1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Frank Madsen »

Mesterius skrev: 18. sep 2022, 14:32
Frank Madsen skrev: 18. sep 2022, 13:59Det altid meget hypede "Tintin i Tibet" har for mig altid stået som et mislykket Tintinalbum, som var samspilsramt af Hergés mareridt p.gr.a. utroskab og problemer med at finde genuint interessante farer og oplevelser for Tintin og hans venner i Tibets sneklædte vildmark. Det bliver aldrig rigtig spændende og fiser ud til sidst. En ujævn affære.
Utrolig hvor ulikt man kan oppleve ting. Generelt tror jeg at jeg er mer enig med deg enn Antaeus og Gimli når det gjelder Tintin, men ikke her. Snarere enn ujevn, finner jeg historien i "Tibet" engasjerende og involverende fra første til siste side. Utropene med "Tchang" i starten, scenen der Haddock vil ofre seg istedenfor at både han og Tintin styrter i dypet, den håpløse følelsen etter at de ankommer flyvraket og tar inn over seg hvor umulig det vil bli å lete videre, sekvensen på klosteret, drømmesekvensene, skildringen av yetien... Det er haugevis av høydepunkter.
Ja, der er mange små morsomme optrin - sikkert hentet fra Hergés egne oplevelser som spejder med telt og vandreture, men i bund og grund er det en transporthistorie. Den er elegant lavet, men i bund og grund synes jeg, den bærer præg af, at Hergé satte sig for at lave et klassisk Tintin-eventyr og indså, at han ikke længere evnede at sende Tintin ud på den slags fjollerier længere. Man kan læse mere om det i bogen "Tintin et les Bigotudos", der beskriver hans kvaler med at finde på netop i denne periode.

Juveltyveriet er så den historie, hvor han fra starten laver en historie, hvor han tager konsekvensen af sine overvejelser og driver gæk med læserens forventninger (og sikkert også Castermans, sådan som f.eks. Tardi også har gjort det med "Adele" siden bind 4). Den er langt mere vellykket efter min mening.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Antaeus »

Frank Madsen skrev: 18. sep 2022, 16:40
Antaeus skrev: 18. sep 2022, 15:08God liste, Frank, selv om jeg går ud fra at du ikke har kunnet bestemme dig for et valg for hvert år.
Nej, den er som skrevet "foreløbig". Jeg skal muligvis også have noget Peyo ind, kan jeg se nu. Og måske en Alix.
Antaeus skrev: 18. sep 2022, 15:08Du peger på det vi normalt opfatter som Blueberry album nr. 7 og 10, men ikke 8 og 9. Det finder jeg lidt underligt da album 7-10 udgør en historie.
Jo, men her har jeg fulgt konsensus og peget på album, ikke historier over 4 album. Og "Guldmanke" er nærmest et selvstændigt album, selv om det handler om den indianerkrig, Blueberry bruger de tre foregående bind på at forhindre. Og efter min mening et af hans bedste. Jeg tog så bind 7 med, fordi det er her, Giraud for alvor distancerer sig fra Jijé.
Peyo har en hel del historier, som skal overvejes - eller som jeg i hvert fald overvejede.
Alix' historier kan jeg, som tidligere skrevet, ikke rigtig huske, men jeg kan huske jeg fandt dem gode den gang jeg læste dem. De første Lefranc historier synes jeg også godt om.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Gimli »

superboy skrev: 18. sep 2022, 11:07 North of the Yukon av Carl Barks.
Mort Cinder av Alberto Breccia.
Sporhundene av John Burns. ( viser et bilde av flere historier, men det er et album :P )
Jeg kan huske at jeg overvejede Mort Cinder i 2018/2019? Men den endte med at blive ofret for nogle andre udgivelser. Men efter at have læst The Eternaut, skal jeg måske genoverveje den beslutning.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Gimli »

Frank Madsen skrev: 18. sep 2022, 13:59 Her er min foreløbige liste:

Splint & Co.: Ægget fra fortiden (1960)
Uncle Scrooge: Island in the Sky (1960)

Splint & Co.: Z som Zorglub (1961)
Uncle Scrooge: Pipeline to Danger (1961)

Lucky Luke: Billy the Kid (1962)
Splint & Co.: I skyggen af Z (1962)

Tintin: Det gådefulde juveltyveri (1963)
Uncle Scrooge: The Status Seeker (1963)

Luftens ørne: Sabotage i Mellemøsten (1965)
Asterix og Kleopatra (1965)
Uncle Scrooge: North of the Yukon (1965)

Splint & Co.: SOS fra Brezelburg (1966)
Uncle Scrooge: Micro-Ducks from Outer Space (1966)

Asterix i Trøjen (1967)
Blueberry: Jernhesten (Pilote 1967)
Uncle Scrooge: King Scrooge the First (1967)
Blake og Mortimer: Marie Antoinettes halssmykke (1967 - Tintin 1966)

Lucky Luke: Grønskollingen (1968)
Iznogood: Kaliffen på ferie (1968)
Tintin: Flight no. 714 til Sydney (1968)

Blueberry: General Guldmanke (Pilote 1969)
Vakse Viggo: Højt at flyve (1969)

1960erne er lidt nemmere (for mig), for avisstriberne holdt stort set op med at være fortsatte historier, og bortset fra Carl Barks er der ikke meget ved 196ernes amerikanske tegneseriehæfter, der rigtig fænger. Jeg ved godt, at det har her, Marvel havde sin såkaldte gyldne periode, men jeg vil ærlig talt hellere læse en god Barks-historie. Undergrundstegneserierne debuterer først i samlet form efter 1970, ellers kunne Flipkompa'niet (1971) være et godt bud. Mht. årstal, så er det jo en smagssag, om man går efter det år, Dargaud eller de andre forlag fik snøvlet sig sammen til at udgive serierne i samlet udgave, eller det årstal, serien udkom første gang i hæfteform. Der kan ofte være 2-3 års forskel, men jeg vil mene, at "General Guldmanke" er en serie fra 1969.

Det altid meget hypede "Tintin i Tibet" har for mig altid stået som et mislykket Tintinalbum, som var samspilsramt af Hergés mareridt p.gr.a. utroskab og problemer med at finde genuint interessante farer og oplevelser for Tintin og hans venner i Tibets sneklædte vildmark. Det bliver aldrig rigtig spændende og fiser ud til sidst. En ujævn affære.

"MArie-Antoinettes halssmykke" er taget med, fordi det er Jacobs' eneste rigtig gode B&M-album fra dette tiår. Men det lider under, at han forsøger at modernisere sin streg og historien er lidt for enkel.

Ellers er 1960'erne det tiår, hvor Pilote-magasinet giver Tintin-magasinet baghjul og løfter den europæiske album-serie til de højder, der muliggjorde album-boomet i Danmark.
Mange gode album Frank. Jeg er joselv gået uden om Anders And universet - hvilket jeg nogle gange fortryder, når der bliver lavet de her lister :?

Jeg er enig vedr. Marie-Antoinettes halssmykke, som et stærkt Jacobs album, men den kan altså ikke slå Asterix af banen - det år.

Jeg mener at; Fritz the Cat er fra 68 - så det var en Underground mulighed - men det er en anden humor end Flip'kompagniet - så det er jo ikke sikkert den er i din smag.

Generelt oplever jeg ikke Splint & Co. Som værende af lige så høj kvalitet som det bedste fra 50'erne. - men der er nok andre der ser det anderledes.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Gimli »

GoogaMooga skrev: 18. sep 2022, 14:45 Jeg kunne ikke begrænse mig til 10 udvalgte, så det bliver 12. Bemærk, alle titler er albums.

Les Bijoux de la Castafiore - Les Aventures de Tintin, tome 21 (1963)

Les Schtroumpfs noirs - Les Schtroumpfs, tome 1 (1963)

Z comme Zorglub - Spirou et Fantasio, tome 15 (1961)

Le Schtroumpfissime - Les Schtroumpfs, tome 2 (1965)

Astérix légionnaire - Astérix, tome 10 (1966)

La Diligence - Lucky Luke, tome 32 (1968)

QRN sur Bretzelburg - Spirou et Fantasio, tome 18 (1966)

Astérix et les Normands - Astérix, tome 9 (1966)

L'Ombre du Z - Spirou et Fantasio, tome 16 (1962)

Dalton City - Lucky Luke, tome 34 (1969)

La Voiture immergée - Gil Jourdan, tome 3 (1960)

Le Pied-tendre - Lucky Luke, tome 33 (1968)
Også mange gode albums her Googa. Dalton City er med på min top 3 for 1969 - et virkelig vellykket Lucky Luke album. Smølferne har aldrig hævet sig til de øverste album i min bog. Smølf den store er dog tæt på - det er en historie der holder hele vejen - så det undrer mig at du ikke har den med (med forbehold for at mit franske er for ubehjælpeligt. (Jeg tolker dine valg til at være; de sorte smølfer og Smølfine?).

'Bilen, der druknede' er vi enige om, er et super album.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af GoogaMooga »

Le Schtroumpfissime = Smølf Den Store
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Gimli »

GoogaMooga skrev: 18. sep 2022, 20:24 Le Schtroumpfissime = Smølf Den Store
Ja - det siger mest noget om, hvor forfærdeligt mit franske er :D
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev: 18. sep 2022, 17:57

Også mange gode albums her Googa. Dalton City er med på min top 3 for 1969 - et virkelig vellykket Lucky Luke album. Smølferne har aldrig hævet sig til de øverste album i min bog. Smølf den store er dog tæt på - det er en historie der holder hele vejen - så det undrer mig at du ikke har den med (med forbehold for at mit franske er for ubehjælpeligt. (Jeg tolker dine valg til at være; de sorte smølfer og Smølfine?).

'Bilen, der druknede' er vi enige om, er et super album.
Grønskollingen er også et super godt album og Diligencen er også god.
Og jeg kan se at jeg har overset et par Lucky Luke album som er glimrende og som for mig er kandidater til listen, bl.a.:
Pigtråd over Prærien (1967)

Og måske ikke helt samme niveau, men stadig meget højt:
Calamity Jane (1967)
Slægtsfejden (1962)
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Gimli »

Antaeus skrev: 18. sep 2022, 21:53
Gimli skrev: 18. sep 2022, 17:57

Også mange gode albums her Googa. Dalton City er med på min top 3 for 1969 - et virkelig vellykket Lucky Luke album. Smølferne har aldrig hævet sig til de øverste album i min bog. Smølf den store er dog tæt på - det er en historie der holder hele vejen - så det undrer mig at du ikke har den med (med forbehold for at mit franske er for ubehjælpeligt. (Jeg tolker dine valg til at være; de sorte smølfer og Smølfine?).

'Bilen, der druknede' er vi enige om, er et super album.
Grønskollingen er også et super godt album og Diligencen er også god.
Og jeg kan se at jeg har overset et par Lucky Luke album som er glimrende og som for mig er kandidater til listen, bl.a.:
Pigtråd over Prærien (1967)

Og måske ikke helt samme niveau, men stadig meget højt:
Calamity Jane (1967)
Slægtsfejden (1962)
'Pigtråd over prærien' er også et virkelig godt album. 'Slægtsfejden' huskede jeg som et af de virkelig gode Lucky Luke albums - men det var en af de oplevelser jeg måtte justere en del ned i kvalitet, da jeg lavede en mere aktiv sammenligning af tegneserier. Det er stadig en tegneserie jeg glæder mig til at læse - men den har tabt voldsomt terræn - både i 1962 og når jeg læser alfabetisk.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Frank Madsen »

Gimli skrev: 19. sep 2022, 00:13'Slægtsfejden' huskede jeg som et af de virkelig gode Lucky Luke albums - men det var en af de oplevelser jeg måtte justere en del ned i kvalitet, da jeg lavede en mere aktiv sammenligning af tegneserier. Det er stadig en tegneserie jeg glæder mig til at læse - men den har tabt voldsomt terræn - både i 1962 og når jeg læser alfabetisk.
Jeg husker den som lidt for skematisk i sin opbygning, hvor Goscinny nogle år senere bliver bedre til at lade historierne hvile solidt på figurernes personlighed og satirer over deres idiosynkrasier. At lade Billy the Kid være et forkælet barn er et genialt træk, Grønskollingens gennemførte britiskhed i en fremmed verden ligeså, Jesse James' discountudgave af Robin Hood osv. Tressernes midte og anden halvdel er Goscinnys gyldne periode. Derefter bliver det lidt for maskinelt igen — men har var jo også en travl mand med mange serier og andre jern i ilden.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Mesterius »

Frank Madsen skrev: 18. sep 2022, 16:45
Mesterius skrev: 18. sep 2022, 14:32
Frank Madsen skrev: 18. sep 2022, 13:59Det altid meget hypede "Tintin i Tibet" har for mig altid stået som et mislykket Tintinalbum, som var samspilsramt af Hergés mareridt p.gr.a. utroskab og problemer med at finde genuint interessante farer og oplevelser for Tintin og hans venner i Tibets sneklædte vildmark. Det bliver aldrig rigtig spændende og fiser ud til sidst. En ujævn affære.
Utrolig hvor ulikt man kan oppleve ting. Generelt tror jeg at jeg er mer enig med deg enn Antaeus og Gimli når det gjelder Tintin, men ikke her. Snarere enn ujevn, finner jeg historien i "Tibet" engasjerende og involverende fra første til siste side. Utropene med "Tchang" i starten, scenen der Haddock vil ofre seg istedenfor at både han og Tintin styrter i dypet, den håpløse følelsen etter at de ankommer flyvraket og tar inn over seg hvor umulig det vil bli å lete videre, sekvensen på klosteret, drømmesekvensene, skildringen av yetien... Det er haugevis av høydepunkter.
Ja, der er mange små morsomme optrin - sikkert hentet fra Hergés egne oplevelser som spejder med telt og vandreture, men i bund og grund er det en transporthistorie. Den er elegant lavet, men i bund og grund synes jeg, den bærer præg af, at Hergé satte sig for at lave et klassisk Tintin-eventyr og indså, at han ikke længere evnede at sende Tintin ud på den slags fjollerier længere. Man kan læse mere om det i bogen "Tintin et les Bigotudos", der beskriver hans kvaler med at finde på netop i denne periode.
Men det er da mer enn bare "morsomme opptrinn" i Tibet. Jeg føler i hvert fall selv at Hergé tror på historien han forteller. De dramatiske og følelsesmessige øyeblikkene utgjør for meg mye av det beste med albumet. Som et eksempel, ta sekvensen hvor Tharkey spør Tintin i hvilken retning de skal lete etter Tchang... "den veien... eller den?..." Bare de tre rutene er fantastiske.

Ja, du kan si at det er en transporthistorie. Tchang er historiens "Macguffin" som Tintin skal finne, og hele plottet bygger opp til gjenforeningen mellom dem. Men jeg synes likevel historien fungerer meget godt. Temaet er vennskap, og handlingen dreier seg ikke først og fremst om vennskapet mellom Tintin og Tchang, men om vennskapet mellom Tintin og Haddock.

Jeg er enig med deg i at Tibet bærer preg av Hergés sjelesøking på denne tid, og vanskelighetene han samtidig hadde med å skrive nye Tintin-historier i samme stil som før. Men etter min mening utkrystalliserte det seg noe veldig fint fra denne prosessen i "Tintin i Tibet". Jeg synes også "Castafiores juveler" er en briljant oppfølger, fordi den går fullstendig i motsatt retning igjen.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Antaeus »

Årtiets album:
Modesty Blaise - Forræderen

Lucky Luke Billy The Kid, Smølf Den Store og Asterix Romernes Skræk er lige i hælene.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Erling Søby »

Årtiets album: Hugo Pratt - Balladen om det fordømte hav. Selvsagt i sort/hvid-udgaven.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev: 24. sep 2022, 23:18 Årtiets album: Hugo Pratt - Balladen om det fordømte hav. Selvsagt i sort/hvid-udgaven.
Spændende at høre hvad folk byder ind med som årtiernes album.
Ja, sort/hvid udgaven må give sig selv for Corto Maltese fans.
Den har jeg vist kun lige kigget i, men den står jo på reolen så det er bare at læse, men sådan er det med så mange. Men når nogle nævner den som årtiets album så rykker den noget længere op i køen.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1960'ernes bedste tegneseriealbum/historie

Indlæg af Gimli »

Årtiets bedste album; Asterix i trøjen.
Besvar