ofre seg istedenfor at både han og Tintin styrter i dypet, den håpløse følelsen etter at de ankommer flyvraket og tar inn over seg hvor umulig det vil bli å lete videre, sekvensen på klosteret, drømmesekvensene, skildringen av yetien... Det er haugevis av høydepunkter.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg kunne ikke begrænse mig til 10 udvalgte, så det bliver 12. Bemærk, alle titler er albums.

Les Bijoux de la Castafiore - Les Aventures de Tintin, tome 21 (1963)

Les Schtroumpfs noirs - Les Schtroumpfs, tome 1 (1963)

Z comme Zorglub - Spirou et Fantasio, tome 15 (1961)

Le Schtroumpfissime - Les Schtroumpfs, tome 2 (1965)

Astérix légionnaire - Astérix, tome 10 (1966)

La Diligence - Lucky Luke, tome 32 (1968)

QRN sur Bretzelburg - Spirou et Fantasio, tome 18 (1966)

Astérix et les Normands - Astérix, tome 9 (1966)

L'Ombre du Z - Spirou et Fantasio, tome 16 (1962)

Dalton City - Lucky Luke, tome 34 (1969)

La Voiture immergée - Gil Jourdan, tome 3 (1960)

Le Pied-tendre - Lucky Luke, tome 33 (1968)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Antaeus »

Frank Madsen skrev: 18. sep 2022, 13:59 Her er min foreløbige liste:

Splint & Co.: Ægget fra fortiden (1960)
Uncle Scrooge: Island in the Sky (1960)

Splint & Co.: Z som Zorglub (1961)
Uncle Scrooge: Pipeline to Danger (1961)

Lucky Luke: Billy the Kid (1962)
Splint & Co.: I skyggen af Z (1962)

Tintin: Det gådefulde juveltyveri (1963)
Uncle Scrooge: The Status Seeker (1963)

Luftens ørne: Sabotage i Mellemøsten (1965)
Asterix og Kleopatra (1965)
Uncle Scrooge: North of the Yukon (1965)

Splint & Co.: SOS fra Brezelburg (1966)
Uncle Scrooge: Micro-Ducks from Outer Space (1966)

Asterix i Trøjen (1967)
Blueberry: Jernhesten (Pilote 1967)
Uncle Scrooge: King Scrooge the First (1967)
Blake og Mortimer: Marie Antoinettes halssmykke (1967 - Tintin 1966)

Lucky Luke: Grønskollingen (1968)
Iznogood: Kaliffen på ferie (1968)
Tintin: Flight no. 714 til Sydney (1968)

Blueberry: General Guldmanke (Pilote 1969)
Vakse Viggo: Højt at flyve (1969)

1960erne er lidt nemmere (for mig), for avisstriberne holdt stort set op med at være fortsatte historier, og bortset fra Carl Barks er der ikke meget ved 196ernes amerikanske tegneseriehæfter, der rigtig fænger. Jeg ved godt, at det har her, Marvel havde sin såkaldte gyldne periode, men jeg vil ærlig talt hellere læse en god Barks-historie. Undergrundstegneserierne debuterer først i samlet form efter 1970, ellers kunne Flipkompa'niet (1971) være et godt bud. Mht. årstal, så er det jo en smagssag, om man går efter det år, Dargaud eller de andre forlag fik snøvlet sig sammen til at udgive serierne i samlet udgave, eller det årstal, serien udkom første gang i hæfteform. Der kan ofte være 2-3 års forskel, men jeg vil mene, at "General Guldmanke" er en serie fra 1969.

Det altid meget hypede "Tintin i Tibet" har for mig altid stået som et mislykket Tintinalbum, som var samspilsramt af Hergés mareridt p.gr.a. utroskab og problemer med at finde genuint interessante farer og oplevelser for Tintin og hans venner i Tibets sneklædte vildmark. Det bliver aldrig rigtig spændende og fiser ud til sidst. En ujævn affære.

"MArie-Antoinettes halssmykke" er taget med, fordi det er Jacobs' eneste rigtig gode B&M-album fra dette tiår. Men det lider under, at han forsøger at modernisere sin streg og historien er lidt for enkel.

Ellers er 1960'erne det tiår, hvor Pilote-magasinet giver Tintin-magasinet baghjul og løfter den europæiske album-serie til de højder, der muliggjorde album-boomet i Danmark.
God liste, Frank, selv om jeg går ud fra at du ikke har kunnet bestemme dig for et valg for hvert år.
Og ja hvordan der prioriteres kan bestemt diskuteres med hensyn til årstal - og principielt kan jeg også bedst lide at det er første udgivelse der tæller, men det har vi (eller i hvert fald jeg) ikke gjort med de andre valg så det må jeg holde fast i selv om der sikkert er andre ting man også kan pege fingre af - men pyt. Du peger på det vi normalt opfatter som Blueberry album nr. 7 og 10, men ikke 8 og 9. Det finder jeg lidt underligt da album 7-10 udgør en historie. Men et mesterværk, jeg er vild med de fire album og det er her Blueberry for første gang virkelig når helt op i højderne.

Personligt finder jeg heller ikke Tintin i Tibet blandt de bedste Tintin album, men jeg fandt ikke andre historier som kunne stikke den, så derfor blev den valgt alligevel.

Barks historier er fantastiske, men ingen af dine valg er nogle jeg har bidt nærmere mærke i som nogle af de mere stærke historier.

Jeg måtte lige kigge i Blake og Mortimer Marie-Antoinette for at tjekke tegningerne. Han er stadig fremragende og jeg kan også godt lide historien og jeg havde den først på, men valgte til sidst Asterix Romernes Skræk.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Antaeus »

Mesterius skrev: 18. sep 2022, 14:32
Frank Madsen skrev: 18. sep 2022, 13:59Det altid meget hypede "Tintin i Tibet" har for mig altid stået som et mislykket Tintinalbum, som var samspilsramt af Hergés mareridt p.gr.a. utroskab og problemer med at finde genuint interessante farer og oplevelser for Tintin og hans venner i Tibets sneklædte vildmark. Det bliver aldrig rigtig spændende og fiser ud til sidst. En ujævn affære.
Utrolig hvor ulikt man kan oppleve ting. Generelt tror jeg at jeg er mer enig med deg enn Antaeus og Gimli når det gjelder Tintin, men ikke her. Snarere enn ujevn, finner jeg historien i "Tibet" engasjerende og involverende fra første til siste side. Utropene med "Tchang" i starten, scenen der Haddock vil ofre seg istedenfor at både han og Tintin styrter i dypet, den håpløse følelsen etter at de ankommer flyvraket og tar inn over seg hvor umulig det vil bli å lete videre, sekvensen på klosteret, drømmesekvensene, skildringen av yetien... Det er haugevis av høydepunkter.
Det kunne også være sjovt med prioriterede Tintin lister. Det må blive en anden gang...
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 18. sep 2022, 14:45 Jeg kunne ikke begrænse mig til 10 udvalgte, så det bliver 12. Bemærk, alle titler er albums.

Les Bijoux de la Castafiore - Les Aventures de Tintin, tome 21 (1963)

Les Schtroumpfs noirs - Les Schtroumpfs, tome 1 (1963)

Z comme Zorglub - Spirou et Fantasio, tome 15 (1961)

Le Schtroumpfissime - Les Schtroumpfs, tome 2 (1965)

Astérix légionnaire - Astérix, tome 10 (1966)

La Diligence - Lucky Luke, tome 32 (1968)

QRN sur Bretzelburg - Spirou et Fantasio, tome 18 (1966)

Astérix et les Normands - Astérix, tome 9 (1966)

L'Ombre du Z - Spirou et Fantasio, tome 16 (1962)

Dalton City - Lucky Luke, tome 34 (1969)

La Voiture immergée - Gil Jourdan, tome 3 (1960)

Le Pied-tendre - Lucky Luke, tome 33 (1968)
Også mange store klassikere. Og skrevet på fransk, så skal man jo til at tyde. Det går selv om jeg vist lige må slå de to sidste op.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Frank Madsen »

Antaeus skrev: 18. sep 2022, 15:08God liste, Frank, selv om jeg går ud fra at du ikke har kunnet bestemme dig for et valg for hvert år.
Nej, den er som skrevet "foreløbig". Jeg skal muligvis også have noget Peyo ind, kan jeg se nu. Og måske en Alix.
Antaeus skrev: 18. sep 2022, 15:08Du peger på det vi normalt opfatter som Blueberry album nr. 7 og 10, men ikke 8 og 9. Det finder jeg lidt underligt da album 7-10 udgør en historie.
Jo, men her har jeg fulgt konsensus og peget på album, ikke historier over 4 album. Og "Guldmanke" er nærmest et selvstændigt album, selv om det handler om den indianerkrig, Blueberry bruger de tre foregående bind på at forhindre. Og efter min mening et af hans bedste. Jeg tog så bind 7 med, fordi det er her, Giraud for alvor distancerer sig fra Jijé.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar