Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Intégraler er også en form for videreførsel, idet de i sagens natur både viderefører og fuldfører. Det er bare en anden måde at videreføre på. Det var i hvert fald grundtanken med afstemningen. Og det vil også gøre det mere spændende at følge og deltage i.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Frank Madsen »

Erling Søby skrev: 2. dec 2022, 12:56I så fald diskvalificeres de fleste af de serier, der har været nævnt. Det er vel kun Rødskæg, Bernard Prince, Jonathan og Splint-samlebindene, der falder inden for denne afgrænsning.
Men det gør vel ikke noget, at udgivelser, der ikke er fejet op fra andre forlag, ikke kan nomineres til denne pris? Tanken er vel at hylde forlag, der har samlet andre forlags droppede serier op og videre/fuldført dem — ikke at hylde forlag, der udgiver samlede udgaver af gamle serier?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Erling Søby »

Frank:
Men det gør vel ikke noget, at udgivelser, der ikke er fejet op fra andre forlag, ikke kan nomineres til denne pris? Tanken er vel at hylde forlag, der har samlet andre forlags droppede serier op og videre/fuldført dem — ikke at hylde forlag, der udgiver samlede udgaver af gamle serier?
Nej, det gør ikke noget - vi er faktisk fuldstændig enige her. Min påpegning gik kun på, at en hel del af de nominerede udgivelser bør diskvalificeres, da de falder udenfor afgrænsningen. Og det er helt fint med mig, at de bliver det, og at de oprindelige kriterier fastholdes.

GM:
Intégraler er også en form for videreførsel, idet de i sagens natur både viderefører og fuldfører. Det er bare en anden måde at videreføre på.
Nej, et samlebind er ikke en videreførsel, medmindre samlebindet begynder hvor et andet forlag er sluttet (Splint & Co. fra Zoom er et klart eksempel på det, Luftens Ørne fra Cobolt er et klart eksempel på det modsatte).

Jeg vil foreslå, at du opretter en pris for årets bedste samlebind, i stedet for at forsøge at bøje kriterierne for fejebakkeprisen.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Det vil snævre feltet ind, men priser er der rigeligt af, så lad os holde os til jeres kriterier, der jo også svarer til definitionen af 'fejebakkeforlag'.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Antaeus »

Falder Alix (Faraos), Allan Falk og Tim & Thomas ikke inden for ?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 2. dec 2022, 14:43 Falder Alix (Faraos), Allan Falk og Tim & Thomas ikke inden for ?
Erling og Frank er alt for rigide, idet deres strikse kriterier vil udelukke næsten alt. Det vil give så få nomineringer, at afstemningen bliver meningsløs. Så må de selv køre afstemningen. Jeg mener i høj grad, at Antaeus' nævnte eksempler kvalificerer.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Mesterius »

Frank Madsen skrev: 2. dec 2022, 12:14
GoogaMooga skrev: 1. dec 2022, 21:08Så må vi udvide kriterierne, ellers er det alt for rigidt. Skulle Canardo eller Jerry Spring aldrig komme i betragtning?
Der er ingen grund til at udvande definitionen på, hvad et fejebakkeforlag er, blot for at kunne give prisen til bestemte forlag. Et fejebakkeforlag er et forlag, der genoptager og viderefører udgivelsen af en serie fra det punkt i udgivelsesrækkefølgen, hvor et andet forlag har givet op – som Donovan gjorde i sin tid. At videreførelse er det centrale, fremgår jo også tydeligt af teksten på diplomet til Den Gyldne Fejebakke:

Billede
Men Frank... jeg kan ikke la være med å se ironien i det du skriver her. På diplomet står det tydelig at Forlaget Zoom fikk fjorårets pris for suksessfullt å ha videreført tegneseriene "Barelli", "Rødskæg", "Iznogood", "Martin Milan", "Lasse Landevej", "Alene", "Tim og Thomas", "Allan Falk" og "Bruno Brazil". (Barelli står der ved en feil, den utgis jo av E-voke; men ellers er alle seriene fra Zoom.) Så vidt jeg husker var du selv aktivt med på å samle inn listene over nominerte kandidater.

Men hvis vi går etter reglene du har stipulert i denne tråden, er det jo nesten INGEN av de nevnte seriene på diplomet du viser frem som er kvalifiserte til Den gyldne fejebakke. Nesten alle utgivelsene er bokserier der Zoom startet fra scratch, og altså ikke direkte videreførelser av en eldre utgivelsesrekke fra et annet forlag. "Tim og Thomas" som utgis som enkeltalbum er vel det eneste unntaket. Så hvis reglene nå altså er slik du forteller... hvorfor kom du ikke med innvendinger da Zoom vant i fjor? Det ser jo nesten ut til at diplomet de fikk må trekkes tilbake.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

De to tidligere afstemninger opererede med et langt mere inkluderende og åbent felt. Om nødvendigt, må vi tage en afstemning om afstemningen. :lol:
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Den Gyldne Fejebakke bør hædre både direkte videreførsel OG fuldførelse.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Frank Madsen »

Først en kommentar til Den norske inkvisition alias Mesterius' :D :
Mesterius skrev: 1. dec 2022, 19:16Hm... men tidligere i denne tråden ga du uttrykk for at "Luftens Ørne" kvalifiserte Cobolt som feiebakkeforlag:
Mesterius skrev: 1. dec 2022, 20:12Ah, da er jeg desto mer spent på hans utdyping om hvorfor "Luftens Ørne" kvalifiserer.
Personlig synes jeg både den og Agent 327 samt de nevnte Splint-bøker kvalifiserer, mens "Peter og Perle" ikke gjør det. Men kriteriene Frank beskrev om at samlede verk-serier som står på egne ben ikke gjelder, virker temmelig glassklare.
Enhver mulighed for at tildele fejebakkeprisen til Carsten må forfølges hinsides alle principper. Derfor.

Men HVIS vi et øjeblik skulle holde os til, hvad et fejebakkeforlag er, så er det altså et forlag, der genoptager og viderefører udgivelsen af en (album)serie fra det punkt, hvor et andet forlag gav op. Og hvis meningen med prisen er at hædre forlag, der i 2022 har udført den bedrift - og ikke "blot" at hædre forlag, der udgiver serier, man længe har savnet at se udgivet på dansk - så er disse kandidater foreslået og opfylder kriterierne:

E-voke: Agent 327: Samlet 1 – 1966-1968, Rødskæg 5 og Bernard Prince nr. 16.
Forlaget Zoom: Rob-Vel og Jijés Splint & Co.

Vil man give prisen til forlag, der før 2022 har videreført droppede serier på dansk, er der jo masser af muligheder, men så bliver prisen en slags ærespris og ikke en hyldest til bedrifter i prisåret. Der må Googa afgøre, hvad han vil med prisen.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Mesterius »

Frank Madsen skrev: 5. dec 2022, 16:35 Først en kommentar til Den norske inkvisition alias Mesterius' :D :
Mesterius skrev: 1. dec 2022, 19:16Hm... men tidligere i denne tråden ga du uttrykk for at "Luftens Ørne" kvalifiserte Cobolt som feiebakkeforlag:
Mesterius skrev: 1. dec 2022, 20:12Ah, da er jeg desto mer spent på hans utdyping om hvorfor "Luftens Ørne" kvalifiserer.
Personlig synes jeg både den og Agent 327 samt de nevnte Splint-bøker kvalifiserer, mens "Peter og Perle" ikke gjør det. Men kriteriene Frank beskrev om at samlede verk-serier som står på egne ben ikke gjelder, virker temmelig glassklare.
Enhver mulighed for at tildele fejebakkeprisen til Carsten må forfølges hinsides alle principper. Derfor.

Men HVIS vi et øjeblik skulle holde os til, hvad et fejebakkeforlag er, så er det altså et forlag, der genoptager og viderefører udgivelsen af en (album)serie fra det punkt, hvor et andet forlag gav op. Og hvis meningen med prisen er at hædre forlag, der i 2022 har udført den bedrift - og ikke "blot" at hædre forlag, der udgiver serier, man længe har savnet at se udgivet på dansk - så er disse kandidater foreslået og opfylder kriterierne:

E-voke: Agent 327: Samlet 1 – 1966-1968, Rødskæg 5 og Bernard Prince nr. 16.
Forlaget Zoom: Rob-Vel og Jijés Splint & Co.
Her motsier du deg selv igjen, Frank. Du sier at E-vokes "Agent 327: Samlet 1 – 1966-1968" er en utgivelse som oppfyller kriteriene -- men den oppfyller jo nettopp ikke kriteriene du har stipulert. Den er nemlig en ny og frittstående utgave av tegneserien "Agent 327", akkurat som Eudors "Peter og Perle" er en frittstående utgivelse av den tegneserien.

Og du har ennå ikke svart på spørsmålet jeg stilte tidligere, om hvorfor fjorårets kandidater til Den gyldne fejebakke var godkjent selv om de ikke ville være det med reglene du har lagt frem i årets tråd:
Mesterius skrev: 2. dec 2022, 15:44Men Frank... jeg kan ikke la være med å se ironien i det du skriver her. På diplomet står det tydelig at Forlaget Zoom fikk fjorårets pris for suksessfullt å ha videreført tegneseriene "Barelli", "Rødskæg", "Iznogood", "Martin Milan", "Lasse Landevej", "Alene", "Tim og Thomas", "Allan Falk" og "Bruno Brazil". (Barelli står der ved en feil, den utgis jo av E-voke; men ellers er alle seriene fra Zoom.) Så vidt jeg husker var du selv aktivt med på å samle inn listene over nominerte kandidater.

Men hvis vi går etter reglene du har stipulert i denne tråden, er det jo nesten INGEN av de nevnte seriene på diplomet du viser frem som er kvalifiserte til Den gyldne fejebakke. Nesten alle utgivelsene er bokserier der Zoom startet fra scratch, og altså ikke direkte videreførelser av en eldre utgivelsesrekke fra et annet forlag. "Tim og Thomas" som utgis som enkeltalbum er vel det eneste unntaket. Så hvis reglene nå altså er slik du forteller... hvorfor kom du ikke med innvendinger da Zoom vant i fjor? Det ser jo nesten ut til at diplomet de fikk må trekkes tilbake.
Jeg håper du kan se hvorfor mye av det du skriver i tråden er selvmotsigende, helt på siden av at du vil ha Cobolt nominert uansett hva.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Mesterius »

Forøvrig er jeg nokså enig med Googa i denne saken. Jeg synes Den gyldne fejebakke kan inkludere alle tegneserier som tidligere har vært utgitt og droppet av andre forlag – uansett om den nåværende utgivelsen er en direkte videreføring av det gamle forlags utgaver, eller en ny/samlet utgave som inkluderer både kjent og ukjent stoff. Jeg mener nemlig at det er mer sammensatt enn at man kan skille svart og hvitt mellom disse to utgivelsesformer. En av grunnene til at f. eks. Zoom de siste årene har utgitt samlebøker med et utall serier er nettopp at de fleste av disse serier har vært publisert tidligere med en viss suksess i Danmark. Derfor prøver man nå å se om tiden er moden for en samlet utgave. I mine øyne er dette i høyeste grad en oppfeiing av serier som før ble utgitt av andre danske forlag. Uavhengig av om formatet er det samme som før.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Antaeus »

Mesterius skrev: 5. dec 2022, 17:49 Forøvrig er jeg nokså enig med Googa i denne saken. Jeg synes Den gyldne fejebakke kan inkludere alle tegneserier som tidligere har vært utgitt og droppet av andre forlag – uansett om den nåværende utgivelsen er en direkte videreføring av det gamle forlags utgaver, eller en ny/samlet utgave som inkluderer både kjent og ukjent stoff. Jeg mener nemlig at det er mer sammensatt enn at man kan skille svart og hvitt mellom disse to utgivelsesformer. En av grunnene til at f. eks. Zoom de siste årene har utgitt samlebøker med et utall serier er nettopp at de fleste av disse serier har vært publisert tidligere med en viss suksess i Danmark. Derfor prøver man nå å se om tiden er moden for en samlet utgave. I mine øyne er dette i høyeste grad en oppfeiing av serier som før ble utgitt av andre danske forlag. Uavhengig av om formatet er det samme som før.
Ovenstående er nemmere at gå til og inkluderer flere, den stemmer jeg på.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af lolsen »

Mesterius skrev: 5. dec 2022, 17:49 Forøvrig er jeg nokså enig med Googa i denne saken. Jeg synes Den gyldne fejebakke kan inkludere alle tegneserier som tidligere har vært utgitt og droppet av andre forlag – uansett om den nåværende utgivelsen er en direkte videreføring av det gamle forlags utgaver, eller en ny/samlet utgave som inkluderer både kjent og ukjent stoff. Jeg mener nemlig at det er mer sammensatt enn at man kan skille svart og hvitt mellom disse to utgivelsesformer. En av grunnene til at f. eks. Zoom de siste årene har utgitt samlebøker med et utall serier er nettopp at de fleste av disse serier har vært publisert tidligere med en viss suksess i Danmark. Derfor prøver man nå å se om tiden er moden for en samlet utgave. I mine øyne er dette i høyeste grad en oppfeiing av serier som før ble utgitt av andre danske forlag. Uavhengig av om formatet er det samme som før.
Dette :)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten er ophavsmand til ordet "fejebakke-forlag", og tråden dengang handlede klart om at genoptage serier, der var opgivet af andre forlag. Da ordet "fejebakke-forlag" forekom, var det helt tilbage i forlaget Donovan Comics' tid.

Frank er ophavsmand til diplomet, og jeg startede og navngav afstemningen for tre år siden, uden problemer. Jeg er enig med Mesterius, prisen bør hædre VIDEREFØRSEL og FULDFØRELSE. Det vil give et tilpas bredt felt, og givetvis også flere, der vil lege med.

Det er ikke sikkert, at der kan stå både "videreførsel" og "fuldførelse" på diplomet, men så må "fuldførelse" være underforstået, eller også kunne man skrive genoptage (så tages der også højde for uvis fremtid).

... for succésfuldt at have genoptaget serien x i Danmark
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar