Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Mesterius »

Robin skrev: 8. dec 2022, 11:42 Jeg kan ikke helt overskue det alt sammen, men jeg synes, det er interessant og følger opmærksomt med. Jeg har så et spørgsmål i den forbindelse: når der nås frem til nomineringen, kan jeg så nominere Forlaget desAHJn for at have opfejet/udgivet/opsamlet Rasmus Dyrepasser i 3 komplette bind i 2022? Eller.....?

mvh.
Nei, jeg vil si at den ikke kvalifiserer. Nå har jo kriteriene vært frem og tilbake, men en ting som har vært konsekvent, er at prisen skal handle om tegneserier som har vært forsøkt utgitt på et tidligere tidspunkt og blitt droppet, for deretter å ha blitt gjenstartet.

Dette gjelder ikke Rasmus Dyrepasser: den har så vidt jeg vet aldri vært utgitt i bokform før Forlaget desAHJns samlinger. Så det er ikke snakk om en gjenstart.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Ja, Mesterius har ret, en serie skal have været udgivet i bog, album, eller bladform før og så afbrudt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 8. dec 2022, 14:39
Det åbner også for, at man f.eks. kan tildele prisen til Interpresse for videreførelsen af "Poeten og Lillemor" i 1973, men det kan jo løses ved at tilføje, at genoptagelsen skal være sket indenfor de seneste 5 eller 10 år.
Nej, vi har hele tiden været enige om, at genoptagelsen skal have fundet sted i indeværende kalender-år, ikke noget med tilbagevirkende kraft. Lad os nu holde os til, hvad vi var blevet enige om.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Hvor mange bind skal der til, for at noget kan anses for "genoptaget"? Bare et enkelt bind?

Eller måske slet ingen? Det kan vel også være en "genoptagelse", hvis en serie har været udgået og ikke har kunnet fås i 10, 20 eller 30 år og så en skønne dag genudgives i nye udgaver?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 8. dec 2022, 21:44 Hvor mange bind skal der til, for at noget kan anses for "genoptaget"? Bare et enkelt bind?
Ja, så længe det er udgivet i indeværende kalender-år.
Carsten Søndergaard skrev: 8. dec 2022, 21:44Eller måske slet ingen? Det kan vel også være en "genoptagelse", hvis en serie har været udgået og ikke har kunnet fås i 10, 20 eller 30 år og så en skønne dag genudgives i nye udgaver?
Kun hvis de nye udgaver indeholder sider, vi ikke har set før. De nye, udvidede "Franka" luksusbind indeholder serie-sider, der ikke har været udgivet på dansk før, og bør derfor kunne kvalificere.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 8. dec 2022, 21:57
Carsten Søndergaard skrev: 8. dec 2022, 21:44 Hvor mange bind skal der til, for at noget kan anses for "genoptaget"? Bare et enkelt bind?
Ja, så længe det er udgivet i indeværende kalender-år.
Carsten Søndergaard skrev: 8. dec 2022, 21:44Eller måske slet ingen? Det kan vel også være en "genoptagelse", hvis en serie har været udgået og ikke har kunnet fås i 10, 20 eller 30 år og så en skønne dag genudgives i nye udgaver?
Kun hvis de nye udgaver indeholder sider, vi ikke har set før. De nye, udvidede "Franka" luksusbind indeholder serie-sider, der ikke har været udgivet på dansk før, og bør derfor kunne kvalificere.
Det er lidt langt ude at bare fordi en historie indeholder et par sider der ikke er udgivet før, men historien er udgivet, så kvalificerer det. Så gælder en side vel også og sådan kan man fortsætte helt ned til et panel eller måske bare en rettelse.
Det må være en ny historie som kvalificerer, ikke et par nye sider.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Erling Søby »

Vil det ikke være tilstrækkeligt, at der er tale om en ny udgivelse, fx i samlebind, selvom materialet allerede findes på dansk? - Dvs. til forskel fra et genoptryk i nyt oplag? Ellers vil der blive tale om, at samlebind som Blueberry eller Luftens Ørne kun vil være kvalificeret med de bind, hvor der er noget nyt tegneseriemateriale. Det bliver umuligt at holde rede på...
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 8. dec 2022, 21:44 Hvor mange bind skal der til, for at noget kan anses for "genoptaget"? Bare et enkelt bind?

Eller måske slet ingen? Det kan vel også være en "genoptagelse", hvis en serie har været udgået og ikke har kunnet fås i 10, 20 eller 30 år og så en skønne dag genudgives i nye udgaver?
Nei, det holder ikke, Carsten. Nå må vi være saklige her. Eksempelvis Cobolts nyutgivelser av de klassiske Asterix-album kan ikke belønnes med Den gyldne genstart, om enn de selvsagt er en velkommen gjenutgivelse for mange danske fans.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Mesterius »

Erling Søby skrev: 8. dec 2022, 22:32 Vil det ikke være tilstrækkeligt, at der er tale om en ny udgivelse, fx i samlebind, selvom materialet allerede findes på dansk? - Dvs. til forskel fra et genoptryk i nyt oplag? Ellers vil der blive tale om, at samlebind som Blueberry eller Luftens Ørne kun vil være kvalificeret med de bind, hvor der er noget nyt tegneseriemateriale. Det bliver umuligt at holde rede på...
Jeg synes det lyder rimelig. De som nominerer, skal også passe på at utgivelsene de foreslår inneholder uutgitt materiale.

Hele poenget med Den gyldne [---] har jo alltid vært å hedre forlag som gjenopptar utgivelsen av en avbrutt serie, slik at hittil upublisert materiale får utkomme.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg må give Antaeus ret, det kan hurtigt blive noget rod. Vi må holde os til hele (album) historier, der ikke har været udgivet før. Og så et komplet samleværk, fordi det vil fuldføre en serie.
Senest rettet af GoogaMooga 8. dec 2022, 23:08, rettet i alt 1 gang.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 8. dec 2022, 23:03
Erling Søby skrev: 8. dec 2022, 22:32 Vil det ikke være tilstrækkeligt, at der er tale om en ny udgivelse, fx i samlebind, selvom materialet allerede findes på dansk? - Dvs. til forskel fra et genoptryk i nyt oplag? Ellers vil der blive tale om, at samlebind som Blueberry eller Luftens Ørne kun vil være kvalificeret med de bind, hvor der er noget nyt tegneseriemateriale. Det bliver umuligt at holde rede på...
Jeg synes det lyder rimelig. De som nominerer, skal også passe på at utgivelsene de foreslår inneholder uutgitt materiale.

Hele poenget med Den gyldne [---] har jo alltid vært å hedre forlag som gjenopptar utgivelsen av en avbrutt serie, slik at hittil upublisert materiale får utkomme.
Også her er jeg enig.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 8. dec 2022, 16:18Nej, vi har hele tiden været enige om, at genoptagelsen skal have fundet sted i indeværende kalender-år, ikke noget med tilbagevirkende kraft. Lad os nu holde os til, hvad vi var blevet enige om.
Jeg mener ikke, vi er blevet enige om, at selve genoptagelsen skulle have fundet sted i indeværende kalenderår, kun at der skulle være udkommet et bind i den pågældende serie i indeværende kalenderår for at komme i betragtning. Ellers kan en hel del af nedenstående vel ikke præmieres:
Mesterius skrev: 1. dec 2022, 09:26 Men når det gjelder å fullbyrde utgivelsene av en viktig euroklassiker på dansk, kommer verken agenten eller flygeressene på førsteplass. Den æren går til Forlaget Zoom for de nye, komplette bokutgivelser av både Rob-Vel og Jijés Splint & Co.

Splint & Co. af Rob-Vel 1938-1943
Splint & Co. - Jijé 1940-1951
Antaeus skrev: 1. dec 2022, 12:57 Udover at man har taget en serie op igen så tæller det vel også at man bliver vel med at udgive den.
Ja her er jo rigtig mange, men for bare at nævne nogle:
Storm
Felix
Peter og Perle
Tim og Thomas
Allan Falk
Jonathan
Michal Logan
Yoko Tsuno
Franka
Blake & Mortimer
Zoom fik da også fejebakke-prisen i 2021 for en del serier, som de havde genoptaget i tidligere år:

Den-Gyldne-Fejebakke-2021-diplom.jpg
Den-Gyldne-Fejebakke-2021-diplom.jpg (41.9 KiB) Vist 690 gange
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 9. dec 2022, 01:41
GoogaMooga skrev: 8. dec 2022, 16:18Nej, vi har hele tiden været enige om, at genoptagelsen skal have fundet sted i indeværende kalender-år, ikke noget med tilbagevirkende kraft. Lad os nu holde os til, hvad vi var blevet enige om.
Jeg mener ikke, vi er blevet enige om, at selve genoptagelsen skulle have fundet sted i indeværende kalenderår, kun at der skulle være udkommet et bind i den pågældende serie i indeværende kalenderår for at komme i betragtning.
Det er rigtigt, jeg havde misforstået dig.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det forekommer mig, at du modsiger dig selv her:
Mesterius skrev: 8. dec 2022, 23:00
Carsten Søndergaard skrev: 8. dec 2022, 21:44 Hvor mange bind skal der til, for at noget kan anses for "genoptaget"? Bare et enkelt bind?

Eller måske slet ingen? Det kan vel også være en "genoptagelse", hvis en serie har været udgået og ikke har kunnet fås i 10, 20 eller 30 år og så en skønne dag genudgives i nye udgaver?
Nei, det holder ikke, Carsten. Nå må vi være saklige her. Eksempelvis Cobolts nyutgivelser av de klassiske Asterix-album kan ikke belønnes
Mesterius skrev: 8. dec 2022, 23:03
Erling Søby skrev: 8. dec 2022, 22:32 Vil det ikke være tilstrækkeligt, at der er tale om en ny udgivelse, fx i samlebind, selvom materialet allerede findes på dansk? - Dvs. til forskel fra et genoptryk i nyt oplag? Ellers vil der blive tale om, at samlebind som Blueberry eller Luftens Ørne kun vil være kvalificeret med de bind, hvor der er noget nyt tegneseriemateriale. Det bliver umuligt at holde rede på...
Jeg synes det lyder rimelig.
Så Blueberry og Luftens Ørne kan altså godt nomineres, men ikke Den store Asterix? I alle tre tilfælde har materialet jo været udgivet før (okay, dele af Luftens Ørne ikke, når vi når lidt længere frem i serien). Til gengæld udgives materialet nu i væsensforskellig kvalitet i forhold til tidligere udgaver, så der uomtvisteligt er tale om helt nye udgaver og ikke genoptryk.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 9. dec 2022, 02:16 Det forekommer mig, at du modsiger dig selv her:
Mesterius skrev: 8. dec 2022, 23:00
Carsten Søndergaard skrev: 8. dec 2022, 21:44 Hvor mange bind skal der til, for at noget kan anses for "genoptaget"? Bare et enkelt bind?

Eller måske slet ingen? Det kan vel også være en "genoptagelse", hvis en serie har været udgået og ikke har kunnet fås i 10, 20 eller 30 år og så en skønne dag genudgives i nye udgaver?
Nei, det holder ikke, Carsten. Nå må vi være saklige her. Eksempelvis Cobolts nyutgivelser av de klassiske Asterix-album kan ikke belønnes
Mesterius skrev: 8. dec 2022, 23:03
Erling Søby skrev: 8. dec 2022, 22:32 Vil det ikke være tilstrækkeligt, at der er tale om en ny udgivelse, fx i samlebind, selvom materialet allerede findes på dansk? - Dvs. til forskel fra et genoptryk i nyt oplag? Ellers vil der blive tale om, at samlebind som Blueberry eller Luftens Ørne kun vil være kvalificeret med de bind, hvor der er noget nyt tegneseriemateriale. Det bliver umuligt at holde rede på...
Jeg synes det lyder rimelig.
Så Blueberry og Luftens Ørne kan altså godt nomineres, men ikke Den store Asterix? I alle tre tilfælde har materialet jo været udgivet før (okay, dele af Luftens Ørne ikke, når vi når lidt længere frem i serien). Til gengæld udgives materialet nu i væsensforskellig kvalitet i forhold til tidligere udgaver, så der uomtvisteligt er tale om helt nye udgaver og ikke genoptryk.
Ah, du misforstår meg. Jeg mener ikke at eksemplene Erling nevner nødvendigvis er godkjente, men at regelen om at det skal være utgivelser som inneholder nytt og uutgitt materiale, i seg selv er rimelig og gjennomførbar.

Hvis Blueberry-samlebindene kun inneholder tidligere utgitte historier (om enn i oppgraderte og optimaliserte utgaver), er de altså ikke godkjente. Luftens Ørne er derimot godkjent med første bind, som inneholder nytt materiale for danske lesere. (Jeg har ikke helt oversikt over føljetongutgavene i Fart og Tempo, men det er da en eller to historier i samlebind 1 som ikke har vært utgitt i dansk albumform?)
Besvar