Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 9. dec 2022, 02:09
Frank Madsen skrev: 9. dec 2022, 01:41
GoogaMooga skrev: 8. dec 2022, 16:18Nej, vi har hele tiden været enige om, at genoptagelsen skal have fundet sted i indeværende kalender-år, ikke noget med tilbagevirkende kraft. Lad os nu holde os til, hvad vi var blevet enige om.
Jeg mener ikke, vi er blevet enige om, at selve genoptagelsen skulle have fundet sted i indeværende kalenderår, kun at der skulle være udkommet et bind i den pågældende serie i indeværende kalenderår for at komme i betragtning.
Det er rigtigt, jeg havde misforstået dig.
Så er vi henne i retning af en fundats, der ser sådan ud?

"Den gyldne genstart" hædrer et forlag, der succésfuldt har genoptaget udgivelsen af en tegneserie på dansk, der tidligere er droppet af en andet forlag. Det være sig kronologisk fra starten, som videreførelse af den oprindelige danske nummerorden eller som en komplet udgave. Det er en betingelse for nominering, at der i årets løb er udgivet mindst ét bind i den pågældende serie, og at det indeholder materiale, der ikke tidligere er set på dansk.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Erling Søby »

Jeg må stadigvæk sige, at lige præcis "og at det indeholder materiale, der ikke tidligere er set på dansk" er problematisk. Det vil fx udelukke samtlige samlebind af Buddy Longway, og nogle samlebind af Blueberry og Luftens Ørne. Udelukkende baseret på om materialet har være udsendt for 30-40 år siden og måske i et helt tryk. Og i min optik er en komplet samlebindsserie, med ekstramateriale og bedre tryk, da en genstart?
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Mesterius »

Erling Søby skrev: 9. dec 2022, 12:45 Jeg må stadigvæk sige, at lige præcis og at det indeholder materiale, der ikke tidligere er set på dansk er problematisk. Det vil fx udelukke samtlige samlebind af Buddy Longway, og nogle samlebind af Blueberry og Luftens Ørne. Udelukkende baseret på om materialet har være udsendt for 30-40 år siden og måske i et helt tryk. Og i min optik er en komplet samlebindsserie, med ekstramateriale og bedre tryk, da en genstart?
Jeg synes prisen mister noe hvis reutgivelser i bedre utstyr i seg selv skal være et godkjent kriterie. Den har jo alltid handlet om å få ut nytt materiale.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Enig med Mesterius. Det er dejligt med intégraler når de lykkes, men hovedsagen må være at få genoptaget og fuldført afbrudte serier.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 9. dec 2022, 11:33
Så er vi henne i retning af en fundats, der ser sådan ud?

"Den gyldne genstart" hædrer et forlag, der succésfuldt har genoptaget udgivelsen af en tegneserie på dansk, der tidligere er droppet af en andet forlag. Det være sig kronologisk fra starten, som videreførelse af den oprindelige danske nummerorden eller som en komplet udgave. Det er en betingelse for nominering, at der i årets løb er udgivet mindst ét bind i den pågældende serie, og at det indeholder materiale, der ikke tidligere er set på dansk.
Ja, for mig at se er det helt dækkende.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 9. dec 2022, 15:50
Frank Madsen skrev: 9. dec 2022, 11:33
Så er vi henne i retning af en fundats, der ser sådan ud?

"Den gyldne genstart" hædrer et forlag, der succésfuldt har genoptaget udgivelsen af en tegneserie på dansk, der tidligere er droppet af en andet forlag. Det være sig kronologisk fra starten, som videreførelse af den oprindelige danske nummerorden eller som en komplet udgave. Det er en betingelse for nominering, at der i årets løb er udgivet mindst ét bind i den pågældende serie, og at det indeholder materiale, der ikke tidligere er set på dansk.
Ja, for mig at se er det helt dækkende.
Ja til dels afhængig af hvor meget petitesseryttere vi er (og her er vi jo normalt ekstreme), jeg mener fx ikke Blueberrys samlebind fra Cobolt kan nomineres selv om Blueberry er droppet af flere forlag, men de blev jo så fortsat af andre og vi har fået alle album.
Der skal udgives en historie i 2022, som ikke tidligere er udgivet i Danmark, for at kunne nomineres vil jeg mene.

Og så kan jeg ikke se hvorfor dette skal være gældende, det sætter en begrænsning:
Det være sig kronologisk fra starten, som videreførelse af den oprindelige danske nummerorden eller som en komplet udgave
Det må vel være godt nok at der udgives noget som ikke er udgivet fra serien. Lad os sige at alle Yoko Tsunos album IKKE var udgivet og flere af de manglende blev udgivet i Cobolts samlebind. Så ville den ikke kunne nomineres fordi den opfylder ikke nogle af de tre:
1) Kronologisk fra starten
2) videreførelse af den oprindelige danske nummerorden
3) Som komplet udgave (det ved man kun når alle er udgivet)
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af redneck »

Erling Søby skrev: 9. dec 2022, 12:45 Jeg må stadigvæk sige, at lige præcis "og at det indeholder materiale, der ikke tidligere er set på dansk" er problematisk. Det vil fx udelukke samtlige samlebind af Buddy Longway, og nogle samlebind af Blueberry og Luftens Ørne. Udelukkende baseret på om materialet har være udsendt for 30-40 år siden og måske i et helt tryk. Og i min optik er en komplet samlebindsserie, med ekstramateriale og bedre tryk, da en genstart?
Men så længe der i et samlebind af Buddy Longway fx er en skitse, en reklametegning, en alternativ forside eller lignende, så indeholder det jo "materiale, der ikke tidligere er set på dansk", og så er den ged jo barberet. Det betyder jo reelt, at samlebind med ekstramateriale stort set altid vil kunne nomineres, hvis man ønsker det.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

redneck skrev: 9. dec 2022, 17:55
Men så længe der i et samlebind af Buddy Longway fx er en skitse, en reklametegning, en alternativ forside eller lignende, så indeholder det jo "materiale, der ikke tidligere er set på dansk", og så er den ged jo barberet. Det betyder jo reelt, at samlebind med ekstramateriale stort set altid vil kunne nomineres, hvis man ønsker det.
Nej, ekstramateriale tæller ikke med, selv om det er meget ønskværdigt og påskønnet. Det skal være seriesider/albums/bøger, der mangler på dansk.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 9. dec 2022, 17:53
Lad os sige at alle Yoko Tsunos album IKKE var udgivet og flere af de manglende blev udgivet i Cobolts samlebind. Så ville den ikke kunne nomineres fordi den opfylder ikke nogle af de tre:
1) Kronologisk fra starten
2) videreførelse af den oprindelige danske nummerorden
3) Som komplet udgave (det ved man kun når alle er udgivet)
Det giver ikke mening. Hvis alle "Yoko Tsuno" albummene manglede på dansk, ville det netop ikke være en genoptagelse, men derimod en lancering af en serie. Og dermed ikke gyldig i denne sammenhæng.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 9. dec 2022, 19:28
Antaeus skrev: 9. dec 2022, 17:53
Lad os sige at alle Yoko Tsunos album IKKE var udgivet og flere af de manglende blev udgivet i Cobolts samlebind. Så ville den ikke kunne nomineres fordi den opfylder ikke nogle af de tre:
1) Kronologisk fra starten
2) videreførelse af den oprindelige danske nummerorden
3) Som komplet udgave (det ved man kun når alle er udgivet)
Det giver ikke mening. Hvis alle "Yoko Tsuno" albummene manglede på dansk, ville det netop ikke være en genoptagelse, men derimod en lancering af en serie. Og dermed ikke gyldig i denne sammenhæng.
Du misforstår, sådan skal det ikke læses.
Hvis nu der kun var udgivet 20 album på dansk af de 29 der findes.
Og at Cobolt så sendte deres samlebind ud i 2022, hvor en af historierne var en ikke tidligere udgivet.
Så ville samlebindet ikke opfylde nogle af de 3 ovenstående (for den er ikke kronologisk, men i tema), den er ikke en videreførsel af den oprindelige danske nummerorden og man ved ikke om det er en samlet udgave før alle samlebind er endelig udgivet. Og måske ville den stoppe som de fx gjorde med Natacha, det kunne også være det var planlagt kun at udgive nogle album. Altså ville den ikke opfylde nogle af de tre betingelser.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Mesterius »

Hovedsaken er bare at det utgis nytt materiale fra en serie som tidligere har vært utgitt, men droppet. Dét er poenget med prisen. Hvis presentasjonen av prisen slik den er nå ikke dekker alle mulige scenarioer, skriv den heller om til noe enklere.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Antaeus »

Mesterius skrev: 9. dec 2022, 20:30 Hovedsaken er bare at det utgis nytt materiale fra en serie som tidligere har vært utgitt, men droppet. Dét er poenget med prisen. Hvis presentasjonen av prisen slik den er nå ikke dekker alle mulige scenarioer, skriv den heller om til noe enklere.
Præcis, det giver ingen mening at det skal være så kompliceret og fx opfylde de tre kriterier som er sat ind.
Det er det jeg skriver herover med et tænkt eksempel med Yoko Tsuno.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 9. dec 2022, 02:27Luftens Ørne er derimot godkjent med første bind, som inneholder nytt materiale for danske lesere. (Jeg har ikke helt oversikt over føljetongutgavene i Fart og Tempo, men det er da en eller to historier i samlebind 1 som ikke har vært utgitt i dansk albumform?)
De to historier i første samlebind (som faktisk er én historie) blev trykt i Fart og tempo, men har aldrig været udgivet som album på dansk.
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (109.46 KiB) Vist 515 gange
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 9. dec 2022, 20:34
Mesterius skrev: 9. dec 2022, 02:27Luftens Ørne er derimot godkjent med første bind, som inneholder nytt materiale for danske lesere. (Jeg har ikke helt oversikt over føljetongutgavene i Fart og Tempo, men det er da en eller to historier i samlebind 1 som ikke har vært utgitt i dansk albumform?)
De to historier i første samlebind (som faktisk er én historie) blev trykt i Fart og tempo, men har aldrig været udgivet som album på dansk.
Ja, det burde betyde at det er senere samlebind, der kan nomineres for her kommer de første historier som ikke tidligere er udgivet på dansk.
I nr. 2 og 3 drejer det sig om en side, hvilket jeg ikke mener tæller som en historie, men det er jo hvor man sætter skillelinjen for nyt materiale.
Og ellers er der nr. 4, hvor der er en 16 siders historie samt hele samlebind 5 som ikke er udgivet tidligere på dansk
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Fejebakke 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Vi bliver nødt til at forenkle det, ellers bliver det noget rod at skulle holde rede på, om et intégrale bind indeholder album, historier, eller sider, der ikke har været udgivet på dansk:

(1) Føljeton blade som Fart & Tempo tæller ikke med, det skal mangle i album eller bogform på dansk.

(2) Hvis det er en intégrale, der indeholder på dansk manglende albums eller bøger eller historier, bør hvert bind af intégralen kvalificere, uanset hvornår det nye materiale måtte forekomme. Intégralen skal betragtes som en helhed. Det er sådan, vi har gjort indtil nu, men det er godt at få det på skrift.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar