Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 7. dec 2022, 00:18 Som Mesterius og jeg selv har skrevet før, og som det har været praksis indtil nu, går Den Gyldne Fejebakke til et forlag, der genoptager en serie droppet af et andet forlag (eller flere).

Formålet med prisen er at hædre et forsøg på at genoptage og videreføre en afbrudt serie, hvad enten det så er kronologisk, i dansk nummerorden, eller som en komplet udgave. Et formål, vi næsten alle er enige i. Hovedsagen må vel være at få afbrudte serier færdiggjort, på den ene eller anden måde. At forlagene overhovedet gider udgiver disse ting i ofte små oplag, skal vi være glade for. En måde at vise taknemlighed for disse lidet lukrative udgivelser, er Serieland's pris, startet på mit initiativ og navngivet af mig. Det kan ikke være meningen, at afstemningen skal ændres og tilpasses, bare for at Erling skal få sin vilje. Det er en underkendelse af flertallet's ønske, og navnet bliver ikke ændret af mig.
Jeg kan ikke se noget med at "bare for Erling skal få sin vilje". Lige nu diskuterer vi afstemningen og hvilke kriterier som bør være gældende, det er vel en ærlig sag, hvis man gerne vil have mange til at deltage. Ind til nu ser det ud til at der er flere der er enige om en hel del kriterier og jeg kan heller ikke at en masse peger på et andet navn. Så umiddelbart ser det ud til at gå den rigtige vej til at afstemningen kan sættes op.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 6. dec 2022, 22:23 Fordi navnet er misvisende, hvis prisen ændres til at hylde genoptagede serier, uanset hvordan der blevet genoptaget. Det er der ikke nødvendigvis noget fejebakke over.
Som du selv skriver, Erling: "ikke nødvendigvis" - du kan da ikke benægte, at en intégrale også er en videreførsel?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Erling Søby »

Jeg ved ikke om det er blevet misforstået, men jeg er faktisk enig i Googamoogas forslag om, at ændre prisen, så den dækker genoptagede serier.

Det vil imidlertid også betyde, at den vil dække en række udgivelser, som efter min opfattelse ikke kan betragtes som videreførsler. En videreførsel må nødvendigvis være en fortsættelse af en tidligere udgivelse eller udgivelsesrække - ellers giver begrebet "videreførsel" (= at føre videre) ingen mening. Det gælder bl.a. en række af de serier, der nu kommer som samlebind. Reelt er det kun E-vokes Rødskæg, der kandiderer, som en videreførsel af Zooms Rødskæg.

Derfor bliver prisens navn så også misvisende. De fleste genoptagede serier er ikke fejet op. Det bliver ihvertfald meningsløst, hvis man betragter det så bredt. Og sagt ligeud: Hvis jeg var udgiver og udgav en superoptimeret og komplet samlebindsserie, så ville jeg ikke betragte det som en hæder, at få tildelt en fejebakke. Snarere det modsatte, uanset intentionen bag.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Erling Søby »

Men tilbage til nomineringerne (uanset afgrænsning):
Zoom for genoptagelsen af De Unævnelige.
Fahrenheit/Faraos for genoptagelsen af Dragonball.
Fahrenheit/Faraos for genoptagelsen af en række af Marvels superhelteserier.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 7. dec 2022, 08:42 Jeg ved ikke om det er blevet misforstået, men jeg er faktisk enig i Googamoogas forslag om, at ændre prisen, så den dækker genoptagede serier.

Det vil imidlertid også betyde, at den vil dække en række udgivelser, som efter min opfattelse ikke kan betragtes som videreførsler. En videreførsel må nødvendigvis være en fortsættelse af en tidligere udgivelse eller udgivelsesrække - ellers giver begrebet "videreførsel" (= at føre videre) ingen mening. Det gælder bl.a. en række af de serier, der nu kommer som samlebind. Reelt er det kun E-vokes Rødskæg, der kandiderer, som en videreførsel af Zooms Rødskæg.

Derfor bliver prisens navn så også misvisende. De fleste genoptagede serier er ikke fejet op. Det bliver ihvertfald meningsløst, hvis man betragter det så bredt. Og sagt ligeud: Hvis jeg var udgiver og udgav en superoptimeret og komplet samlebindsserie, så ville jeg ikke betragte det som en hæder, at få tildelt en fejebakke. Snarere det modsatte, uanset intentionen bag.
Jeg synes navnet "Den Gyldne Fejebakke" er originalt, positivt, og velklingende, men i stedet for at skrive "videreført" på diplomet, kan det ændres til "genoptaget". Frank har designet et flot diplom, som jeg håber, at vi kan gentage fra år til år. Stridspunktet med Erling synes at være, at navnet er misvisende, men vi er nogle, der forstår opfejning som enhver genoptagelse. Faktisk er det kun Erling, der står i vejen for at vi kan fortsætte nu. Og jeg har tænkt mig at fortsætte, med eller uden Erling's deltagelse.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Antaeus »

Positivt er det ikke, men det er sjovt navn.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 7. dec 2022, 09:48 Positivt er det ikke, men det er sjovt navn.
Jeg synes, at det at fejebakken er gylden og selve ordlyden på diplomet kun signalerer positivitet. Det ville være kedeligt med et mere generisk, neutralt navn, så ville det bare være endnu en pris. Denne pris adskiller sig meget fra de andre.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 7. dec 2022, 09:16Jeg synes navnet "Den Gyldne Fejebakke" er originalt, positivt, og velklingende, men i stedet for at skrive "videreført" på diplomet, kan det ændres til "genoptaget". Frank har designet et flot diplom, som jeg håber, at vi kan gentage fra år til år. Stridspunktet med Erling synes at være, at navnet er misvisende, men vi er nogle, der forstår opfejning som enhver genoptagelse. Faktisk er det kun Erling, der står i vejen for at vi kan fortsætte nu. Og jeg har tænkt mig at fortsætte, med eller uden Erling's deltagelse.
Det er ikke kun Erling, der synes, at prisens navn bør matche prisens indhold, og at "Den gyldne Fejebakke" ikke bør gives for udgivelse af serier, der ikke er "fejet op" fra andre forlag. Hvis man vil udvide prisens sigte, må navnet ændres. Jeg laver gerne et nyt diplom til "Årets klassikerforlag", "Den gyldne Genstart" eller hvad man ellers kan finde på af positive og ikke mindst meningsfulde og dækkende betegnelser for den nye pris.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 7. dec 2022, 11:43
GoogaMooga skrev: 7. dec 2022, 09:16Jeg synes navnet "Den Gyldne Fejebakke" er originalt, positivt, og velklingende, men i stedet for at skrive "videreført" på diplomet, kan det ændres til "genoptaget". Frank har designet et flot diplom, som jeg håber, at vi kan gentage fra år til år. Stridspunktet med Erling synes at være, at navnet er misvisende, men vi er nogle, der forstår opfejning som enhver genoptagelse. Faktisk er det kun Erling, der står i vejen for at vi kan fortsætte nu. Og jeg har tænkt mig at fortsætte, med eller uden Erling's deltagelse.
Det er ikke kun Erling, der synes, at prisens navn bør matche prisens indhold, og at "Den gyldne Fejebakke" ikke bør gives for udgivelse af serier, der ikke er "fejet op" fra andre forlag. Hvis man vil udvide prisens sigte, må navnet ændres.
Jeg vil gerne beholde navnet og diplomet, så hvis det er nødvendigt at indsnævre definitionen på op-fejning, må det være sådan. Kan vi ikke nå et kompromis, så vi kunne få et bare lidt bredere felt?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 7. dec 2022, 11:51
Frank Madsen skrev: 7. dec 2022, 11:43
GoogaMooga skrev: 7. dec 2022, 09:16Jeg synes navnet "Den Gyldne Fejebakke" er originalt, positivt, og velklingende, men i stedet for at skrive "videreført" på diplomet, kan det ændres til "genoptaget". Frank har designet et flot diplom, som jeg håber, at vi kan gentage fra år til år. Stridspunktet med Erling synes at være, at navnet er misvisende, men vi er nogle, der forstår opfejning som enhver genoptagelse. Faktisk er det kun Erling, der står i vejen for at vi kan fortsætte nu. Og jeg har tænkt mig at fortsætte, med eller uden Erling's deltagelse.
Det er ikke kun Erling, der synes, at prisens navn bør matche prisens indhold, og at "Den gyldne Fejebakke" ikke bør gives for udgivelse af serier, der ikke er "fejet op" fra andre forlag. Hvis man vil udvide prisens sigte, må navnet ændres.
Jeg vil gerne beholde navnet og diplomet, så hvis det er nødvendigt at indsnævre definitionen på op-fejning, må det være sådan. Kan vi ikke nå et kompromis, så vi kunne få et bare lidt bredere felt?
"Den gyldne Fejebakke" var sjovt, fordi det vendte Carstens oprindeligt lidt hånlige udtryk "fejebakkeforlag" til noget positivt, i hvert fald i nogle forlags optik, som netop havde gjort det til deres varemærke at genoptage udgivelse af serier - Donovan, Zoom og E-voke.

Men hvis prisen nu skal gå til forlag, der udgiver gamle klassikere, der aldrig har været droppet — hvilket kan være helt fint —, så er det meningsløst at fortsætte med "fejebakke"-navnet. Så hellere give den nye pris et navn, der er dækkende for det nye formål.

Det kan være Føniksprisen, Genstartsprisen, Klassikerprisen - der er mange muligheder.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Indtil nu har vi hædret genoptagelser af afbrudte serier, klassikere såvel som nyklassikere, og det er gået meget godt. Carsten har nævnt "De Unævnelige", som er en glimrende nyklassiker.

Lad os beholde fejebakke-konceptet og navnet, og så være lidt mere inkluderende.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Erling Søby »

Indtil nu har vi hædret genoptagelser af afbrudte serier, klassikere såvel som nyklassikere, og det er gået meget godt.
Men jævnt hen i modstrid med afgrænsningen af prisen.
Lad os beholde fejebakke-konceptet og navnet, og så være lidt mere inkluderende.
"Den Gyldne Genstart" vil være et meget bedre navn.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 7. dec 2022, 12:50
Indtil nu har vi hædret genoptagelser af afbrudte serier, klassikere såvel som nyklassikere, og det er gået meget godt.
Men jævnt hen i modstrid med afgrænsningen af prisen.
Lad os beholde fejebakke-konceptet og navnet, og så være lidt mere inkluderende.
"Den Gyldne Genstart" vil være et meget bedre navn.
Det lyder også godt og kan overhovedet ikke misforstås. Men hvordan ser en genstarts-pokal ud? Hvordan skal det nye diplom designes?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Erling Søby »

Måske kunne diplomet afbillede en gylden udgave af måneraketten fra Tintin? - Eller vil det give et copyright-problem?
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 7. dec 2022, 14:21 Måske kunne diplomet afbillede en gylden udgave af måneraketten fra Tintin? - Eller vil det give et copyright-problem?
Ja, det ville det helt sikkert. Vi kunne også kalde det Føniks-prisen, der er masser af billeder af den fugl, eller også kunne Frank måske tegne en.

Valget ser ud til at være:

1) Bevar fejebakken med en klart afgrænset definition - de resterende albums i en serie.
2) Ændre til Føniks-prisen så alle genoptagne serier kan være med.

Jeg hælder til (2).
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar