1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

Så har jeg fået min liste klar. Der er groft sagt 2 hovednavne: Løjtnant Blueberry og Bernard Prince.

1970; Asterix i Alperne - Asterix (Runners up: Ulvene fra Bastogne og Lus i skindpelsen)
1971; General Guldmanke - Løjtnant Blueberry (Runners up: Siouxerne på krigsstien og Vampyrerne går til angreb)
1972; Genfærdet skyder med guldkugler - Løjtnant Blueberry (Runners up; Den gale tyskers guldmine og Cæsars laurbær)
1973; Chihuahua Pearl - Løjtnant Blueberry (Runners up; Stormens lov og Djævelens orgel)
1974; Balladen om en ligkiste - Løjtnant Blueberry (Runners up; Lovløs og Corto Maltese i Siberien)
1975; Safari for et spøgelse - Bernard Prince (Runners up; Budskab til evigheden og Angel face)
1976; Molochs vrede - Bernard Prince (Runners up; Obelix & Co. aps. og Løsladt på prøve)
1977; Tågernes fort - Bernard Prince (Runners up; Vampyren fra Rothenburg og Karthagos spøgelse)
1978; Cormoran i skudlinjen - Bernard Prince (Runners up; Dødsfælden (Modesty Blaise) og Spøgelsesskibets hemmelighed)
1979; Vindens datter - Yoko Tsuno (Runners up; Ørkenens fribyttere)

1979 mangler en Runners up, fordi jeg oprindelig regnede med Pigen i agterkahytten (vindens passager) var fra 1979 (og årets album) - men den kom først i salg i 1980)

Ud over det, har jeg en del ulæste album, som jeg har forventninger til men ikke ved, hvordan de vurderes:

1973: A Cartoon Story of Hiroshima + The Day After (Barefoot Gen)
1974: Out of the Ashes + Life After the Bomb (Barefoot Gen) + Isens dæmon (Tardi)
1976; The Never-Ending War (Barefoot Gen)
1977; Djævlens finger og Rejsen til Saturn
1978; Writing the Truth (Barefoot Gen) + En kontrakt med Gud
1979; Børnehjemmet
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

Erling Søby skrev: 24. sep 2022, 16:11 Europæiske:

Pratt: Corto Maltese (især de korte historier)
Tardi: Adele 1-4 (især de to første)
Caza: Fantasier fra forstæderne
Bilal: Byen der ikke eksisterede
Moebius: Garagen
Linda & Valentin

Amerikanske:
Corben: DEN
Barry Smith: Conan
Wrightson: Swamp Thing
Byen der ikke eksisterede er et virkelig godt Bilal-album. Adele har jeg kun læst nr. 1 (med mindre vi går tilbage i tiden) af de 4 første. Et godt album - men ikke blandt de absolutte top-album i min bog. Caza glæder jeg mig til, men forventer trods alt ikke at den er helt oppe i toppen - men jeg kan jo blive positivt overrasket, :wink: Linda og Valentin har en del gode album, men ikke top-top album - igen, som jeg oplever det.

Jeg har de 3 Swamp Thing album fra Runepress, men de fanger mig ikke rigtigt. Første historie (hæfte) er ok, men resten kan jeg ikke rigtigt engagerer mig i. Men fede tegninger.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev: 24. sep 2022, 21:09 Så har jeg fået min liste klar. Der er groft sagt 2 hovednavne: Løjtnant Blueberry og Bernard Prince.

1970; Asterix i Alperne - Asterix (Runners up: Ulvene fra Bastogne og Lus i skindpelsen)
1971; General Guldmanke - Løjtnant Blueberry (Runners up: Siouxerne på krigsstien og Vampyrerne går til angreb)
1972; Genfærdet skyder med guldkugler - Løjtnant Blueberry (Runners up; Den gale tyskers guldmine og Cæsars laurbær)
1973; Chihuahua Pearl - Løjtnant Blueberry (Runners up; Stormens lov og Djævelens orgel)
1974; Balladen om en ligkiste - Løjtnant Blueberry (Runners up; Lovløs og Corto Maltese i Siberien)
1975; Safari for et spøgelse - Bernard Prince (Runners up; Budskab til evigheden og Angel face)
1976; Molochs vrede - Bernard Prince (Runners up; Obelix & Co. aps. og Løsladt på prøve)
1977; Tågernes fort - Bernard Prince (Runners up; Vampyren fra Rothenburg og Karthagos spøgelse)
1978; Cormoran i skudlinjen - Bernard Prince (Runners up; Dødsfælden (Modesty Blaise) og Spøgelsesskibets hemmelighed)
1979; Vindens datter - Yoko Tsuno (Runners up; Ørkenens fribyttere)

1979 mangler en Runners up, fordi jeg oprindelig regnede med Pigen i agterkahytten (vindens passager) var fra 1979 (og årets album) - men den kom først i salg i 1980)

Ud over det, har jeg en del ulæste album, som jeg har forventninger til men ikke ved, hvordan de vurderes:

1973: A Cartoon Story of Hiroshima + The Day After (Barefoot Gen)
1974: Out of the Ashes + Life After the Bomb (Barefoot Gen) + Isens dæmon (Tardi)
1976; The Never-Ending War (Barefoot Gen)
1977; Djævlens finger og Rejsen til Saturn
1978; Writing the Truth (Barefoot Gen) + En kontrakt med Gud
1979; Børnehjemmet
Super god liste.
Din smag er meget lig min. Jeg har haft næsten alle dine valg oppe at vende som tætte kandidater. Bl.a. er jeg også meget glad for Modesty Blaise - Dødsfælden, men endnu gladere for Den Gyldne Frø. Og så har jeg slet ikke kigget på Franka da jeg først troede de udkom i 1980'erne, men det kan jeg jo se at det ikke er tilfældet og det er et af de bedste album du har på. Ud over Blueberry og Bernard Prince så har du også en del Asterix på.

Jeg kan også godt lide Bernard Prince, men jeg kunne hele tiden finde et album som jeg synes var endnu bedre, men mange gode valg. Safari for et Spøgelse synes jeg dog er en smule svagere end dine andre Bernard Prince valg. En af de få serier som jeg ikke har overvejet, og som jeg heller ikke vil vælge som kandidater til listen (de er gode men ikke helt gode nok) er Erik Hedspore og Jeremiah.
Jeg tænker også at nogle kommer til at vælge Will Eisner, men han har aldrig rigtig været top prioritet for mig.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

Antaeus skrev: 24. sep 2022, 01:27 Dit subjektive valg af enkelt-tegneseriehistorier, alt inklusiv i tegneserieverden.
Definitioner af hvornår den lige er udgivet og hvordan du opgør går vi ikke så meget op i, langt mere at du kommer med dit bud.

For mig er Blueberry så dominerende fra album 7 Jernhesten og hele vejen helt op til 80'erne med album 20 Indianerne der blev væk, at jeg har valgt at sætte andre album ind også, for at det ikke skal blive for ensformigt. Der er også mange Modesty Blaise, Asterix og Lucky Luke historier, som er gode i perioden. 70erne er et stærkt årti inden for tegneserier med mange gode tegneserier, så mange historier har været oppe og til sidst valgt fra til fordel for nedenstående liste. Bl.a. er der sorteret væk i serierne (enkeltstående album): Benny Bomstærk, Yoko Tsuno, Sammy, Linda og Valentin, Bernard Prince, Felix på Eventyr, Ville, Natacha, Lefranc, Luftens Ørne, Bruno Brazil, Bob Morane, Corto Maltese, Vakse Viggo m.fl.

1970: Blueberry - Jernhesten
1970: Asterix - Lus i Skindpelsen
1971: Blueberry - General Guldmanke
1971: Asterix - Byplanlæggeren
1972: Blueberry - Den Gale Tyskers Guldmine
1972: Mickey Mouse - De Meget Mystiske Fodspor (Paul Murry)
1973: Blueberry - Chihuahua Pearl
1973: Lucky Luke - Penge Til Ratata
1974: Blueberry - Balladen Om En Ligkiste
1974: Bernard Prince - Den Grønne Flamme
1975: Blueberry - Angelface
1975: Linda og Valentin - Skyggernes Ambassadør
1976: Modesty Blaise - De Forsvundne Stridsmænd
1977: Rejsen Til Saturn
1978: Modesty Blaise - Den Gyldne Frø
1979: Modesty Blaise - Den Grønne Kobra
Jeg oplever først at Blueberry for alvor topper med Siouxerne, men ellers er jeg enig i, at serien dominerer i en grad, så det nærmest bliver kedeligt. Ellers synes jeg det er sjovt, at vi er ret enige om Runners op - på serieniveau, men ikke i forhold til konkrete albums. Og jeg er måske overrasket over, at der ikke er et eneste Yoko Tsuno album med i dine runners up. Du har altid omtalt i så rosende vendinger, at jeg havde forventet i det mindste et enkelt af de første 9 album havde været med.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Jeg synes at Blueberry topper fra start med Jernhesten og så bare bliver ved til album nr. 20 med et meget lille fald omkring Angelface historien.
Jeg havde både Vampyren fra Rothenburg og Djævelens Orgel på i et stykke tid.
Men jeg har kun sat et andet album ind, hvis det var et Blueberry album inde.
Yoko Tsuno, de tidlige album er gode, og Djævelens Orgel er super godt, men Lucky Luke - Penge til Ratata er et fuldstændig fantastisk album i min optik og et af de absolut bedste Lucky Luke album, så den kan den ikke stikke.

Havde jeg sat et andet album ind i 1977 så kunne det godt have blevet Vampyren fra Rothenburg.
Senest rettet af Antaeus 24. sep 2022, 21:57, rettet i alt 2 gange.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

Antaeus skrev: 24. sep 2022, 21:37
Super god liste.
Din smag er meget lig min. Jeg har haft næsten alle dine valg oppe at vende som tætte kandidater. Bl.a. er jeg også meget glad for Modesty Blaise - Dødsfælden, men endnu gladere for Den Gyldne Frø. Og så har jeg slet ikke kigget på Franka da jeg først troede de udkom i 1980'erne, men det kan jeg jo se at det ikke er tilfældet og det er et af de bedste album du har på. Ud over Blueberry og Bernard Prince så har du også en del Asterix på.

Jeg kan også godt lide Bernard Prince, men jeg kunne hele tiden finde et album som jeg synes var endnu bedre, men mange gode valg. Safari for et Spøgelse synes jeg dog er en smule svagere end dine andre Bernard Prince valg. En af de få serier som jeg ikke har overvejet, og som jeg heller ikke vil vælge som kandidater til listen (de er gode men ikke helt gode nok) er Erik Hedspore og Jeremiah.
Jeg tænker også at nogle kommer til at vælge Will Eisner, men han har aldrig rigtig været top prioritet for mig.
Jeg kan godt følge at du er overrasket over; Safari for et spøgelse. Generelt oplever jeg 1975 som et lidt afdæmpet år og selv om alle de udvalgte album er gode, så er ingen af dem i første parket til at blive årtiets album. Erik Hedspore har kun et absolut top-album i min verden og det er "ulvene". Nu har jeg fået læst en del Spirit (Eisner), og han har heller ikke for alvor fanget mig her - men derfor vil jeg gerne opleve nogle lidt længere fortællinger fra ham. Det er mest 6-7 sider formatet, der giver en begrænsning for at værdsætte "albummene".
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev: 24. sep 2022, 21:54
Antaeus skrev: 24. sep 2022, 21:37
Super god liste.
Din smag er meget lig min. Jeg har haft næsten alle dine valg oppe at vende som tætte kandidater. Bl.a. er jeg også meget glad for Modesty Blaise - Dødsfælden, men endnu gladere for Den Gyldne Frø. Og så har jeg slet ikke kigget på Franka da jeg først troede de udkom i 1980'erne, men det kan jeg jo se at det ikke er tilfældet og det er et af de bedste album du har på. Ud over Blueberry og Bernard Prince så har du også en del Asterix på.

Jeg kan også godt lide Bernard Prince, men jeg kunne hele tiden finde et album som jeg synes var endnu bedre, men mange gode valg. Safari for et Spøgelse synes jeg dog er en smule svagere end dine andre Bernard Prince valg. En af de få serier som jeg ikke har overvejet, og som jeg heller ikke vil vælge som kandidater til listen (de er gode men ikke helt gode nok) er Erik Hedspore og Jeremiah.
Jeg tænker også at nogle kommer til at vælge Will Eisner, men han har aldrig rigtig været top prioritet for mig.
Jeg kan godt følge at du er overrasket over; Safari for et spøgelse. Generelt oplever jeg 1975 som et lidt afdæmpet år og selv om alle de udvalgte album er gode, så er ingen af dem i første parket til at blive årtiets album. Erik Hedspore har kun et absolut top-album i min verden og det er "ulvene". Nu har jeg fået læst en del Spirit (Eisner), og han har heller ikke for alvor fanget mig her - men derfor vil jeg gerne opleve nogle lidt længere fortællinger fra ham. Det er mest 6-7 sider formatet, der giver en begrænsning for at værdsætte "albummene".
Jeg husker ikke Ulvene fra Bastogne mere, men kom ikke til at tænke den vej da jeg lavede listen.
Jeg er kun kommet igennem et Eisner album, alle andre har jeg stoppet før jeg blev færdig fordi de ikke fangede. Det eneste jeg er kommet igennem og for nylig er En Kontrakt Med Gud udgivelsen (som også indeholdte andre historier) og den er fin, men slet ikke oppe at ringe for mig.
Hvis man skulle gå til årtiets album/historie for hvert årti så bliver det virkelig svært. Hmmmm... jeg giver et bud i hver tråd.

Årtiets album: Blueberry - General Guldmanke
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: 1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Erling Søby »

Årtiets album: Linda & Valentin - Skyggernes ambassadør.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

Årtiets bedste album; Genfærdet skyder med guldkugler. (Et af mine absolut yndlingsalbum).
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: 1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Mesterius »

Gimli skrev: 24. sep 2022, 21:54Nu har jeg fået læst en del Spirit (Eisner), og han har heller ikke for alvor fanget mig her - men derfor vil jeg gerne opleve nogle lidt længere fortællinger fra ham. Det er mest 6-7 sider formatet, der giver en begrænsning for at værdsætte "albummene".
Eisner har laget mange gode tegneserieromaner, men hans klart beste arbeid i min bok er stadig Spirit-historiene fra ca. 1946-51 (som han vel å merke også laget i samarbeid med assistenter, ikke alene som de senere arbeider). Du skal ta deg tid til å lese Spirit-seriene; de har en helt annen fortellerytme enn f. eks. Carl Barks' Anders And-tisidere. Men det er utrolig hvor mye bra 7-siderne med Spirit kan inneholde, ofte i hver eneste rute. Og hvor sublim humor, stil og håndverk de kan ha.
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: 1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af superboy »

Det er nevnt mye bra, og jeg er enig med det meste. På 70-tallet oppdaget jeg mange serier som jeg ikke kjente fra før. I 1976 var jeg i Danmark for første gang og fant bl.a. Comics den store tegneseriebog nr 8, med Spirit på forsiden - wow. Spirit ble en favoritt. Vel, hele boken var full av flotte serier, og alle ble favoritter.
I Danmark så jeg også Conan av Barry Smith for første gang. I Seriemagasinet specialalbum nr 5 er den andre historien av Barry Smith. Senere fikk jeg tak i Marvel Treasury edition med Conan med Red Nails. Tegningene var helt annerledes, men det var Barry Smith som hadde utviklet seg noe enormt. Historie nr 2 er en favoritt fordi den ga meg mitt første møte med Conan, og Red Nails er favoritt fordi den rett og slett er enormt bra.

Den store Tarzan boken er full av Russ Manning. Den kom i 1971. Og jeg vet at det er en bok, og ikke noe album. Historiene er nok også fra 60-tallet. Men denne store boken kom i 1971. Jeg var 12 år, min bror var 9 år. Vi hadde sett alle filmene med Johnny Weismuller, så denne skulle vi ha. Vi samlet våre lommepenger og klarte å finne 12 kroner. Den gang var det veldig mange penger for to guttunger. Husker at vår mor syntes at vi kjøpte noe altfor dyrt, og stort. Men vi leste den om igjen, og om igjen, og om igjen. For meg er Russ Manning den store Tarzan tegneren, og alle historiene er favoritter. Og jo da, Joe Kubert og Harold Foster kan også tegne Tarzan.
Vedhæftede filer
0 conan.jpg
0 comics.jpg
0 tarzan.jpg
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

Ja, de der store album, de var noget særligt.

Et Spirit album har jeg aldrig afsluttet selv om jeg har prøvet nogle gange, de fanger mig ikke rigtig.
Jeg har heller ikke læst meget Conan, men når jeg har så har det ikke være Barry Windsor Smith, som jeg synes tegner godt, men jeg synes hans ansigter er ret dårligt tegnet, eller jeg kan i hvert fald ikke lide ansigtsstilen. Jeg er som regel gået efter John Buscema.

Til gengæld er jeg helt på linje med dig hensyn til Tarzan og især af Russ Manning, det er bare noget bedre end alt andet Tarzan og fantastisk tegnet og historierne er typisk også et niveau over mange andre Tarzan historier.
Senest rettet af Antaeus 25. sep 2022, 21:10, rettet i alt 1 gang.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: 1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af GoogaMooga »

Der er vist noget med, at Marvel vil samle al Buscema's "Tarzan" i en omnibus til næste år. Den kunne være fed at have.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: 1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 25. sep 2022, 21:10 Der er vist noget med, at Marvel vil samle al Buscema's "Tarzan" i en omnibus til næste år. Den kunne være fed at have.
Her er en tråd om Buscemas Tarzan.
https://www.tapatalk.com/groups/marvelm ... 5-s20.html
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: 1970'ernes bedste tegneserie album/historie

Indlæg af Gimli »

Mesterius skrev: 25. sep 2022, 18:48
Gimli skrev: 24. sep 2022, 21:54Nu har jeg fået læst en del Spirit (Eisner), og han har heller ikke for alvor fanget mig her - men derfor vil jeg gerne opleve nogle lidt længere fortællinger fra ham. Det er mest 6-7 sider formatet, der giver en begrænsning for at værdsætte "albummene".
Eisner har laget mange gode tegneserieromaner, men hans klart beste arbeid i min bok er stadig Spirit-historiene fra ca. 1946-51 (som han vel å merke også laget i samarbeid med assistenter, ikke alene som de senere arbeider). Du skal ta deg tid til å lese Spirit-seriene; de har en helt annen fortellerytme enn f. eks. Carl Barks' Anders And-tisidere. Men det er utrolig hvor mye bra 7-siderne med Spirit kan inneholde, ofte i hver eneste rute. Og hvor sublim humor, stil og håndverk de kan ha.
Jeg ved godt at for mange er Spirit-fortællingerne blandt noget af det ypperste. Men nu har jeg læst ca. 7 af de danske album, og sådan har jeg det altså ikke. Det er gode tegninger, og historierne er sådan set ok. Men jeg skal altså bruge lidt tid på, at komme ind i en fortælling, så formatet med 7 sider, er og bliver altså en udfordring for mig.
Besvar