Orkanerne i USA

Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Orkanerne i USA

Indlæg af GoogaMooga »

Vi ser jo ofte skrækbilleder fra de orkanramte kystbyer i USA, senest orkanen Ian, som har raseret Florida. Man tænker nok først og fremmest på folks ve og vel, men jeg kan personligt ikke lade være med også at tænke på de mange tegneseriesamlinger, der går tabt. Og det er jeg ikke ene om. Det er ved at udvikle sig til et ret alvorligt problem, da der snart ikke er nok back issues til at imødekomme efterspørgslen fra samlerne. Konsekvensen bliver vel, at priserne skyder i vejret. Chuck Rozanski skriver i sit nyhedsbrev fra Mile High Comics:
As regards my current strategies, I am up to my eyeballs in unsorted old comic books these days, but I am still heading out on (yet another) buying trip this afternoon. When I say that climate change is inexorably reducing the number of old comic books that are surviving in the world on a daily basis, I am not talking through my proverbial hat. Contemplate for a moment just how many comics were destroyed as a consequence of Hurricane Ian (and the inland flooding). Based upon my decades of buying, I can testify that a typical lifetime collection consists of 30-100 long boxes, or 10,000-30,000 individual back issues. If even a dozen collections of that magnitude were destroyed during Ian, that could easily reflect a diminishment a quarter of a million comics. Truthfully, given that a substantial portion of the state of Florida was inundated, I think that the destruction was far, far greater.

Taken individually, these weather events may seem inconsequential, but I see the trend line of the number of comic books remaining in the world as heading inexorably downward. Current print runs of new comics are sometimes still setting revenue records, but only because cover prices have been increased almost beyond comprehension. Unit sales are actually only a small fraction of what they were ten years ago, and a total joke as compared with 30 years ago. In the meantime, the destruction rate of older issues has rapidly accelerated. Honestly, it does not take a math genius to realize that the congruence of these conflicting trend lines clearly illustrates that the days of an overabundance of back issue comic books are now numbered.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 463
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Orkanerne i USA

Indlæg af Maximum »

OPk, nar du nu bringer hurrican Ian og Florida op sa bliver jeg nok nodt til at svare.
Jeg er nok den eneste her pa Serieland der bor i Florida og var i centrum af Ian i sidste uge, og som stadigvaek maerker konsekvensen af den.
Jeg har ogsa en meget stor samling, og havde vi haft mere oversvommelse havde jeg ogsa tabt halvdelen af den.

Den ramte Onsdag vest kysten og korte sa igennem staten og ramte vores by midt i Florida, vi mistede strom og internet den dag og fik den forst tilbage for et par dage siden. Vi var heldige her da vinden kom fra den anden side da den sidste ramte os i 2017, vi fik lidt skade, men omradet omkring os sa ud som en bombe rog af.
Masser af traere var nede, tage odelagt og oversvommelse, heldigvis ikke til vores hus i denne omgant men vores walkway to the boat house var under vand for forste gang.
V har heldivis en standby generator for huset der korte 24/7 i naesten en uge, bliver meget varmt uden air condition, men det var problematisk uden internet da man ikke kunne arbejde.

Vest kysten omkring Fort Myers og Naples blev helt smadret og jeg kender flere der boede ved strander hvor alt- ALT - var vaek pga the storm surge med hojt vand.
Meget, meget tragisk for det omrade og det vil tage arvis at bygge op igen.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Orkanerne i USA

Indlæg af GoogaMooga »

Ja, Maximum, jeg har også haft dig i tankerne; det har jeg tit, når der er nyt fra Florida. Det er ulykkeligt, hvad der har ramt jer, men godt, at du er sikker og tryg. Mistede du meget?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 463
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Orkanerne i USA

Indlæg af Maximum »

Tak for tankerne, det var lidt interessant i sidste uge ;-)
Heldigvis ikke meget i denne omgang, alt kan repares men det vil tage tid, specielt at fjerne alle de odelagte traer og tage.
Vi har et problem med vand under vores patio der har revnet vores beton, jeg skal have et firma i naeste uge for at se om der er noget galt under den.
Forhabentligt ikke noget vand under den, ellers bliver det et problem med mulig sink hole - og det er ikke godt....
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 555
Tilmeldt: 17. maj 2005, 11:21
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Re: Orkanerne i USA

Indlæg af morlyk1 »

Chuck Rozanskis nyhedsmails bør altså tages med et vist gran salt. Han er berygtet for at bruge enhver lejlighed til skamløst at promovere sine egne tegneseriesalg og hype priserne på sine back issues. Selvfølgelig kan det i teorien have en effekt, at visse samlinger går tabt pga. orkaner og lignende, men antallet må endnu antages at være så begrænset, at det ikke burde påvirke back issue-markedet synderligt.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Orkanerne i USA

Indlæg af GoogaMooga »

Du glemmer at nævne, at Chuck Rozanski kører med 50% rabat-udsalg hver måned.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 555
Tilmeldt: 17. maj 2005, 11:21
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Re: Orkanerne i USA

Indlæg af morlyk1 »

Han kører ALTID med udsalg fordi hans priser i udgangspunktet er omkring 2-300 % højere end alle andre forhandleres. Og han præsenterer ALTID sine udsalg som grundet et eller andet akut behov for likvider pga. diverse mindre 'katastrofer', hvilket jeg som 14-årig troskyldigt troede på, men efter 30 år køber jeg den altså ikke længere.

CGC-boardet debatterer ham ofte: https://boards.cgccomics.com/topic/3613 ... /#comments
Besvar