Hvornår dukkede Donald Duck op for første gang?

Andrebyboer
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 218
Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:41

Re: Hvornår dukkede Donald Duck op for første gang?

Indlæg af Andrebyboer »

GoogaMooga skrev: 5. okt 2022, 05:13 Det har jeg jo heller ikke skrevet.
"Og dér er billedbogen det absolut første. Han er tilmed navngivet, og du skal ikke bilde mig ind, at animatorerne ikke har husket dette, eller at det var rent tilfældigt."
ovemunk skrev: 4. okt 2022, 22:01 Her vil jeg nu gerne støtte Googa. Figuren der optræder i serien ligner den senere Donald Duck for meget til at det kan være et tilfælde.
Den eneste klare likheten jeg kan se mellom dem som ikke kommer direkte fra Disney-studioets stilart og tradisjon for hvordan antropomorfiske dyr, og ender spesielt, skulle fremstilles (f.eks. i The Ugly Duckling, 1931, eller Silly Symphonies søndagsstripe, 6. mars 1932), er at begge har hvite fjær.
Brugeravatar
JAlbertsen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 284
Tilmeldt: 24. aug 2005, 21:14
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Hvornår dukkede Donald Duck op for første gang?

Indlæg af JAlbertsen »

Frank Madsen skrev: 4. okt 2022, 18:32Al sandsynlighed taler for, at tekstforfatteren blot ryster navne ud af ærmet, uden at det blev "husket af animatorerne".
Ja, det er jo også den teori artiklens forfatter hælder til. Som jeg ser det så har han dog overset at børnebogen øjensynligt både navngiver Donald Duck og Clara Cluck for første gang. Det må trods alt mindske sandsynligheden for at det bare er et sammenfald :o
Mesterius skrev: 4. okt 2022, 15:26"Vår" Donald Duck ble skapt av Disney-studioet i 1933-34 og ble utviklet på grunnlag av stemmen til Clarence Nash. Debutfilmen hans var egentlig ment å være Mickey Mouse-kortfilmen "Orphans' Benefit", som hadde arbeidstittelen "The Surprise Party", men han fikk også en rolle i Silly Symphonies-filmen "The Wise Little Hen", som endte med å få premiere først.
Interessant nok er Orphans Benefit den film der normalt betragtes som debut for Clara Cluck, da hun optræder som operasanger og nævnes ved navn. Titelfiguren i den kloge lille høne minder dog en del om hende og det er da også den samme skuespiller som lægger stemme til, hvilket er meget tilsvarende det du beskriver med Anders.

Jeg ville bestemt ikke afvise muligheden for at nogen af dem der arbejdede på de to film har kendt til børnebogen!
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvornår dukkede Donald Duck op for første gang?

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 5. okt 2022, 05:13Det har jeg jo heller ikke skrevet. Jeg har kun skrevet, at det var nærliggende at videreudvikle denne figur, og at det var en interessant tanke. Du og Mesterius derimod, afviser muligheden blankt. Så hvem er mest påståelig?
Det er vi sgu nok begge to, Googa. :D
JAlbertsen skrev: 5. okt 2022, 09:02Jeg ville bestemt ikke afvise muligheden for at nogen af dem der arbejdede på de to film har kendt til børnebogen!
Nej, det kan ikke afvises, da der ikke foreligger beviser for nogetsomhelst, og alt er spekulationer. Det eneste, der er håndgribeligt, er tegningerne af Donald Duck anno 1931 og Donald Duck anno 1934, og her tyder absolut INTET på, at de to figurdesigns har noget med hinanden at gøre eller at 1934-udgaven skulle være en "videreudvikling" af 1931-udgaven.
Men at Disney og/eller hans animatorer helt fra begyndelsen har haft en løs ide om, at der på Mickey's Farm også boede en and, ligesom der boede høns, grise, køer, heste og mus, det tror jeg gerne. Og navnet Donald Duck har da muligvis figureret på en liste over sjove navne ligesom Carolyn Cow, Patricia Pig, Robert Rooster, Long Dog og George Goat og andre navne, der aldrig blev "videreudviklet" på.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 107
Tilmeldt: 16. jul 2009, 12:34

Re: Hvornår dukkede Donald Duck op for første gang?

Indlæg af Niels Jørgen »

Hold da op - et godt eksempel på en skyttegravskrig, hvor parterne sidder i hver sin grøft og påstår hver deres.

Problemet her er jo, at der er reelt ingen der ved hvem der har ret. De pågældende animatorer og ansvarlige har forlængst lagt sig i deres grave og er blevet til muld, og de ville nok rotere voldsomt, hvis de vidste hvilke diskussioner deres skaberværk kan afføde 90 år senere.

Kan i ikke bare blive enige om at i tror hver sit? Det er jo kun "tro", for ingen VED noget? Og I finder aldrig nagelfast ud af hvem der har ret? Sandheden kan jo være en helt anden?

Tro kan flytte bjerge, men tro kan også gøre folk megastædige og påståelige :)

Lad den ligge, når igen alligevel VED noget om baggrunden for figurerne.
Brugeravatar
JAlbertsen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 284
Tilmeldt: 24. aug 2005, 21:14
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Hvornår dukkede Donald Duck op for første gang?

Indlæg af JAlbertsen »

Niels Jørgen skrev: 5. okt 2022, 13:53Og I finder aldrig nagelfast ud af hvem der har ret? Sandheden kan jo være en helt anden?
Hvis børnebogen er den reelle debut for Donald Duck så har det vel betydning for hvornår copyright på figuren udløber. Så med lidt held kan vi vel få sagen afgjort ved en amerikansk domstol inden for få år :lol:
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvornår dukkede Donald Duck op for første gang?

Indlæg af Frank Madsen »

Niels Jørgen skrev: 5. okt 2022, 13:53 Hold da op - et godt eksempel på en skyttegravskrig, hvor parterne sidder i hver sin grøft og påstår hver deres.

Problemet her er jo, at der er reelt ingen der ved hvem der har ret. De pågældende animatorer og ansvarlige har forlængst lagt sig i deres grave og er blevet til muld, og de ville nok rotere voldsomt, hvis de vidste hvilke diskussioner deres skaberværk kan afføde 90 år senere.

Kan i ikke bare blive enige om at i tror hver sit? Det er jo kun "tro", for ingen VED noget? Og I finder aldrig nagelfast ud af hvem der har ret? Sandheden kan jo være en helt anden?

Tro kan flytte bjerge, men tro kan også gøre folk megastædige og påståelige :)

Lad den ligge, når igen alligevel VED noget om baggrunden for figurerne.
Det er selvfølgelig bare din mening. :D
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Ozymandias Rex
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 152
Tilmeldt: 8. jun 2005, 14:55

Re: Hvornår dukkede Donald Duck op for første gang?

Indlæg af Ozymandias Rex »

GoogaMooga skrev: 4. okt 2022, 17:14 Comic Book Resources er ikke clickbait.
CBR har været proppet med clickbait i årevis.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvornår dukkede Donald Duck op for første gang?

Indlæg af Mesterius »

Jeg hadde ment å svare i denne tråd for flere dager siden, men klarte å slette svaret mitt før det var ferdigskrevet. Så jeg prøver igjen.
GoogaMooga skrev: 4. okt 2022, 18:07 Allerede da jeg skrev mit indlæg, vidste jeg, at du ville melde dig på banen og gøre indsigelser, endda nedladende indsigelser.
Dét er da også en nedlatende kommentar. Og det er helt utrolig som du setter meg i bås. Jeg er ofte uenig i det du skriver her, men hvordan skulle du liksom kunne vite om jeg ville kommentere? Faktisk har jeg flere ganger de siste månedene vurdert å kommentere i tråder du har startet, men endt med å ikke gidde, for jeg vet så altfor godt hva reaksjonene dine blir når man mener noe annet enn deg. Spesielt hvis man (gud forby!) KRITISERER noe du liker, eller er UENIG i en opplysning du bringer. Denne gangen bestemte jeg meg dog for å skrive det jeg mente.
GoogaMooga skrev: 4. okt 2022, 18:07 Jeg synes ikke, man helt kan afvise 1931 figuren, og det gør forfatteren da heller ikke. Om ikke andet, så er det en interessant detalje.
Ja, det er en morsom detalj, men det var ikke det du skrev i dine første innlegg. Du startet med å erklære at Donald Duck i bildeboken fra 1931 var den samme figur som senere. Da jeg sa meg uenig, svarte du bastant tilbake at "[Donald Duck] er tilmed navngivet, og du skal ikke bilde mig ind, at animatorerne ikke har husket dette, eller at det var rent tilfældigt".

Hvis du oppfattet mine videre svar på dette som nedlatende, la meg bare si at tonen jeg antok der hadde direkte sammenheng med den aggressive og avfeiende måten du svarte meg på.

Noe annet som gjør det slitsomt å diskutere med deg, er at du nesten aldri innrømmer det når du endrer mening. I en senere kommentar til Frank sier du: "Jeg har kun skrevet, at det var nærliggende at videreudvikle denne figur, og at det var en interessant tanke." Men nei, du skrev altså langt mer bastant og påståelig da du startet tråden. Hvorfor ikke bare si at du har skiftet mening og nå ser saken i et litt annet lys, istedenfor å påstå at du ikke har skrevet ting du har skrevet?
GoogaMooga skrev: 4. okt 2022, 18:07 Men nu vil jeg stoppe denne diskussion. Jeg er kommet i dårlig humør, som jeg ofte gør, når jeg diskuterer med dig.
Jeg ble også i dårlig humør av dine kommentarer. Det blir man fort av krasse reaksjoner som dette.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvornår dukkede Donald Duck op for første gang?

Indlæg af Mesterius »

Frank Madsen skrev: 4. okt 2022, 22:55
GoogaMooga skrev: 4. okt 2022, 18:39Fordi de to tilfælde ligger meget tæt op ad hinanden, 1931 og 1933. Det er ganske nærliggende at videreudvikle ideen fra 1931 to år senere.
Men der forudsætter du jo, at det var de samme mennesker, der skrev og tegnede materialet til billedbogen "The Adventures of Mickey Mouse", som senere huskede og "videreudviklede" ideen, da de skrev og storyboardede "The Wise Little Hen". Det er langt fra sandsynligt, og som sagt er der ingen af de andre i bogen nævnte bifigurer, der nogensinde bliver "videreudviklet". Det er langt mere sandsynligt, at de under arbejdet med "The Wise Little Hen" tænkte, "Hey! Vi har en mus, en hest, en hund, en gris, en høne ... hvilket landbrugsdyr kan vi ellers finde på til denne film?", besluttede sig for en and p.gr.a. Clarence Nashs stemmetalent og derefter tænkte "Hm! Hvilket navn med D skal vi give ham? Hvad med Donald, som er populært lige nu?"
Jeg er stort sett helt enig, Frank. Men her vil jeg bare skyte inn at Donald Duck ikke opprinnelig ble utviklet til filmen "The Wise Little Hen" (lansert 9. juni 1934), men til Mickey Mouse-filmen som hadde arbeidstittelen "The Surprise Party" og til slutt ble til "Orphans' Benefit" (lansert 11. august 1934). Grunnlaget for figuren var jo Clarence Nashs "trick voice", som allerede hadde gjort ham berømt; og spesialiteten til Nash var en fremføring av "Mary Had a Little Lamb" med denne stemmen. Så Donald Ducks innslag i "The Surprise Party"/"Orphans' Benefit" er nettopp en fremføring av "Mary Had a Little Lamb".

Dette er noe av det interessante man kan lese om i J.B. Kaufmans artikkel "Origins of the Duck", som jeg linket til i begynnelsen av tråden. Her er noen utdrag, hvor det detaljert redegjøres for utviklingen av Donald:
...Clarence Nash had more than one trick voice up his sleeve; he actually could perform convincing imitations of a wide assortment of animals and birds. He was recruited by the Disney studio in 1931 to do just that, and worked on a freelance basis for two years before being hired as a full-time employee. His first recorded work for Disney (no pun intended) was for The Bird Store, a Silly Symphony released in January 1932. Nash was one of the performers who provided the gallery of comic bird calls in that short, and subsequently he lent his talents to a variety of other Disney pictures before joining the staff late in 1933.

By that time, the Disney story department was busily at work designing a character to go with his special novelty voice. What would that character be? (...) ...Nash had originally developed this now-famous voice in his youth, not to imitate a duck, but to imitate a crying baby goat! He had proceeded to amuse his friends by reciting “Mary Had a Little Lamb” in the baby goat’s voice. This act became essentially a parlor trick for several years, and practice made Nash so proficient that ultimately he could perform his specialty professionally—both for live audiences, and as a radio performer. Walt, on hearing the voice, pictured the character as a duck rather than a goat; and Nash, being an agreeable sort (unlike Donald!), went along with that idea.

As the Disney story artists worked to develop this character, documents preserved in the Walt Disney Archives reveal that they were thinking of the duck as a little boy. Perhaps influenced by Nash’s conception of the goat as a baby goat, they pictured the duck in very young terms as well. A rudimentary character began to take shape, and the writers devised a story outline with a spot for him. The story was for a Mickey Mouse short, to be known as “The Surprise Party,” and would depict a party at which Mickey and other characters would perform musical numbers and other improvised acts. One of the guests at the party was the little duck, fussed over by a doting mother. “The little duck character will be dragged in by his mother,” said the outline, “and made to recite ‘Mary Had A Little Lamb’”—preserving on film the specialty that Clarence Nash had been rehearsing for years.

I try to be very careful about using the word “first,” but “The Surprise Party” appears to be the first story outline that the Disney writers developed for the new duck character. It’s not difficult to picture the little fellow in this scenario, busily fretted over by his stage mother. This idea, in fact, may be the real origin of the Duck’s sailor suit; cute little outfits of this kind were a common affectation for overindulged children at the time. The story department continued to develop the “Surprise Party” outline, and it wasn’t until a week or two later that they circulated a separate outline for a version of the traditional children’s story “The Little Red Hen.” This second story, of course, would ultimately be completed and released as The Wise Little Hen, and would afford Donald his true screen debut—playing an “adult” character, more or less. (...)

In the meantime, the Disney writers continued to work on “The Surprise Party.” By the time the film was completed and released in August 1934, it had been completely transformed. Now the private party became a theatrical performance, for an audience of rowdy little mice, and the film’s title was changed to Orphans’ Benefit. But Donald retained his spot in the program—and, as advertised, he did recite “Mary Had a Little Lamb.”

Further appearances followed soon after, and the idea of depicting Donald as a child was soon forgotten. But for any viewer of Orphans’ Benefit who has ever wondered why early Donald appears so short when standing onscreen next to Mickey Mouse in this film, that first story outline may provide one answer. And the notion of Donald as a little boy didn’t instantly disappear; vestiges of the idea continued to turn up for years afterward. As late as 1938, in Donald’s Better Self, he was pictured as a schoolboy, urged to go to school and simultaneously tempted to play hooky and go fishing instead.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvornår dukkede Donald Duck op for første gang?

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 10. okt 2022, 17:37
Noe annet som gjør det slitsomt å diskutere med deg, er at du nesten aldri innrømmer det når du endrer mening. I en senere kommentar til Frank sier du: "Jeg har kun skrevet, at det var nærliggende at videreudvikle denne figur, og at det var en interessant tanke." Men nei, du skrev altså langt mer bastant og påståelig da du startet tråden. Hvorfor ikke bare si at du har skiftet mening og nå ser saken i et litt annet lys, istedenfor å påstå at du ikke har skrevet ting du har skrevet?
Jeg synes nu nok, jeg modererede min udtalelse i løbet af tråden. Men hvis du mener, jeg er stædig og ikke vil indrømme fejl, må jeg gøre noget ved det. Jeg følte bare, du skød mit indlæg ned, da du var meget afvisende overfor min teori. Det er selvsagt ikke den samme figur, men det er en byggesten, jeg ikke mener, vi kan ignorere.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvornår dukkede Donald Duck op for første gang?

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 10. okt 2022, 20:52
Mesterius skrev: 10. okt 2022, 17:37
Noe annet som gjør det slitsomt å diskutere med deg, er at du nesten aldri innrømmer det når du endrer mening. I en senere kommentar til Frank sier du: "Jeg har kun skrevet, at det var nærliggende at videreudvikle denne figur, og at det var en interessant tanke." Men nei, du skrev altså langt mer bastant og påståelig da du startet tråden. Hvorfor ikke bare si at du har skiftet mening og nå ser saken i et litt annet lys, istedenfor å påstå at du ikke har skrevet ting du har skrevet?
Jeg synes nu nok, jeg modererede min udtalelse i løbet af tråden. Men hvis du mener, jeg er stædig og ikke vil indrømme fejl, må jeg gøre noget ved det. Jeg følte bare, du skød mit indlæg ned, da du var meget afvisende overfor min teori.
Du modererte din uttalelse (i den senere dialog med Frank), men du sa da ikke noe om at du hadde forandret mening etter at du startet tråden. I første innlegg skrev du, "allerede i 1931 blev anden præsenteret i en illustreret børnebog", med "anden" klart henvisende til "vår" Donald Duck. Det hørtes ikke ut som en teori, snarere som at det var fakta du la frem.

Men jeg kan godt istemme, som Frank tidligere, at jeg også kan være påståelig. Og direkte, når jeg mener at jeg vet noe. Det ligger nok litt i min natur.
GoogaMooga skrev: 10. okt 2022, 20:52 Det er selvsagt ikke den samme figur, men det er en byggesten, jeg ikke mener, vi kan ignorere.
Og der er jeg - i likhet med Frank - stadig uenig. Den "byggesten" er et altfor tynt grunnlag å bygge noe på. De overflatiske visuelle likheter er kun overflatiske, og kun bundet sammen av at designene kommer fra tegnere ved Disney-studioet i samme tidsperiode, som Frank og jeg allerede har forklart. Hadde det ikke vært for navnet (dette svært opplagte navnet å gi en Duck), ville INGEN i dag ha snakket om denne 1931-anden som en mulig precursor til tegnefilmstjernen Donald Duck.

Jeg kan forresten moderere det jeg selv sa en smule også. Når det gjelder spesifikt navnet, er det så klart mulig at noen hos Disney-studioet husket det fra denne boken, og likte det godt nok til at de ville bruke det igjen. Men når alt annet med de to andefigurer er så distinktivt forskjellig, har ikke den detalj mye å si.

Samme bok presenterte forøvrig Horace Horsecollar og Clarabelle Cow som "Henry Horse" og "Carolyn Cow" (!), til tross for at disse figurer for lengst var etablerte med sine velkjente navn.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvornår dukkede Donald Duck op for første gang?

Indlæg af Frank Madsen »

Mesterius skrev: 10. okt 2022, 19:10Dette er noe av det interessante man kan lese om i J.B. Kaufmans artikkel "Origins of the Duck", som jeg linket til i begynnelsen av tråden. Her er noen utdrag, hvor det detaljert redegjøres for utviklingen av Donald:
It’s not difficult to picture the little fellow in this scenario, busily fretted over by his stage mother. This idea, in fact, may be the real origin of the Duck’s sailor suit; cute little outfits of this kind were a common affectation for overindulged children at the time.
Interessant artikel og den bedste forklaring på Anders Ands sømandskostume, jeg er stødt på. Det er i øvrigt samme matroskostume, Disney-tegnerne udstyrede den ene af de to tankeløse grise med – så det har åbenbart været en standardjoke i 1933.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvornår dukkede Donald Duck op for første gang?

Indlæg af Antaeus »

Fakta er at Disney allerede tidligere end 1934 har navngivet en and Donald i en af deres historier.
Ikke ret lang tid senere har samme firma startet på "The Wise Little Hen", som udkom i 1934, hvor forberedelserne og igangsættelsen måske startede før 1934. Der er ikke lang tid imellem og firmaet var stadig i en begrænset størrelse så det kan sagtens være at nogle har husket og lånt lidt fra 1931-udgaven, men vi ved det ikke.

Er navnet "Donald" så oplagt?
Jeg kan finde mange andre navne der starter med D og der er mange lister med hundrevis af drengenavne der starter med D, herunder er bare nogle af budene og at han også lige netop skulle hedde Donald, igen, ud af så mange navne er måske ikke tilfældigt, det er ikke usandsynligt at man har skelet til at man tidligere har givet en and det navn, når han nu hedder det samme. Han kunne jo også have været navngivet Daffy for at bare at nævne et andet navn... :mrgreen:

https://www.thebump.com/b/baby-boy-name ... art-with-d
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvornår dukkede Donald Duck op for første gang?

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 10. okt 2022, 23:15 Fakta er at Disney allerede tidligere end 1934 har navngivet en and Donald i en af deres historier.
Det er ikke noen spesiell grunn til å tro at "historien" i 1931-boken kommer fra Disneys tegnefilmstudio. Spesielt ikke når teksten klarer å gi feil navn til flere av figurene som allerede er etablerte i tegnefilmene.
Antaeus skrev: 10. okt 2022, 23:15 Ikke ret lang tid senere har samme firma startet på "The Wise Little Hen", som udkom i 1934, hvor forberedelserne og igangsættelsen måske startede før 1934.
Hvis du leser Kaufman-artikkelen jeg linker til (sitert ovenfor), vil du få mange av detaljene om når og hvordan forberedelsene startet, mot slutten av 1933. Og det mest interessante er når forberedelsene til "Orphans' Benefit" begynte, med rollen man utarbeidet til Donald der. "The Wise Little Hen" gikk i utvikling kort tid senere ifølge overlevende dokumenter.
Antaeus skrev: 10. okt 2022, 23:15 Er navnet "Donald" så oplagt?
Jeg kan finde mange andre navne der starter med D og der er mange lister med hundrevis af drengenavne der starter med D, herunder er bare nogle af budene og at han også lige netop skulle hedde Donald, igen, ud af så mange navne er måske ikke tilfældigt, det er ikke usandsynligt at man har skelet til at man tidligere har givet en and det navn, når han nu hedder det samme. Han kunne jo også have været navngivet Daffy for at bare at nævne et andet navn... :mrgreen:
Du er veldig glad i den der grønne smiley når du sier deg uenig med folks synspunkt, har jeg lagt merke til. Noen spesiell grunn til at du liker å bruke den?
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvornår dukkede Donald Duck op for første gang?

Indlæg af Frank Madsen »

Mesterius skrev: 11. okt 2022, 00:04
Antaeus skrev: 10. okt 2022, 23:15Fakta er at Disney allerede tidligere end 1934 har navngivet en and Donald i en af deres historier.
Det er ikke noen spesiell grunn til å tro at "historien" i 1931-boken kommer fra Disneys tegnefilmstudio. Spesielt ikke når teksten klarer å gi feil navn til flere av figurene som allerede er etablerte i tegnefilmene.
Enig.
Antaeus skrev: 10. okt 2022, 23:15Er navnet "Donald" så oplagt?
Som tidligere nævnt, så var Donald det 6. mest anvendte drengenavn til nyfødte i 1933, så ja - Donald var et meget oplagt navn på den tid. På Top 50 optræder også David og Daniel, men Donald var det absolut populæreste navn med D til små drenge i de år. Og jævnfør Mesterius artikel-link, så var Disney-folkenes oprindelige tanke med figuren en lille dreng i matrostøj.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar