Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 7. dec 2022, 18:36
Mesterius skrev: 7. dec 2022, 18:13
Antaeus skrev: 7. dec 2022, 18:10 Jeg kan sagtens gå ind for den gyldne fejebakke selv om den gyldne føniks er et mere positivt navn og også er fint.
Den gyldne genstart er virkelig et ringe navn.

Personligt ville jeg dog allerhelst have den gyldne klassiker (eller klassikerprisen), som skulle gå til det forlag som havde gjort det bedst inden for klassikere det år, om det så var ting vi ikke havde fået før, genoptryk, samlebind eller egentlige samleværker.

Og ender det op med en gylden fejebakke eller føniks pris så kan vi jo sagtens lave en anden afstemning hvor folk stemmer om hvilket forlag der gør det bedst inden for klassikerne og hvor man så ikke uddeler en pris. Den sidste afstemning står jeg gerne for hvis vi ikke vil have en egentlig klassiker pris.
Jeg synes ikke det trenger å begrenses til "(euro)klassikere". Googa nevnte i første innlegg i denne tråden at prisen i fjor ble utvidet til å dekke ALLE avbrutte serier. Det synes jeg den kan fortsette med.
Det taler jeg slet ikke om her????
Men vi kan fint køre videre med de afbrudte serier som er genoptaget og en pris.

Når jeg nævner klassikere så tænker jeg på alle om det så er europæiske, amerikanske eller japanske. Om det så er avisserier, album, blade eller superhelte serier.
Men jeg tolker Googas første innlegg som at prisen kan gjelde alle tegneserier som har blitt avbrutt og deretter videreført på dansk av et annet forlag - uansett om de er "klassikere" av noen som helst sort eller nyere serier. Det var det jeg mente.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Mesterius »

Ah, vent... jeg leste kommentaren din igjen. Så det du foreslår er å ha en separat avstemning bare for klassikere, på siden av denne prisen som handler om gjenstartede serier. Da misforsto jeg første gang jeg leste innlegget ditt.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Erling Søby »

Googamooga:
"Succésfuldt" giver diplomet lidt ekstra krydderi, og alene dét at en serie bliver genoptaget, er en sejr og en succés. Jeg har givet mig meget nu, så må Erling også bøje sig lidt.
Ja, gerne så. Det er ikke noget, der gør nogen stor forskel for mig.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Frank Madsen »

"Succésfuldt" er vedtaget. Tilbage til nomineringerne - her er, hvad der er blevet nævnt. Der skal givetvis luges lidt ud:
GoogaMooga skrev: 1. dec 2022, 04:04Jeg nominerer Cobolt, for årets vigtigste tegneserieudgivelse, Luftens Ørne intégrale bind 1.
Mesterius skrev: 1. dec 2022, 08:40 E-voke skal selvsagt nomineres for Agent 327: Samlet 1 – 1966-1968
Mesterius skrev: 1. dec 2022, 09:26 Men når det gjelder å fullbyrde utgivelsene av en viktig euroklassiker på dansk, kommer verken agenten eller flygeressene på førsteplass. Den æren går til Forlaget Zoom for de nye, komplette bokutgivelser av både Rob-Vel og Jijés Splint & Co.

Splint & Co. af Rob-Vel 1938-1943
Splint & Co. - Jijé 1940-1951
Antaeus skrev: 1. dec 2022, 12:57 E-voke skal selvfølgelig også nomineres for Rødskæg 5

Udover at man har taget en serie op igen så tæller det vel også at man bliver vel med at udgive den.
Ja her er jo rigtig mange, men for bare at nævne nogle:
Storm
Felix
Peter og Perle
Tim og Thomas
Allan Falk
Jonathan
Michal Logan
Yoko Tsuno
Franka
Blake & Mortimer
LarsChristiansen skrev: 1. dec 2022, 15:16 :) –Der takkes mange gange for de givne nomineringer til E-voke (Lea og jeg) – vi har dog én mere til fejebakken i året der er gået; Så her samlet altså:
Agent 327 - samlet 1
Rødskæg nr. 5
Bernard Prince nr. 16
Erling Søby skrev: 7. dec 2022, 08:45 Men tilbage til nomineringerne (uanset afgrænsning):
Zoom for genoptagelsen af De Unævnelige.
Fahrenheit/Faraos for genoptagelsen af Dragonball.
Fahrenheit/Faraos for genoptagelsen af en række af Marvels superhelteserier.
Carsten Søndergaard skrev: 6. dec 2022, 01:08 - Agent 327 (E-voke; fejet op efter Interpresse 1982)
- Vores kvarter (Zoom; fejet op efter Interpresse 1980)
- De unævnelige (Zoom; fejet op efter Interpresse 1983)

Man kunne også overveje at tildele Carlsen Comics prisen for at have videreført udgivelsen af Carsten Graabæks "Statsministeren" fra Interpresse, og Ultima for at have videreført den fra Carlsen Comics, og Bogfabrikken for at have videreført den fra Ultima, og Hovedland for at have videreført den fra Bogfabrikken, og Mikro for at have videreført den fra Hovedland, og Kahrius for at have videreført den fra Hovedland.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 7. dec 2022, 17:00"Den gyldne genstart" hædrer et forlag, der succésfuldt har genoptaget udgivelsen af en tegneserie på dansk. Det være sig kronologisk fra starten, som videreførelse af den oprindelige danske nummerorden eller som en komplet udgave. Det er en betingelse, at der i årets løb er udgivet mindst ét bind i den pågældende serie.
Men hvad så hvis genoptagelsen viser sig ikke at være succesfuld? Det kan jo ikke nødvendigvis afgøres inden for et kalenderår. Skal diplomet så leveres tilbage, ligesom fx Ulfeldt, Griffenfeld, Ceauşescu og Dolgorukov (to gange!) måtte tilbagelevere Elefantordenen ... eller Alberti, Ninn-Hansen, Brixtofte, Kjær og Støjberg på samme vis Dannebrogordenen?

Og er det ligegyldigt, hvornår "genoptagelsen" har fundet sted? Kan man for eksempel tildele prisen et forlag for en udgivelse, der er flere år gammel? Eller skal der være tale om en udgivelse i det aktuelle kalenderår? Og i så fald: Hvor lang tid skal der være gået, for at noget kan karakteriseres som en "genoptagelse" - og kan et forlag "genoptage" en serie, samme forlag selv har udgivet tidligere?

Et eksempel: Zoom kunne med rette forlængst have modtaget prisen for at have genoptaget Splint & Co.-samlebindene (efter både de gamle og de nye kriterier), efter at Egmont opgav dem. Men det er jo nogle år siden. Her i år har Zoom så selv genoptaget udgivelsen af Splint & Co.-samlebind ... eller er der måske snarere tale om en "pause"?

Og hvis der skal være tale om en udgivelse i selve det aktuelle kalenderår - kan et forlag så nomineres for den samme serie hvert år fra det tidspunkt, hvor "genoptagelsen" er indledt? Vil Zoom fx kunne nomineres for Allan Falk og Cobolt for Lucky Luke hvert eneste år i al fremtid?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 7. dec 2022, 22:07 Men hvad så hvis genoptagelsen viser sig ikke at være succesfuld? Det kan jo ikke nødvendigvis afgøres inden for et kalenderår. Skal diplomet så leveres tilbage, ligesom fx Ulfeldt, Griffenfeld, Ceauşescu og Dolgorukov (to gange!) måtte tilbagelevere Elefantordenen ... eller Alberti, Ninn-Hansen, Brixtofte, Kjær og Støjberg på samme vis Dannebrogordenen?
Nej, diplomet skal ikke leveres tilbage. Dét at en serie er blevet genoptaget, er i sig selv en succés.
Carsten Søndergaard skrev: 7. dec 2022, 22:07Og er det ligegyldigt, hvornår "genoptagelsen" har fundet sted? Kan man for eksempel tildele prisen et forlag for en udgivelse, der er flere år gammel? Eller skal der være tale om en udgivelse i det aktuelle kalenderår? Og i så fald: Hvor lang tid skal der være gået, for at noget kan karakteriseres som en "genoptagelse" - og kan et forlag "genoptage" en serie, samme forlag selv har udgivet tidligere?
Nej, genoptagelsen skal finde sted indenfor det aktuelle kalenderår. Det er ligegyldigt, om genoptagelsen finder sted længe efter, at pågældende serie blev lukket. Men det er svært at definere, om samme forlag selv kan genoptage en serie, for det kan også være en lang pause.
Carsten Søndergaard skrev: 7. dec 2022, 22:07Et eksempel: Zoom kunne med rette forlængst have modtaget prisen for at have genoptaget Splint & Co.-samlebindene (efter både de gamle og de nye kriterier), efter at Egmont opgav dem. Men det er jo nogle år siden. Her i år har Zoom så selv genoptaget udgivelsen af Splint & Co.-samlebind ... eller er der måske snarere tale om en "pause"?
Det må betragtes som en pause.
Carsten Søndergaard skrev: 7. dec 2022, 22:07Og hvis der skal være tale om en udgivelse i selve det aktuelle kalenderår - kan et forlag så nomineres for den samme serie hvert år fra det tidspunkt, hvor "genoptagelsen" er indledt? Vil Zoom fx kunne nomineres for Allan Falk og Cobolt for Lucky Luke hvert eneste år i al fremtid?
Den er svær. I mange tilfælde er der tale om en afsluttet serie i hjemlandet, hvorfor et forlag kan kvalificere indtil det når sidste album. Hvorvidt en "open-ended" serie som Lucky Luke kvalificerer, står til diskussion.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 7. dec 2022, 22:45Den er svær. I mange tilfælde er der tale om en afsluttet serie i hjemlandet, hvorfor et forlag kan kvalificere indtil det når sidste album. Hvorvidt en "open-ended" serie som Lucky Luke kvalificerer, står til diskussion.
Men egentlig svarer du jo selv på spørgsmålet:
GoogaMooga skrev: 7. dec 2022, 22:45genoptagelsen skal finde sted indenfor det aktuelle kalenderår.
Ud fra den konstatering kan en genoptagelse kun honoreres med prisen én gang, nemlig i det år, hvor genoptagelsen igangsættes. Så kan der måske være tilfælde, hvor fortsættelsen af genoptagelsen efterfølgende sættes i stå af en eller anden grund. Og i så tilfælde kan man måske tænke sig - hvis et vist tidsrum kan defineres som mere end en pause - at en genoptagelse af en genoptagelse finder sted, og at genoptagelsen af genoptagelsen vil kunne honoreres som en genoptagelse.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 7. dec 2022, 23:12
GoogaMooga skrev: 7. dec 2022, 22:45genoptagelsen skal finde sted indenfor det aktuelle kalenderår.
Ud fra den konstatering kan en genoptagelse kun honoreres med prisen én gang, nemlig i det år, hvor genoptagelsen igangsættes. Så kan der måske være tilfælde, hvor fortsættelsen af genoptagelsen efterfølgende sættes i stå af en eller anden grund. Og i så tilfælde kan man måske tænke sig - hvis et vist tidsrum kan defineres som mere end en pause - at en genoptagelse af en genoptagelse finder sted, og at genoptagelsen af genoptagelsen vil kunne honoreres som en genoptagelse.


Det lyder meget rimeligt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 7. dec 2022, 23:15
Carsten Søndergaard skrev: 7. dec 2022, 23:12
GoogaMooga skrev: 7. dec 2022, 22:45genoptagelsen skal finde sted indenfor det aktuelle kalenderår.
Ud fra den konstatering kan en genoptagelse kun honoreres med prisen én gang, nemlig i det år, hvor genoptagelsen igangsættes. Så kan der måske være tilfælde, hvor fortsættelsen af genoptagelsen efterfølgende sættes i stå af en eller anden grund. Og i så tilfælde kan man måske tænke sig - hvis et vist tidsrum kan defineres som mere end en pause - at en genoptagelse af en genoptagelse finder sted, og at genoptagelsen af genoptagelsen vil kunne honoreres som en genoptagelse.


Det lyder meget rimeligt.
Jeg er ikke sikker på jeg synes det er godt, men hvis man ikke gør sådan så giver det også komplikationer eller i vært fald nogle valg som skal træffes.
Det betyder fx at Cobolt kun kan nomineres for det første Luftens Ørne samlebind, som kan være et meget svagt bind og derfor ikke får nogle stemmer. Mens de kommende bind kan være mesterværker men som ikke kan nomineres fx næste år fordi det kun er ved genoptagelsen de kan nomineres, altså det første samlebind og ingen andre.

Og det går ikke at nominere serien for man kan KUN nominere det album/samlebind etc. som kommer ud det år og man kan af gode grunde ikke vide om der kommer mere.

Man kunne også vælge at de kommende album/samlebind etc. kan nomineres i de år de bliver publiceret i så fald at de i første omgang er kvalificerede. Men det betyder så også at en lang række historier fra Luftens Ørne, som allerede er udgivet som album igen kan nomineres når de kommer som samlebind, det er jo så heller ikke så smart. Så skulle det kun være materiale der ikke tidligere er publiceret, men det er jo så også besværligt i den serie idet samlebindene er en blanding af tidligere publicerede historier og nogle historier som ikke har været publiceret.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Antaeus »

Hvis man kun kan nominere ved genoptagelse så kan det være at det er selve serien som skal nomineres og ikke det enkelte album.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 8. dec 2022, 00:09 Hvis man kun kan nominere ved genoptagelse så kan det være at det er selve serien som skal nomineres og ikke det enkelte album.
Ja, lad os beslutte os for dét. Så undgår vi komplikationer i forb. med intégraler.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

På den anden side set kan vi risikere, at der nogle år slet ikke er noget, der kvalificerer. Derfor synes jeg, at en serie kan kvalificere gentagne gange. På den måde præmierer vi også vedholdenhed, som er nok så vigtigt. For kunsten er jo ikke bare at genoptage, men også på sigt at fuldføre en afbrudt serie. På den måde kan Fabel også være med i år, takket være "Jonathan".

Én ting til: Jeg har tænkt mig at tildele to stemmer til hver deltager, så vi kan få flere stemmer i spil. Og motivere flere til at lege med. Så kan vi også bedre undgå at flere forlag får samme antal stemmer.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Robin »

Jeg kan ikke helt overskue det alt sammen, men jeg synes, det er interessant og følger opmærksomt med. Jeg har så et spørgsmål i den forbindelse: når der nås frem til nomineringen, kan jeg så nominere Forlaget desAHJn for at have opfejet/udgivet/opsamlet Rasmus Dyrepasser i 3 komplette bind i 2022? Eller.....?

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Robin skrev: 8. dec 2022, 11:42 Jeg kan ikke helt overskue det alt sammen, men jeg synes, det er interessant og følger opmærksomt med. Jeg har så et spørgsmål i den forbindelse: når der nås frem til nomineringen, kan jeg så nominere Forlaget desAHJn for at have opfejet/udgivet/opsamlet Rasmus Dyrepasser i 3 komplette bind i 2022? Eller.....?

mvh.
Hvis alle tre bind er udkommet i 2022, kvalificerer de alle tre.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 7. dec 2022, 22:07
Frank Madsen skrev: 7. dec 2022, 17:00"Den gyldne genstart" hædrer et forlag, der succésfuldt har genoptaget udgivelsen af en tegneserie på dansk. Det være sig kronologisk fra starten, som videreførelse af den oprindelige danske nummerorden eller som en komplet udgave. Det er en betingelse, at der i årets løb er udgivet mindst ét bind i den pågældende serie.
Og er det ligegyldigt, hvornår "genoptagelsen" har fundet sted? Kan man for eksempel tildele prisen et forlag for en udgivelse, der er flere år gammel? Eller skal der være tale om en udgivelse i det aktuelle kalenderår? Og i så fald: Hvor lang tid skal der være gået, for at noget kan karakteriseres som en "genoptagelse" - og kan et forlag "genoptage" en serie, samme forlag selv har udgivet tidligere?
Formuleringen betinger kun, at der skal være udkommet et nyt bind i den serie, forlaget præmieres for, i løbet af året – ikke at seriens genudgivelse skal være påbegyndt det pågældende år. Så Cobolt kan sagtens få "Den gyldne Genstart" r Luftens Ørne i 2023 eller følgende år, blot der er kommet nye bind i serien det pågældende år.

Det åbner også for, at man f.eks. kan tildele prisen til Interpresse for videreførelsen af "Poeten og Lillemor" i 1973, men det kan jo løses ved at tilføje, at genoptagelsen skal være sket indenfor de seneste 5 eller 10 år.

Mht. "Rasmus Dyrepasser", så er der vel ikke tale om en serie, der er blevet genoptaget fra et andet forlag - eller hvad? Den er mig bekendt ikke tidligere udkommet i bogform. Eller er det også en genstart, når en avisserie udkommer for første gang som samlebind?

I så fald vil jeg nominere Eudor for udgivelsen af Eks Libris. :D
Senest rettet af Frank Madsen 8. dec 2022, 14:45, rettet i alt 3 gange.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar