Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Frank Madsen »

Mesterius skrev: 5. dec 2022, 17:34Jeg håper du kan se hvorfor mye av det du skriver i tråden er selvmotsigende, helt på siden av at du vil ha Cobolt nominert uansett hva.
Sagtens.
Mesterius skrev: 5. dec 2022, 17:49Forøvrig er jeg nokså enig med Googa i denne saken. Jeg synes Den gyldne fejebakke kan inkludere alle tegneserier som tidligere har vært utgitt og droppet av andre forlag – uansett om den nåværende utgivelsen er en direkte videreføring av det gamle forlags utgaver, eller en ny/samlet utgave som inkluderer både kjent og ukjent stoff. Jeg mener nemlig at det er mer sammensatt enn at man kan skille svart og hvitt mellom disse to utgivelsesformer. En av grunnene til at f. eks. Zoom de siste årene har utgitt samlebøker med et utall serier er nettopp at de fleste av disse serier har vært publisert tidligere med en viss suksess i Danmark. Derfor prøver man nå å se om tiden er moden for en samlet utgave. I mine øyne er dette i høyeste grad en oppfeiing av serier som før ble utgitt av andre danske forlag. Uavhengig av om formatet er det samme som før.
Helt fint.
Senest rettet af Frank Madsen 6. dec 2022, 01:13, rettet i alt 2 gange.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Under alle omstændigheder bliver det sværere og sværere at finde kandidater til prisen, hvis den skal honorere "et forlag, der genoptager og viderefører udgivelsen af en (album)serie fra det punkt, hvor et andet forlag gav op." Efter først Donovans og ikke mindst Zooms store indsats med at videreføre indstillede albumserier som albumserier gennem de sidste 10-15 år (eksempelvis Tim & Thomas, Blåfrakkerne, Sammy), lader det til at der nu og i fremtiden snarere er og bliver tale om opsamlingsheats i form af samlebind, som sjældent tager udgangspunkt lige netop dér, hvor et andet forlag opgav, men snarere nyudgiver en større helhed, der både omfatter tidligere udgivne og ikke tidligere udgivne ting.

For eksempel ville det jo være overraskende, hvis Cobolt (eller et andet forlag) havde fortsat Luftens Ørne, dér hvor Carlsen indstillede serien - uden hensyn til, at flere tidligere album aldrig før var udgivet.

Selv interesserer jeg mig som altid mere for selve tegneserierne end forlagene, og efter min opfattelse er der tre virkelig strålende eksempler på fortjenstfulde fejebakkeudgivelser i 2022:

- Agent 327 (E-voke; fejet op efter Interpresse 1982)
- Vores kvarter (Zoom; fejet op efter Interpresse 1980)
- De unævnelige (Zoom; fejet op efter Interpresse 1983)

De unævnelige er i sig selv også i Frankrig en fejebakkeserie helt i sin egen klasse: To gange forvist fra Spirou-bladet, den ene gang midt i en historie, på grund af utvetydig sex og vold og homoseksuelle og racistiske figurer. Cyklet rundt blandt forskellige franske albumforlag. Undervejs bandlyst af Glénat. Sjette album (oprindelig femte, men senere kom et bind 0) findes med tre alternative slutninger, en ubeslutsom, en romantisk og en fatalistisk, med hver sin forside og banderole som forklarede, hvad det gik ud på.

Wejp-Olsens Peter og Perle fra Eudor har jeg også et varmt hjerte for, men serien har vel aldrig tidligere været udgivet i samlet form, har den? Og selvfølgelig Rob-Vels og Jijés Splint & Co. fra Zoom (udgivelserne tilsyneladende finansieret af Faraos Cigarer), men jeg er ikke selv kompletist og har det fint med bare at vide, at de findes, og hvordan de ser ud.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 6. dec 2022, 01:08Wejp-Olsens Peter og Perle fra Eudor har jeg også et varmt hjerte for, men serien har vel aldrig tidligere været udgivet i samlet form, har den?
Nej, det er første gang, et forlag er modigt og visionært nok. :D

Er det et krav, at årets modtager har fejet en serie op og udgivet et bind i 2022, eller kan den tildeles for opfejning af serier, selv om forlagets seneste udgivelse i serien ligger år tilbage? I sidstnævnte tilfælde kunne man jo overveje at tildele Interpresse prisen for at have videreført udgivelsen af Jørgen Mogensens "Poeten og Lillemor" fra 1973, efter at Branner, Stig Vendelkjær, Naver og Illustrationsforlaget så skammeligt havde opgivet den.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 6. dec 2022, 01:14Er det et krav, at årets modtager har fejet en serie op og udgivet et bind i 2022, eller kan den tildeles for opfejning af serier, selv om forlagets seneste udgivelse i serien ligger år tilbage? I sidstnævnte tilfælde kunne man jo overveje at tildele Interpresse prisen for at have videreført udgivelsen af Jørgen Mogensens "Poeten og Lillemor" fra 1973, efter at Branner, Stig Vendelkjær, Naver og Illustrationsforlaget så skammeligt havde opgivet den.
Det er en tanke værd! Man kunne også overveje at tildele Carlsen Comics prisen for at have videreført udgivelsen af Carsten Graabæks "Statsministeren" fra Interpresse, og Ultima for at have videreført den fra Carlsen Comics, og Bogfabrikken for at have videreført den fra Ultima, og Hovedland for at have videreført den fra Bogfabrikken, og Mikro for at have videreført den fra Hovedland, og Kahrius for at have videreført den fra Hovedland.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Mesterius »

Interessante tanker her. Kanskje Den gyldne fejebakke kunne ha en separat kategori for "ærverdige fejebakkeforlag gjennom tidene", som deles ut årlig ved siden av hovedprisen for de ferske utgivelser.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 6. dec 2022, 01:21
Frank Madsen skrev: 6. dec 2022, 01:14Er det et krav, at årets modtager har fejet en serie op og udgivet et bind i 2022, eller kan den tildeles for opfejning af serier, selv om forlagets seneste udgivelse i serien ligger år tilbage? I sidstnævnte tilfælde kunne man jo overveje at tildele Interpresse prisen for at have videreført udgivelsen af Jørgen Mogensens "Poeten og Lillemor" fra 1973, efter at Branner, Stig Vendelkjær, Naver og Illustrationsforlaget så skammeligt havde opgivet den.
Det er en tanke værd! Man kunne også overveje at tildele Carlsen Comics prisen for at have videreført udgivelsen af Carsten Graabæks "Statsministeren" fra Interpresse, og Ultima for at have videreført den fra Carlsen Comics, og Bogfabrikken for at have videreført den fra Ultima, og Hovedland for at have videreført den fra Bogfabrikken, og Mikro for at have videreført den fra Hovedland, og Kahrius for at have videreført den fra Hovedland.
Så er vi bare ikke i 2022 mere.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 6. dec 2022, 01:21
Frank Madsen skrev: 6. dec 2022, 01:14Er det et krav, at årets modtager har fejet en serie op og udgivet et bind i 2022, eller kan den tildeles for opfejning af serier, selv om forlagets seneste udgivelse i serien ligger år tilbage? I sidstnævnte tilfælde kunne man jo overveje at tildele Interpresse prisen for at have videreført udgivelsen af Jørgen Mogensens "Poeten og Lillemor" fra 1973, efter at Branner, Stig Vendelkjær, Naver og Illustrationsforlaget så skammeligt havde opgivet den.
Det er en tanke værd! Man kunne også overveje at tildele Carlsen Comics prisen for at have videreført udgivelsen af Carsten Graabæks "Statsministeren" fra Interpresse, og Ultima for at have videreført den fra Carlsen Comics, og Bogfabrikken for at have videreført den fra Ultima, og Hovedland for at have videreført den fra Bogfabrikken, og Mikro for at have videreført den fra Hovedland, og Kahrius for at have videreført den fra Hovedland.
Statsministeren høres ut som den fortjener en spesialpris for "mest oppfeide tegneserie".
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Erling Søby »

Googamooga:
eller også kunne man skrive genoptage (så tages der også højde for uvis fremtid).

... for succésfuldt at have genoptaget serien x i Danmark
Det vil ihvertfald give et væsentligt større felt, at nominere fra. Problemet er så, at der ikke er nogetsomhelst fejebakkeri over udgivelser som Luftens Ørne, hvor der begyndes helt forfra og i opgraderede udgivelser. Navnet på prisen vil derfor være ganske vildledende, så den logiske konsekvens må være, at prisens navn også ændres.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Antaeus »

Jeg kan ikke se hvorfor navnet ikke fungerer, men det kunne også være den gyldne klassiker, men så er konceptet et andet.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Erling Søby »

Fordi navnet er misvisende, hvis prisen ændres til at hylde genoptagede serier, uanset hvordan der blevet genoptaget. Det er der ikke nødvendigvis noget fejebakke over.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Mesterius »

Erling Søby skrev: 6. dec 2022, 20:09 Googamooga:
eller også kunne man skrive genoptage (så tages der også højde for uvis fremtid).

... for succésfuldt at have genoptaget serien x i Danmark
Det vil ihvertfald give et væsentligt større felt, at nominere fra. Problemet er så, at der ikke er nogetsomhelst fejebakkeri over udgivelser som Luftens Ørne, hvor der begyndes helt forfra og i opgraderede udgivelser. Navnet på prisen vil derfor være ganske vildledende, så den logiske konsekvens må være, at prisens navn også ændres.
Jeg synes navnet fungerer. Å utgi nye samlebøker med serier som før har vært delvis publisert på dansk, er bare en annen form for feiing.

Jeg er overrasket over hvordan folk i denne tråden har argumentert for at reglene for Den gyldne fejebakke i praksis skal skrives om. Det kan godt hende den teoretiske idéen bak prisen (i hvert fall fra noens side) var å kun nominere utgivelser som er direkte videreføringer av et annet forlags utgivelsesrekke. Men slik har jo prisen aldri fungert i praksis. Her har vi for eksempel en kommentar fra januar 2021 der Erling blant annet nominerer samleboken "Rødskæg 3" fra Zoom.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev: 6. dec 2022, 22:23 Fordi navnet er misvisende, hvis prisen ændres til at hylde genoptagede serier, uanset hvordan der blevet genoptaget. Det er der ikke nødvendigvis noget fejebakke over.
Jeg synes nu det passer fint til genoptagede serier.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Frank Madsen »

Antaeus skrev: 6. dec 2022, 13:21
Carsten Søndergaard skrev: 6. dec 2022, 01:21
Frank Madsen skrev: 6. dec 2022, 01:14Er det et krav, at årets modtager har fejet en serie op og udgivet et bind i 2022, eller kan den tildeles for opfejning af serier, selv om forlagets seneste udgivelse i serien ligger år tilbage? I sidstnævnte tilfælde kunne man jo overveje at tildele Interpresse prisen for at have videreført udgivelsen af Jørgen Mogensens "Poeten og Lillemor" fra 1973, efter at Branner, Stig Vendelkjær, Naver og Illustrationsforlaget så skammeligt havde opgivet den.
Det er en tanke værd! Man kunne også overveje at tildele Carlsen Comics prisen for at have videreført udgivelsen af Carsten Graabæks "Statsministeren" fra Interpresse, og Ultima for at have videreført den fra Carlsen Comics, og Bogfabrikken for at have videreført den fra Ultima, og Hovedland for at have videreført den fra Bogfabrikken, og Mikro for at have videreført den fra Hovedland, og Kahrius for at have videreført den fra Hovedland.
Så er vi bare ikke i 2022 mere.
Næh, men grunden til at jeg spurgte var faktisk, fordi du lagde ud med at nævne en del serier, der IKKE var udkommet med nye bind i 2022 — Alix, Allan Falk m.fl.

Så det var egentlig bare for at få slået fast, at der skal være kommet nye bind i en opfejet serie i 2022, før den kan kvalificere.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Antaeus »

Frank Madsen skrev: 6. dec 2022, 23:52
Antaeus skrev: 6. dec 2022, 13:21
Carsten Søndergaard skrev: 6. dec 2022, 01:21 Det er en tanke værd! Man kunne også overveje at tildele Carlsen Comics prisen for at have videreført udgivelsen af Carsten Graabæks "Statsministeren" fra Interpresse, og Ultima for at have videreført den fra Carlsen Comics, og Bogfabrikken for at have videreført den fra Ultima, og Hovedland for at have videreført den fra Bogfabrikken, og Mikro for at have videreført den fra Hovedland, og Kahrius for at have videreført den fra Hovedland.
Så er vi bare ikke i 2022 mere.
Næh, men grunden til at jeg spurgte var faktisk, fordi du lagde ud med at nævne en del serier, der IKKE var udkommet med nye bind i 2022 — Alix, Allan Falk m.fl.

Så det var egentlig bare for at få slået fast, at der skal være kommet nye bind i en opfejet serie i 2022, før den kan kvalificere.
Så vidt jeg kan se så er der kommet nye Allan Falk historier i 2022. Det troede jeg også var tilfældet for Alix, men her kan jeg godt se at den seneste er fra 2021, så den kan selvfølgelig ikke være med.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Som Mesterius og jeg selv har skrevet før, og som det har været praksis indtil nu, går Den Gyldne Fejebakke til et forlag, der genoptager en serie droppet af et andet forlag (eller flere).

Formålet med prisen er at hædre et forsøg på at genoptage og videreføre en afbrudt serie, hvad enten det så er kronologisk, i dansk nummerorden, eller som en komplet udgave. Et formål, vi næsten alle er enige i. Hovedsagen må vel være at få afbrudte serier færdiggjort, på den ene eller anden måde. At forlagene overhovedet gider udgiver disse ting i ofte små oplag, skal vi være glade for. En måde at vise taknemlighed for disse lidet lukrative udgivelser, er Serieland's pris, startet på mit initiativ og navngivet af mig. Det kan ikke være meningen, at afstemningen skal ændres og tilpasses, bare for at Erling skal få sin vilje. Det er en underkendelse af flertallet's ønske, og navnet bliver ikke ændret af mig.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar