1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: 1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Mesterius »

Gimli skrev: 26. sep 2022, 00:54
Mesterius skrev: 25. sep 2022, 18:48
Gimli skrev: 24. sep 2022, 21:54Nu har jeg fået læst en del Spirit (Eisner), og han har heller ikke for alvor fanget mig her - men derfor vil jeg gerne opleve nogle lidt længere fortællinger fra ham. Det er mest 6-7 sider formatet, der giver en begrænsning for at værdsætte "albummene".
Eisner har laget mange gode tegneserieromaner, men hans klart beste arbeid i min bok er stadig Spirit-historiene fra ca. 1946-51 (som han vel å merke også laget i samarbeid med assistenter, ikke alene som de senere arbeider). Du skal ta deg tid til å lese Spirit-seriene; de har en helt annen fortellerytme enn f. eks. Carl Barks' Anders And-tisidere. Men det er utrolig hvor mye bra 7-siderne med Spirit kan inneholde, ofte i hver eneste rute. Og hvor sublim humor, stil og håndverk de kan ha.
Jeg ved godt at for mange er Spirit-fortællingerne blandt noget af det ypperste. Men nu har jeg læst ca. 7 af de danske album, og sådan har jeg det altså ikke. Det er gode tegninger, og historierne er sådan set ok. Men jeg skal altså bruge lidt tid på, at komme ind i en fortælling, så formatet med 7 sider, er og bliver altså en udfordring for mig.
Hmmm... ja, da så. :O Betyr det at du heller ikke liker Barks' tisidere like godt som de lengre historiene? Jeg synes tisiderne hans med Anders And ca. 1948-55 er blant det beste han laget. "Omelett", "Bom! Du er hypnotisert", "Kronismen" osv...

Når det gjelder Spirit, er jeg selv forbløffet over hvor mye Will Eisner og medarbeiderne hans klarte å presse inn i en 7-siders episode. Komplekse historier om mennesker, sprøe satiriske episoder, rene komedier... alt mellom himmel og jord. Og så utvikles også relasjonene mellom hovedpersonene og andre gjennomgangsfigurer over tid. Din beskrivelse av historiene som "sådan set ok", kjenner jeg ikke igjen fra min egen lesning av serien, så det betyr nok at vi neppe blir enige.

Forresten er det jo noen handlingsforløp i Spirit som går over mange episoder. Et av de beste eksemplene er den lange historie om Spirit og Sand Saref ute på eventyr (ikke den første historie med Sand) som fyller over halve det hundre siders lange albumet "Juvelen fra Gizeh". Den historie er et av høydepunktene blant Spirit-seriene jeg har lest.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

Mesterius skrev: 26. sep 2022, 01:16 Hmmm... ja, da så. :O Betyr det at du heller ikke liker Barks' tisidere like godt som de lengre historiene? Jeg synes tisiderne hans med Anders And ca. 1948-55 er blant det beste han laget. "Omelett", "Bom! Du er hypnotisert", "Kronismen" osv...

Når det gjelder Spirit, er jeg selv forbløffet over hvor mye Will Eisner og medarbeiderne hans klarte å presse inn i en 7-siders episode. Komplekse historier om mennesker, sprøe satiriske episoder, rene komedier... alt mellom himmel og jord. Og så utvikles også relasjonene mellom hovedpersonene og andre gjennomgangsfigurer over tid. Din beskrivelse av historiene som "sådan set ok", kjenner jeg ikke igjen fra min egen lesning av serien, så det betyr nok at vi neppe blir enige.

Forresten er det jo noen handlingsforløp i Spirit som går over mange episoder. Et av de beste eksemplene er den lange historie om Spirit og Sand Saref ute på eventyr (ikke den første historie med Sand) som fyller over halve det hundre siders lange albumet "Juvelen fra Gizeh". Den historie er et av høydepunktene blant Spirit-seriene jeg har lest.
Jeg har ikke læst; Juvelen fra Gizeh - men det lyder som et album jeg skal have. Der er som regl nogle album fra en kvalitets-serie, der trods alt holder.

Hvad Barks angår, så må jeg desværre melde hus forbi. Jeg har ikke Anders And & Co. i min samling. Jeg har selvfølgelig læst Anders And da jeg var barn. Dengang holdt jeg meget af bladet. Men i dag er jeg bange for, at mange af historierne netop vil føles for korte, til rigtig at fange mig. Min datter lånte på et tidspunkt nogle af 'Guldbøgerne', som vi læste sammen - og det var netop den følelse jeg sad tilbage med. Men med Anders And er den primære tiltrækning dog 'universet', så det var en mere positiv oplevelse end Spirit. Det kan jo være, at Univers-oplevelsen ikke for alvor er på plads for mit vedkommende for Spirit - så måske kommer jeg til at æde mine ord igen. :wink:
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: 1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af superboy »

Mesterius skrev: 26. sep 2022, 01:16

Hmmm... ja, da så. :O Betyr det at du heller ikke liker Barks' tisidere like godt som de lengre historiene? Jeg synes tisiderne hans med Anders And ca. 1948-55 er blant det beste han laget. "Omelett", "Bom! Du er hypnotisert", "Kronismen" osv...
Helt enig.
Omelet er en uforglemmelig tisiders, i likhet med de andre. Og den starter slik:
Vedhæftede filer
us_wdc_146_01_001.jpeg
us_wdc_146_01_002.jpeg
us_wdc_146_01_003.jpeg
us_wdc_146_01_004.jpeg
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Dette er mine favoritter blandt Barks 10-sides historier (og andre korte):

A financial fable
Flip decision
Omelet
The crazy quiz show
The statuesque spendthrifts
Wintertime wager
The master rainmaker
The chikadee challenge
Old froggie catapult
A descent interval
Statues of limitations
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: 1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af marius »

1970: Doonesbury af Trudeau
1971: Blueberry Den gale tyskers mine af Charlie og Giraud
1972: Blueberry Genfærdet skyder med guldkugler
1973: Barefoot Gen af Nakazawa
1973: Conan Red Nails af Thomas og Windsor-Smith
1973: The Night Gwen Stacy Died af Conway, Kane og Romita
1973: Asterix på Korsika af Goscinny og Uderzo
1974: Jenifer af Jones og Wrightson
1975: Alack Sinner af Sampayo og Muñoz
1977: Maus af Spigelman
1977: Den af Corben
1977: Adéle Den gale videnskabsmand af Tardi
1977: Johan Vild af Lundström og Vallvé
1978: Elverfolket af Pini og Pini
1978: En kontakt med Gud af Eisner
1979: Tavshed af Comés
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

marius skrev: 9. okt 2022, 14:37 1970: Doonesbury af Trudeau
1971: Blueberry Den gale tyskers mine af Charlie og Giraud
1972: Blueberry Genfærdet skyder med guldkugler
1973: Barefoot Gen af Nakazawa
1973: Conan Red Nails af Thomas og Windsor-Smith
1973: The Night Gwen Stacy Died af Conway, Kane og Romita
1973: Asterix på Korsika af Goscinny og Uderzo
1974: Jenifer af Jones og Wrightson
1975: Alack Sinner af Sampayo og Muñoz
1977: Maus af Spigelman
1977: Den af Corben
1977: Adéle Den gale videnskabsmand af Tardi
1977: Johan Vild af Lundström og Vallvé
1978: Elverfolket af Pini og Pini
1978: En kontakt med Gud af Eisner
1979: Tavshed af Comés
Du er virkelig alsidig i din smag Marius. Jeg må til at tjekke Alack Sinner og Den. Jennifer er jeg usikker på om den kan anskaffes. Og så glæder jeg mig endnu mere til; En kontrakt med Gud, Tavshed og Barefoot Gen. Men Conan står jeg altså af på. Jeg har aldrig kunne forlige mig med universet. Og det bliver nok lige voldsomt nok, at samle på Spiderman, for et enkelt hæftes skyld :wink: Men Spiderman som serie har lokket mig nogle gange. Det er mere serien som helhed der nok bliver for omfangsrig.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev: 9. okt 2022, 16:11
marius skrev: 9. okt 2022, 14:37 1970: Doonesbury af Trudeau
1971: Blueberry Den gale tyskers mine af Charlie og Giraud
1972: Blueberry Genfærdet skyder med guldkugler
1973: Barefoot Gen af Nakazawa
1973: Conan Red Nails af Thomas og Windsor-Smith
1973: The Night Gwen Stacy Died af Conway, Kane og Romita
1973: Asterix på Korsika af Goscinny og Uderzo
1974: Jenifer af Jones og Wrightson
1975: Alack Sinner af Sampayo og Muñoz
1977: Maus af Spigelman
1977: Den af Corben
1977: Adéle Den gale videnskabsmand af Tardi
1977: Johan Vild af Lundström og Vallvé
1978: Elverfolket af Pini og Pini
1978: En kontakt med Gud af Eisner
1979: Tavshed af Comés
Du er virkelig alsidig i din smag Marius. Jeg må til at tjekke Alack Sinner og Den. Jennifer er jeg usikker på om den kan anskaffes. Og så glæder jeg mig endnu mere til; En kontrakt med Gud, Tavshed og Barefoot Gen. Men Conan står jeg altså af på. Jeg har aldrig kunne forlige mig med universet. Og det bliver nok lige voldsomt nok, at samle på Spiderman, for et enkelt hæftes skyld :wink: Men Spiderman som serie har lokket mig nogle gange. Det er mere serien som helhed der nok bliver for omfangsrig.
Tavshed kender jeg ikke rigtig til, andet end jeg har set den og Alack Sinner kender jeg ikke. Men ja igen en spændende og alsidig liste.
Gimli, man kan vel bare samle Gwen Stacy historien alene og ikke det andet.
Jeg har flere af den slags historier. Gwen Stacy historien har jeg i en omnibus, men jeg har fx også Parable af Stan Lee/Moebius samt flere af de helt store Batman klassikere og fx også Superman/Muhammad Ali historien. Jeg kan som tidligere skrevet godt lide at have de store klassikere stående i hjemmebiblioteket og er også interesseret i at læse dem.

Marius, kom endelig med et bud på årtiets historie også, det er altid super interessant.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

Antaeus skrev: 9. okt 2022, 19:05
Tavshed kender jeg ikke rigtig til, andet end jeg har set den og Alack Sinner kender jeg ikke. Men ja igen en spændende og alsidig liste.
Gimli, man kan vel bare samle Gwen Stacy historien alene og ikke det andet.
Jeg har flere af den slags historier. Gwen Stacy historien har jeg i en omnibus, men jeg har fx også Parable af Stan Lee/Moebius samt flere af de helt store Batman klassikere og fx også Superman/Muhammad Ali historien. Jeg kan som tidligere skrevet godt lide at have de store klassikere stående i hjemmebiblioteket og er også interesseret i at læse dem.
Det er jo en mulighed. Jeg har flere af de "selvstændige" historier i superheltegenren - både på dansk og engelsk. Men ikke når der er tale om konkrete hæfter. Jeg ved ikke hvorfor - men det føles "forkert".
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev: 9. okt 2022, 19:57
Antaeus skrev: 9. okt 2022, 19:05
Tavshed kender jeg ikke rigtig til, andet end jeg har set den og Alack Sinner kender jeg ikke. Men ja igen en spændende og alsidig liste.
Gimli, man kan vel bare samle Gwen Stacy historien alene og ikke det andet.
Jeg har flere af den slags historier. Gwen Stacy historien har jeg i en omnibus, men jeg har fx også Parable af Stan Lee/Moebius samt flere af de helt store Batman klassikere og fx også Superman/Muhammad Ali historien. Jeg kan som tidligere skrevet godt lide at have de store klassikere stående i hjemmebiblioteket og er også interesseret i at læse dem.
Det er jo en mulighed. Jeg har flere af de "selvstændige" historier i superheltegenren - både på dansk og engelsk. Men ikke når der er tale om konkrete hæfter. Jeg ved ikke hvorfor - men det føles "forkert".
Så må du gå efter en omnibus eller Marvel Masterworks som indeholder historien.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

Antaeus skrev: 9. okt 2022, 20:00 Så må du gå efter en omnibus eller Marvel Masterworks som indeholder historien.
Og det gør jeg måske - nu må vi se. Jeg holder meget af Spiderman, men jeg skal finde "et naturligt" stoppunkt, hvis jeg skal købe noget af serien, ellers fortsætter jeg til "den bitre ende".
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: 1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Frank Madsen »

Hvis jeg skulle finde de 10 bedste album fra 1970'erne, ville det nok blive blandt disse:

Asterix: Cæsars laurbær og Asterix på Korsika
Luftens Ørne: Vampyrerne går til angreb
Flipkompa'niet
Blueberry
Linda og Valentin: Skyggernes Ambassadør og Jævndøgnets Helte
Rejsen Til Saturn
Adele Blanc Sec 2: Dæmonen fra Eiffeltårnet
Moebius: Den kåde Kyk
Red Kelly
Bernard Prince
Doonesbury af Trudeau
Ville af Jan Lööf
En kontakt med Gud

Svagheden ved disse lister begynder nok for alvor at vise sig i dette årti, for Maus udkom først i bogform i 1986, men den er alligevel med, fordi den blev offentliggjort løbende i Raw fra 1977 (men blev dog ikke afsluttet i dette årti). Til gengæld er der nævnt flere serier, der udkom som album på originalsproget i 1970'erne, men som faktisk blev offentliggjort for første gang i forskellige magasiner i 1960'erne. Endelig er der nævnt serier, der udkom i tidligere årtier erne på originalsproget, men som sikkert er medtaget, fordi de udkom som album på dansk i 1970'erne - og så ville det være oplagt for mig også at medtage Blake og Mortimer-albummene "Det gule mærke" og "SOS meteorer", men dem har jeg (og flere andre) jo allerede taget med på deres lister over 1950'ernes bedste album. :D
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: 1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Mesterius »

Frank Madsen skrev: 10. okt 2022, 12:43Svagheden ved disse lister begynder nok for alvor at vise sig i dette årti, for Maus udkom først i bogform i 1986, men den er alligevel med, fordi den blev offentliggjort løbende i Raw fra 1977 (men blev dog ikke afsluttet i dette årti). Til gengæld er der nævnt flere serier, der udkom som album på originalsproget i 1970'erne, men som faktisk blev offentliggjort for første gang i forskellige magasiner i 1960'erne. Endelig er der nævnt serier, der udkom i tidligere årtier erne på originalsproget, men som sikkert er medtaget, fordi de udkom som album på dansk i 1970'erne - og så ville det være oplagt for mig også at medtage Blake og Mortimer-albummene "Det gule mærke" og "SOS meteorer", men dem har jeg (og flere andre) jo allerede taget med på deres lister over 1950'ernes bedste album. :D
Jeg har hele tiden følt at listene trenger flere avgrensninger. Å ta med serier som er flere tiår eldre, men først utkom som album på dansk i et gitt tiår, gir for meg ingen mening.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Mesterius skrev: 10. okt 2022, 17:49
Frank Madsen skrev: 10. okt 2022, 12:43Svagheden ved disse lister begynder nok for alvor at vise sig i dette årti, for Maus udkom først i bogform i 1986, men den er alligevel med, fordi den blev offentliggjort løbende i Raw fra 1977 (men blev dog ikke afsluttet i dette årti). Til gengæld er der nævnt flere serier, der udkom som album på originalsproget i 1970'erne, men som faktisk blev offentliggjort for første gang i forskellige magasiner i 1960'erne. Endelig er der nævnt serier, der udkom i tidligere årtier erne på originalsproget, men som sikkert er medtaget, fordi de udkom som album på dansk i 1970'erne - og så ville det være oplagt for mig også at medtage Blake og Mortimer-albummene "Det gule mærke" og "SOS meteorer", men dem har jeg (og flere andre) jo allerede taget med på deres lister over 1950'ernes bedste album. :D
Jeg har hele tiden følt at listene trenger flere avgrensninger. Å ta med serier som er flere tiår eldre, men først utkom som album på dansk i et gitt tiår, gir for meg ingen mening.
I bagklogskabens navn skulle det nok have været når en historie var afsluttet som var gældende (og det giver sikkert også nogle problemer).
Jeg har ikke taget udgangspunkt i de danske album, men når den første gang udkom i de franske etc., typisk ud fra comicwiki:
https://comicwiki.dk/wiki/SOS_meteorer

Men lige i dette tilfælde handler det bare om at være med og bibringe med sine subjektive lister og at de så ikke er 100% korrekte gør ikke så meget. Vi har fået bragt en masse historier på banen og der har været nogle rigtig gode debatter og udvekslinger om vores valg og jeg er også blevet nysgerrig på flere historier og det ser ud til andre også har nydt tråden. Det er langt vigtigere og for mig og så har jeg hygget mig med trådene :)
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Frank Madsen skrev: 10. okt 2022, 12:43 Hvis jeg skulle finde de 10 bedste album fra 1970'erne, ville det nok blive blandt disse:

Asterix: Cæsars laurbær og Asterix på Korsika
Luftens Ørne: Vampyrerne går til angreb
Flipkompa'niet
Blueberry
Linda og Valentin: Skyggernes Ambassadør og Jævndøgnets Helte
Rejsen Til Saturn
Adele Blanc Sec 2: Dæmonen fra Eiffeltårnet
Moebius: Den kåde Kyk
Red Kelly
Bernard Prince
Doonesbury af Trudeau
Ville af Jan Lööf
En kontakt med Gud

Svagheden ved disse lister begynder nok for alvor at vise sig i dette årti, for Maus udkom først i bogform i 1986, men den er alligevel med, fordi den blev offentliggjort løbende i Raw fra 1977 (men blev dog ikke afsluttet i dette årti). Til gengæld er der nævnt flere serier, der udkom som album på originalsproget i 1970'erne, men som faktisk blev offentliggjort for første gang i forskellige magasiner i 1960'erne. Endelig er der nævnt serier, der udkom i tidligere årtier erne på originalsproget, men som sikkert er medtaget, fordi de udkom som album på dansk i 1970'erne - og så ville det være oplagt for mig også at medtage Blake og Mortimer-albummene "Det gule mærke" og "SOS meteorer", men dem har jeg (og flere andre) jo allerede taget med på deres lister over 1950'ernes bedste album. :D
Her er vi også meget i det fransk/belgiske, men også med et par afstikkere til Danmark og Sverige. "Ville" er interessant og også en jeg overvejede, det er stadig en mægtig fin historie og det er nu sjovt at se Olof Palme som actionhelt og kongen som vel nærmest er det modsatte. Du har en del bud hvor serien bare er valgt og ikke nede på album niveau.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: 1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Erling Søby »

Enig med Frank. Det er kommet en masse interessante og overraskende bud på lister og diskussioner, så gør det ikke så meget om der har været årstal på hele vejen eller om enkelte udgivelser er endt i det forkerte årti.

Det fortsætter vel ind i det nye årtusinde, Antaeus?
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Besvar